Eigenlijk is het nooit mogelijk.
Immers als hij doorwaadbaar is dan is het formeel slechts een beek.
Dit is meer een vrolijke noot hoor.
Moderator: Moderators
Eigenlijk is het nooit mogelijk.
Peter van Velzen schreef: ↑06 apr 2023 03:19Zo duidelijk is dat niet. De Grieken kenden 4 (soms 5) elementen: Water, Aarde, Lucht en Vuur (soms ook Ether).Amerauder schreef: ↑05 apr 2023 17:04Peter van Velzen schreef: ↑05 apr 2023 02:42
Maar desondanks had hij ook wel veel fout. Zo is vuur geen materiaal. Het is een proces.
Haha hadden we het laatst niet over mensen die genoegen nemen met wat ze op Wikipedia lezen?
Pas nou op, want je benoemt hier natuurlijk een fout die Britannica heeft gemaakt, niet Heraclitus!
Elementen werden als materiaal gezien.
Maar waarschijnlijk heb je in dit geval gelijk, en zag Heraclites vuur wel degelijk als (veranderings)proces.
Of is het Tiberius Claudius die gelijk heeft?
Alles in inwisselbaar voor vuur en vuur voor alles, zoals koopwaar voor goud en goud voor koopwaar.
VseslavBotkin schreef: ↑05 apr 2023 22:26
"Vuur" is alleen maar statisch als woord; een daadwerkelijk vuur is constant aan het flikkeren en bewegen. Hij probeert met behulp van de metafoor de beweeglijkheid zichtbaar te maken.
Peter van Velzen schreef: ↑06 apr 2023 03:19
Maar het is niet Heraclites die mij dat heeft geleerd, maar flarden van de moderne wetenschap.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑06 apr 2023 10:58Eigenlijk is het nooit mogelijk.
Immers als hij doorwaadbaar is dan is het formeel slechts een beek.
Dit is meer een vrolijke noot hoor.![]()
Een vuistregel om te bepalen of een waterloop nu een beek of een rivier genoemd moet worden, is dat een beek op alle plaatsen doorwaadbaar is en een rivier slechts op enkele plekken.
Het woord "dezelfde" veronderstelt dat je het over verschillende gevallen hebt waarin "de rivier" een rol speelt. De vraag is dus met welk geval wil je het vergelijken?
Dat is maar gedeeltelijk waar.
Waarom zouden we het hebben over iets wat niet bestaat?MaartenV schreef: ↑10 mei 2023 11:42 Wat mij opvalt is dat jullie verwijzen naar het fysieke. Terwijl ik het heb over 'de ervaring van jezelf van binnenuit' als datgene wat blijvend is vanaf de geboorte tot de ouderdom, ondanks alle fysieke veranderingen. Daarover hebben jullie het nooit: over die innerlijke ervaring van van binnenuit naar buiten kijken, naar de wereld kijken. Diegene die van binnenuit naar buiten kijkt, is dezelfde gebleven, ondanks dat alles fysiek meetbaars eraan meermaals is veranderd.
Het gaat daarbij over het functioneren als een jezelf.MaartenV schreef: ↑10 mei 2023 11:42 Wat mij opvalt is dat jullie verwijzen naar het fysieke. Terwijl ik het heb over 'de ervaring van jezelf van binnenuit' als datgene wat blijvend is vanaf de geboorte tot de ouderdom, ondanks alle fysieke veranderingen. Daarover hebben jullie het nooit: over die innerlijke ervaring van van binnenuit naar buiten kijken, naar de wereld kijken. Diegene die van binnenuit naar buiten kijkt, is dezelfde gebleven, ondanks dat alles fysiek meetbaars eraan meermaals is veranderd.
Roelandhttps://historiek.net/het-schip-van-theseus-een-klassiek-gedachte-experiment/152914/ schreef: Als een monumentaal houten schip verschillende keren wordt gerestaureerd en daarbij vervangt men uiteindelijk alle onderdelen een keer, hebben we na voltooiing van de werkzaamheden dan nog wel te maken met het oorspronkelijke schip? Dit filosofische gedachte-experiment staat bekend als de paradox van het schip van Theseus.
. . .
. . .
Ben jij een zombie of ervaar jij jezelf van binnenuit, Tiberius Claudius? Je ontkent je eigen bestaan dus. En ervaar je jezelf van binnenuit vanaf je kind zijn tot nu? Of is er een ander persoon in jou die nu kijkt van binnuit naar de wereld?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mei 2023 12:07Waarom zouden we het hebben over iets wat niet bestaat?MaartenV schreef: ↑10 mei 2023 11:42 Wat mij opvalt is dat jullie verwijzen naar het fysieke. Terwijl ik het heb over 'de ervaring van jezelf van binnenuit' als datgene wat blijvend is vanaf de geboorte tot de ouderdom, ondanks alle fysieke veranderingen. Daarover hebben jullie het nooit: over die innerlijke ervaring van van binnenuit naar buiten kijken, naar de wereld kijken. Diegene die van binnenuit naar buiten kijkt, is dezelfde gebleven, ondanks dat alles fysiek meetbaars eraan meermaals is veranderd.
Dat is een vrij zinloze bezigheid lijkt me.
Mooie preek voor Gelovigen.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑10 mei 2023 12:22Dat kan ook niet aangetoond worden. De innerlijke ervaring van een ik die van binnenuit naar buiten kijkt sinds kindsbeenaf en onverandert de veranderende wereld ervaart van het eigen lichaam en van de wereld rondom, kan ook niet aangetoond worden. Die kan enkel bij elkaar erkend worden: van 'ja', dat ervaar ik ook. Als je natuurlijk moedwillig ontkent om maar niet een duimbreed te kunnen toegeven aan gelovigen, dan kan je natuurlijk de realiteit ervan niet erkennen.
Dat kan ook niet aangetoond worden. De innerlijke ervaring van een ik die van binnenuit naar buiten kijkt sinds kindsbeenaf en onverandert de veranderende wereld ervaart van het eigen lichaam en van de wereld rondom, kan ook niet aangetoond worden. Die kan enkel bij elkaar erkend worden: van 'ja', dat ervaar ik ook. Als je natuurlijk moedwillig ontkent om maar niet een duimbreed te kunnen toegeven aan gelovigen, dan kan je natuurlijk de realiteit ervan niet erkennen.