Over de vuurwerk traditie

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Over de vuurwerk traditie

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 26 nov 2021 23:11 Dat is geen antwoord op mijn vraag! Er moet een oorzaak voor dit gedrag zijn, indien niet, dan gebeurt dit niet!
Ja, er zal inderdaad een oorzaak zijn.

- Ontevreden jeugd
- Nog niet uitgerijpte hersencellen
- Stoer copy-paste (copycat) gedrag
- Geen invulling aan je leven kunnen geven
- Een moeder die het niet waard is om jou gebaard te hebben. (Licht)zwakzinnige ouders misschien?
- Leven in een "Bezos-Musk"-maatschappij waarin de rijkste sodemieters je meewarig uitlachen en Jan modaal er alles aan doet om het hoofd boven water te houden.
- Het feit dat VVD in al die jaren ontzettend veel kapot heeft gemaakt (omdat een vrije markteconomie zaligmakend was/is).

En misschien kun je nog 50 oorzaken vinden.
Maar ik vind dat hier paal er perk aan gesteld moet worden. Dat de samenleving een signaal moet afgeven, dat je zo NIET de maatschappij gaat veranderen. Knuppel op je knieschijf en (rubberen) kogels, als dat de taal is die je spreekt. Zelfde geldt voor die lamgeslagen voetbalhooligans. Geen begrip voor.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 27 nov 2021 08:56 Maar ik vind dat hier paal er perk aan gesteld moet worden. Dat de samenleving een signaal moet afgeven, dat je zo NIET de maatschappij gaat veranderen. Knuppel op je knieschijf en (rubberen) kogels, als dat de taal is die je spreekt. Zelfde geldt voor die lamgeslagen voetbalhooligans. Geen begrip voor.
Houdt er rekening mee, dat knieschijven kapotslaan ook een vorm van vernieling is. Geweld - uitsluitend - met geweld bestrijden en misbruik van vrijheden met afnemen van vrijheden lost het zichtbare probleem even op, maar brengt ons dichter bij een distopische toekomst. Dus ik begrijp hen die dat soort primitieve maatregeln schuwen net zo goed als ik jouw ongeduld begrijp. Vuurwerk bestrijd he er overtgens slecht mee. Dan werkt een waterstraal écht beter. Maar de verkoop ervan verminderen nog meer. Het is gelukkig niet zo dat mensen fysiek verslaafd raken aan dat spul, dus bestraffen van het bij zich dragen er van is best doenlijk en - denk ik - zal niet snel leiden tot grotere macht van de georganiseerde misdaad.
=
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 28 nov 2021 01:14
dikkemick schreef: 27 nov 2021 08:56 Maar ik vind dat hier paal er perk aan gesteld moet worden. Dat de samenleving een signaal moet afgeven, dat je zo NIET de maatschappij gaat veranderen. Knuppel op je knieschijf en (rubberen) kogels, als dat de taal is die je spreekt. Zelfde geldt voor die lamgeslagen voetbalhooligans. Geen begrip voor.
Houdt er rekening mee, dat knieschijven kapotslaan ook een vorm van vernieling is. Geweld - uitsluitend - met geweld bestrijden en misbruik van vrijheden met afnemen van vrijheden lost het zichtbare probleem even op, maar brengt ons dichter bij een distopische toekomst. Dus ik begrijp hen die dat soort primitieve maatregeln schuwen net zo goed als ik jouw ongeduld begrijp. Vuurwerk bestrijd he er overtgens slecht mee. Dan werkt een waterstraal écht beter. Maar de verkoop ervan verminderen nog meer. Het is gelukkig niet zo dat mensen fysiek verslaafd raken aan dat spul, dus bestraffen van het bij zich dragen er van is best doenlijk en - denk ik - zal niet snel leiden tot grotere macht van de georganiseerde misdaad.
=
Moet je primitieven niet eerst met de eigen taal aanspreken? Zij die floreren op geweld. Gaan we met Holleeder ook in goed gesprek?
(Ja...helaas werkt dit in Nederland zo, met maar weinig tot geen resultaat)
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 07:40
Peter van Velzen schreef: 28 nov 2021 01:14
=
Moet je primitieven niet eerst met de eigen taal aanspreken? Zij die floreren op geweld. Gaan we met Holleeder ook in goed gesprek?
(Ja...helaas werkt dit in Nederland zo, met maar weinig tot geen resultaat)
Ben benieuwd naar je onderbouwing dat wij, Nederland dus, het hier met veel minder resultaten in doen dan andere Europese landen. Heb je hier een onderzoek naar voorhanden of is het gewoon een onderbuikgevoel?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Neem Spanje, daar respecteren ze de policia. Daar dragen ze mondkapjes op t strand. En hier? Hier gaan we slopen!Wist je ook dat de meeste relschoppers roken?
Hoodie op en roken maar. Roken en slopen wat van een ander is! En stoppen met slopen is net zo lastig als stoppen met roken. Ik vind dit karakterloos
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 22:56 Neem Spanje, daar respecteren ze de policia. Daar dragen ze mondkapjes op t strand. En hier? Hier gaan we slopen!Wist je ook dat de meeste relschoppers roken?
Hoodie op en roken maar. Roken en slopen wat van een ander is! En stoppen met slopen is net zo lastig als stoppen met roken. Ik vind dit karakterloos
Ebufe statische onderbouwing?
Ik weet wel dat de Guardia Civil er gevreest is, die stamt nog uit de Franco-tijd,
Ik heb gegoogeld maar kreeg bijna alleen hits over geweld dóór politie, niet er tegen, ook al had ik : "against police" als eia gesteld, Wel een paar omtrent agenten die gedood waren, maar zo erg is het hiet nou ook weer niet. De meesten gingen overigens over de VS (raadt eens waarom)
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ze in sommige landen teveel hebben, hebben we hier te weinig. Hier wordt zelfs met politie nog overlegd (gefilmd).
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 22:56 Neem Spanje, daar respecteren ze de policia. Daar dragen ze mondkapjes op t strand. En hier? Hier gaan we slopen!Wist je ook dat de meeste relschoppers roken?
Hahaha! Mondkapjes op het strand! :D :D

Echte Nederlander ben jij! Klagen, klagen en nog eens klagen! Maar er niks tegen doen! Lekker Hollandsch!

Heb je dit trouwens meegekregen? Waarschijnlijk niet, vandaar je negativiteit!

https://www.nu.nl/buitenland/6122880/fi ... laats.html

Vijfde plek hè! Dat komt in ieder geval niet door jou! :D

Wat betreft de Spaanse politie sluit ik me helemaal bij Peter aan!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... d-en-nieuw

Ik zeg "Afschaffen" Zo snel mogelijk aub
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Net als in het knie schijven topic, moet je de schade wel in perspectief zien. Ik noemde al de schade van het wegverkeer als voorbeeld.

Verder vraag ik me af of mishandelingen en geweld zouden stoppen als je vuurwerk afschaft, of wellicht zouden toenemen? Effectiever is waarschijnlijk alcohol afschaffen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 20 dec 2022 16:51 Net als in het knie schijven topic, moet je de schade wel in perspectief zien. Ik noemde al de schade van het wegverkeer als voorbeeld.

Verder vraag ik me af of mishandelingen en geweld zouden stoppen als je vuurwerk afschaft, of wellicht zouden toenemen? Effectiever is waarschijnlijk alcohol afschaffen.
Er zijn meer redenen te bedenken om vuurwerk te gaan afschaffen.

Milieu
Overlast mens(astmapatiënten) en dier
Vernielingen dus
Gezondheidszorg (kosten eerste hulp etc)

Het was, evenals zwarte piet een leuke traditie, maar tijden veranderen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kijk naar het nieuws op 1 januari. Dan zul je zien dat er wereldwijd rellen zijn terwijl niemand daar zelf vuurwerk afsteekt. Waarom rellen? Afzetten tegen de overheid, ontevreden, dronken, groepsgedrag.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lanier schreef: 20 dec 2022 17:58
Kijk naar het nieuws op 1 januari. Dan zul je zien dat er wereldwijd rellen zijn terwijl niemand daar zelf vuurwerk afsteekt. Waarom rellen? Afzetten tegen de overheid, ontevreden, dronken, groepsgedrag.
Vuurwerk(bommen), illegaal is uiteraard een uitstekend hulpmiddel om de boel te vernielen.
En ja, ze komen toch wel aan hun illegale spullen, maar dat heeft ook te maken met de straffen die er NIET op staan. Ga je goddelijke gang maar met oud en nieuw want meppen mag de politie niet. Die krijgt alleen vuurwerk naar het hoofd geslingerd
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 30 nov 2021 02:51 Ebufe statische onderbouwing?
Ik weet wel dat de Guardia Civil er gevreest is, die stamt nog uit de Franco-tijd,
ik heb ed guardia civil 1x zien tekeer gaan op een zakkenroller.
dat was serieus buiten proportie al zal mick blij zijn om dat te zien
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 20 dec 2022 22:08
Peter van Velzen schreef: 30 nov 2021 02:51 Ebufe statische onderbouwing?
ik heb ed guardia civil 1x zien tekeer gaan op een zakkenroller.
dat was serieus buiten proportie al zal mick blij zijn om dat te zien
Heeft dat ervoor gezorgd dat die roller het hierna uit zijn hoofd hield om nog te rollen?
Ik ben niet voor buitensporig zinloos geweld, wel voor opvoedkundig beheerst geweld. Anders kunnen we politie wel gaan opdoeken en sociaal werkers op straat gaan zetten die de zakkenrollers aanspreken en ze zeggen dat dat echt niet mag (waarna ze een klap op de bek krijgen en zelf gerold worden)

Maar vuurwerk heeft ook een duidelijke keerzijde. Uit een groot onderzoek van de OVV blijkt dat er jaarlijks voor vele miljoenen euro’s schade wordt gemaakt, en lang niet alles wordt gemeten.

Huizen en auto's
Om te beginnen levert het afsteken van vuurwerk heel veel schade op aan privébezittingen. Uit gegevens van de verzekeraars blijkt dat de er vorig jaar voor zo'n 12,9 miljoen euro schade was aan woonhuizen en nog eens 1,4 miljoen aan auto’s. In totaal dus al 14,3 miljoen euro.

Maar daar houdt het nog lang niet op. Ook in de openbare ruimte worden een hoop vernielingen aangebracht. In de grote steden loopt de schade jaarlijks in de tonnen, in kleine gemeentes gaat het vaak om duizenden euro's en in steden als Almere of Dordrecht gaat het om tienduizenden euro's.

"Dat mag niet hooligans [-X "
Gesloten