De kip of het ei

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:
What about Vermeersch??
Tsja, een verzuurde ouwe pee hoef je toch niet meer te serieus te nemen ?

Er wordt nog net niet bijgezegd dat hij beter van zijn pensioen zou genieten ... thuis

Vermeersch is gewoon niet meer "in" , zeker niet sinds hij sommige popzangers , gevierde jonge schrijvelaars en goedgelovige poppemie BV's durft tegen te spreken .... Vermeersch is een zeur niet meer goed voor de kijk cyfers en het reclame-blok ... het is trouwens geen goede of echte hippe zingever meer voor de nieuwe zin-zoekers ....
Een profeet nooit geëerd in zijn vaderland...zo zie je maar weer wat een waarheden er in de bijbel staan...

Maar ik hier in Finland steek de vlag uit voor hem! Dit topic laat juist goed zien hoe moeilijk het is in België je je aan de katholieke kerk en het katholieke denken te onttrekken. Wat moet die man in zijn denken niet allemaal doorgelopen hebben! Van jezuïet naar atheïst of zoiets. Er staan een paar artikelen op het internet waarin hij het christelijk geloof zo scherp behandelt als ik niemand anders ooit heb zien doen, en een interessant radiointerview met hem. Ik bewonder zijn buitengewone scherpzinnigheid.

Ik stuurde hem vorig jaar oktober zelfs een e-mail en zei zo graag meer van hem te willen lezen, oa zijn levensgeschiedenis, en was zo vrij erop aan te dringen zoiets te schrijven voor het nageslacht.

Hij stuurde me een berichtje terug waarin hij vermeldde dat hij zoveel mogelijk lezingen, debatten en commissies afzegt om lekker thuis te kunnen zitten en drie boeken waar hij momenteel mee bezig is af te maken.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Tsja, een verzuurde ouwe pee hoef je toch niet meer te serieus te nemen ?
Er wordt nog net niet bijgezegd dat hij beter van zijn pensioen zou genieten ... thuis
Vermeersch is gewoon niet meer "in" , zeker niet sinds hij sommige popzangers , gevierde jonge schrijvelaars en goedgelovige poppemie BV's durft tegen te spreken .... Vermeersch is een zeur niet meer goed voor de kijk cyfers en het reclame-blok ... het is trouwens geen goede of echte hippe zingever meer voor de nieuwe zin-zoekers ....
Voor alle duidelijkheid ; dit is niet mijn mening over Vermeersch ...
Ik schat deze reus even hoog als vele anderen met mij ....

Maar ik denk wel dat dit de huidige trend weergeeft binnen de media in Belgie : ze proberen het openbare imago van Vermeersch te diskrediteren ..
Ze proberen van deze prof een soort ouwerwetse , oninteressante en nostalgieke "has-been" te maken behept met een paar manieen , opgelopen compulsieve tics en stereotype zelf-geleerde reacties .... Tsja , atheisten zijn gestoord .... dat weet toch iedereen ?
Trouwens Nietzsche is ook als krankzinnige geeindigd , nietwaar
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:Maar ik denk wel dat dit de huidige trend weergeeft binnen de media in Belgie : ze proberen het openbare imago van Vermeersch te diskrediteren ..
Ze proberen van deze prof een soort ouwerwetse , oninteressante en nostalgieke "has-been" te maken behept met een paar manieen , opgelopen compulsieve tics en stereotype zelf-geleerde reacties ....
Ik kwam op het internet eens wazige skepsis-watchers tegen die deze mooie reactie hadden op Vermeersch:

Er was eens een sergeant die 's nachts over het kazerneterrein liep en trek had in een sigaret. Hij ontdekte echter dat hij geen vuur bij zich had. Toen zag hij iemand lopen, een van zijn soldaten die eigenlijk al op bed had moeten liggen, zo schatte hij in. Hij besloot de man eerst om een vuurtje te vragen en vervolgens op zijn donder te geven. Met irritatie in de stem riep hij de man: "Hee jij! Hierkomen!"

De man loopt rustig op de sergeant toe. "Heb je vuur?!" Rustig stak de aangesprokene een lucifer aan, en toen schrok de sergeant zich dood; het was niet een ondergeschikte die hij zo zat af te blaffen, maar de generaal. De sergeant stamelde wat verontschuldigingen, maar de generaal stelde hem gerust: "Wees maar blij dat ik de luitenant niet ben!"

Deze mop gaat niet alleen over een generaal, maar een generaal heeft hem ook aan mij verteld. Het verband met Vermeersch is, dat een ware grootheid, hetzij militair of intellectueel, zich niet laat verstoren door kritische speldenprikken van mindere goden. Op onze website laten we ons vaak kritisch uit over skeptici, en soms zelfs met enige irritatie en bitterheid, moeten we toegeven. Vermeersch blijkt hier mijlenver boven te staan, en spreekt ons aan op de inhoud. Dit is ware grootheid."

http://quest4wisdom.tripod.com/skepsisw ... /id17.html

Op deze wazige site staat trouwens een uitdaging: http://quest4wisdom.tripod.com/skepsisw ... /id25.html
Misschien een mooi kluifje voor Wahlers? [-o< Ik zou er erg van genieten...
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Tsjok45 schreef:De westerse " kerk" is aan het afsterven ( en ineenzakken als een oude taart : Geloof hun propaganda verhaaltjes niet .... Loop eens rond in je vertrouwde "katholiek vlaanderen" en kijk wat er allemaal gesloten wordt sinds je jong was ....
Er zitten niet veel gelovigen meer in de kerken( als ze nog open zijn /of niet veranderd in hotels voor toeristen ) in de steden , alleen nog poolse gastarbeiders , oudere mensen en sans-papiers .zijn er nog te bespeuren ...
De katholieke ondewrijsinstelligen sluiten evneens de een na de ander ; afgeleefd
Daar ben ik het niet mee eens.

"Art. 181

§ 1. De wedden en pensioenen van de bedienaren der erediensten komen ten laste van de Staat; de daartoe vereiste bedragen worden jaarlijks op de begroting uitgetrokken."

De kerk zal altijd geld krijgen van de staat zolang het in de gronwet staat geschreven. Net zoals de kerk geld blijft krijgen, op regionaal niveau dan, voor het onderhoudt van de kerkgebouwen, wel 100miljoen euro per jaar! Deze gebouwen zijn sinds het Concordaat met Napoleon (1801) meestal staatseigendom zijn. In ruil voor het geld, onderhouden de parochies de kerkgebouwen, alsof het een 'dienst' is.

Wachten op een spontane uitdoving is op zijn minst naïef te noemen, zeker als we het over België hebben. Jaarlijks gaat er 580 miljoen euro aan levensbeschouwing, dit is voldoende om een coma-patiënt nog lang in leven te houden.

Kirchensteuer introduceren en de jeugd aanpakken zal nu juist zorgen voor de euthanasiespuit, maar dan wel een die een tijdje duurt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

in de gronwet
Belgie is toch bekend om zijn grondwets-wijzigingen ?
De grondwet zegt ook dat er vrijheid van godsdiendst is , en indien men de bedienaars van de katholieke eredienst bezoldigd , dan moet men eigenlijk ook andere erediensten bezoldigen ....
De duivenbond van lapescheure eigenlijk ook ....
Een supplementaire reden waarom we er vanaf moeten ....
Laat ze maar subsidies vragen aan cultuur net zoals de opera en de andere theatergezelschappen
de jeugd aanpakken
?????
Dan bedoel je waarschijnlijk het onderwijs ?
Dat is een uiterst teer punt .... een nieuwe "schoolstrijd " lijkt me niet echt wenselijk

2.- Dat de belgen beginnen met hun kinderen NIET meer naar confessionele scholen sturen en dat de ouders van alerlei overtuigingen stoppen met denken dat deze scholen kwalitatief beter zijn ....

En wat met al die creatieve kwibus-kweekscholen van de new-age hippies , de antroposofische en de " artistiekerige"iets-isten ?
volgend jaar ook nog eens "gesubsidieeerde" islam scholen ?

Daar ben ik het niet mee eens.
OK ; maar wél nuanceren en er zelf iets aan doen hé .....

De Belgische bevolking zal het zelf wel moeten doen of op zijn minst moeten tonen dat ze van deze toestanden af wil ...
Als ze gewoon erg laks blijft ( ze is bijvoorbeeld zeer gehecht aan een soort status quo ) en dit helemaal niet wil , dan kan er niets ... het is tenslotte een soort democratie waarbij de buirgers eigenlijk onverschillig zijn voor de zoveelste "beuzelarij " , en je kan deze verworven regelingen niet zo maar afschaffen ...wat telt is het sociaal gegroeid weefsel dat "echte" diensten verschaft ....
.
Je weet zo goed als ik dat belgie wat dat betreft " plantrekkers " en " arrangeurs " zijn .... en eigenlijk interesseert het niemand ( tenzij om eens over te kletsen )

1.- dat dezen die er echt vanaf willen om te beginnen zichzelf laten ontdopen ... want het zijn dit aantal aan " gedoopten " dat voor de wet telt als representatief en als de " kudde" die een officiel bezoldigd benodigd aantal herders vandoen heeft ...

Hoeveel "ongelovigen" " in je vriendenkring ken je die deze "ontdoping "stap hebben gedaan ?
Heb jij dat al gedaan ? ( of behoor je tot de ongedoopten van huize uit ) :o

Dit is een manier om ze(gedeeltelijk) op droog zaad te zetten
Het is erg naif te denken dat kerk nog voldoende personeelsbestand( voor hun erediensten kunnen recruteren onder de bevolking ... er kunnen toch geen lonen en bezoldigigngen ( tegenwoordig dus meer pensioenen want de vergrijzng in de kerk is iets wat niet kan worden genegeerd ... toch? ) worden uitbetaalt aan fictieve priesters .... of wel ?
Uiteraard zullen ze proberen met import ( maar als er geen genoeg "gedoopten "meer zijn , zijn hun "diensten" toch niet meer vandoen ? )

De echte basis

ik hoef je bovendien toch niet te vertellen dat de katholieke zuil meer is dan de "kerken "en "erediensten " ?
Wat met de ziekenzorg en rusthuizen ? hoe ga je dat aanpakken ?
Daar zitten de "echte " inkomsten en die kan je niet zomaar uw " spuitje" toedienen ...
De kerk ( niet de eredienst ) maakt deel uit van het sociaal gegroeid weefsel .en de
organisatie ervan ...

ik ken er nog wel een paar .....

Het is nog naiver te denken dat de bevolking deze soort folklore( bedoeld zijn erediensten ) kwijt wil
ikzelf zou bijvoorbeeld ook NIET graag zien dat leegstaande of overtollige kerken worden verhuurd om er ( ik zeg maar iets ) moskeeen van te maken ....

Tenslotte
zijn de goed opgeleide katholieke leken in belgie ( de ruggegraat van het huidige katholicisme )geen achterlijken of blinde nalopers van een of andere paus ) en wordt de consensus niet meer bepaald door de autoritaire clerici en/of de kleine fractie behoudsgezinden en traditionalisten of een losse bevolkingsgroep afhankelijk van een soort inquisitie die waakt over de geloofsleer ( waar eerlijk gezegd iedereen vierkant zijn botten aan vaagt ....of het gewoon weglacht )
Belgen zijn gewoon naam-katholieken net zoals dat in Frankrijk het geval is .... en dat is niet verwonderlijk : het gewone katholicisme is een oefening in schijn(heiligheid ) ... het is een boomerang , voor zowel kerk als staat ,zeker in belgie ....en voor de bevolking is het alleen maar een instelling om af en toe pompeuze luister bij te zetten aan de talrijke " feesten "en feestgelegendheden ....naast de traiteur en de DJ is er ook nog pépé pastoor , er mag tocjh ook al eens gelachen worden in West- Vlaanderen en in Limburg ...
Eigenlijk is het voornamelijk de voornaamste leverancier van de kerstversiering en paasklokken geworden ....( en nog steeds hofleverancier van de geschifte ideeeen , natuurlijk )

.Dit is het puriteinse deel van Europa niet ..... ahahaha
Ni dieu , Ni maitre
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Belgie is toch bekend om zijn grondwets-wijzigingen ?
De grondwet zegt ook dat er vrijheid van godsdiendst is , en indien men de bedienaars van de katholieke eredienst bezoldigd , dan moet men eigenlijk ook andere erediensten bezoldigen ....
België is vooral bekend om zijn staatshervormingen en de daaraan gekoppelde grondswetwijzigingen, niet om de lukrake veranderingen ervan. Men bezoldigd ook de andere erediensten, van die 580miljoen euro gaat er "maar" 80% naar de kerk. Om subisidies te krijgen moet je een procedure doorlopen waar je aan een aantal voorwaarden moet voldoen o.a. 50.000 gelovigen hebben,... (dit is trouwens een procedure die momenteel door de boeddhisten doorlopen wordt).
Dan bedoel je waarschijnlijk het onderwijs ?
Niet enkel, dat is een eerste stap. Maar het moet dieper gaan volgens mij, verbieden van het vormsel voor 16 (iets waar trouwens ook veel christenen voor te vinden zijn). Hervormen van jeugdbewegingen, ontkerken maar blijven subsidiëren (iets waar de jeugdbewegingen momenteel zélf mee bezig zijn). En vooral zorgen dat het opvoed effect geen negatief gevolg heeft. Kinderen rebbeleren en als je ze dan de strot in ramt dat ze niet mogen geloven dan kan het wel eens lelijk terug slaan. Je moet van niet-geloven een hype maken, het moet 'cool' zijn. Niet door sporadisch u te laten ontdopen, maar door tijdens die ontdoping zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. Laat 10 popartisten, die via die weg publiciteit krijgen voor de nieuwe plaat, zich maar ontdopen en probeer zo een keten te veroorzaken.

Wat voor nut heeft een ontdoping als het een one-man-shot is? Als je ooit verwacht ergens te geraken kan je best wachten tot het goede moment en dan pas ontdopen. Het fenomeen is ook niet zo bekend, no one cares. En dan moet je de ruiltheorie volgen en zorgen dat de kosten zo laag mogelijk liggen - weten waar hoe wanneer, ... te ontdopen - en de baten zo hoog mogelijke - ontdopen = geen kerkbelasting?, ontdopen = 'ik ben cool'?,... -.
een nieuwe "schoolstrijd " lijkt me niet echt wenselijk
Mij ook niet, maar wel noodzakelijk. Juist omdat men dan de andere godsdienst-netwerk-scholen, en dus ook het potentiële islam-onderwijs, kan tegen houden. Het zou een goed begin zijn, de publieke opinie zo beïnvloeden dat je een wet erdoor krijgt die bijkomend godsdienst-onderwijs verbied.
maar als er geen genoeg "gedoopten "meer zijn , zijn hun "diensten" toch niet meer vandoen ?

Dat is correct, als ze onder de 50.000 gaan dan hebben ze geen recht meer op subsidies van eredienstdienaar. Als je de jeugd aanpakt zullen er ook minder en minder statistiek gelovigen zijn en bekom je wederom wat jij wil bekomen.
ik hoef je bovendien toch niet te vertellen dat de katholieke zuil meer is dan de "kerken "en "erediensten " ?
Wat met de ziekenzorg en rusthuizen ? hoe ga je dat aanpakken ?
Daar zitten de "echte " inkomsten en die kan je niet zomaar uw " spuitje" toedienen ...
Omvormen als ze gesubsidieerd zijn, dat is toch logisch, waarom zouden we een instantie die per definitie discrimineert en waarvoor men vaak geen keuze heeft - men gaat naar het rusthuis dat het dichst bij huis is - moeten blijven subsidiëren? De inkomsten van die zuil hebben trouwens weinig tot niks te maken met de begroting van de kerk. Het zijn semi-staatsafhankelijke bedrijven die gewoon een katholiek/christelijke naam dragen. De rusthuizen die zich niet willen laten omvormen moet men dan ook ontdoen van de subsidies, de eerste jaren zal dit leiden tot dure katholiek rusthuizen waar de rijke katholieken voor gaan betalen, maar als de katholieken weg zijn (cf. jeugdheropvoeden) zullen deze rusthuizen ook verdwijnen.
Het is nog naiver te denken dat de bevolking deze soort folklore( bedoeld zijn erediensten ) kwijt wil
ikzelf zou bijvoorbeeld ook NIET graag zien dat leegstaande of overtollige kerken worden verhuurd om er ( ik zeg maar iets ) moskeeen van te maken ....
Dan moet je creatief zijn in je uitwerking en de bespeling van de publieke opinie. Je zegt niet 'we subsidiëren de kerken niet', maar je zegt 'jij kiest of je subsidies uitreikt of niet'. De legitimatie die je gebruikt is dat je de politiek dichter bij de mens brengt, maar eigenlijk vervul je je eigen rationaliteit. Leegstaande kerken gebruiken als moskeëen zou dan ook gewoon het verleggen van problemen zijn. Maar wederom moet je kijken naar de geschiedenis, naar de kunst, de cultuur,... Deze kerken zijn uitstekende concertzalen voor de rustigere muziek, nu worden daar ook regelmatig optredens ingedaan, maar dan kan je het luxuezer uitbouwen, betere zeteltjes, een cafetaire eraan bouwen... Voila nieuwe culturele centra. De nieuwste kerken hoeven ook niet persé te blijven, enkel de culturele erfgoeden.
zijn de goed opgeleide katholieke leken in belgie ( de ruggegraat van het huidige katholicisme )geen achterlijken of blinde nalopers van een of andere paus
Dan mogen ze ook stoppen om jaarlijks 125.000 euro te schenken aan die paus.
Eigenlijk is het voornamelijk de voornaamste leverancier van de kerstversiering en paasklokken geworden ....( en nog steeds hofleverancier van de geschifte ideeeen , natuurlijk )

Feestdagen kunnen we vervangen, de kerkelijke feestdagen zijn trouwens ook allemaal ter vervanging van vorige heidense feesten. Of denk je echt dat Jezus op 25 december geboren is? Dat zou maar een lelijke misrekening geweest zijn. Onze (europese) jaartelling is gebaseerd op de geboorte van Jezus van Nazareth, we delen onze wereld op in 2 delen: voor en na Christus. Dus als het 1 januari 2007 wordt, bestaat Jezus 2007 jaar, juist? Neen, want eigenlijk zouden we volgens kertmis moeten beginnen tellen op 25 december en de jaartelling zou bijgevolg "2007 -6dagen" moeten zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wat bedoelen jullie met 'ontdopen'? Is dat een soort ritueel ofzo om publiekelijk te tonen dat je er niets mee te maken wil hebben? Ik ken alleen maar 'je laten uitschrijven uit de kerk' oftewel je lidmaatschap opzeggen.

Wel interessant deze 'cursus België' te krijgen.
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Ik denk dat dat hetzelfde is.

Zo'n 'ontdoping' is louter symbolisch, heeft geen praktische consequenties en is niet onomkeerbaar. Een aanvraag met vermelding van de parochie waar hij/zij gedoopt is, volstaat. In het doopregister wordt vervolgens vermeld dat de betrokkene formeel de kerk verliet (aldus het internet).
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Laat 10 popartisten, die via die weg publiciteit krijgen voor de nieuwe plaat, zich maar ontdopen en probeer zo een keten te veroorzaken.
Jazeker ,
vraag het eens aan Luc De Vos ...
Die notabene ___in de ogen van veel van zijn jeugdige aanhang ____ zelfs Vermeersch deed strukelen met al zijn nostalgieke onzin en opportunistische schemaatjes a la Stevaert ... ?
of
huur eens een paar bijgelovige trut tantes en ietsisten in , zoals Platel en Geena Lisa ... en steun ze met de aanwezigheid van bambi Torfs
Wat hebben de meningen van pop-artiesten en BV's te maken met de impact van de genoten opvoeding thuis en tijdens de" vroege" schooljaren ? ...
Integendeel het zijn juist deze podiumacts die er het gevolg van zijn , niet omgekeerd ....
Trouwens de jongeren zeten hun muziek op i-pods enzo ....en naar die VRT kijkt bijna niemand meer .... De impact van die soorten media en reklame is bijna afgelopen ....

En wat met hervormingen bij de padvinders ?
Propagandastunts van de vrijzinnigen ? ... ach we kennen dat ;
dat oubollige gedoe met lentefeesten , enzo ....de PR kan echt beter .....
De inkomsten van die zuil hebben trouwens weinig tot niks te maken met de begroting van de kerk
antwoord geef je zelf
Dan mogen ze ook stoppen om jaarlijks 125.000 euro te schenken aan die paus.
en veel meer dan dat ....
Dat is net zoals bij de vakbond ; die sluizen ook gelden door naar de partij .....

Voor de rest onderschrijf ik de meeste van uw stellingsnames , ze realiseren is wat anders .....

Ik vind trouwens dat subsidies MOETEN worden afgeschaft , voor alle erediensten ( niet de andere diensten in de sociale sector bijvoorbeeld )
Dat ze voor hun voorstellingen en goochel seances subsidies vragen aan bert ANCIAUX , hij is verantwoordelijk voor de cultuur , de pietjesbakverenigingen en de ondersteuning van eurosong trienen ....
Kinderen rebbeleren en als je ze dan de strot in ramt dat ze niet mogen geloven dan kan het wel eens lelijk terug slaan
en als je ze geloof in de strot ramt dan worden ze later dan wel ongelovigen zeker ? Alleen moeten sommigen dan wel een reusachtige hoop complexen overwinnen ....of bekeren ze zich tot een nog vreselijker soort secte , of gaan ze uiteindelij toch in een klooster , wie zal het zeggen ?
Zich afzetten tegen hun opvoeding doen alle opgroeiende mensen wel , en als ze geluk hebben en gesettled raken confirmeren ze zich meestal ....
Jaja , rebel aan de universiteit ( met een hart ) en later voorzitter van de plaatselijke teerlingenclub( met een dikke portefeuille ) :
want 't is hier bij ons in Belgie , he meniere .... kjjk alweer een nieuw huis ....
Of denk je echt dat Jezus op 25 december geboren is
ach man
NIEMAND , buiten en paar peuters , denkt dat ....
Wat ik bedoelde is dat de kerkgebruken alleen maar een onschuldig folkloristisch decorum zijn geworden ;
Net zoals er nog altijd in de kerk moet getrouwd worden vanwege de bijhorende theater-voorstelling ,
Scheiden kan dan gewoon een paar maanden nadien .... ( zelfs in stilte ook voor de kerk als je maar eenmaal kunt aantonen dat één van de partners geen "kindjes" wil
of een van de partners een "verkeerde" is ---> kardinaal Joos zaliger was daar de specialist in : vraag maar aan die andere zanger ....arrangeren met den arrangeur hé ? )

Vroeger was het af als het lief niet katholiek was ...
Nu is 't af als een van de twee rookt ....
en bij de moslims is't waarschijnlijk nog altijd af als 't lief geen islamiet is ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 jun 2006 12:10, 8 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Rereformed schreef:Wat bedoelen jullie met 'ontdopen'? Is dat een soort ritueel ofzo om publiekelijk te tonen dat je er niets mee te maken wil hebben? Ik ken alleen maar 'je laten uitschrijven uit de kerk' oftewel je lidmaatschap opzeggen.

Wel interessant deze 'cursus België' te krijgen.
Je kunt je laten ontdopen. dit is puur symbolisch. Wel is het zo dat er in belgie vrij vroeg gedoopt wordt (in mijn omgeving zijn de meesten binnen de week na geboorte gedoopt)
dit dopen was volgens mij een voorloper vh huidige bevolkingsregister. Of dat dit dopen financiele voordelen voor de kerk heeft weet ik niet. Ik dacht eigenlijk van niet gezien de oorsprong vd kerksubsidie terug gaat tot Napoleons tijd.

afschaffing kath. voetbalbond, vakbond, schoolzuil, ziekenhuizen, rusthuizen, ... is in het koppeke al lang gebeurt. deze visule afbraak vd symboliek (pakweg jeugdwerking scouts vs chiro) moet je niet forceren. dat is een geleidelijke evolutie die bezig is. aan hun pastoor vragen mensen eerder hoe met z'n lief gesteld is ipv wanneer dat de volgende dienst plaatsvindt

Trouwens, in sommige optieken zijn mensen blij om een katholieke zuil te hebben. In de grootsteden zijn katholieke scholen zelden concentratiescholen waar Nederlands geen voertaal meer is. dit zijn zaken waar mensen naar kijken en niet dat kruisbeeldje
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bij het lezen van dit alles word ik herinnerd aan de uitspraak van Nietzsche, 125 jaar geleden:

"Aan het doodsbed van het christendom:
Christendom verandert geleidelijk in goedaardig moralisme. Wat overblijft is niet zozeer God, verlossing en onsterfelijkheid, maar welwillendheid en een deugdzame levenshouding, en het geloof dat het universum ook op welwillendheid en deugdzaamheid is gebaseerd, oftewel het is de euthanasie van het christendom."
[Morgenröte, 1881]

De euthanasie die de westerse maatschappij pleegt op het christendom is overigens moeilijk te onderscheiden van het zo lang mogelijk rekken van het leven van hoogbejaarden.

Waar het om gaat is blijkbaar dat alles zo stilletjes mogelijk gebeurd zodat er geen haan naar kraait en niemand er een traan om hoeft te laten.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

afschaffing kath. voetbalbond, vakbond, schoolzuil, ziekenhuizen, rusthuizen, ... is in het koppeke al lang gebeurt. deze visule afbraak vd symboliek (pakweg jeugdwerking scouts vs chiro) moet je niet forceren. dat is een geleidelijke evolutie die bezig is. aan hun pastoor vragen mensen eerder hoe met z'n lief gesteld is ipv wanneer dat de volgende dienst plaatsvindt

Trouwens, in sommige optieken zijn mensen blij om een katholieke zuil te hebben. In de grootsteden zijn katholieke scholen zelden concentratiescholen waar Nederlands geen voertaal meer is. dit zijn zaken waar mensen naar kijken en niet dat kruisbeeldje
Inderdaad
zoals ik al zei ; dat kruisbeeldje is de folklore : een ornament en
de eredienst een soort van nostalgiek decorum bij speciale gelegenheden ...

Het is opletten geblazen voor de nieuwkomers
Ni dieu , Ni maitre
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Platel en Geena Lisa
Misschien was mijn 'popartiesten' wat te vaag, ik bedoel dan artiesten die aanslaan bij de jeugd, hun rolvoorbeelden. Spreek alle lagen aan de punkers (die zullen wel niet zo moeilijk zijn), de hardrockers, de techno'ers, ... Je moet het 'cool' maken, niet oudbollig. De bedoeling is juist de overgang - de eerste 'niet-gods-opgeleide' zullen stuiten op degene die dit wel meegemaakt hebben, dus je moet zorgen dat je ook die jeugdklasses meehebt - te doorstaan.
Ik vind trouwens dat subsidies MOETEN worden afgeschaft , voor alle erediensten
Ik ook, maar je moet geloven zien als een neurose en als je daarvanuit gaat dan kan je leren hoe te argumenteren.

"Het verbieden van dwanghandelingen is onjuist. In de eerste plaats versterkt dit het gevoel dat de omgeving niets van hen begrijpt. In de tweede plaats kan er dan een onbeheersbare panische angst ontstaan. Indien er toch angstgevoelens bij hen optreden worden zij geweldig geholpen door niet alleen gelaten te worden en over deze gevoelens te kunnen praten." (cf. wikipedia).

Wat bedoel ik daar mee? Als je de gelovigen in een versneld tempo hun kerk gaat afpakken dan gaan ze toeklappen in discussie en frontaal in de aanval gaan. Als jij de subsidies dan wilt vervangen door cultuursubsidies dan zijn we nog verder van huis, dan blijven we ze pas als een kamerplant behandelen. Met Kirchensteuer gaat de afbouw van zelf. Men moet de zogezegde gelovigen - er zijn 1miljard gelovigen in de wereld, maar hoeveel procent is daar echt mee bezig,... - zelf tot afbouw doen over gaan. Raak ze waar het pijn doet: "Je wilt een kerk? Dat is goed, dat kost je €X per jaar." (in duitsland bedraagt het 9% van de personenbelasting). Men zal merken dat er veel freeriders zullen afhaken en er dus een afbouw zal moeten gebeuren.
als je ze geloof in de strot ramt dan worden ze later dan wel ongelovigen zeker?
Daar ligt uiteraard een groot verschil. De maatschappij van gelovigen, voor de islamieten de umma, is hierin zeer dwingend. Ze blijven de gelovigen opvolgen, doopsel, vormsel, catechese, plechtige communie, trouwen, parochieleden die langs komen voor gespreksavonden, ... Het is een continue indoctrinatie, iets waar wij ons niet aan mogen laten vangen. Ik geloof ook niet dat het doel het totaal afschaffen van geloof kan zijn, wel het totaal afschaffen van opgelegd geloof, men moet ervoor zorgen dat de jeugd een keuze krijgt. Wat hier dan een enorme inslag zou kennen is bv. een veroordeling van een katholieke school omdat ze een niet-gelovig kind tot een gelovig iemand hebben gevormd, dat zou als een bom inslaan, want dan erkent men de indoctrinatie die erachter zit of maakt men die op zijn minst toch strafbaar.
Wat ik bedoelde is dat de kerkgebruken alleen maar een onschuldig folkloristisch decorum zijn geworden
Ja die boodschap had ik begrepen, mijn punt was gewoon dat we dat allemaal kunnen vervangen net zoals de kerk dat ooit heeft gedaan.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ze blijven de gelovigen opvolgen, doopsel, vormsel, catechese, plechtige communie, trouwen, parochieleden die langs komen voor gespreksavonden,
Inderdaad want ze moeten dit soort conditioneren voortdurend onderhouden of het dooft vlug uit ....
(net zoals een musicus moet "repeteren " en les volgt , zijn hele leven lang ...)
Maar ,van deze arbeidsintensieve werkzaamheden heb ik nog niet veel gemerkt ....
... voor de mis op TV draai ik de knop om

Ik heb er nog geen enkele aan de deur moeten zetten of
afschepen met " ze zijn hier al geweest " ......
nogmaals ..Ze hebben gewoon niet genoeg leurend en bijsturend personeel meer, en de service na verkoop is helemaal naar de kloten ....

Volgens mij overdrijf je die nog resterende invloeden ( van de RK) allemaal een beetje( dat is nu niet meer aan de orde , denk ik ) ....
.De situatie van de Islam( in Belgie ) is natuurlijk heel wat anders ( --> laat ik maar zeggen dat ik daar nu niet zo direct van op de hoogte ben ....jij wel ? )

Jehova's en mormonen bellen om de haverklap aan ....
Misschien is dat in uw gemeente of stad anders , kan best ....

en
een katholieke school aanklagen ( laat staan veroordelen) voor " indoctrinatie " ?hoe doe je dat ?
Misschien kunnen sommigen zelfs ook hun ouders aanklagen omdat ze later vinden dat ze verkeerd werden opgevoed ?
ik vind dat toch eventjes erg onrealistisch , neem me niet kwalijk .....
Het gerecht is zelf meer bezorgd om geen procedure fouten te maken dan wat dan ook ..... en verder zoveel mogelijk te seponeren en de achterstand weg te werken .... Hallo ? .

En geloof is een neurose ?
Wel sommigen krijgen daar " neuroses" van , en anderen ook alweer niet ....
en waarom zou ik ervan moeten uitgaan dat iemand die gelooft een neuroot is .... om betere "argumenten" te hebben voor wat ; om de neuroot te overtuigen zich te laten behandelen , door wie dan wel ? ....

Het is wel waar dat tegen aangeleerde domheid geen kruid is gewassen ;
dat zijn niet noodzakelijk neuroten en ook niet noodzakelijk gelovigen ,
men vindt idioten en neuroten overal ...het is gewoon een variant fenotype ( en eentje met hoge frequentie ? )als gevolg van kansarmoede en gebrek aan stimulansen tijdens de ontwikkeling of gecombineerd met het gebruik van geselekteerde omgevingen ....zoals witloof
Neuroten zijn eerder iets als bonsais ... die zijn echt mishandeld of zijn net als sommige oorlogsveteranen in " shell shock " ....

Volgens mij is de potentiele capaciteit tot "geloof " ingebouwd in de menselijke aanleg/hersenen en cognitieve apparatuur van de meeste bewoners van deze aardkloot ... Het is dus zeker geen "abnormaliteit " of zo .....
Het moet ergens een evolutionair voordeel hebben opgeleverd , maar is nu ( onder andere omstandigheden ) een ( vermoedelijk) gevaar (?) aan het worden ; net zoals het eten van vetten en suiker dus ....
Er bestaan wel duizenden verschillende invullingen van deze potentieele geloofs-modules .... :en sommige mensen kunnen er misschien zwaar verslaafd aan geraken .... Afkicken dus en het dealen aanpakken ? ...

Ok
maar dat is dan allang een ander onderwerp ....

PS.
Prettig zo'n ideeenuitwisseling ... bedankt :wink:
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 jun 2006 13:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

Maar ,van deze arbeidsintensieve werkzaamheden heb ik nog niet veel gemerkt ....
Ik heb althans al een paar keer uitnodigingen gehad om in gent een christen-meeting bij te wonen, maar misschien heb jij zo een sticker "geen reclame, en bekeerd zijn we al", dat weet ik uiteraard niet.
een katholieke school aanklagen ( laat staan veroordelen) voor " indoctrinatie " ?
hoe doe je dat ?
Via de rechtbank uiteraard, de katholieke school stelt zich open voor alle mensen, ook niet-gelovigen. Dus als je kunt aantonen, en daar wringt het schoentje, dat jouw kind is gaan geloven door o.a. gedwongen eucharistie, iets wat gronwettelijk verboden is (art. 20: "Niemand kan worden gedwongen op enigerlei wijze deel te nemen aan handelingen en aan plechtigheden van een eredienst of de rustdagen ervan te onderhouden.
"), vieringen te volgen e.d. dan kan je die school veroordelen voor de indoctrinatie van jouw kind.
Misschien kunnen sommingen zelfs ook hun ouders aanklagen omdat ze later vinden dat ze verkeerd werden opgevoed ?
Dat is al meermaals gebeurt o.a. een kind die zijn ouders heeft aangeklaagd omdat het teveel frieten kreeg en daardoor dik was.
Volgens mij is de potentiele capaciteit tot "geloof " ingebouwd in de menselijke aanleg/hersenen en cognitieve apparatuur van de meeste bewoners van deze aardkloot ... Het is dus zeker geen "abnormaliteit " of zo .....
Geloof is aangeleerd en daar ligt dan weer de ingebouwdheid in de menselijke brein, we kunnen aanleren. Het heeft niks met mysthiek te maken. En verwar abnormaliteit niet met foutief gedrag. Het is bv. niet abnormaal dat men mp3's download, maar het is wel strafbaar, fout. Net zoals een rijke persoon abnormaal is, maar sociaal wenselijk. Net zoals geloof 'normaal' is, maar een ziekte blijft.
Plaats reactie