in de gronwet
Belgie is toch bekend om zijn grondwets-wijzigingen ?
De grondwet zegt ook dat er vrijheid van godsdiendst is , en indien men de bedienaars van de katholieke eredienst bezoldigd , dan moet men eigenlijk ook andere erediensten bezoldigen ....
De duivenbond van lapescheure eigenlijk ook ....
Een supplementaire reden waarom we er vanaf moeten ....
Laat ze maar subsidies vragen aan cultuur net zoals de opera en de andere theatergezelschappen
de jeugd aanpakken
?????
Dan bedoel je waarschijnlijk het onderwijs ?
Dat is een uiterst teer punt .... een nieuwe "schoolstrijd " lijkt me niet echt wenselijk
2.- Dat de belgen beginnen met hun kinderen NIET meer naar confessionele scholen sturen en dat de ouders van alerlei overtuigingen stoppen met denken dat deze scholen
kwalitatief beter zijn ....
En wat met al die creatieve kwibus-kweekscholen van de new-age hippies , de antroposofische en de " artistiekerige"iets-isten ?
volgend jaar ook nog eens "gesubsidieeerde" islam scholen ?
Daar ben ik het niet mee eens.
OK ; maar wél nuanceren en er zelf iets aan doen hé .....
De Belgische bevolking zal het zelf wel moeten doen of op zijn minst moeten tonen dat ze van deze toestanden af wil ...
Als ze gewoon erg laks blijft ( ze is bijvoorbeeld zeer gehecht aan een soort status quo ) en dit helemaal niet wil , dan kan er niets ... het is tenslotte een soort democratie waarbij de buirgers eigenlijk onverschillig zijn voor de zoveelste "beuzelarij " , en je kan deze verworven regelingen niet zo maar afschaffen ...wat telt is het sociaal gegroeid weefsel dat "echte" diensten verschaft ....
.
Je weet zo goed als ik dat belgie wat dat betreft " plantrekkers " en " arrangeurs " zijn .... en eigenlijk interesseert het niemand ( tenzij om eens over te kletsen )
1.- dat dezen die er echt vanaf willen om te beginnen zichzelf laten
ontdopen ... want het zijn dit aantal aan " gedoopten " dat voor de wet telt als representatief en als de " kudde" die een officiel bezoldigd benodigd aantal herders vandoen heeft ...
Hoeveel "ongelovigen" " in je vriendenkring ken je die deze "ontdoping "stap hebben gedaan ?
Heb jij dat al gedaan ? ( of behoor je tot de ongedoopten van huize uit )
Dit is een manier om ze(gedeeltelijk) op droog zaad te zetten
Het is erg naif te denken dat kerk nog voldoende personeelsbestand( voor hun erediensten kunnen recruteren onder de bevolking ... er kunnen toch geen lonen en bezoldigigngen ( tegenwoordig dus meer pensioenen want de vergrijzng in de kerk is iets wat niet kan worden genegeerd ... toch? ) worden uitbetaalt aan fictieve priesters .... of wel ?
Uiteraard zullen ze proberen met import ( maar als er geen genoeg "gedoopten "meer zijn , zijn hun "diensten" toch niet meer vandoen ? )
De echte basis
ik hoef je bovendien toch niet te vertellen dat de katholieke zuil meer is dan de "kerken "en "erediensten " ?
Wat met de ziekenzorg en rusthuizen ? hoe ga je dat aanpakken ?
Daar zitten de "echte " inkomsten en die kan je niet zomaar uw " spuitje" toedienen ...
De kerk ( niet de eredienst ) maakt deel uit van het sociaal gegroeid weefsel .en de
organisatie ervan ...
ik ken er nog wel een paar .....
Het is nog naiver te denken dat de bevolking deze soort folklore( bedoeld zijn erediensten ) kwijt wil
ikzelf zou bijvoorbeeld ook
NIET graag zien dat leegstaande of overtollige kerken worden
verhuurd om er ( ik zeg maar iets ) moskeeen van te maken ....
Tenslotte
zijn de goed opgeleide katholieke leken in belgie ( de ruggegraat van het huidige katholicisme )geen achterlijken of blinde nalopers van een of andere paus ) en wordt de consensus niet meer bepaald door de autoritaire clerici en/of de kleine fractie behoudsgezinden en traditionalisten of een losse bevolkingsgroep afhankelijk van een soort inquisitie die waakt over de geloofsleer ( waar eerlijk gezegd iedereen vierkant zijn botten aan vaagt ....of het gewoon weglacht )
Belgen zijn gewoon naam-katholieken net zoals dat in Frankrijk het geval is .... en dat is niet verwonderlijk : het gewone katholicisme is een oefening in schijn(heiligheid ) ... het
is een
boomerang , voor zowel kerk als staat ,zeker in belgie ....en voor de bevolking is het alleen maar een instelling om af en toe pompeuze luister bij te zetten aan de talrijke " feesten "en feestgelegendheden ....naast de traiteur en de DJ is er ook nog pépé pastoor , er mag tocjh ook al eens gelachen worden in West- Vlaanderen en in Limburg ...
Eigenlijk is het voornamelijk de voornaamste leverancier van de kerstversiering en paasklokken geworden ....( en nog steeds hofleverancier van de geschifte ideeeen , natuurlijk )
.Dit is het puriteinse deel van Europa niet ..... ahahaha