Ivar schreef: ↑31 mar 2021 11:53
Maria schreef: ↑31 mar 2021 10:32
Wil je er rekening mee houden, dat dit topic een zuiver Nederlandse aangelegenheid betreft?
Het eerste bericht van dit topic begint letterlijk met deze zin: "In het Amerikaanse huis van afgevaardigden werd een vootstel om de minimum-leeftijd waarop gestemd mag worden te verlagen..."
Je eigen eerste reactie in het topic begint met een zin die als volgt eindigt: "...de jeugd, die verregaand meer democratisch zal stemmen dan republikeins."
Ik had om meerdere redenen de indruk dat het ging om de kwestie op internationaal niveau, ...........
Mijn excuses als dit het misverstand heeft opgeleverd.
Dit topic is geopend even voor onze eigen verkiezingen in Nederland 17 maart.
De vraag van Peter was:
Peter van Velzen schreef: ↑04 mar 2021 20:08
Ik vroeg me af waarom we eigenlijk niet die leeftijd zouden verlagen.
Mi. was dit Amerikaanse bericht de aanleiding daarvoor, maar het bespreken ervan gaat over een verlaging van de leeftijd.
Ik begrijp hieruit "kiesrijpheid" dat voor Nederland.
Ik denk dan ook niet dat de begeleidende poll van Peter bedoeld was om ons te vragen, hoe we dat bedenken voor kiezers uit andere landen en andere kiesculturen.
Ook al is het een internationaal een steeds weer terugkerende vraag.
Mijn reactie was meerledig.
Idd. eerst reagerend op het bericht, maar vooral dus over stemrijpheid van jeugdigen in het algemeen en daarna als antwoord op de exacte vraag op zich, het beantwoorden van de poll en of dat voor Nederland van toepassing is.
Zo ook de rest van de berichten van anderen daarna.
Misschien heb ik me vergist, maar in de loop van de berichten stroom zie ik geen aanleiding om anders te denken.
Integendeel.
viewtopic.php?p=586928#p586928
Peter van Velzen schreef: ↑30 mar 2021 03:19
De grafieken van VK en - vooral - VS worden sterk beïnvloed door het kiessysteem, dat slechts twee partijen serieuze kansen biedt en door het feit dat de jeugd er qua vooruitzichten slechter voorstaat dan hun even hoog opgeleide ouders en grootouders op dezelfde leeftijd, Dat valt in Nederland nog mee.
Dus qua kennis heeft een recente schoolverlater soms méér bagage dan veel ouderen.
Het gaat hem dan mi. meer om de hoeveelheid totale kennis, dan om een soort actuele en persoonlijke kennis, die zeer beperkt kan zijn.
Mijn bijdrage daarbij:
En hoe dat ingepast wordt in het geheel van denken om tot inzicht te komen.
Een kiesdrempel is dan ook een wetsbepaling, die niet tijdelijk en alleen onder bepaalde omstandigheden zou moeten gelden.
Mijn voornaamste motivatie tot mijn bericht was, dat we de Nederlandse actuele politiek niet kunnen vergelijken met die van Amerikaanse, als
het gaat om de rijpheid van een 16 jarige om een stem uit te kunnen brengen.
Sterker gesteld:
Specifieke actuele, en dus tijdelijke politieke issues aan de andere kant van de wereld en hoe de jeugd daarmee omgaat, ook onze jeugd, zijn voor deze vraagstelling voor de leeftijdsgrens bepaling in Nederland niet relevant.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.