Aisha. Mijn getuigenis.

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Rereformed schreef:
mustafa schreef:
de islam is een historisch artefact in de ontwikkeling van religie op het arabisch schiereiland
een momentopname van voortgaande openbaring die helaas gestold is en verhard
zie de symptomen der huidige religie (allereerst het katholiscisme, vervolgens de islam en inmiddels ook de reformatie)
levende religie is niet het zich beperken tot oude teksten uit het verleden, want dat zou overeenkomen met het laten verrotten van appels op een fruitschaal
Bovenstaande blijft het idee van openbaring (oftewel goddelijke stemmen) serieus nemen, maar doet dit op een manier die onmogelijk hout kan snijden. Het idee van de voortgaande openbaring is een oneerlijke term om te verdoezelen dat het telkens om een nieuwe boodschap gaat die de oude tegenspreekt. Omdat dit overduidelijke feit God in zijn hemd zet en alle goddelijke boodschappen doet degraderen tot waanideeën, moet men het met zulke krakkemikkige redeneringen oplossen.
Indien er werkelijk sprake zou zijn van 'een levende godsdienst', dan zou men niets op schrift hoeven stellen ten behoeve van anderen of het nageslacht, maar God tot ieders innerlijk laten spreken.
hoezo spreken nieuwe boodschapepn oude tegen?
vanwege de inflatie van de taal -- ook hier op dit forum te merken - is voortgaande openbaring noodzakelijk
dit is een overduidelijk feit
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Ik geloof dit verhaal ook niet. Die imam slaat ineens om, zegt dan dat hij al wist dat de islam vals was? Erg ongeloofwaardig.

Is de imam niet bang dat het meisje hem verraad?
Ik vind ook dat het er wel toe doet of een getuigenis waar is of niet. Ik zou dan ook liever hier getuigenissen van ex-moslims of ex-christenen willen zien die ze er zelf neerzetten, dan ergens van gecopieerde verhaaltjes.

Maar Theoloog, je redenering gaat in het geheel niet op. Geleidelijk op andere gedachten komen is zelfs de meest algemene manier om het geloof vaarwel te zeggen. Ik ben zelf jarenlang christen geweest die zo zijn bedenkingen had, en ik deed het precies zo als de denkbeeldige imam in dit verhaaltje. Twijfels worden bij gelovigen weggedrukt, des te meer wanneer je er als gelovige ook nog voor gestudeerd hebt en je broodwinning ervan afhangt, of wanneer al je familieleden vroom zijn. Soms kom je op een plek dat het bijna onmogelijk is, soms gaat het weer gemakkelijker, dat laatste vooral wanneer je je zo weinig mogelijk bezighoudt met kritiek op je godsdienst. Een religieus mens zit in een netwerk van draden. Het is niet enkel en alleen de leer, het is ook een way of life, alle sociale contacten, onzekerheid en onbekendheid met wat je buiten de godsdienst te wachten staat enz. Het is je leven, je hebt zelf het gevoel dat je er onmogelijk uit kan stappen, zelfs al zou je het willen. Ik herinner me het zelfs soms zo pathetisch aan iemand uit te leggen toen iemand me zei dat hij zelf niet gelovig is en mij moeilijk kan begrijpen, alsof ik tegen hem wilde zeggen: ik ben eigenlijk precies dezelfde als jij, maar ik zit opgesloten in een gevangenis, waar ik mezelf echter toch wel lekkere maaltijden toebereid en af en toe de frisse lucht die door het celraampje naar binnen waait opsnuif.

The crux decision komt pas wanneer je voor het blok wordt gezet, met iets geconfronteerd wordt waar je niet omheen kan, een druppel die de emmer doet overlopen, iets wat je dwingt om kleur te bekennen.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

hoezo spreken nieuwe boodschappen oude tegen?
Natuurlijk : ooit gehoord van
Abrogatie ?
Dat is toch de taktiek van islamitische schriftgeleerden bij het uitleggen van de heilige schriften en wetten en waarbij de jongste ( historisch minst oude )op schrift gestelde openbaringen en uitspraken de oudste opheffen , zeker wanneer ze ( achteraf bezien ) elkaar tegenspreken ... ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran
waauit :
Abrogatie
Een interessant aspect dat wel op de Koran wordt toegepast is abrogatie (naskh), de regel dat in geval van schijnbare conflicten tussen verschillende teksten de jongste prevaleert en dus de oudere teniet doet. De moeilijkheid daarbij is dat sommige soera's niet gemakkelijk gedateerd kunnen worden[2], zodat niet met zekerheid kan worden bepaald welk van de conflicterende verzen van toepassing is. Koranwetenschappers hebben in dergelijke gevallen op basis van logisch redeneren en onderling overleg beslissingen genomen. Zie ook Afschaffingsleer.

Afschaffingsleer
Volgens Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afschaffin ... 28Islam%29
Afschaffingsleer heeft betrekking op de leerstellingen waarmee islamitische rechtsscholen (madhhab) uitsluitsel geven over de geldigheid van betwiste islamitische teksten. Afschaffing of abrogatie (naskh) dient bij eventuele tegenstrijdigheid te worden toegepast in de volgorde waarin de verzen (aya) aan Mohammed werden geopenbaard. De Koran zegt hierover: 'Welk teken Wij ook afschaffen of doen vergeten, Wij komen met iets beters of iets gelijkwaardigs' (Soera De Koe 107).

De islamitische rechtscholen interpreteren afschaffing op verschillende wijze. Zo kan volgens het sjafisme vanuit de soennah geen teksten uit de Koran worden afgeschaft. Volgens het hanafisme kan dit onder bepaalde voorwaarden wel.

Afschaffing heeft vooral betrekking op verzen in Mekkaanse soera's (dus van vóór de hidjra, de verhuizing of emigratie van Mohammed van Mekka naar Medina). Over het algemeen zijn de Mekkaanse verzen godsdienstiger en zachtaardiger dan de latere Medinaanse soera's. (1)
Dit is te verklaren uit het feit dat in Mekka Mohammed enkel profeet was, terwijl hij in Medina hem ook wereldlijke macht werd toegekend.
De soera's in Medina geopenbaard geven concrete leefregels die door de meeste moslims als van toepassing op die tijd worden gezien. Doordat de Mekkaanse soera's ouder zijn is er een grotere kans dat er abrogatie op toepast is. Daarnaast werd de islam gradueel geïntroduceerd, waardoor bepaalde richtlijnen werden aangescherpt in de loop der openbaringen om de overgang van niet-moslim naar moslim geleidelijk te laten verlopen.

De Soedanese schriftgeleerde Mahmoed Mohammad Taha heeft met nieuwe standpunten getracht de afschaffingsleer ongedaan te maken door de islam van de Mekkaanse soera's als de ware islam te duiden. (1)
Volgens zijn filosofie bezitten de Mekkaanse openbaringen universele en tijdloze geldigheid, terwijl de openbaringen die opgetekend zijn in de Medinaanse soera’s doorgaans slechts een contemporaine betekenis hadden en minder een religieus dan een politiek doel dienden.
Taha werd beschuldigd van ridda, openlijke afvalligheid van de islam en een aanval daarop.
Om die reden is hij in 1985 in het openbaar ter dood gebracht door ophanging.
In feite is abrogatie in veel gevallen niets anders dan een toepassing van hetgeen men in de talige logica een redeneerfout /of een rethorische truuk noemt :
het is namelijk het " verschuiven van de doelpalen " waarbij A =/= A is , maar A = gelijk wat , kan voorstellen ( =naar believen in te vullen ) .... Zodat toetsing op basis van de gevolgen voortkomend uit de oorspronkelijke betekenis niet meer mogelijk is ....

Of veel eenvoudiger ;
het is gewoon een manier van vals-spelen waarbij de sterkste parti (van god en zijn vertegenwoordigers ) de macht heeft om de spelregels te veranderen in hun voordeel , (terwijl niemand uit het "spel" kan stappen want dat is een halsmisdrijf .... in het echte serieuze machtspelletje dat in dit ondermaanse wordt gespeelt )
vanwege de inflatie van de taal -- ook hier op dit forum te merken - is voortgaande openbaring noodzakelijk --->dit is een overduidelijk feit
1.- Abrogatie is echter geen inflatie van het vocubulaire of de syntax ... maar een semantische verdraaiing ---> Georges Orwell noemde dat " Newspeech "
(gebruikt door "big brother" ---> een eufemisme voor de " totalitaire machthebbers" )
2.- de echte reden waarom voortgaande openbaring noodzakelijk is ; staat hierboven in het citaat uit de wikipedia
Ter herinnering ( deze relevante passus ) :
.....de loop der openbaringen om de overgang van niet-moslim naar moslim geleidelijk te laten verlopen.....

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot
(1) de meeste citaten/verzen die de islam als een "vredelievende " godsdienst voorstellen zijn afkomstig uit die oude gedeelten : toen" Mohammed "zich nog enigzins moest gedeisd houden en nog niet genoeg macht had verworven ...
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 11 mar 2007 12:45, 12 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

mustafa schreef:hoezo spreken nieuwe boodschapepn oude tegen?
vanwege de inflatie van de taal -- ook hier op dit forum te merken - is voortgaande openbaring noodzakelijk
dit is een overduidelijk feit
Wel, hiervoor zou er een ander topic geopend moeten worden, maar het lijkt me vrij duidelijk: het oude testament is in strijd met het nieuwe (zie bijvoorbeeld http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... egenstrijd ), de koran is een verdraaid hutspotje van allebei, en de openbaring aan Joseph Smith gaat alweer niet samen met de oudere openbaringen.
Het overtuigend bewijs is dat alle loten aan de stam van Abraham slechts onbegrip voor elkaar hebben.

Maar indien dit juist de bedoeling was van de goddelijke Geest, en Hij de wereld slechts onderhoudt om elke zaterdagavond lekker ontspannen naar een spektakelfilm te kunnen kijken, dan trek ik mijn woorden in. Hij had namelijk niet op voortreffelijker manier haat en nijd en onbegrip voor elkaar kunnen zaaien in de wereld dan het op de manier van 'goddelijke openbaringen' te doen.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

andere topic
ben ik voor
ik heb me toch al voorgenomen om vanaf de maand maart eens wat dieper op enige zaken in te gaan
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Kitty schreef:
Theoloog schreef:De stemmen die mensen zeggen te horen kunnen ook heel wel komen uit de eigen psyche.
Maar natuurlijk, ik ga ook van geen enkele andere mogelijkheid uit. Omdat er niet zoiets is als geesten die je dingen kunnen influisteren. Alleen je eigen geest (psyche, brein) doet dat en dat is dus een stoornis die je kan laten behandelen.
Hoeft geen stoornis te zijn.. Je kan dit ook bewust bewerkstelligen.

Twijfel wordt in het voorbeeldje uitgebeeld door de geest als 'stemmen van jezus die spreekt', en de angst voor deze twijfel vergroot, waardoor de stemmen nog erger worden. Dit gebeurt onbewust en ongewenst dus noemt men het een stoornis. In principe is het niets meer dan de onbewuste geest van de persoon die hem verteld dat hij zit met z'n twijfels en er wat mee moet doen.

In gevechtssporten wordt dit principe bewust gebruikt. De systemen waarbij informatie van buitenaf wordt verwerkt veranderen dan. Als je pas begint moet je nadenken.. Uche uke, joko geri (wering met de arm omhoog, stampschop). Later, in een gevecht, denk je hier niet meer bewust in taal over na, maar is het een gevoel wat tegen je lichaam zegt 'doe dit, doe dat' en in sommige gevallen weet je aan de houding van de tegenstander wat hij gaat doen. het enige wat de boefenaar dan moet doen is zich bewust zijn van de input en 'het lichaam zijn gang laten gaan'. Soms heb je ook situaties waarbij er geen enkel bewust deel van je geest doorheeft hoé je weet wat een ander gaat doen, maar je weet het gewoon. Natuurlijk is er een reden, het systeem past zich aan en merkt dingen op die je bewust nog niet (misschien later in de ontwikkeling) kan opmerken. Ik ben van mening dat het 'ik hoor geesten' principe het omgekeerde hiervan is...

Dat je zo overtuigd bent dat geesten bestaan, dat je eigen psyche onderdelen van je geest een stem geeft. Volgens mij is er is zo'n groepje bhoeddisten die dit gebruiken en ze hebben er ook een naam voor, alleen ben ik het vergeten!! Kan best zijn dat het geen bhoeddisten zijn. Erg frustrerend... Ik weet iig dat ik er ooit wat over gelezen heb. Archtypen gebruiken om lichaam en geest gezond' te maken. Misschien komt het een beetje overeen met het hypnose principe: een vorm van concentratie en verschillende denkbeelden die op een bepaalde manier op elkaar af worden gestemd. Misschien kan iemand met wat meer psychologische kennis dit wat duidelijk voor me verwoorden? Ik probeer hier zelf namelijk al een tijdje een geschikte uitleg voor te vinden.

Alles wat je doet en geloofd, bang voor bent, etc, werkt in ieder geval door op je geest en vanuit je geest op je lichaam. Daar komt het op neer. Volgens mij werkt reiki ook zo (jij noemt het 'het placebo effect', maar ik weet zeker dat er wel een meer respectvolle definitie moet bestaat die dit beschrijft, aangezien placebo toch vooral wordt gebruikt in context met 'patienten voor de gek houden'.)
Plaats reactie