Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 sep 2017 11:58
Petra schreef: 22 sep 2017 01:46Hoe dan ook, ons planeetje raakt overbevolkt dus we motten wel die kant op.
Helaas dat lukt niet, emigratie helpt niet tegen overbevolking als er meer mensen bij komen.
Huh, hoezo?
Massale volksverhuizingen richting andere planeten zal 't toch moeten gaan worden om overbevolking tegen te gaan, tenzij we genocide toepassen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 23 sep 2017 03:18
Massale volksverhuizingen richting andere planeten zal 't toch moeten gaan worden om overbevolking tegen te gaan, tenzij we genocide toepassen.
Minstens 50 jaar geleden rekende Isaac Asimov all uit dat met het toenmalige geboorteoverschot het 5.000 jaar zou duren voordat de hoeveelheid menselijk vlees even groot is al als de massa van het heelal. Aangezien we in 5.000 jaar tijd slechts 5,000 lichtjaar kunnen afleggen, zal de reis naar de sterren het probleem niet kunnen oplossen. We zullen moeten aanvaarden dat de groei van de wereldbevolking nagemoeg stil zal komen te liggen. Als het niet goedschiks gebeurd (door contraceptie) dan zal het kwaadschiks gebeuren (door hongersnood).
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Petra schreef: 23 sep 2017 03:18Huh, hoezo?
Kwestie van rekenen.

De bevolking neemt nu met 3% per jaar toe, maar laten we uitgaan van 2%.

Wel je alleen die 2% laten uitwaaieren dan moeten dus voor bijvoorbeeld Nederland 340.000 mensen per jaar vertrekken.

Dat moeten dan wel volledig gepakt en gezakt worden en er moeten grote ruimteschepen voor ze gebouwd worden.
Dit is op den duur niet vol te houden zonder de planeet totaal uit te putten en dan stopt het als nog.

Er is echter iets ergers:
De aard koloniën zullen met die 2% groei op den duur ook vollopen en zelf weer kolonisten moet gaan uitsturen.
Dat maakt dat men de vertrekkende mensen steeds verder weg moet sturen om een leefbare planeet te vinden.
Dit verder weg moeten gaan zoeken zal in de tijd genomen niet lineair zijn maar sneller verlopen.

Dat is ook weer begrensd natuurlijk, dus emigratie in de ruimte loopt vroeg of laat dood.
Wat men dan overhoudt is het zelfde probleem alleen op veel groter schaal.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De prognose nu is volgens mij dat de wereldbevolking stabiliseert op 10 miljard.

Voor planetaire emigratie is zoveel energie nodig, dat het niet leuk meer is voor de achterblijvers.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Kom op nou toch zeg.
Een beeeeetje meewerken met wat meer fantasie.

- Aangezien we in 5.000 jaar tijd slechts 5,000 lichtjaar kunnen afleggen, zal de reis naar de sterren het probleem niet kunnen oplossen.
Natuurlijk gaan we tegen die tijd sneller dan het licht, kunnen we tijdreizen, gaan we door wormholes, en teleporteren we van de ene planeet naar de andere.

-Dat moeten dan wel volledig gepakt en gezakt worden en er moeten grote ruimteschepen voor ze gebouwd worden.
Dit is op den duur niet vol te houden zonder de planeet totaal uit te putten en dan stopt het als nog.

Nou en, tuurlijk bouwen we fijne grote ruimteschepen. Sommigen blijven daarop wonen.
Verder... teleporteren we natuurlijk naar reeds verkende en gekoloniseerde planeten.

-De aard koloniën zullen met die 2% groei op den duur ook vollopen en zelf weer kolonisten moet gaan uitsturen.
Dat maakt dat men de vertrekkende mensen steeds verder weg moet sturen om een leefbare planeet te vinden.

Nou en!
We kunnen ook steeds verder weg. Je doet net alsof we met paard en wagen blijven aanmodderen.

Het heelal begrensd.
Is dat een feit?
Kan het heelal niet een oneindig groeiende toestand zijn?

-Voor planetaire emigratie is zoveel energie nodig, dat het niet leuk meer is voor de achterblijvers.
Er zal gerust een betere vorm van energie worden gevonden. Volgens Nostradamus in de bergen ongeveer in onze huidige tijd. :D
Vrije energie. Interstellaire energie. Pepertuum. Magnetisch veld. Ik roep maar wat hoor, maar dat er weer iets gevonden wordt lijkt me zeer waarschijnlijk.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Peter van Velzen
Site Admin

Je fantasie is nog niet groot genoeg. LAs het hele heelal mensenvlees is geworden is er geen plaaneeet meer om op te staaan, geen ster meer om licht te doen schijnen en geen lucht meer om te ademene. Alles is dan mensenvlees. Je zult een soort materiegenerator nodig hebben om de hoeveelheid materie in het heelal groter te maken. Anders loop je toch nog vast. En we hebben maar 5.000 jaar de tijd om dat alles uit te vinden - en te realizeren. Het is geen wiskunde waarin je je kunt verbeelden oneindig veel dingen te hebben gedaan. In werkelijkheid is dat onmogelijk.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 23 sep 2017 19:32 De prognose nu is volgens mij dat de wereldbevolking stabiliseert op 10 miljard.

Voor planetaire emigratie is zoveel energie nodig, dat het niet leuk meer is voor de achterblijvers.
Die prognoses zijn al vaak bijgesteld.
Ook deze wordt al weer aangevochten.

Ik zou er niet van uit willen gaan.
Dit soort prognoses zijn zware extrapolaties met nogal wat onvoorspelbare parameters.
Ik vrees dan ook dat hier de wens de vader van de gedacht is,
want vaak ligt de stabilisatie heel toevallig op een waarde die nog net door de aarde gedragen kan worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Petra schreef: 24 sep 2017 02:37Nou en!
We kunnen ook steeds verder weg. Je doet net alsof we met paard en wagen blijven aanmodderen.
Dat kan dus niet, tenzij je de natuurwetten wilt overtreden.

PS.
Zelfs als het zou kunnen zou op den duur elke bewoonbare plek al gekoloniseerd zijn door andere kolonies die dichter bij lagen.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Beweren jullie nou dat het heelal eindig of beperkt is?

Als het heelal oneindig is of eindeloos door kan groeien dan raakt het toch nooit overvol.

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 25 sep 2017 03:46 Beweren jullie nou dat het heelal eindig of beperkt is?

Als het heelal oneindig is of eindeloos door kan groeien dan raakt het toch nooit overvol.
Het is niet het heelal dat overvol raakt, het is de denkbeeldige bol met een straal van 5000 lichtjaar die niet voldoende materie bevat om al het mensenvlees mogelijk te maken dat met de groei zoals die 50 jaar geleden was zou ontstaan. Met andere woorden het handhaven van dat groeitempo van de mensheid was en is volstrekt onmogelijk met het oog op de natuurwetten zoals we die kennen, De wal gaat het schip keren.
Ik wens u alle goeds
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Als je een groep mensen de ruimte in stuurt, zie je ze sowieso nooit meer terug. Vanuit de aarde bezien is het dus alleen een reductie in bevolking. Ze kunnen nooit meer terugkeren heb ik begrepen. Kwam dat ook alweer door de tijd, waarbij de mensen in de raket 30 jaar verder zijn, dan weer terugkeren en vervolgens is alles op aarde alweer een paar duizend jaar ouder?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Petra schreef: 25 sep 2017 03:46 Beweren jullie nou dat het heelal eindig of beperkt is?

De hoeveelheid massa in het universum is eindig, dat stelt dus zo wie zo een grenswaarde.

Was de massa oneindig en het universum ook dan nog werkt emigratie niet.
Dat komt dat de nieuwe werelden gewoon te ver weg komen te liggen.

PS.
Ook ga je er van uit dat we de enige zijn.
Dat hoeft dus helemaal niet, dus loopt men waarschijnlijk tegen grenzen aan omdat daar al anderen zijn.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 sep 2017 10:41

De hoeveelheid massa in het universum is eindig, dat stelt dus zo wie zo een grenswaarde.

Was de massa oneindig en het universum ook dan nog werkt emigratie niet.
Dat komt dat de nieuwe werelden gewoon te ver weg komen te liggen.

PS.
Ook ga je er van uit dat we de enige zijn.
Dat hoeft dus helemaal niet, dus loopt men waarschijnlijk tegen grenzen aan omdat daar al anderen zijn.
zo wie zo m/z sowieso.

Is het nou wel of niet oneindig? Want dat laat je in het midden.
En te ver liggen.. dat is toch ook maar omdat we NU niet verder kunnen. Dat klinkt mij hetzelfde als het paard en wagen waarmee je ooit niet snel of ver mee kon reizen.

P.S.
Hm, nee. Ik ben er van overtuigd dat we niet de enige zijn.
Toch denk ik wel dat het heelal groot genoeg is voor iedereen. Ik denk zelfs dat het met 'ons' meegroeit.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 25 sep 2017 04:25

Het is niet het heelal dat overvol raakt, het is de denkbeeldige bol met een straal van 5000 lichtjaar die niet voldoende materie bevat om al het mensenvlees mogelijk te maken dat met de groei zoals die 50 jaar geleden was zou ontstaan. Met andere woorden het handhaven van dat groeitempo van de mensheid was en is volstrekt onmogelijk met het oog op de natuurwetten zoals we die kennen, De wal gaat het schip keren.
Ik snap je niet.
Het is niet dat het heelaal overvol raakt maar toch is er niet genoeg materie, zeg je. Dat klinkt tegenstrijdig.

Die massa van 5000 lichtjaar van Asimov waar je het eerder over had. Is dat nou een vaste waarde van het heelal? Heeft het heelal een omtrek van 5000 lichtjaar waar geen beweging in zit?

Volgens mij is het heelal groeiende en bloeiende en groeit het a.h.w. met ons mee.

We kunnen nu niet verder denken dan sneller reizen dan het licht, maar daar kan m.i. best verandering in komen.
https://www.nu.nl/wetenschap/2623024/we ... eizen.html

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 26 sep 2017 02:39 We kunnen nu niet verder denken dan sneller reizen dan het licht, maar daar kan m.i. best verandering in komen.
https://www.nu.nl/wetenschap/2623024/we ... eizen.html
Het zal de komende 5.000 jaar niet mogelijk zijn om eem hoeveelheid materie ter grootte van het complete heelal met de lichtsnelheid te laten reizen. Dat is toevallig een van de weinige zaken waar ik absoluut zeker van ben. Ook is een heelal dat geheel bestaat uit mensenvlees onleefbaar.

De mens verspreidde zich omdat het kon, niet omdat hij het onmogelijke mogelijk wilde maken.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie