Dag Dikkemick,dikkemick schreef:@Waarom?
Dan zou het voor jou (die weet waarom het mis loopt) ook onmogelijk zijn in gesprek te gaan met een dominee over het wel of niet bestaan van een god.
Er is wel een gesprek mogelijk. Alleen komt daar geen antwoord op.
Een dominee die een beetje is onderlegd , en dat mag je zeker verwachten van een universitair geschoold iemand, weet dat hij GEEN bewijzen heeft in wetenschappelijke zin. Alleen een spreken van de andere kant die hem raakt en veranderd heeft....en waarvan hij weet...dat hij dat niet aan de andere kan geven.
Verwacht jij in een debat een toenaderig....?... Ooit wel eens toenadering gezien in een politiek debat...?dikkemick schreef: Je begreep mijn zin (ik zou wel eens willen weten hoe in jouw ogen een debat gevoerd zou moeten worden waarbij 1 van de partijen, als daar reden voor is, opschuift naar de tegenpartij?) niet:
Ik zie de vele debatten en gesprekken op youtube voor me tussen atheïst en theoloog. God bestaat wel of hij bestaat niet en een argument voor of tegen dit bestaan is dan geldig of niet. Maar het lijkt wel of taal onvoldoende is, om dit ooit te kunnen beslechten.
Dawkins verlaat het toneel met een onbevredigend gevoel en WL Craig (nou ja....Craig niet) de theoloog/filosoof verlaat het toneel met een onbevredigend gevoel. Ze staan immers beiden nog exact in dezelfde schoenen. Het lijkt wel niet door te dringen.
Toenadering in een debat tussen twee zelfverklaarde tegenpolen?
Zij vinden geen toenadering, maar hopen wel de luisteraars voor zich te winnen...niet meteen....maar het in gang zetten van een denkproces dat niet meer te stoppen is.
In een politiek debat moet iemand wel eens een U-bocht maken,...omdat zijn politiek leven er van af hangt...die methoden gebruikten en gebruiken religie ook...dan maken niet/anders gelovigen gedwongen een U-bocht....of je bent die vervelende debat-partner toch definitief kwijt....soms zo definitief omdat de ander letterlijk dood moet.
Dan is het geen geschoolde theoloog maar een pastoraal iemand...die de wereld steeds meer gaan bevolken..Kerken die wat betreft kerkgangers in serieuze aantallen overblijven hebben geen zin in opleidingen die "gevaarlijk" zijn voor hun voorgangersdikkemick schreef: Ik snap dat een redelijk inhoudelijk gesprek moeilijk is en dat e.e.a. vooral bestaat uit luisteren en proberen begrip te tonen.
Maar neem jouw stellige uitspraak: "Wetenschap is ten alle tijden godsLOOS". Geheid dat er een theoloog is die dit niet met je eens is. En...ik voorspel...jullie komen er niet uit!
En als hij ( geheid geen zij....
Hier is meer aan de hand, lees maar eens door de teksten heen. Thomas zegt zelf dat hij zich groter voor doet terwijl zijn geloof totaal onder twijfel en aanvechting staat. Ik begrijp dat je dan stopt...eerlijk en kwetsbaar. Omdat gedachten die worden losgewoeld NIET meer kunnen worden teruggedraaid en OOK opnieuw hun plaats moeten vinden.dikkemick schreef: Wat gaat er mis met dit soort dialogen? Kijk nu naar de (voorlopig) laatste opmerking van Thomas72: Mijn voorstel is om ons gesprek hierbij te laten. Ik heb niet het idee dat er nog nieuwe dingen naar voren worden gebracht en dat het meer een herhaling van zetten wordt en wat langs elkaar heen praten."
Verder ga ik er niet op in, omdat ik dan ALSNOG Thomas aan het beantwoorden ben.