Verbazing over het feit dat de Schepper zoveel toelaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Waarom?
Bevlogen

Re: Verbazing over het feit dat de Schepper zoveel toelaat

Bericht door Waarom? »

Willempie schreef:@ Waarom?

Hallo,

De zondvloed. Weer een onderwerp waar we nooit helemaal gaan uitkomen. Een allereerste reactie en dan later meer uitgebreid want ik ben nu een beetje moe.

Je kunt de bijbel op verschillende manieren lezen:

1. Als geschiedenisboek met verhalen waarover wij dan gaan oordelen wat er eventueel wel of niet klopt.

2. Om ervan te leren.

De metafoor is vrij duidelijk. Water wordt in de bijbel gebruikt als een metafoor voor tijd (het vloeiende). De ark is het Woord van God. De mens verzuipt in de tijd maar kan zich in de ark begeven die haar dan door de tijd heen draagt. Even heel kort gezegd.
Dag Willempie,

Die metafoor van de tijd is voor mij een nieuwe..., theologisch gezien dan. Ik kan hem daarom niet goed plaatsen.. Water is juist in de Bijbel een metafoor van de Chaos Machten....De bijbel begint met Chaos Machten van het water en eindigdt er ook (bijna ) mee:
Openbaring 21:1
En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
Toch jammer, ......geen zee meer. Ik zie juist altijd mens en dier tot rust komen langs de zee.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

[quote="Gershom"]Bericht uit Trouw n.a.v. uitspraak paus;

Code: Selecteer alles

Paus wijst gebruik condooms in Afrika af
13/06/05, 00:00
VATICAANSTAD - De verspreiding van Aids in Afrika kan worden vermeden door trouw en onthouding en niet door condooms. Dat heeft paus Benedictis XVI gezegd in gesprek met Afrikaanse bisschoppen in het Vaticaan.
De paus erkent dat Aids in Afrika een vreselijke epidemie is. Volgens hem is de tradionele leer van de kerk de enige oplossing om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan.
Meer dan 60 procent van het aantal seropositieven in de wereld leeft in zwart Afrika. In het verleden is al
herhaaldelijk bewezen dat campagnes voor het condoom heel effectief zijn tegen de verspreiding van Aids.
Naar aanleiding van mijn overtreding van het forum reglement vermeld ik hier de bron van bovenstaand citaat
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... a-af.dhtml

Het zuidafrikaans gedicht uit datzelfde bericht heb ik eveneens zonder bronvermelding geplaatst
Ik had het een paar jaar geleden eens overgeschreven, maar ik weet niet meer waaruit. Het is geloof ik niet eens compleet, en het was niet nodig al die coupletten op te nemen daar het slechts diende als illustratie bij de vaststelling dat men in een gedeelte van Zuid Afrika Nederlands spreekt.
Ik zal proberen in de toekomst wat minder slordig te zijn
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Gershom schreef:
Naar aanleiding van mijn overtreding van het forum reglement vermeld ik hier de bron van bovenstaand citaat
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... a-af.dhtml
Duidelijk hoor, maar het is niet juist om alles over één kam te scheren. Zuid-Afrika is in vele opzichten uniek en is niet hetzelfde als Afrika waarmee een continent bedoeld wordt.
Het zuidafrikaans gedicht uit datzelfde bericht heb ik eveneens zonder bronvermelding geplaatst
Ik had het een paar jaar geleden eens overgeschreven, maar ik weet niet meer waaruit. Het is geloof ik niet eens compleet, en het was niet nodig al die coupletten op te nemen daar het slechts diende als illustratie bij de vaststelling dat men in een gedeelte van Zuid Afrika Nederlands spreekt.
Ik zal proberen in de toekomst wat minder slordig te zijn
Het is bijna zeker geschreven door een Nederlander, zonder enige kennis van het Afrikaans. Het lijkt niet eens op Afrikaans. Het is verminkt Nederlands. Het is dus geen Afrikaans gedicht maar iets dat voorgeeft het te zijn. Dat neemt niet weg dat het wel grappig is.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Waarom? schreef:
Die metafoor van de tijd is voor mij een nieuwe..., theologisch gezien dan. Ik kan hem daarom niet goed plaatsen.. Water is juist in de Bijbel een metafoor van de Chaos Machten....De bijbel begint met Chaos Machten van het water en eindigdt er ook (bijna ) mee:
Dat klopt ook wel. De tijd is ook een vorm van chaos, in die zin dat ze alles versnippert in ondeelbare momenten en veelheid waarin we kunnen we verdrinken. Ze bedekt ook alles en laat het verdwijnen. We gaan ook altijd door water naar een nieuwe wereld. Het begint al met een baby. Noach vaart in de ark naar een nieuwe wereld. Mozes wordt ook bewaard in een ark. Israël verlaat Egypte door het water, op weg naar een nieuwe wereld. Jozua leidt het volk door de Jordaan het beloofde land in. En dan hebben we nog de doop maar laat ik niet teveel uitweiden.
Openbaring 21:1
En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
Toch jammer, ......geen zee meer. Ik zie juist altijd mens en dier tot rust komen langs de zee.
Ik snap je gevoelens. Ik ben ook gek op de zee en heb jarenlang gevaren. Op een moment dacht ik: "Misschien hele grote meren?" Nu denk ik heel voorzichtig dat het betekent dat tijd er niet langer zal bestaan, dat de tijd a.h.w. kristalliseert en dat alles weer bij elkaar komt.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik heb veel slap gelul voorbij zien komen, maar een kristalliserende tijd ..... Hij is schitterend. =D>
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Doe dan toch maar VSM, die heeft echt gestold bier als borrelhapje.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Zal wel aan mij liggen.
Maar als ik aan gekristalliseerd water denk, komt als eerst bevroren water in mij op. Ijs dus.
Ik snap niet hoe ik dat kan verenigen met tijd. Tijd bevriest niet.
Tijd is dan wel geen constante, maar heb nooit gehoord van bevroren, of zoals je wilt gekristalliseerd, tijd.

Lijkt mij dat je met steeds weer andere termen komt om maar aan je geloof te willen vasthouden, tegen wil en dank.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

FransP schreef:Zal wel aan mij liggen.
Maar als ik aan gekristalliseerd water denk, komt als eerst bevroren water in mij op. Ijs dus.
Tijd is dan wel geen constante, maar heb nooit gehoord van bevroren, of zoals je wilt gekristalliseerd, tijd.
Het ligt niet aan jou maar aan mijn gebrekkige uitdrukkingsvermogen. En misschien denk ik wel veel te veel en te creatief. Misschien kan ik nog een manier vinden om beter uit te drukken wat ik bedoel. In de tussentijd is het begrip "tijd", zoals je weet, op zich ook al heel lastig, zodra je gaat proberen het te begrijpen althans. Misschien voor jou gesneden koek maar voor "Dat beloof ik" interessant?

http://home.deds.nl/~zin/!reader/filosofie3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt mij dat je met steeds weer andere termen komt om maar aan je geloof te willen vasthouden, tegen wil en dank.
Zo ervaar ik het niet. Ik zit gewoon in een leerproces. En ik heb helemaal niet het idee dat ik tegen wil en dank iets vast wil houden. Ik probeer het gewoon beter te begrijpen. Dat is eigenlijk alles.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

FransP schreef:Zal wel aan mij liggen.

Block Universe
Dat beloof ik
Bevlogen

Ik ben al bij de tijd, Willempie
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

FransP schreef: Lijkt mij dat je met steeds weer andere termen komt om maar aan je geloof te willen vasthouden, tegen wil en dank.
Dat komt hier wel heel kostelijk tot uiting. Zelden komen we zulke prietpraat tegen als nu. Iemand die religieus geloof gebaseerd op primitieve verhalen uit de bronstijd probeert op te krikken door het met een fantasie van iets onbegrijpelijks aan te vullen, en dan beweert zijn geloof nu wat beter te kunnen begrijpen. 8*)

Maar de door Willempie ontwikkelde fantasie van tijd die kristalliseert is een afleider. De eerste bijdrage van Willempie in dit topic laat zien dat hij het zondvloedverhaal dat bolstaat van de ondoordachtheid, wel degelijk geheel letterlijk neemt.

Met afleidingen aankomen om zijn geloof te beschermen doet Willempie aan de lopende band.
Eerst komt hij aan met het zondvloedverhaal als bewijs dat God ingrijpt wanneer het te gortig wordt op aarde.
Dan spreekt hij uit dat het nu zó erg is in de wereld dat hij zich erover verbaast dat de Schepper zoveel kwaad toelaat voordat Hij ingrijpt.
Dan vraagt iemand hem waarom God dan nog niet ingrijpt indien het zo erg is.

Dan komt de afleiding:
Willempie schreef:Hij doet wel iets want er komen iedere dag duizenden mensen tot geloof.

Maar afgezien van de terechte kritiek die axxyanus hier op gaf (en Willempie negeert) is dit een nep-antwoord omdat 1) het 'ingrijpen' waar Willempie op doelde een ingrijpen in de vorm van een oordeel was, en 2) indien "tot geloof komen" het antwoord is op kwaad en God dat bewerkt, dan had God in de tijd van Noach ook op deze aan te bevelen manier kunnen werken.

Willempie begrijpt de onzin van dit antwoord ook wel, en dus moet hij er iets achteraan verzinnen dat het redelijker maakt: God zal uiteindelijk ingrijpen in de vorm van een godsoordeel. Voor het lang uitblijven ervan verzint Willempie de volgende emmer onzin:
Willempie schreef:Zijn uiteindelijke ingrijpen, zoals voorteld in de Bijbel, hangt m.i. hiermee samen. Ik vermoed dat er een omslagpunt komt, waarop er meer mensen verloren gaan dan gered worden. Of zoiets. Maar dat is slechts een gedachte van mij.
Deze rationalisatie van Willempie klopt niet, want op alle tijden in de gehele menselijke geschiedenis zijn er veel meer mensen die verloren gaan dan die gered worden. Tenminste indien geloven in Jezus de voorwaarde is om gered te worden, zoals zijn bijbeltje stelt. Maar in het geval dat ongelovige Freethinkers of onwetenden over het evangelie ook gered kunnen worden mits ze zich niet te beestachtig gedragen, dan is het sowieso onzin om een 'omslagpunt naar het kwaad' te verwachten. Mensen zijn ten alle tijden mensen, en gedragen zich in alle eeuwen eenvoudig menselijk.

Meest opvallend is wel dat Dat beloof ik een volgende reaktie schreef, die echter helemaal genegeerd wordt door Willempie:
Dat beloof ik schreef:Er is nog geen antwoord op mijn vraag.
'Er komen veel gelovigen bij' en 'dat kun je lezen in de Bijbel' zijn ontwijkende antwoorden op de vraag 'wat moet hij doen'.
De vraag waarom er niets gebeurt wordt helemaal niet beantwoord.

Het kan natuurlijk zijn dat Willempie voor zichzelf bevredigende antwoorden vindt in de Bijbel, maar dan is zijn uitspraak waarmee de hele discussie begon "ik verbaas mij over het feit dat de Schepper zo veel toe laat" niet waar, want dan verbaast hij zichzelf dus helemaal niet.
Geheel to-the-point. We wachten met spanning op hoe het toch zit met deze God die zich wél uitslooft om weinig geschoolde mensen tot bijgeloof te laten komen, maar geen vinger uitsteekt om het kwaad wat in de wereld gebeurt te bestraffen of in te tomen.

@Willempie: gelieve hierop te antwoorden:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 52#p511152" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef:
Peter van Velzen schreef:maar dat alles heeft weinig te maken met het onderwerp, dat op zich al een off-topic bericht was in een andere draad,
Klopt. Ik werd "getriggered" door een opmerking van Gershom (Weg met ons!). "Topic kapen" is nooit mijn bedoeling maar ik begrijp de argwaan wel. :)
Ik begrijp dat. "weg met ons" is een term die allerlei associaties oproept. MAar het gaat nu dus niet om wat de Christenen en/of hun kerken voor goed of voor kwaads doen, maar om de vraag hoe je kunt aannemen dat er een almachtig persoon zou kunnen zijjn, die ons lief heeft en die je tevens verantwoordelijk houdt voor het bestaan van alles, inclusief datgenen dat ons gruwelijk leed veroorzaakt. Mijn standaard antwoord is: Je moet niet alle laster geloven die de bijbel over god vertelt. Als er al een god is, dan is die niet almachtig of hij heeft ons niet lief, want dan zou hij AIDS bijvoorbeeld niet hebben laten ontstaan. Dus waarom zoiets geloven?

Kunnen wij niet beter zelf het kwaad bestriijden in plaats van ons druk te maken over wat wij toch niet kunnen weten?
Ik wens u alle goeds
Willempie
Bevlogen

Re: De verschrikkelijkheid van zelfbewustzijn in de natuur

Bericht door Willempie »

axxyanus schreef:
Willempie schreef:
Dat beloof ik schreef: Voor jou niet hypothetisch, wat zou hij moeten doen en waarom gebeurt er dan niets ?
Hij doet wel iets want er komen iedere dag duizenden mensen tot geloof. Klinkt dit te kerkelijk?
Neen, het klinkt vooral ondoordacht.

Hoe bepaal jij welke resultaten het gevolg zijn van gods handelen? Zijn moslim bekeerlingen het gevolg van gods handelen? Mensen die zich aansluiten bij de Satanische kerk?

Met al de verschillende godsdiensten die er op aarde zijn, zijn er drie mogelijkheden.

1) Er komen mensen tot geloof zonder dat God daar iets mee te maken heeft.

2) God brengt heel wat mensen tot een verkeerd of minderwaardig geloof.

3) Alle geloof is evenwaardig voor God.
4) God openbaart Zichzelf aan mensen die Hem oprecht zoeken.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Willempie schreef: 4) God openbaart Zichzelf aan mensen die Hem oprecht zoeken.
Wat een onzin want god is kampioen verstoppertje spelen en is niet van plan zijn titel op het spel te zetten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

willempie schreef:God openbaart Zichzelf aan mensen die Hem oprecht zoeken.
Zijn vrome mensen die hun leven lang tot die god hebben gebeden maar aan wie hij zich nooit geopenbaard heeft oprecht?
Zijn kinderen die sterven van de honger die tot hem bidden en waaraan hij zich niet openbaard oprecht?

Wanneer ben je oprecht willempie en hoe bepaal je dat?

Je hypocrisie is wat me vooral opvalt, dat en het ontwijken van moeilijke vragen.
De vraag van "dat beloof ik" staat nog open.
Te moeilijk?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gesloten