FransP schreef:
Lijkt mij dat je met steeds weer andere termen komt om maar aan je geloof te willen vasthouden, tegen wil en dank.
Dat komt hier wel heel kostelijk tot uiting. Zelden komen we zulke prietpraat tegen als nu. Iemand die religieus geloof gebaseerd op primitieve verhalen uit de bronstijd probeert op te krikken door het met een fantasie van iets onbegrijpelijks aan te vullen, en dan beweert zijn geloof nu wat beter te kunnen begrijpen.
Maar de door Willempie ontwikkelde fantasie van tijd die kristalliseert is een afleider. De eerste bijdrage van Willempie in dit topic laat zien dat hij het zondvloedverhaal dat bolstaat van de ondoordachtheid, wel degelijk geheel letterlijk neemt.
Met afleidingen aankomen om zijn geloof te beschermen doet Willempie aan de lopende band.
Eerst komt hij aan met het zondvloedverhaal als bewijs dat God ingrijpt wanneer het te gortig wordt op aarde.
Dan spreekt hij uit dat het nu zó erg is in de wereld dat hij zich erover verbaast dat de Schepper zoveel kwaad toelaat voordat Hij ingrijpt.
Dan vraagt iemand hem waarom God dan nog niet ingrijpt indien het zo erg is.
Dan komt de afleiding:
Willempie schreef:Hij doet wel iets want er komen iedere dag duizenden mensen tot geloof.
Maar afgezien van de terechte kritiek die axxyanus hier op gaf (en Willempie negeert) is dit een nep-antwoord omdat 1) het 'ingrijpen' waar Willempie op doelde een ingrijpen in de vorm van een oordeel was, en 2) indien "tot geloof komen" het antwoord is op kwaad en God dat bewerkt, dan had God in de tijd van Noach ook op deze aan te bevelen manier kunnen werken.
Willempie begrijpt de onzin van dit antwoord ook wel, en dus moet hij er iets achteraan verzinnen dat het redelijker maakt: God zal
uiteindelijk ingrijpen in de vorm van een godsoordeel. Voor het lang uitblijven ervan verzint Willempie de volgende emmer onzin:
Willempie schreef:Zijn uiteindelijke ingrijpen, zoals voorteld in de Bijbel, hangt m.i. hiermee samen. Ik vermoed dat er een omslagpunt komt, waarop er meer mensen verloren gaan dan gered worden. Of zoiets. Maar dat is slechts een gedachte van mij.
Deze rationalisatie van Willempie klopt niet, want op alle tijden in de gehele menselijke geschiedenis zijn er veel meer mensen die verloren gaan dan die gered worden. Tenminste indien geloven in Jezus de voorwaarde is om gered te worden, zoals zijn bijbeltje stelt. Maar in het geval dat ongelovige Freethinkers of onwetenden over het evangelie ook gered kunnen worden mits ze zich niet te beestachtig gedragen, dan is het sowieso onzin om een 'omslagpunt naar het kwaad' te verwachten. Mensen zijn ten alle tijden mensen, en gedragen zich in alle eeuwen eenvoudig menselijk.
Meest opvallend is wel dat Dat beloof ik een volgende reaktie schreef, die echter helemaal genegeerd wordt door Willempie:
Dat beloof ik schreef:Er is nog geen antwoord op mijn vraag.
'Er komen veel gelovigen bij' en 'dat kun je lezen in de Bijbel' zijn ontwijkende antwoorden op de vraag 'wat moet hij doen'.
De vraag waarom er niets gebeurt wordt helemaal niet beantwoord.
Het kan natuurlijk zijn dat Willempie voor zichzelf bevredigende antwoorden vindt in de Bijbel, maar dan is zijn uitspraak waarmee de hele discussie begon "ik verbaas mij over het feit dat de Schepper zo veel toe laat" niet waar, want dan verbaast hij zichzelf dus helemaal niet.
Geheel to-the-point. We wachten met spanning op hoe het toch zit met deze God die zich wél uitslooft om weinig geschoolde mensen tot bijgeloof te laten komen, maar geen vinger uitsteekt om het kwaad wat in de wereld gebeurt te bestraffen of in te tomen.
@Willempie: gelieve hierop te antwoorden:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 52#p511152" onclick="window.open(this.href);return false;