Gelovige vriendin

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Gelovige vriendin

Bericht door Bonjour »

Wilsophie schreef:
Bonjour schreef:Wellicht heb je meegelezen. Vraag is dan of je het begrepen hebt.
Is dat de essentie of voorwaarde van dit topic? Of heb ik iets gemist?
Nee, maar als je het begrepen zou hebben zou je Wim wellicht beter snappen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wim,

Eigenlijk is de god van je vriendin eigenlijk helemaal niet de god van de Bijbel. Ze heeft haar eigen godsbeeld gemaakt, net zoals alle supermarkt-christenen dat tegenwoordig doen. Haar god(sbeeld) stuurt geen beren op kinderen af om er 42 van te verslinden. Dus wellicht moet/kan je die 2 los van elkaar zien.
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Bonjour schreef:
Wilsophie schreef:
Bonjour schreef:Wellicht heb je meegelezen. Vraag is dan of je het begrepen hebt.
Is dat de essentie of voorwaarde van dit topic? Of heb ik iets gemist?
Nee, maar als je het begrepen zou hebben zou je Wim wellicht beter snappen.
Dat is een illusie en tamelijk naieve redenering en niet conform de logica van het begrip 'begrijpen'.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@ Wim
Ik heb begrepen dat je ongelovig bent. Dat is aardig dat ben ik eveneens.
Maar leg mij eens uit waarom het nodig is iets dat helemaal niet bestaat, uit te schelden en ziekten toe te wensen.
Het boek waar die vreselijke dingen instaan is duizenden jaren geleden samengesteld door mensen die dachten dat de aarde plat was. Zij maakten zich een voorstelling van goden, duivels en engelen. Ik vind het tragisch
dat er groepen mensen zijn die het boek behandelen als was het "de wereld draait door" maar mensen zijn nu eenmaal makkelijk te misleiden. En dit geld niet alleen maar voor de bijbel, er zijn nogal wat andere boeken waar rare verwrongen verhalen in staan.
Maar ik stel mij even voor dat ik de god van het oude testament een ziekte toewens? Dat slaat toch nergens op, dan lijkt het net alsof hij wel bestaat, en kan overlijden aan een door mij gewenste kwaal.
Wat mij stoort, en dat slaat niet op jouw, maar op de algemene tendens, om elkaar steeds vaker de meest verschrikkelijke ziekten toe te wensen. Het lijkt wel of dit de nieuwe stoerheid is. Vuile kanker hoer, smerige tyfuslijer, en als klap op de vuurpijl de Premier die roept Pleur op. (Pleuritis daar stierf men vroeger aan) De man geeft les op school!!
Het spijt mij maar dit is of topic. Het moest mij even van het hart. Oude stempel hé?
Ik ga weer terug. Natuurlijk verschil je met je vrouw van mening, maar dat deed je al voordat jullie besloten samen te blijven. Ik ben erg gesteld op een verschil van mening maar soms moet je iemand een beetje sparen als je voelt dat je wel erg sterk de overhand hebt. Het klinkt moraliserend, en dat is het ook, dus val gerust over mij heen...
Het lijkt mij dat jouw tirade gebaseerd is op het boek van Richard Dawkins, (God als misvatting) die nog veel uitgebreider uitpakt, maar er is een verschil. Bij Dawkins is het een stijlfiguur, doelbewust gebruikt om zijn humor en zijn eloquentie te epateren. Hij sprak tegen zijn lezers, en niet tegen zijn vrouw.
En mijn commentaar op jouw relaas is eveneens geschreven met de "tonge in cheek", want er moet natuurlijk ook nog iets te glimlachen blijven. Het is goed dat je bereid bent er over na te denken. ergens over nadenken is altijd goed.Ik hoor wel als je het er niet mee eens bent
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Gershom
Wat mij stoort, en dat slaat niet op jouw, maar op de algemene tendens, om elkaar steeds vaker de meest verschrikkelijke ziekten toe te wensen. Het lijkt wel of dit de nieuwe stoerheid is. Vuile kanker hoer, smerige tyfuslijer, en als klap op de vuurpijl de Premier die roept Pleur op. (Pleuritis daar stierf men vroeger aan) De man geeft les op school!!
Is ontstaan in 1979
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Gershom;
(H)eerlijke man. :-)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Gershom
Het verschijnsel om mensen maar vreselijke ziektes toe te wensen is ook niet mijn ding, wat dat betreft ben ik het met je eens. Voor zover ik het me herinner heb ik dit ook nog nooit gedaan.
Dat ik voor de bijbelse god een uitzondering maakte heeft waarschijnlijk te maken met een gevoel van machteloos onbegrip ten aanzien van mensen die deze god aanbidden. Ik kan niet begrijpen (en ik pieker er al jaren over) dat gelovigen een god zeggen lief te hebben die zulke vreselijke dingen doet, ik kan er met mijn verstand niet bij.
En ja je kan iemand die niet bestaat niet iets ergs toewensen, daar zijn we het gauw over eens, maar dat ik het toch deed is om duidelijk te maken wat een monster die (denkbeeldige) christelijke god is.
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Bericht verwijderd omdat het om een geloofspreek ging. Dit thema gaat over hoe als ongelovige om te gaan met een gelovige relatie. Niet om het rechtzetten van iemands godsbeeld als dat IJO fout is
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Is ontstaan in 1979
Maar dikkemick Het lijkt wel of je onze vocabulaire niet uitgebreid genoeg vind.
Ik dank u voor de roerende doch enigzins late poging mijn woordenschat wat te verrijken.
Maar ik kende in 1950 al een heleboel vieze woordjes, en in het liedje van Robert long zaten geen nieuwe.
In de jaren 1950 verdween vanzelf de behoefte om vieze woordjes te zeggen, waar de heer Long nog lange tijd aan heeft vastgehouden

Jammer van die smerige melodie
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Wilsophie schreef:Het is het eeuwenoude, clichématige excuus om de Schepper af te wijzen omdat Hij vreselijke dingen zou doen.
Dan heb je wellicht een andere Bijbel dan ik.
Nee hoor precies dezelfde. Ik snap nooit dat gelovigen zo blind zijn dat ze de gruwelen in de bijbel niet zien. Hier één voorbeeld. Koning David heeft een volkstelling gehouden tegen de zin van god en god vermoordt als straf 70.000 ONSCHULDIGE mensen. Staat ook in jouw bijbel (1Korinthen), god als massamoordenaar.
Even opgezocht. Het is niet 1 korinthen, maar 1 Kronieken 21
Bonjour

God vond het heel erg verkeerd dat David dat gedaan had. Daarom strafte Hij Israël. 8 Toen zei David tegen God: "Dit was heel erg verkeerd van mij. Heer, vergeef het me alstublieft, want ik heb heel erg dwaas gedaan." 9 Toen zei de Heer tegen Davids profeet Gad: 10 "Ga naar David. Zeg tegen hem: Dit zegt de Heer: Kies op welke manier Ik je zal straffen. Je kan kiezen uit drie dingen." 11 Gad ging naar David en zei tegen hem: "Dit zegt de Heer: Kies. 12 Wilt u drie jaar lang hongersnood, of drie maanden vluchten voor uw vijanden die u willen doden, of drie dagen pest in het land, waarbij de engel van de Heer in het hele land dood brengt. Denk na en bedenk wat ik moet antwoorden aan Hem die mij heeft gestuurd."

13 David antwoordde: "Dit is allemaal even verschrikkelijk! Maar omdat God goed is, is het beter om in de handen van God te vallen, dan in de handen van mensen." 14 Dus liet de Heer de pest op het land los. Er stierven 70.000 mensen.

Hier kun je iets meer lezen over wat die afzichtelijk psychopathische god nog meer heeft uitgevreten, volgens diezelfde bijbel.
http://www.debijbelzegt.nl/genocide.htm
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hoi Wim, ik mag dan wel van oprecht gelovige atheist geworden zijn, maar ik heb absoluut niets tegen religie. Ik denk dat het een leerproces is. Ik ben hier ruim 10 jaar lid en post ook af en toe wat, en in het begin schopte ik tegen alles wat maar rook naar religie. Als je religie een beetje relativeert, kun je best met gelovigen samen gaan. Dat is tenminste mijn ervaring. Zolang ze hun realiteit, die puur op geloof aankomt, niet aan je opdringen, en je dat andersom ook niet doet gaat het prima. En natuurlijk heb ik verbitterde discussies gehad met mijn familie, die allemaal nog zeer gelovig zijn. Maar we laten elkaar in onze waarden zolang het niet opgedrongen wordt. En voor mij is het helemaal niet moeilijk om de vrede te bewaren, respecteer elkaar in elkaars opvattingen zolang het niet dwangmatig wordt opgelegt. En daar kan ik prima mee leven, het blijft tenslotte leven en laten leven. En anders kom je bij de fanatiekelingen terecht, waar is me totaal van distancieer, want dan gaat geloof boven de liefde en is er echt iets mis! En je gaat me toch niet vertellen dat jullie uit elkaar gaan omwille van religie?, geloof me, dat is het allemaal niet waard, daarvoor staan jullie als mensen veels te dicht bij elkaar! Succes!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Wim_1946 schreef:
Wilsophie schreef:Het is het eeuwenoude, clichématige excuus om de Schepper af te wijzen omdat Hij vreselijke dingen zou doen.
Nee hoor precies dezelfde. Ik snap nooit dat gelovigen zo blind zijn dat ze de gruwelen in de bijbel niet zien. Hier één voorbeeld. Koning David heeft een volkstelling gehouden tegen de zin van god en god vermoordt als straf 70.000 ONSCHULDIGE mensen. Staat ook in jouw bijbel (1Korinthen), god als massamoordenaar.

God vond het heel erg verkeerd dat David dat gedaan had. Daarom strafte Hij Israël. 8 Toen zei David tegen God: "Dit was heel erg verkeerd van mij. Heer, vergeef het me alstublieft, want ik heb heel erg dwaas gedaan." 9 Toen zei de Heer tegen Davids profeet Gad: 10 "Ga naar David. Zeg tegen hem: Dit zegt de Heer: Kies op welke manier Ik je zal straffen. Je kan kiezen uit drie dingen." 11 Gad ging naar David en zei tegen hem: "Dit zegt de Heer: Kies. 12 Wilt u drie jaar lang hongersnood, of drie maanden vluchten voor uw vijanden die u willen doden, of drie dagen pest in het land, waarbij de engel van de Heer in het hele land dood brengt. Denk na en bedenk wat ik moet antwoorden aan Hem die mij heeft gestuurd."

13 David antwoordde: "Dit is allemaal even verschrikkelijk! Maar omdat God goed is, is het beter om in de handen van God te vallen, dan in de handen van mensen." 14 Dus liet de Heer de pest op het land los. Er stierven 70.000 mensen.

Hier kun je iets meer lezen over wat die afzichtelijk psychopathische god nog meer heeft uitgevreten, volgens diezelfde bijbel.
En dat bedoel ik, hiermee ben ik allang klaar, ik breng het niet eens meer ter sprake, totaal niet meer relevant! Lees anders het stukje van Appelflap op de eerste pagina hier nog even terug, heel duidelijk en verklarend hoe het christendom en dus jouw vriendin erover denken. De supermarktgelovigen! Goed scrabblewoord trouwens! Haha......
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Wim
Veel van die verhalen over 70.000 ONSCHULDIGE mensen, zijn nooit gebeurt .
Vaak is het verzonnen, en als er een kern van waarheid inzit is het meestal zwaar overdreven.
Honderdduizend vijanden over de kling gejaagd en aan de kant van Israel raakten 2 geiten gewond, omdat Jahwe met hen was. Dat is overduidelijke propaganda en heeft niets met waar gebeurde geschiedenis te maken. Je kunt wel denken dat de zondvloed nooit heeft plaatsgevonden, maar de veldslagen van David, Saul, en andere krijgsheren zijn wel echt gebeurt? Jericho is echt veroverd zoals het in de bijbel wordt weergegeven? Sodom en Gomorra zijn echt verwoest door de toorn Gods?
Heel Israël is door een leger van archeologen centimeter voor centimeter nauwkeurig omgespit, maar erg veel massagraven zijn er niet gevonden. En wat er wel gevonden is staat vaak ook te lezen in andere meer betrouwbare bronnen dan de bijbel.
Je kunt best samen met jouw vrouw de bijbel bestuderen, en er een paar andere boeken naast leggen. Dan vindt je vanzelf wel uit dat je de bijbel niet kunt raadplegen vanwege de vele betrouwbare statistieken. Als een heel volk uit Egypte vlucht, en daar en passant nog een groot deel van het vijandige leger laat verzuipen, dan mag je verwachten dat de Egyptenaren daar wel een berichtje of twee aan hadden gewijd. Maar nee hoor, niets gebeurt... En als dan het Joodse volk 40 jaren in de woestijn rondjes loopt omdat er geen wegwijzers waren, dan zou je verwachten dat daar iets van terug te vinden was, al was het maar in de vorm van grote hoeveelheden afval, weggesmeten vaatwerk en achtergelaten gouden kalveren. Of massagraven die Mozes op bevel van god zou hebben volgestort met alle mannen vrouwen en kinderen koeien en ezels, behalve de jonge maagden want die mochten ze zelf houden. Maar ja, die waren na één dag natuurlijk ook geen maagd meer dus....
Je kan wat mij betreft kwaad worden op de mensen die dat allemaal voor zoete koek slikken, maar natuurlijk niet op die luitjes die dat allemaal opschreven. Oorlogspropaganda is van alle tijden, en berust bijna nooit op waarheid
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het maakt niet uit of het echt gebeurd is. Natuurlijk is het niet gebeurd. Geen Adam, Abraham, Mozes, David of Jezus. Maar als je echt in de God van de Bijbel gelooft, is het gebeurd. Maar de supermarkt- gelovige kent de Bijbel niet. Het hoort niet bij het godsbeeld van de vriendin van Wim.
Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie »

Wim_1946 schreef:
Even opgezocht. Het is niet 1 korinthen, maar 1 Kronieken 21
Bonjour

Je ziet dat mijn bericht verwijderd is. En dat zegt toch genoeg? Want daar stond de uitleg over de opmerkingen die je nu maakt, dus ik ga dat niet herhalen.
Je haat tegen de God van je vriendin zit wel diep. Triest voor haar.
Je plaatst je bericht op een forum waar jij alleen "meepraters" vindt voor je probleem. Niet objectief dus...En mijn tegenbericht als gelovige wordt uiteraard verwijderd. Het zij zo.
Plaats reactie