Wel de belangrijkste these op basis van empirische waarnemingen en STAANDE fysica geven een begin van dit universum weer. WAARUIT dat ontstaan is ( zoals ik al eerder aangaf ) is een ander verhaal. Daar zijn nu nog verschillende theorieën over. Dus of bv begin op quantum nivo of toch het hele universum in "een singulariteit" en dat de OORZAAK van dit universum er altijd is geweest. Noem het de zwarte zwaanFundi schreef:Het is een belangrijke vraag of het universum al dan niet een begin had. Het opwerpen van concepten voor het ene danwel het ander is onvoldoende. Zoals ik eerder stelde heeft wetenschap een empirische basis nodig.waarom? schreef:
In mijn vorige bijdrage heb ik een aantal concepten laten zien voor ontstaan van Universa. Er zijn nog steeds concepten denkbaar dat het Universum er gewoon altijd is geweest. En jij vraagt naar een begin?. Jij legt het begin OOK in een entiteit die er ALTIJD is geweest en die het "begin" is van het universum. Extra oorzaak.....Of heeft de god van dit universum en in deze Aeoon ook een begin?![]()
Voor mij is het geheel niet noodzakelijk om het bewijs van het bestaan van God te leveren. Sterker nog, ik ga er van uit dat dit niet mogelijk is (dwz. niet in absolute zin). Geloof zou dan immers geen geloof meer zijn. Geloof is niet een beperking van het weten, maar een middel. We leven in een wereld waarin geloof een essentiële rol speelt. Dit principe is zondermeer bijbels, ik denk niet dat God het in deze aioon (wereld/era) mogelijk maakt hieraan te ontkomen.
Ik vind het prijzenswaardig van je dat je god NIET probeert te bewijzen. Vooral vasthouden! Helaas betrap ik er allerlei andere fundi's op die het wel proberen en daarna moet de toehoorder en meelezer NOG grotere sprongen maken om dat in te passen. Mensen zoals Emanuel Rutten, Stefan Paas en hun soortgenoten zijn in mijn ogen juist degene die degene het geloof nog SNELLER helpen afbreken. God of "argumenten voor god" op de snijtafel maakt hem juist hanteerbaar voor de rede en daarmee irrationeel en belachelijk.........
Daarom ga je meteen nadat je dit geschreven hebt OOK weer gierend uit de bocht. Je hadt daar gewoon een punt moeten zetten.
Geloof zou geen geloof meer zijn zeg je - Geloof is geen beperking van het weten maar een middel.....God wil dus dat we tegen de klippen op blijven geloven ONDANKS de absurde, krankzinnige verhalen, massamoord, feiten die niet kloppen, etc. En dan gaan we het weer niet hebben over de hele rimbam van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel. Geloof gaat TEGEN het weten in. Je moet ( zoals Kierkegaard zegt ) je verstand kruisigen.........
We leven in een wereld waarin geloof een essentiële rol speelt .......VOOR de GELOVIGE. Alles wijst op bedrog. Ik geloof m'n kinderen meestal en mijn vrouw altijd, maar zelfs dan kan iedereen een leugentje voor bestwil gebruiken. En als het rammelt kan ik laten merken dat ik teleurgesteld ben of eventueel natrekken. Maar bij de geloofsbron van het gelooft rammelt het echt aan alle kanten en toch blijven geloven........
Het zijn vaak de "relatieve" outsiders die te veel hosanna roepen bij de wetenschap. En maak die wetenschap maar zo breedt mogelijk. Niet alleen fysica. Helaas zijn teveel gelovigen die wel met een "god of the gaps" aankomen of de eerste "beweger" als oorzaak. Fantastisch zeg ik dan altijd: Hij is van DIE inspanning doodgegaan.Fundi schreef:Ik vind wetenschap erg interessant, en het is niet dat ik God op de een of andere manier ergens tussen probeer te wurmen. Een "God of the gaps" en zo, is totaal mijn ding niet.waarom? schreef: Voor de duidelijkheid: Ik vindt een concept van een schepper prima. Een god die aan het begin staat zou mij niet in verwarring brengen ( ik heb er het grootste gedeelte van mijn leven in geloofd).
Anderzijds geeft dat misschien ook een wat objectievere blik op wat er (soms) vanuit de "wetenschappelijke wereld" gespeculeerd wordt.
Vind je het erg of onterecht dat ik atheïstische opvattingen niet als "de objectieve mening" beschouw?
Ik vindt het niet erg dat je atheïstische opvatting niet als "de objectieve" mening beschouw. Mijn atheïstme is een GEVOLG van afvallen van geloof. Er is geen god meer over. ( dat heb je als je afvalt van de enige ware god