Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Bericht door dikkemick »

Moraal en ethiek. Ze blijven aan verandering onderhevig. Over 25 jaar vinden we het misschien de gewoonste zaak dat mensen gebruik maken van de levenseinde kliniek, de pil van Drion of dat ze thuis begeleid worden in hun laatste (vrijwillig gekozen) uur, in nabijheid van vrienden en familie. Eind jaren 60 kwam het debat op gang en pas vanaf 2001 is er een voorzichtig begin gemaakt middels wetgeving. En nog zijn we er niet uit. De dood blijft een gevoelig onderwerp.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het valt me ineens in: De tegenstanders van Euthenasie, willen zelf waarschijnlijk niet dood, en houden zich vervolgens letterlijk aan de gulden regel. "Wat gij niet wilt dat U geschiedt. . . ." Dat een andere andere wensen heeft, daar houden zij onvoldoende rekening mee.
Ik wens u alle goeds
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Peter van Velzen schreef:Het valt me ineens in: De tegenstanders van Euthenasie, willen zelf waarschijnlijk niet dood, en houden zich vervolgens letterlijk aan de gulden regel. "Wat gij niet wilt dat U geschiedt. . . ." Dat een andere andere wensen heeft, daar houden zij onvoldoende rekening mee.
Ik denk dat de grondslag van de tegenstanders is dat men gewoonweg niet wil doden.
(Dood gaan we uiteindelijk allemaal).
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Yours schreef: Ik denk dat de grondslag van de tegenstanders is dat men gewoonweg niet wil doden.
(Dood gaan we uiteindelijk allemaal).
Niemand hoeft of moet doden, wil je niet doden of vervroegd sterven dan is zo'n wetgeving voor jou compleet irrelevant

Net als bij andere ethische thema's krijg je vaak argumentatie dat dergelijke wetgeving iemand zou kunnen verplichten tot deze of gene daad.
Peter van Velzen
Site Admin

Ik heb alle respect voor artsen die persoonlijk niet in staat zijn een patient een dodelijke injectie te geven. Dat is tenslotte een heel ingrijpend iets dat je een mens moeilijk kunt opleggen. Dat wil echter niet zeggen dat zo iemand het recht heeft het anderen te verbieden. Ik denk dat ik zelf ook geen actieve rol zou kunnen spelen in zo'n proces. Maar het dient niet zo te zijn, dat iemand die ondragelijke lijdt, verplicht is dat lijden te contin0ueren.

Ik kwam op youtube een uitzending van the young turks tegen. waarin melding werd gemaakt van een nederlands meisje dat van haar 5e t/m haar 15e jaar sexueel was misbruikt, en daardoor zo psychisch leed, dat ze niet langer wilde leven. Omdat men geen manier kende om haar te "genezen" werd euthenasie toegestaan.

Hier een artikel op RTl-nieuws omtrent deze trieste zaak.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je artikel mist Peter.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Statistisch gezien ben ik de eerste hier die ermee te maken krijg. Ik was altijd heel overtuigd dat ik dan euthanasie wilde maar merk dat ik daar nu toch niet meer zo zeker van ben? Misschien ben ik ook nog te goed van lijf en leden om zover te zijn.
Ik hou jullie op de hoogte als het echte aftakelen begint. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef:Je artikel mist Peter.
Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb zowel een (youtube)link naar TYT als een (url)link naar RTL-nieuws toegevoegd.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Fish schreef:Statistisch gezien ben ik de eerste hier die ermee te maken krijg. Ik was altijd heel overtuigd dat ik dan euthanasie wilde maar merk dat ik daar nu toch niet meer zo zeker van ben? Misschien ben ik ook nog te goed van lijf en leden om zover te zijn.
Wat ik opvang is dat mensen heel vaak hun grenzen verzetten. Zaken waarvan ze eerst overtuigd waren dat die voor hen voldoende zouden zijn om euthanasie te vragen, blijken zij achteraf dan toch te kunnen dragen. Maar dat komt ook gedeeltelijk door de mogelijkheid van euthanasie omdat die de mensen zelf een zekere controle over hun toestand geeft. En controle (of toch het gevoel van) kan zeer ondersteunend werken. Ter illustratie, mensen die afhankelijk zijn van dokter/verpleegster om morfine te krijgen, gebruiken over het algemeen meer dan mensen die zichzelf morfine kunnen toedienen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Statistisch gezien ben ik de eerste hier die ermee te maken krijg. Ik was altijd heel overtuigd dat ik dan euthanasie wilde maar merk dat ik daar nu toch niet meer zo zeker van ben? Misschien ben ik ook nog te goed van lijf en leden om zover te zijn.
Ik hou jullie op de hoogte als het echte aftakelen begint. :wink:
Het grote voordeel is dat je euthanasie altijd als stok achter de deur kan houden, mits je een en ander op tijd bespreekt met je huisarts wanneer je bijv. gediagnosticeerd bent met een ernstige ziekte. (Dus niet in je toch al laatste week.)

Dan hoef je er uiteindelijk geen gebruik va te maken, maar het kan dan wel indien je toch de behoefte gaat voelen.
Ik heb de laatste twee dagen van mijn vader meegemaakt, en ik vermoed dat twee dagen in een onrustig delier op je sterfbed met repeterende hallucinaties, hele lange dagen zijn.

Ik weet in ieder geval dat ik dat stadium voor wil zijn.
Als ik ooit ongeneeslijk ziek word, is het eerstvolgende dat ik wil een gesprek met de huisarts over euthanasie.
Just to be on the safe side.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef:Als ik ooit ongeneeslijk ziek word, is het eerstvolgende dat ik wil een gesprek met de huisarts over euthanasie.
Just to be on the safe side.
Het zou mooi zijn om dan een pil van Drion te hebben zodat je zelf kan kiezen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef: Het zou mooi zijn om dan een pil van Drion te hebben zodat je zelf kan kiezen.
Het vervelende is dan alleen dat deze dan waarschijnlijk ook voor iedereen beschikbaar is, wat ook impulsieve zelfdodingen verder in de hand werkt.

Ik ben nog niet overtuigd van het nut/de meerwaarde van een "dood op bestelling".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Ik ben nog niet overtuigd van het nut/de meerwaarde van een "dood op bestelling".
je lijdt niet, logisch dat die vraag zich niet stelt en je daar niet mee bezig bent
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jagang schreef: Het vervelende is dan alleen dat deze dan waarschijnlijk ook voor iedereen beschikbaar is, wat ook impulsieve zelfdodingen verder in de hand werkt.
Toevallig las ik gisteren over een aantal prominenten die vóór de invoering van de pil van Drion waren, bij 75 plussers.
Heb even geen zin om het linkje op te zoeken.
Impulsscuïcide is niet zo'n gevaar.
Het is namelijk niet één pil.
Je moet een aantal dagen van tevoren sterke antibraakmiddelen nemen, pas daarna het dodelijke middel.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Wat ik gisteravond (op TV) er van begreep zijn het dertig capsules dus weinig kans omdat stiekem aan iemand te geven. Er wordt je ook het hemd van het lijf gevraagd je krijgt hem echt niet zomaar mee (als het er al van komt).

TV, vanaf 9 minuut 45.: http://www.npo.nl/nieuwsuur/22-05-2016/VPWON_1248474" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie