Communicatie met God
Moderator: Moderators
Re: Communicatie met God
Geloof in een God vereist niet dat je je verstand volledig uitschakelt. Al doen veel gelovigen dat wel.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
U bedoelt?dikkemick schreef:Inconsequent hè...het begrip "god"? Als...als...als...
Als een God de mens opdraagt homo's te vermoorden, zou de mens kunnen vragen waarom dat nodig is. En belangrijker:als God de homo's dood wil hebben, kan God dat als almachtige toch zelf bewerkstelligen? En waarom zou God dat wensen, heeft God niet in Zijn volmaaktheid de volmaakte homo's geschapen? Een almachtige en volmaakte God heeft toch niet de mens nodig om homoseksuelen te doden?Samante schreef:U bedoelt?dikkemick schreef:Inconsequent hè...het begrip "god"? Als...als...als...
Alleen maar vragen. Nooit antwoorden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
U bedoelt?Samante schreef:Geloof in een God vereist niet dat je je verstand volledig uitschakelt. Al doen veel gelovigen dat wel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het antwoord op die vragen zul je zelf moeten invullen.Slaat het ergens op dat God homo's dood wil hebben? En dat God daar andere mensen voor nodig zou hebben?dikkemick schreef: Als een God de mens opdraagt homo's te vermoorden, zou de mens kunnen vragen waarom dat nodig is. En belangrijker:als God de homo's dood wil hebben, kan God dat als almachtige toch zelf bewerkstelligen? En waarom zou God dat wensen, heeft God niet in Zijn volmaaktheid de volmaakte homo's geschapen? Een almachtige en volmaakte God heeft toch niet de mens nodig om homoseksuelen te doden?
Als JOUW antwoord op die vraag NEE is, ben je er toch?
Veel gelovigen nemen blind aan wat gepredikt wordt of zo eenmaal geschreven is in 'heilige' geschriften. Zij schakelen hun verstand uit en denken niet verder na.dikkemick schreef:U bedoelt?Samante schreef:Geloof in een God vereist niet dat je je verstand volledig uitschakelt. Al doen veel gelovigen dat wel.
Nee, Alleen mensen geven nu HET antwoord. Allemaal verschillende antwoorden, gebaseerd op een boek, geschreven door....mensen! God zwijgt in alle talen.Samante schreef:Het antwoord op die vragen zul je zelf moeten invullen.Slaat het ergens op dat God homo's dood wil hebben? En dat God daar andere mensen voor nodig zou hebben?dikkemick schreef: Als een God de mens opdraagt homo's te vermoorden, zou de mens kunnen vragen waarom dat nodig is. En belangrijker:als God de homo's dood wil hebben, kan God dat als almachtige toch zelf bewerkstelligen? En waarom zou God dat wensen, heeft God niet in Zijn volmaaktheid de volmaakte homo's geschapen? Een almachtige en volmaakte God heeft toch niet de mens nodig om homoseksuelen te doden?
Als JOUW antwoord op die vraag NEE is, ben je er toch?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als je werkelijk nadenkt, geloof je niet in een god.Samante schreef:Veel gelovigen nemen blind aan wat gepredikt wordt of zo eenmaal geschreven is in 'heilige' geschriften. Zij schakelen hun verstand uit en denken niet verder na.dikkemick schreef:U bedoelt?Samante schreef:Geloof in een God vereist niet dat je je verstand volledig uitschakelt. Al doen veel gelovigen dat wel.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Zou je een antwoord van God als zodanig zien. Zou je het niet eerder bestempelen als een hallucinatie of waanvoorstelling?dikkemick schreef: Nee, Alleen mensen geven nu HET antwoord. Allemaal verschillende antwoorden, gebaseerd op een boek, geschreven door....mensen! God zwijgt in alle talen.
Het is geen probleem dat mensen nu het antwoord geven, het is eerder van belang dat elk antwoord gewogen wordt door die mensen. Ook de woorden die in boeken geschreven zijn. Er zijn gelovigen die beweren dat je buiten zinnen moet zijn om God te begrijpen. Ik zeg echter dat je je verstand erbij moet blijven gebruiken.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
@ Samante,
Jouw "God" is exact dezelfde als in alle andere religies hoewel je vooropstelt dat je daar buiten staat! Toch? Maar dat is niet zo! Jij kunt jouw God net zo makkelijk of moeilijk uitleggen als een traditioneel gelovige! Je ervaart jouw god, maar die is niet overdraagbaar! Alleen als een ander er ook voor openstaat! Toch? Maar een universele god, daar hoeft niemand voor open te staan! Zo'n god openbaart zich gewoon aan iedereen, ongeacht hoe mensen over god of religie denken! Jouw god zou zich aan mij toch zeker moeten kunnen openbaren, ook al sta ik daar niet voor open!? Toch?
Jouw "God" is exact dezelfde als in alle andere religies hoewel je vooropstelt dat je daar buiten staat! Toch? Maar dat is niet zo! Jij kunt jouw God net zo makkelijk of moeilijk uitleggen als een traditioneel gelovige! Je ervaart jouw god, maar die is niet overdraagbaar! Alleen als een ander er ook voor openstaat! Toch? Maar een universele god, daar hoeft niemand voor open te staan! Zo'n god openbaart zich gewoon aan iedereen, ongeacht hoe mensen over god of religie denken! Jouw god zou zich aan mij toch zeker moeten kunnen openbaren, ook al sta ik daar niet voor open!? Toch?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Nogmaals, als je ECHT je verstand gebruikt, met alle kennis die we in 2015 vergaard hebben, is er geen plaats voor welke god dan ook. Er zijn er gewoon te veel geweest, het aantal interpretaties van de goden die nu nog in de gedachten van mensen rond bivakkeren is oneindig. Goden zijn overbodig geworden, tenzij je je er gelukkig bij voelt. Maar vanuit je verstand en kennis van de wereld kom je niet bij goden uit.Samante schreef:Zou je een antwoord van God als zodanig zien. Zou je het niet eerder bestempelen als een hallucinatie of waanvoorstelling?dikkemick schreef: Nee, Alleen mensen geven nu HET antwoord. Allemaal verschillende antwoorden, gebaseerd op een boek, geschreven door....mensen! God zwijgt in alle talen.
Het is geen probleem dat mensen nu het antwoord geven, het is eerder van belang dat elk antwoord gewogen wordt door die mensen. Ook de woorden die in boeken geschreven zijn. Er zijn gelovigen die beweren dat je buiten zinnen moet zijn om God te begrijpen. Ik zeg echter dat je je verstand erbij moet blijven gebruiken.
Want hoe maak ik een keuze tussen jouw god en die van mijn buurman die de bijbel wel strikt dogmatisch hanteert? Wie zegt mij wie er gelijk heeft?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 27 dec 2015 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- lost and not found yet!
- Bevlogen
En zolang ik mijn verstand blijf gebruiken, moet ik wat voor god dan ook, helaas voor jou, volkomen uitsluiten! Je hebt gewoon geen bewijsgrond om jouw god, of wat voor god dan ook realistisch uit te beeldden of te verklaren! Het blijft wensdenken, maakt niet uit, maar geef het tenminste toe dat je het niet realistisch of rationeel kunt uitleggen!Samante schreef: Ik zeg echter dat je je verstand erbij moet blijven gebruiken.
We will dance again!
Alle andere religies hebben het in wezen over een en dezelfde God. Alleen hebben ze ieder een volledig ander begrip daarvan.lost and not found yet! schreef:@ Samante,
Jouw "God" is exact dezelfde als in alle andere religies hoewel je vooropstelt dat je daar buiten staat!
Ja dat klopt.lost and not found yet schreef: Maar dat is niet zo! Jij kunt jouw God net zo makkelijk of moeilijk uitleggen als een traditioneel gelovige! Je ervaart jouw god, maar die is niet overdraagbaar! Alleen als een ander er ook voor openstaat!
Ja inderdaad, tenzij die God dat niet doet.lost and not found yet schreef: Maar een universele god, daar hoeft niemand voor open te staan! Zo'n god openbaart zich gewoon aan iedereen, ongeacht hoe mensen over god of religie denken! Jouw god zou zich aan mij toch zeker moeten kunnen openbaren, ook al sta ik daar niet voor open!? Toch?
De God waar ik in geloof kent geen dogma's. En die God heeft ook geen hulp nodig van mensen. En die God oordeelt niet.dikkemick schreef: Nogmaals, als je ECHT je verstand gebruikt, met alle kennis die we in 2015 vergaard hebben, is er geen plaats voor welke god dan ook. Er zijn er gewoon te veel geweest, het aantal interpretaties van de goden die nu nog in de gedachten van mensen rond bivakkeren is oneindig. Goden zijn overbodig geworden, tenzij je je er gelukkig bij voelt. Maar vanuit je verstand en kennis van de wereld kom je niet bij goden uit.
Want hoe maak ik een keuze tussen jouw god en die van mijn buurman die de bijbel wel strikt dogmatisch hanteert? Wie zegt mij wie er gelijk heeft?
Jij zegt uiteindelijk wie er gelijk heeft, dat is jouw perceptie, jouw godsbeeld. Voor zover je een godsbeeld hebt natuurlijk.
Ik wil best toegeven dat ik het niet rationeel kan uitleggen. Ik begrijp best dat je mijn godsbeeld net zo aannemelijk acht als een kaboutertje in het bos.lost and not found yet! schreef:En zolang ik mijn verstand blijf gebruiken, moet ik wat voor god dan ook, helaas voor jou, volkomen uitsluiten! Je hebt gewoon geen bewijsgrond om jouw god, of wat voor god dan ook realistisch uit te beeldden of te verklaren! Het blijft wensdenken, maakt niet uit, maar geef het tenminste toe dat je het niet realistisch of rationeel kunt uitleggen!Samante schreef: Ik zeg echter dat je je verstand erbij moet blijven gebruiken.