Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.
Moderator: Moderators
Re: Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.
Misschien ha dig om de rest van de reactie te lezen, daar blijkt namelijk uit wie de lezing ging geven en ook dat de houding van die meneer weinig wetenschappelijk is, de lezing was 24 november vorig jaar en de meneer was Walter Tessensohn. Google en gij zult vinden.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
-
- Ervaren pen
Jup, dat is precies wat gebeurd is.HankS schreef:Misschien ha dig om de rest van de reactie te lezen, daar blijkt namelijk uit wie de lezing ging geven en ook dat de houding van die meneer weinig wetenschappelijk is, de lezing was 24 november vorig jaar en de meneer was Walter Tessensohn. Google en gij zult vinden.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Ervaren pen
Eigenlijk precies omdat het Christenen zijn.ChaimNimsky schreef:Waarom zou het geen pro-wetenschap houding zijn? Omdat het Christenen zijn? Ook ik geloof overigens niet dat we een vrije wil hebben.
Niet omdat Christenen niet aan wetenschap doen (want we weten allemaal dat ze dat wel doen), maar omdat er ook theologische redenen zijn achter de verwerping van vrije wil, die niets met wetenschap te maken heeft.
En laten we eerlijk zijn; Een wetenschappelijke onderbouwing is stukken sterker dan een religieuze, omdat een religieuze onderbouwing afhankelijk is van de theologie die gebruikt wordt, en die is niet objectief te toetsen, waardoor het enkel een mening is.
Als je een wetenschappelijke hypothese niet gelooft, dan kun je die testen om te zien of die al dan niet klopt.
Als je een religieuze hypothese niet gelooft, dan start je een eigen denominatie.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Superposter
Hoi Bram. Juist omdat we inderdaad allemaal weten dat Christenen - net als atheisten, agnosten, etc - aan wetenschap doen, vind ik een verwerping te voorbarig. Op wetenschappelijke gronden kan beredeneerd worden dat een vrije wil wellicht een illusie is. Dat is niet alleen een hypothese, maar een vrij vergevorderde wetenschappelijke gedachte die door een steeds groter wordend aantal neuro-wetenschappers wordt aangenomen. Zelf ben ik eveneens dezelfde mening toegedaan: een vrije wil is illusie.Bram Kaandorp schreef:Eigenlijk precies omdat het Christenen zijn.
Niet omdat Christenen niet aan wetenschap doen (want we weten allemaal dat ze dat wel doen), maar omdat er ook theologische redenen zijn achter de verwerping van vrije wil, die niets met wetenschap te maken heeft.
Dat enkele opportunistische Christelijke denominaties hiervan handig gebruik kunnen maken neemt het achterliggende wetenschappelijke gehalte niet weg. Evenmin vind ik de benadering oneerlijk.
Correct. Vandaar dat men verwijst naar meneer Swaab. Men had met hetzelfde gemak met een m.i. nog krachtigere verwijzing naar Sam Harris & de neurowetenschap aan kunnen komen.Bram Kaandorp schreef:En laten we eerlijk zijn; Een wetenschappelijke onderbouwing is stukken sterker dan een religieuze, omdat een religieuze onderbouwing afhankelijk is van de theologie die gebruikt wordt, en die is niet objectief te toetsen, waardoor het enkel een mening is.
( Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=LJtP0Ep1_ds" onclick="window.open(this.href);return false; )
Zionist
-
- Ervaren pen
Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest; Ook ik denk niet dat we vrije wil hebben.
Ik vroeg mij af waarom de makers van de poster Dick Swaab zijn naam om de poster hadden gezet. Als ze het enkel bij de religieuze figuren hadden gelaten, dan had het duidelijk geweest dat ze een theologisch punt wilden maken.
Door Dick Swaab er bij te zetten kwam de vraag of ze ook daadwerkelijk wetenschappelijke onderbouwing wilden gaan geven, of enkel een wetenschapper in het rijtje wilden zetten zodat het lijkt alsof de wetenschap op dezelfde golflengte is met de theologie.
Ik wist toen nog niets af van de persoon die de preek (want zo kan ik het wel noemen) gaf.
Ik vroeg mij af waarom de makers van de poster Dick Swaab zijn naam om de poster hadden gezet. Als ze het enkel bij de religieuze figuren hadden gelaten, dan had het duidelijk geweest dat ze een theologisch punt wilden maken.
Door Dick Swaab er bij te zetten kwam de vraag of ze ook daadwerkelijk wetenschappelijke onderbouwing wilden gaan geven, of enkel een wetenschapper in het rijtje wilden zetten zodat het lijkt alsof de wetenschap op dezelfde golflengte is met de theologie.
Ik wist toen nog niets af van de persoon die de preek (want zo kan ik het wel noemen) gaf.
Douglas Adams
Douglas Adams
Of course we have free will because we have no choice but to have it. Christopher Hitchens
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
- Doppelgänger
- Bevlogen
Ik vraag me af of de maker van de poster op de hoogte is van het volgende interview met Dick Swaab. Daarin legt hij uit dat religieuze ervaringen verklaard kunnen worden a.d.h.v. sterke elektrische activiteit in de buurt van de hippocampus, in plaats van door persoonlijke interactie met een bovennatuurlijke entiteit. Saillant detail: op de een of andere manier is de religieuze ervaring altijd gerelateerd aan een opperwezen dat plaatselijk grote populariteit geniet. Swaab: "Het zijn altijd ervaringen die horen bij de omgeving en bij de opvoeding die mensen hebben doorgemaakt."
Het gebruik van citaten van Swaab voor het onderbouwen van religieuze claims komt me dan ook nogal vreemd voor.
Het gebruik van citaten van Swaab voor het onderbouwen van religieuze claims komt me dan ook nogal vreemd voor.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Swaab: "Het zijn altijd ervaringen die horen bij de omgeving en bij de opvoeding die mensen hebben doorgemaakt."
Dat zou bij een verstandig mens toch een lampje moeten doen gaan branden?
Dat zou bij een verstandig mens toch een lampje moeten doen gaan branden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick