Hoe oud ben je nu eigenlijk als ik zo vrij mag zijn?Prief schreef:Je kan me dus niets laten zien.
Hoe sta jij tegenover de volgende bewijsvoering:
stelling: God bestaat.
bewijs: Zoek maar op in de Koran/Bijbel/Harry Potter/ en hier een youtube link
Wat in de Koran staat is de waarheid!
Moderator: Moderators
Re: Wat in de Koran staat is de waarheid!
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Als iemand geen aanwijzingen ziet betekent dit dan dat ze er niet zijn?Bonjour schreef:In dit geval bedoel ik met het groene "aanwijzingen voor het bestaan van God/Allah"
Excuses voor het gebruiken van een kleur maar vond het hier wel nodigmet het blauwe bedoel ik dat wanneer je vind dat wanneer je God/Allah wel aanneemt dat je in de problemen komt met vele aanwijzingen die een hele andere kant op wijzen. Bv, wanneer je gelooft in schepping en/of zondvloed kom je in conflict met evolutie en geologie.
groen: Nee dat is niet waar, ik denk eerder dat het de andere kant op geldt. Dus als je gelooft in evolutie dat je dan in conflict komt met schepping.
Zolang alle aangedragen aanwijzingen niet te toets van de kritiek kunnen doorstaan, al heel rap door andere verklaringen kunnen hebben dan een god, zijn ze er niet.Prief schreef:Als iemand geen aanwijzingen ziet betekent dit dan dat ze er niet zijn?
Wanneer een gelovige de term geloven gaat gebruiken in samenhang met een wetenschappelijke stelling, word ik argwanig. Ik geloof niet in evolutie, ik neem de theorie aan als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingen.Prief schreef:groen: Nee dat is niet waar, ik denk eerder dat het de andere kant op geldt. Dus als je gelooft in evolutie dat je dan in conflict komt met schepping.
Ik kom niet in conflict met schepping, daar dit een verhaaltje is. Een conflict heb je met personen of bedrijven. Dit verhaaltje zonder aanwijzingen kan niet tegelijk waar zijn met een theorie waar wel aanwijzingen voor zijn. Dan is de keuze heel eenvoudig.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Hallo Prief,
Je vraagt welke tegenstelling ik zie in je uitspraken.
Wel, enerzijds zeg je op zoek te zijn naar de waarheid, aan de andere kant heb je hem gevonden in de Koran.
Het is mij volkomen onduidelijk wat je onder waarheid verstaat, maar dat is niet eens belangrijk: je kunt niet enerzijds stellen naar X op zoek te zijn en anderzijds stellen X te hebben gevonden.
Met je antwoord op 'eeuwige zoektocht' breng je nog een tegenstelling naar voren. Je stelt nu dat het jouw zoektocht is. Dan kan die zoektocht dus hooguit enkele tientallen jaren aan de gang zijn, en dat is iets anders dan eeuwigheid. Mogelijk dat anderen diezelfde zoektocht ook hadden, maar als je daar op doelt dan is het dus weer niet 'jouw' zoektocht.
Je gebruikt dus woorden in een andere betekenis dan ze in feite hebben. Ik weet niet waarom je dat doet, maar dat is verwarrend en niet handig in een discussie.
Je staat dus wel achter de koran, maar niet achter de sharia. Dat is vreemd. Bij welk moskee ben je aangesloten en weet de iman wel dat je er zo over denkt ?
Je hebt het over verschillende sharia's, het maakt voor mij niets uit. Dat er verschillende stromingen zijn binnen de islam, is niet zo zeer mijn probleem, maar dat van die stromingen.
Ik kan geen versnummers van de Koran, net zo min als ik de bladzijde weet te noemen waarop staat dat roodkapje bij oma op de deur bonst. Maar dit in het verhaal staat weet iedereen. Wellicht biedt de Koran in jouw ogen wel de vrijheid om er een andere denkwijze op na te houden, mar de gevolgen die daar aan worden verbonden voor die persoon, zijn zo vernederend dat ze in feite neer komen op een verbod.
Het antwoord op vrij denken binnen de koran is al gegeven.
Dat vrijdenken binnen een van de grote religie onmogelijk is, is geen speculatie maar een conclusie.
Waarom denk je dat het een speculatie is ?
Je vraagt welke tegenstelling ik zie in je uitspraken.
Wel, enerzijds zeg je op zoek te zijn naar de waarheid, aan de andere kant heb je hem gevonden in de Koran.
Het is mij volkomen onduidelijk wat je onder waarheid verstaat, maar dat is niet eens belangrijk: je kunt niet enerzijds stellen naar X op zoek te zijn en anderzijds stellen X te hebben gevonden.
Met je antwoord op 'eeuwige zoektocht' breng je nog een tegenstelling naar voren. Je stelt nu dat het jouw zoektocht is. Dan kan die zoektocht dus hooguit enkele tientallen jaren aan de gang zijn, en dat is iets anders dan eeuwigheid. Mogelijk dat anderen diezelfde zoektocht ook hadden, maar als je daar op doelt dan is het dus weer niet 'jouw' zoektocht.
Je gebruikt dus woorden in een andere betekenis dan ze in feite hebben. Ik weet niet waarom je dat doet, maar dat is verwarrend en niet handig in een discussie.
Je staat dus wel achter de koran, maar niet achter de sharia. Dat is vreemd. Bij welk moskee ben je aangesloten en weet de iman wel dat je er zo over denkt ?
Je hebt het over verschillende sharia's, het maakt voor mij niets uit. Dat er verschillende stromingen zijn binnen de islam, is niet zo zeer mijn probleem, maar dat van die stromingen.
Ik kan geen versnummers van de Koran, net zo min als ik de bladzijde weet te noemen waarop staat dat roodkapje bij oma op de deur bonst. Maar dit in het verhaal staat weet iedereen. Wellicht biedt de Koran in jouw ogen wel de vrijheid om er een andere denkwijze op na te houden, mar de gevolgen die daar aan worden verbonden voor die persoon, zijn zo vernederend dat ze in feite neer komen op een verbod.
Het antwoord op vrij denken binnen de koran is al gegeven.
Dat vrijdenken binnen een van de grote religie onmogelijk is, is geen speculatie maar een conclusie.
Waarom denk je dat het een speculatie is ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Toch weer even terug. Dus ons bestaan hangt af van het bestaan van een God? Dat is tenminste wat je hier beweerd! Maar dan is mijn vraag toch heel redelijk dat ik vraag wat jij onder God verstaat? Of welke God jij bedoelt? Of lijkt jouw dat geen redelijke vraag? En nee, ik ga niet alle goden voor je opsommen, dat hebben anderen al gedaan dus ik zou zeggen kies maar! Gaan we daarna weer verder.Prief schreef:groen: op het idee dat wij bestaanlost and not found yet! schreef: Welkom, maar waar baseer je het idee op dat God echt bestaat en welke God bedoel je!
Ps, geloven in wat dan ook is hier inderdaad een handicap, maar laat je vooral niet afschrikken! Ook hier zijn het allemaal net mensen.
blauw: De God
jouw ps: Ik moet nog iemand tegen komen die niet in iets gelooft, dus ik denk dat ik niet de enige gehandicapte hier ben
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/God_(algemeen" onclick="window.open(this.href);return false;)
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
@Prief
Met "binnen de islam" bedoel ik binnen de religie islam. De samenleving onder de islam, op welke schaal dan ook.
Ik gaf toch aanwijzingen in het 2de deel van mijn post.
Mag je in Saudi Arabië of Pakistan denken, dat Mohamed geen goddelijke roeping had, dat de Koran mensenwerk is, dat er democratie moet komen. Wellicht, gedachten zijn vrij. Maar wat gebeurt er als je over deze zaken blogt op internet of de straat op gaat, dat je de sharia wilt afschaffen, dat je democratie wilt. Dat er op scholen de evolutieleer moet worden onderwezen. Ik heb de indruk, dat je daarvoor hard gestraft wordt. Maar misschien is dat een vooroordeel en word je uitgenodigd in allerlei discussieprogramma's op de TV.
Met "binnen de islam" bedoel ik binnen de religie islam. De samenleving onder de islam, op welke schaal dan ook.
Ik gaf toch aanwijzingen in het 2de deel van mijn post.
Mag je in Saudi Arabië of Pakistan denken, dat Mohamed geen goddelijke roeping had, dat de Koran mensenwerk is, dat er democratie moet komen. Wellicht, gedachten zijn vrij. Maar wat gebeurt er als je over deze zaken blogt op internet of de straat op gaat, dat je de sharia wilt afschaffen, dat je democratie wilt. Dat er op scholen de evolutieleer moet worden onderwezen. Ik heb de indruk, dat je daarvoor hard gestraft wordt. Maar misschien is dat een vooroordeel en word je uitgenodigd in allerlei discussieprogramma's op de TV.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Volkomen juist, maar waarom aannemen dat ze er wel zijn? De kans is groot dat jij een kind van moslim ouders bent net zoals ik een kind van christenouders ben.Prief schreef:Als iemand geen aanwijzingen ziet betekent dit dan dat ze er niet zijn?Bonjour schreef:In dit geval bedoel ik met het groene "aanwijzingen voor het bestaan van God/Allah"
Jij bent daarom moslim en ik was christen. Was ik geboren in India was ik waarschijnlijk Hindoe geweest.
Ik wil maar zeggen wat je geloofd is waar je geboren bent (of uit geboren bent) en heeft niets met waarheid te maken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Sorry het kan aan mij liggen maar ik begreep de bovenstaande zin echt niet. Kan je hem aub anders formuleren.Bonjour schreef: Zolang alle aangedragen aanwijzingen niet te toets van de kritiek kunnen doorstaan, al heel rap door andere verklaringen kunnen hebben dan een god, zijn ze er niet.
Die heb ik niet eerder gehoordWanneer een gelovige de term geloven gaat gebruiken in samenhang met een wetenschappelijke stelling, word ik argwanig.
Jij gebruikt dezelfde woorden maar net andersom...
Zo ook hier, ik neem de theorie dat God bestaat als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingenIk geloof niet in evolutie, ik neem de theorie aan als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingen.
Je gebruikt zelf "kom je in conflict met evolutie en geologie" en dan kom je nu met dit?Ik kom niet in conflict met schepping, daar dit een verhaaltje is. Een conflict heb je met personen of bedrijven.
Het zal wel.
Nogmaals als jij ze niet ziet wil dat dan zeggen dat ze niet bestaan?Dit verhaaltje zonder aanwijzingen kan niet tegelijk waar zijn met een theorie waar wel aanwijzingen voor zijn. Dan is de keuze heel eenvoudig.
Ik heb niet echt zin in dit soort gesprekken. Die leeftijd ben ik gelukkig al voorbij.Labyrint schreef:Hoe oud ben je nu eigenlijk als ik zo vrij mag zijn?Prief schreef:Je kan me dus niets laten zien.
Hoe sta jij tegenover de volgende bewijsvoering:
stelling: God bestaat.
bewijs: Zoek maar op in de Koran/Bijbel/Harry Potter/ en hier een youtube link
Maar achter gebleven dan? Dat kan natuurlijk. Ik heb m'n best gedaan. Sterkte verder hier.Prief schreef:Ik heb niet echt zin in dit soort gesprekken. Die leeftijd ben ik gelukkig al voorbij.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Dit is een veelgemaakte redenatiefout.Prief schreef:Zo ook hier, ik neem de theorie dat God bestaat als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingenIk geloof niet in evolutie, ik neem de theorie aan als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingen.
Het is niet hetzelfde.
In het eerste geval: de evolutie is een bewezen feit, en zoals bij zoveel zaken staat het een ieder vrij om zaken door onderzoek te weerleggen.
en zo weten we inmiddels dat de aarde rond de zon draait en krijgen we steeds meer kennis over steeds kleinere deeltjes.
In het tweede geval verzandt een discussie met een gelovige over het bestaan van god meestal in "ik heb nu eenmaal het recht op godsdienstvrijheid en ik geloof dat". Dat heeft helemaal niet met aanwijzingen te maken. Als je open zou staan voor objectieve, door iedereen geaccepteerde, aanwijzingen, had je al lang ingezien dat de koran niet waar is.
De aanwijzingen die jij bedoelt zijn geen aanwijzingen maar de geloof beïnvloede interpretaties.
Zo denkt dat christen dat de bijbel waar is, de moslim dat de koran waar is en de indiaan dat zijn totempaal waar is.
En zo krijg je godsdienstoorlogen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
Er worden heel veel aanwijzingen aangedragen als "Wat is de natuur mooi/complex enz," , "Ik heb een persoonlijke ervaring gehad", "het staat in mijn heilig boek". en vervolgens "dus bestaat god".Prief schreef:Sorry het kan aan mij liggen maar ik begreep de bovenstaande zin echt niet. Kan je hem aub anders formuleren.Bonjour schreef: Zolang alle aangedragen aanwijzingen niet te toets van de kritiek kunnen doorstaan, al heel rap door andere verklaringen kunnen hebben dan een god, zijn ze er niet.
Maar geen van dit soort aanwijzingen houdt stand. Je hebt geleerd de natuur mooi te vinden, het is niet uit te sluiten dat een complexe natuur ook op een andere manier ontstaat, persoonlijke ervaringen zijn vaag en heilige boeken staan vol met fouten.
Dus wat voor aanwijzingen houden we over? Een actieve god kan voor hele spectaculaire aanwijzingen zorgen: "Net toen iedereen dacht dat die 2 auto's gingen botsen, zagen de omstanders dat één van de auto's ging vliegen tegen alle regels van de zwaartekracht in om even later weer te landen en rustig door te rijden. " Maar dit soort aanwijzingen zien we niet.
Wat voor sterke aanwijzingen zien we wel?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
En mocht er een echte God bestaan dan hult die zich in stilzwijgen waardoor de gelovigen zich druk blijven maken om nepgoden.Dat beloof ik schreef:....Zo denkt dat christen dat de bijbel waar is, de moslim dat de koran waar is en de indiaan dat zijn totempaal waar is.....
NB: Doe wel en zie niet om.
Evolutie wordt waargenomen. Bacterieën die resistent worden tegen antibiotica is een voorbeeld van evolutie in actie. Vissoorten die kleiner worden doordat de visreglementering vissers gebied te kleine exemplaren terug te gooien is een voorbeeld van evolutie in actie.Prief schreef:Zo ook hier, ik neem de theorie dat God bestaat als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingenBonjour schreef: Ik geloof niet in evolutie, ik neem de theorie aan als meest waarschijnlijke vanwege een overvloed aan aanwijzingen.
In dat opzicht is evolutie zoals zwaartekracht, je neemt het niet rechtstreeks waar maar je ziet het in de manier waarop bepaalde zaken zich ontwikkelen. Een voorwerp dat je van tafel schuift valt op de grond i.p.v. te zweven.
Op welke manier wordt jouw god waargenomen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ook ik ben benieuwd naar al die aanwijzingen.
Ik zie alleen maar aanwijzingen van het niet-bestaan van goden, zoals aardbevingen, stormen, ziektes, overstromingen, vulkaanuitbarstingen en ga zo maar door. En natuurlijk de openbaringen zoals van Theodorus de Atheist uit Cyrene (what's in a name). Het zijn allemaal zaken, die we dagelijks kunnen waarnemen en waar geen andere verklaring voor is dan het niet-bestaan van goden.
Ik zie alleen maar aanwijzingen van het niet-bestaan van goden, zoals aardbevingen, stormen, ziektes, overstromingen, vulkaanuitbarstingen en ga zo maar door. En natuurlijk de openbaringen zoals van Theodorus de Atheist uit Cyrene (what's in a name). Het zijn allemaal zaken, die we dagelijks kunnen waarnemen en waar geen andere verklaring voor is dan het niet-bestaan van goden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.