Het is een repeterend verhaal, met steeds dezelfde argumenten voor, die allang weerlegd zijn.
Eigenlijk zou je, voordat je een argument gebruikt, moeten opzoeken of dat argument valide is.
Bij dieren en kinderen komt placebo effect niet voor: Wel degelijk, is onderzocht, al 'meer dan 100 jaar.
Mijn ervaring is, dat het helpt: De mens ziet vaak, wat het wil zien en omgekeerd. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Als het helpt, zou het ook onder wetenschappelijk omstandigheden moeten werken. Je kunt wel afgeven op de wetenschap, maar we hebben vooralsnog geen betere onderzoeksmethode, die zaken verklaart en voorspelt.
Baat het niet, dan schaadt het niet: Een misvatting. Als het mensen weghoudt van werkzame therapie, kan het zelfs dodelijk zijn. We weten nog het drama uit Engeland. Met homeopathie zou je kinderziekten veel beter kunnen bestrijden dan met vaccinatie. Vaccinatie heeft bijwerkingen, helemaal waar, heel soms ernstig. De vaccinatiegraad daalde, m.n. kinkhoest. Gevolg vele doodzieke kinderen, ziekenhuisopnames, blijvende schade en dode kinderen. Toen de vaccinatiegraad weer steeg, daalde de kindersterfte weer.
Mijn zoon geloofde er overigens niet in, hij had een hekel aan als ik weer met mijn pilletjes aankwam.
Dat vraagt natuurlijk om een placebo effect. Er hangen kennelijk emotie rond die pilletjes. Maar placebo effect is ook effect en begrijpelijk, dat je het dan geeft.
Kortom, we moeten blijven waarschuwen, dat homeopathie niet werkt. Als mensen het zelf nemen, moeten ze dat zelf weten, maar het geven ervan aan kinderen zou verboden moeten worden tot ze 18 jaar zijn en zelf kunnen beslissen.