Kind in traditioneel gezin of....

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Vit
Banned

Re: Kind in traditioneel gezin of....

Bericht door Vit »

Ik zet dit bericht er nog maar een keer bij, want deze is in het gemodereer verdwenen:
Vaders en moeders
Er is steeds meer onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de vader een andere invloed heeft op de ontwikkeling van het kind dan de moeder. Vaders en moeders kunnen elkaar niet vervangen, ze hebben een meerwaarde ten opzichte van elkaar. Je hebt een moeder nodig om geboren en gezoogd te worden, om te leren omgaan met je gevoelens door te praten en getroost te worden. Je leert veiligheid te ervaren in jezelf als het lastig wordt.

Van je vader leer je daarnaast om met lef en onbevangenheid de samenleving in te stappen, avonturen aan te gaan en grenzen op te zoeken. Je leert veiligheid te ervaren in de buitenwereld en je leert om je agressie te reguleren. Deze twee invloeden - de mannelijke en de vrouwelijke - kunnen niet zonder elkaar. Als je alleen een vader of alleen een moeder hebt, krijg je niet alle bagage mee die je nodig hebt.

Het ongecontroleerde en vaak spannende spel van vaders heeft een pedagogische functie die niet onderschat zou mogen worden. Dat moeders dat vaak wat afremmen, is prima. Maar als er geen samenspel is tussen die twee krachten, en er alleen maar de beschermende invloed van de moeder is - 'Kijk uit schat, niet zo hoog/hard/ver/diep/ruw/dicht bij het water' - krijg je bange kinderen en symbiotische relaties.
http://www.volkskrant.nl/opinie/biologi ... ~a3517370/" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Als je de zoekmachine gebruikt vind je het snel.
Ik gebruikte het woord "meerwaarde".
Hier
Met daarom heen nog een aantal reacties over dit onderwerp.
Dat is bij de eerste schoning van het topic van Fundi al afgesplitst.
Het is haast niet doenlijk om alle totaal off topic bijdragen te splitsen en allemaal chronologisch in een ander topic te plaatsten.
Een zoveelste reden om on topic te blijven of zelf een nieuw onderwerp te beginnen over een onderwerp, dat je interesse heeft.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

@Maria

Hoe denk jij eigenlijk over dit onderwerp, ik vind het wel belangrijk om de mening van een vrouw te vernemen.

Off-topic, bij verzamelen staat alles automatisch in chronologische volgorde vanwege de datum en tijd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik weet niet of ik reageer als een vrouw.
Ik was ook nooit moeder, wel kind.

In het algemeen uitgaande van het kind.
Het allerbelangrijkste is dat een kind een veilig nest heeft waar het te allen tijde op kan bouwen en op kan terugvallen.
Voorkeuren voor het geslacht als opvoeder en de samenstelling van gezinnen en opvoeders van kinderen zijn cultuur gebonden.

Maar voor een kind is het ook belangrijk, dat het een niet al te grote uitzondering is in zijn milieu, omdat het zich niet alleen conformeert met zijn thuissituatie, maar ook met zijn directe omgeving.
Als het zich in een uitzonderingspositie geplaatst ziet kan het op verschillende hem eigen manier reageren.

Gooi niet te snel de oorzaak op een, van buitenaf geziene, ongewone thuissituatie.
Het belangrijkste blijft dat het zich veilig voelt en bestendigheid weet en ervaart, dan zal het kind geen energie hoeven te verspillen zich thuis staande te houden en kan het al zijn geestelijke creativiteit gebruiken om met zijn omgeving te leren omgaan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

@Vit.
Heb je niet door dat dit artikel niet gaat over het al dan niet ontbreken van een vader/moeder in een gezin met ouders van gelijk geslacht?
Het zegt niets over de oorspronkelijke stelling. Buiten dat vond ik je verhaal over dat homostel en het douchende kind uitermate insinuerend. Er zijn plenty traditionele gezinnen waarin kinderen mishandeld, verwaarloosd en misbruikt worden. Moet ik nu elke keer als ik een kind met een pleister op zijn knie zie de politie waarschuwen, omdat het uit een traditioneel, en daarmee verdacht gezin komt? De samenlevingsvorm die hier het meest gangbaar is, is nog geen garantie dat dat de beste opvoedingssituatie voor kinderen oplevert. Het wordt in geen geval door je aangeleverde artikel en onderliggend onderzoek aangetoond. Kan ook niet want het onderzoek ging er niet over.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Maria schreef:Het belangrijkste blijft dat het zich veilig voelt en bestendigheid weet en ervaart, dan zal het kind geen energie hoeven te verspillen zich thuis staande te houden en kan het al zijn geestelijke creativiteit gebruiken om met zijn omgeving te leren omgaan.
Juist. =D>

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef:@Vit.
Heb je niet door dat dit artikel niet gaat over het al dan niet ontbreken van een vader/moeder in een gezin met ouders van gelijk geslacht?
Het gaat over de belangrijkheid van een vader én een moeder, dat wilde ik er alleen maar mee aangeven.
Moet ik nu elke keer als ik een kind met een pleister op zijn knie zie de politie waarschuwen, omdat het uit een traditioneel, en daarmee verdacht gezin komt?
Dat is wat anders dan met een kind te gaan douchen die dat zelf heel goed zou kunnen vind je niet.
Laatst gewijzigd door Vit op 06 jul 2015 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Maria schreef:Maar voor een kind is het ook belangrijk, dat het een niet al te grote uitzondering is in zijn milieu, omdat het zich niet alleen conformeert met zijn thuissituatie, maar ook met zijn directe omgeving.
Als het zich in een uitzonderingspositie geplaatst ziet kan het op verschillende hem eigen manier reageren.
Ouders van beiderlei kunnen, kunnen een kind geestelijke bagage meegeven, zodat deze niet in een uitzonderingspositie komt, dat heeft een kind sowieso met twee vaders of moeders.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Vit schreef: Dat is wat anders dan met een kind te gaan douchen die dat zelf heel goed zou kunnen vind je niet.
dat wordt alleen een probleem als je sex en douchen niet van mekaar kunt loskoppelen, als je niet in staat bent tot een gezonde kijk op seksualiteit/naaktheid in het algemeen

jouw uitleg zegt eigenlijk nog het meeste over jouw eigen kijk/insteek.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

appelfflap schreef:jouw uitleg zegt eigenlijk nog het meeste over jouw eigen kijk/insteek.
Wat wil je daarmee zeggen?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vit schreef:Het gaat over de belangrijkheid van een vader én een moeder, dat wilde ik er alleen maar mee aangeven.
Dat gaat op in een traditioneel gezin. Niet vergelijkbaar met andere vormen van gezinsverbanden, waar het artikel dan ook helemaal niet over ging.
Moet ik nu elke keer als ik een kind met een pleister op zijn knie zie de politie waarschuwen, omdat het uit een traditioneel, en daarmee verdacht gezin komt?
Dat is wat anders dan met een kind te gaan douchen die dat zelf heel goed zou kunnen vind je niet.
Ja, dat is inderdaad iets heel anders en is dan ook niet standaard zoals zomaar uit jouw verhaal, waarvan ik de relevantie in het kader van dit topic totaal niet zie, opgemaakt zou kunnen worden.
Kun je me uitleggen waarom je je verhaaltje plaatste? Dan wordt me die relevantie misschien duidelijk.

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vit schreef:Ouders van beiderlei kunnen, kunnen een kind geestelijke bagage meegeven, zodat deze niet in een uitzonderingspositie komt, dat heeft een kind sowieso met twee vaders of moeders.
Nagenoeg elk kind zit in een uitzonderingspositie. Te dik, te dun, te intelligent, dom, roodharig, een vader hebbend die alcoholist is, gedraagt zich niet als jongen of meisje, heeft twee moeders en één vader, heeft één gekleurde ouder, stottert, is dyslectisch, heeft autisme, etc...
Is het niet de taak van de ouders hun kinderen te begeleiden in het omgaan met verschillen? Ook als zo'n verschil op jezelf betrekking heeft. Ouders die zich daarvan bewust zijn en daarnaar handelen zijn imo goed in staat een kind die gereedschappen in zijn leven mee te geven, die voor dat kind relevant zijn. En dan maakt het niets uit hoe een gezin is samengesteld.

Groet

kiks
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef: Kun je me uitleggen waarom je je verhaaltje plaatste? Dan wordt me die relevantie misschien duidelijk.
Omdat Bram Kaandorp het waarom van onderstaande quote vroeg:
Als het dan toch moet liever bij twee vrouwen waarbij het kind een van hen is dan mannen.
Ook uit eigen "negatieve" ervaring trouwens als kind zijnde nu inmiddels 60 jaar geleden, niet dat ik er last van heb maar ik zie de kop van die vent (gymleraar) nog voor me, hoewel ik zeer slecht gezichten kan onthouden.

Relevantie is er wel degelijk trouwens als je het over gezinsverbanden gaat hebben, er zijn zijwegen namelijk bijvoorbeeld gevaar voor een kind, iets als de kat op het spek binden.

Nog even een gewetens vraagje, zou jij jouw kind van pak em beet 10 jaar bij een mannelijk homostel laten logeren?
Zo ja, zou jij je daarbij prettig voelen?
Laatst gewijzigd door Vit op 07 jul 2015 01:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

kiks schreef: Is het niet de taak van de ouders hun kinderen te begeleiden in het omgaan met verschillen? Ook als zo'n verschil op jezelf betrekking heeft. Ouders die zich daarvan bewust zijn en daarnaar handelen zijn imo goed in staat een kind die gereedschappen in zijn leven mee te geven, die voor dat kind relevant zijn.
Tot zover ben ik het met je eens.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Vit schreef: (gymleraar)

:shock: Dat was ook mijn beroep (deels). Ik ben nu toch niet verdacht of ongeschikt gebleken? :wink:
Relevantie is er wel degelijk trouwens als je het over gezinsverbanden gaat hebben, er zijn zijwegen namelijk bijvoorbeeld gevaar voor een kind, iets als de kat op het spek binden.
Ik heb niet de indruk dat homostellen een voorkeur voor sex met kinderen hebben. Dat is een heel ander chapiter, al zullen er ook bij homo's zijn die die voorkeur, net als bij hetero's, hebben.
Nog even een gewetens vraagje, zou jij jouw kind van pak em beet 10 jaar bij een mannelijk homostel laten logeren?
Zo ja, zou jij je daarbij prettig voelen?
Ja daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik heb zelf regelmatig bij mijn ooms (homoseksueel) gelogeerd. Van hen heb ik goed meegekregen hoe je te wapenen tegen mensen die vooroordelen hebben. Mijn jongste dochter ging met regelmaat bij twee mij bevriende lesbienes logeren. Als het mannen waren geweest, was dat niet anders geweest. Ik heb geen enkele reden om daar iets van gevaar voor mijn kind achter te zoeken. Bij pedoseksuelen zou ik dat niet doen, of ze nou homoseksueel dan wel heteroseksueel zijn maakt voor mij niet uit. Ik begrijp dat dat bij jou, door een nare ervaring, anders ligt.

Groet

kiks
Gesloten