Jagang schreef:
Dat klopt, maar niet alle verkeersboetes zijn afkomstig van trajectcontroles.
Dus wat daar wordt gemist, kan men trachten elders vandaan te halen.
Door bijv. weer meer parkeerboetes te gaan uitschrijven, of door strakker op andere kleine overtredingen te gaan controleren.
Wat is nou eigenlijk jouw probleem?
Dat er teveel gecontroleerd wordt op wetsovertredingen?
Als dat een tijd minder is gecontroleerd, wegens wat voor oorzaak dan ook?
Buiten automatische controles zit een niet te verwaarlozen aandeel em in te kort aan mankracht, waar weer te weinig geld voor is.
De belangrijkste overtredingen met de grootste negatieve gevolgen moeten natuurlijk altijd prioriteit hebben.
Krijg je hier op een bepaald moment wat meer lucht, omdat de controles hun doel beginnen te bereiken, dan kun je mankracht eindelijk eens weer op lang verwaarloosde punten inzetten.
Meer boetes dan er overtredingen gemaakt worden zou pas een probleem zijn.
De boetes verhogen puur voor de staatskas zou pas discutabel zijn.
Gelukkig is het quotum hier afgeschaft, al zegt dat natuurlijk weinig over wat toekomstige kabinetten weer besluiten.
Een quotum halen was een wel erg vreemde formule vwb. het inzetten en verdelen van mankracht over de diverse disciplines.
Met betere controles op overtredingen meer geld in kas krijgen, is dan wel weer een manier om weer meer mankracht aan te trekken.
Ik dacht dat dat indertijd ook een overweging was.
Dat de controleurs zichzelf terug zouden verdienen.
Er werd echter geen rekening gehouden met het feit, waar die controleurs dan weer moeten blijven als de mensen zich keurig gaan gedragen.
Daar moeten inderdaad mensvriendelijker formules voor te vinden zijn.
Maar wat zou het in de praktijk verschillen?
Van dit soort Amerikaanse toestanden heb ik hier gelukkig nog niet gehoord.

Zolang dat hier niet is, denk ik ook niet dat we dat onderdeel van onze discussie hier moeten laten zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.