Dat onvoorstelbaars is wel steeds verder teruggedrongen. Er blijft nog voldoende over om je over te verwonderen, maar om hier "Het Al", "God" of "Het Grote" voor in de plaats te zetten is gevaarlijk.Gerard R. schreef:Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.
Maar dat er iets onvoorstelbaars is, dat snappen we allemaal.
Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie?
Moderator: Moderators
Re: Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Er zijn wel meer 'gevaarlijke dingen' in ons leven..dikkemick schreef:Dat onvoorstelbaars is wel steeds verder teruggedrongen. Er blijft nog voldoende over om je over te verwonderen, maar om hier "Het Al", "God" of "Het Grote" voor in de plaats te zetten is gevaarlijk.Gerard R. schreef:Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.
Maar dat er iets onvoorstelbaars is, dat snappen we allemaal.
Er is niets van te zeggen. Het is zeer ongrijpbaar. Een tweedimensionaal wezen doet ook niets met meer dan twee dimensies. En dát mysterie, daarin kan je geloven, dat kan je weten, dat kan vast staan voor jou als mensje op een in het heelal onzichtbaar bolletje, bestaande uit niet te tellen deeltjes in een oneindig heelal, tot aan 'strings' aan toe. (En wat is dát dan?)

https://mondoweiss.net/wp-content/uploa ... x1024.jpeg
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
Minacht de onzin, het kwaad. het vuil, de dood. En onthecht van de gruwel, maar blijf menselijk..
Dat zal dan wel weer "god" zijn?Gerard R. schreef: Er zijn wel meer 'gevaarlijke dingen' in ons leven..
Er is niets van te zeggen. Het is zeer ongrijpbaar. Een tweedimensionaal wezen doet ook niets met meer dan twee dimensies. En dát mysterie, daarin kan je geloven, dat kan je weten, dat kan vast staan voor jou als mensje op een in het heelal onzichtbaar bolletje, bestaande uit niet te tellen deeltjes in een oneindig heelal, tot aan 'strings' aan toe. (En wat is dát dan?)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat maak jij er weer van.
Leuke kreet, maakt niets uit.

Nee hoor. Als ik het mag zeggen:Gerard R. schreef:Dat maak jij er weer van.Leuke kreet, maakt niets uit.
"Ik weet het niet"
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat mag.
Misschien weet niemand het.
Maar dat zégt ook wat uiteraard.
Misschien weet niemand het.
Maar dat zégt ook wat uiteraard.
Stel Gerard, jij leeft 50.000 jaar geleden, komt je grot uit en kijkt verwonderd naar buiten.

Einstein/Mick
Einstein/Mick
Precies en terecht, Dikkemick.
Wat is een electron en is dat het einde van begrip? Of kunnen we nog even 'doordelen'?
Wat is een 'string'? Waar komt dat door, zeg maar? Waar houdt het op? Is het zoals wij 'als wetenschappers denken' juist? Of is het toch nog heel anders? Enzovoort.
Die mens uit de oudheid voelt/ervaart het juist naar mijn idee.
Het is weer de beleving waar het om draait, het mysterie. Ook wij kennen dat nog.
De rest is detail, zeer belangrijk, zéker als je er wat mee wilt doen, echter: dat is maar een deel van het verhaal. Het een vult het ander aan.
En dit is slechts bliksem. Er zijn processen in groot en miniem, die zo ingewikkeld en exotisch zijn, dat ze in 'betekenis' kosmologie verre overstijgen.
Wat is een electron en is dat het einde van begrip? Of kunnen we nog even 'doordelen'?
Wat is een 'string'? Waar komt dat door, zeg maar? Waar houdt het op? Is het zoals wij 'als wetenschappers denken' juist? Of is het toch nog heel anders? Enzovoort.
Het is weer de beleving waar het om draait, het mysterie. Ook wij kennen dat nog.
De rest is detail, zeer belangrijk, zéker als je er wat mee wilt doen, echter: dat is maar een deel van het verhaal. Het een vult het ander aan.
En dit is slechts bliksem. Er zijn processen in groot en miniem, die zo ingewikkeld en exotisch zijn, dat ze in 'betekenis' kosmologie verre overstijgen.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 03 mei 2015 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan bedenk je Donar.dikkemick schreef:Stel Gerard, jij leeft 50.000 jaar geleden, komt je grot uit en kijkt verwonderd naar buiten.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Ik niet. Waarom zou ik weer met een naampje komen? Waarom hapklaar voor mensen?
Omdat zij dat deden? Kom kom.
Zie wat ik schrijf.
Zie wat ik schrijf.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 03 mei 2015 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Die mens staat doodsangsten uit! Die weet niet wat hij misdaan heeft. Waarom breekt de lucht in 2-en? Wie maakt er zoveel kabaal en waarom? Dat moeten wel boze geesten of kwade machten zijn. Maar, gelukkig konden zij er contact mee leggen. Zij begrepen immers de wereld van de boze geesten. En hoe stem je deze boze geesten gunstig. De mens is creatief gebleken.Gerard R. schreef:Precies en terecht.
Wat is een electron en is dat het eind? Of kunnen we nog even doordelen?
Wat is een 'string'?
Is het ontstaan van het heelal jouw boze geest Gerard?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het "meer" of "hoger" of "het Al" vind ik ook een naam.Gerard R. schreef:Ik niet. Waarom zou ik weer met een naampje komen?
Zie wat ik schrijf.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Jij niet nee, maar de primitieven wel, deze bedachten bij elk verschijnsel wel een god.Gerard R. schreef:Ik niet. Waarom zou ik weer met een naampje komen? Waarom hapklaar voor mensen?
Zie wat ik schrijf.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Die mens staat doodsangsten uit!
Terecht. Het kan dodelijk zijn.
Meestal heel wat.Die weet niet wat hij misdaan heeft.

Vandaar dat wetenschap en 'dat voor jou enge' elkaar zo mooi aanvullen.Waarom breekt de lucht in 2-en? Wie maakt er zoveel kabaal en waarom?
Nu weten we iets beter wat het is, al maakt dat het niet minder imposant en riskant als we niet
in een kooi van Faraday zitten.
Maar ook hier dus 'de beleving, het fenomeen waardoor dan ook' gekoppeld aan wat wij nu
weten. Het een vult het ander aan, op welk niveau dan ook.
Ja, dan is het hapklaar voor mensen-dieren. En vervolgens gaat het dan bergafwaarts met het besef en de ervaring.Dat moeten wel boze geesten of kwade machten zijn. Maar, gelukkig konden zij er contact mee leggen. Zij begrepen immers de wereld van de boze geesten. En hoe stem je deze boze geesten gunstig. De mens is creatief gebleken.
Nee, dat boze mag je wegdoen en wat het ontstaan van het heelal veroorzaakt e.d. is mijnIs het ontstaan van het heelal jouw boze geest Gerard?
fascinatie, Dikkemick.

Trouwens ook wat er in het klein plaatsvindt. Of wat de quantumjongens van tijd tot tijd boven water halen.
Ja, je moet bij het praten weten waarover je het hebt. Maar god enz. is mij te beladen.dikkemick schreef:Het "meer" of "hoger" of "het Al" vind ik ook een naam.Gerard R. schreef:Ik niet. Waarom zou ik weer met een naampje komen?
Zie wat ik schrijf.
Ik verbiedt niets hoor. Alleen is het groter en onvoorstelbaarder dan wat mensen in het algemeen ons willen wijsmaken.