bewijs voor leven na de dood?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Bewijs voor leven na het overlijden?

Bericht door Dat beloof ik »

Nu even niet schreef:De jonge vrouw in de video, Sunette Spies uit Afrika, beweert een interdimensional portal te zijn.

Ze ademt diep in en uit en verdwijnt dan uit haar lichaam naar het hiernamaals en iemand anders uit het hiernamaals komt dan bij de diepe inademing in haar lichaam en kan daar enige tijd verblijven.

Zo zijn er duizenden video's. Interessant.
Waar of niet waar? En als het niet waar is, is ze dan onder hypnose? Ik heb geen idee.
Niet waar.
Simpelweg psychisch het padje kwijt.
Zo zijn er meer.
Dus ook meer video's, maar echt geen duizenden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Re: bewijs voor leven na de dood?

Bericht door dikkemick »

Filmpjes

Exorcisme bestaat, want er zijn filmpjes van:
https://www.youtube.com/watch?v=mV1EYBCS2x8" onclick="window.open(this.href);return false;

Wichelroede lopen!
https://www.youtube.com/watch?v=QnGYGGH1GMw" onclick="window.open(this.href);return false;

Ufo's!
https://www.youtube.com/watch?v=ug5m83-MIiU" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog meer?

Misschien moet je dit filmpje eens bekijken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:Is een goeie. Misschien wel. Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk over. Ik ga uit van een meest voor de hand liggend scenario en dat kan inderdaad fout zijn. Ik denk dus als ik tot as ben vergaan de kans vrij klein is, dat al deze as zich weer manifesteert als een (bewust) wezen. En bewustzijn zelf is afhankelijk van de grijze massa. En deze massa is met mij gecremeerd. Dus ik schat de kans erg laag in, dat deze atomen ooit weer bewustzijn zullen creëren. Maar zeg nooit, nooit.
Even nog wat reageren:

Je zegt steeds dat bewustzijn afhankelijk is van de grijze massa, maar dat is nu net het probleem. En daar gaat nou net de discussie over als we het hebben over leven na de dood. Je vult dus steeds iets al bij voorbaat in waar het net om draait, en dat is geen eerlijke discussie lijkt me :D

En wat bedoel je precies met "meest voor de hand liggend"? Is dat niet heel erg tijd en kennis gebonden? Vroeger was het juist het meest voor de hand liggend dat we een ziel hadden of waren, nu beweert men dat het enkel de grijze massa is die voor bewustzijn zorgt.
Dit, terwijl er vele kenmerken zijn die lijken te duiden op een bewustzijn buiten onze hersenen. Kijk maar eens naar planten, die zonder hersenen toch reageren op hun omgeving en samenwerken.
Ik reageerde op een stelling en ging er gemakshalve vanuit dat de mens er mee bedoeld werd. Maar nogmaals. M.i. heeft NIETS het eeuwige bestaan. Maar misschien is er toch die kans dat alles zich ooit herhaalt en hebben we deze discussie al eerder gevoerd. IK ben me dit in iig niet bewust!
Niemand die zich verdiept heeft in de materie zal beweren dat wij eeuwig bestaan, net zoals de rest van al wat is. In de oudheid ging men ervan uit dat alles cyclisch was, de Griekse filosofen zeiden "slaap en dood zijn broeders" "De slaap is de onvolkomen dood, en de dood is de volkomen slaap". We veranderen, en zijn dus niet eeuwig.
Dit is overigens een feit waar de boeddhisten enorme discussies over gevoerd hebben met de Westerse orientalisten, die dachten dat er geen eeuwig zelf was, terwijl de boeddhisten beweerden dat er geen eeuwig zelf was omdat die zelf eeuwig veranderd. Maar goed, dit gaat te ver om de discussie hier te voeren.
Ik vind de dood juist een mooi gegeven in de natuur, omdat je anders helemaal een onbewoonbare Planeet had gehad.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. De atomen gaan weer onderdeel uitmaken van een ander organisme. De losse atomen. En eigenlijk bedoel ik protonen. Protonen leven net iets langer dan mensen:
2.1 x 1029 jaar.
Dat atomen weer onderdeel gaan uitmaken van andere organismes is mij duidelijk en vind ik ook mooi :)

En hoe weet dat protonen net iets langer leven dan mensen?
Laten mensen eerst maar eens uitvinden wat bewustzijn precies is, voordat we ons gaan bezig houden met reincarnatie of eeuwig voortbestaan. En ik ben van mening dat als er eeuwig terugkeer is, de individuen die we zijn niet terugkeren maar wel vormen van die individuen. Dat is bijvoorbeeld dan ook de leer van Boeddhisme.
Dat mag jij vinden. Ik denk dat ik me wel iets bij bewustzijn kan voorstellen. tenminste, hoe dit bewerkstelligt wordt.
Zonder materie (hersenen) geen bewustzijn. Niet alles is nog duidelijk, maar veel wel.
Hier een onderzoek. Je kunt meedoen
http://www.scientias.nl/lucide-dromers- ... jn-zetelt/" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Dan vraag ik mij af wat je A in dit topic doet, als je het toch zo goed weet? En B) waarom je dan wel steeds doet alsof je open staat voor iets anders?

Dat beloof ik schreef:
Niet waar.
Zo zijn er meer.
En waarom zou zij eigenlijk het padje kwijt zijn? Sorry hoor, ik geloof ook niet in dat filmpje, maar om mensen meteen het verwijt te maken dat ze het padje kwijt zijn is not done. Zeker niet in een discussie.
Momenteel lijkt het wel alsof hier mensen rondlopen die willens en weten anderen verwijten willen maken en hun eigen dogma's verkondigen zonder mededogen voor de ander en diens standpunt. Een beetje meer respect mag wel...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En wat dit onderwerp betreft, een must-see
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

... schreef ;
blablabla
to live is to die. (terwijl je leeft sterf je)

als de afwezigheid van een materiële vorm het definitief einde is van een bewustzijn, dan kan er geen black matter enzo bestaan. Die stuf reageert namelijk ook op dingen. (ik heb het niet over menselijk bewustzijn) Deze materie/energie maakt wel 90 % van het universum uit ofzoiets, maar lap het maar aan je laars. Enkel het door ons gekende en gedefinieerde als materie, dat bestaat. Dat is bullshit, en dat kan nog niet tippen aan black dinges :) Ik weet dus helemaal niks met zekerheid over dingen waarover ik op het moment nog niks kan weten omdat onze technologie tekort schiet.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Berjan schreef:Kijk maar eens naar planten, die zonder hersenen toch reageren op hun omgeving en samenwerken.
Er zijn inderdaad gevallen bekend van planten die 'samenwerken'. Als voorbeeld een groep bomen in Afrika, waarvan de ene helft binnen een reservaat staat met hekken eromheen. De andere helft wordt door beesten aangevreten en de bomen binnen de hekken ontwikkelen balderen met meer stekels, net zoals de bomen die wél aangevreten worden. Is er dan sprake van een bewustzijn buiten die planten? Zeker niet, maar er wordt wel gecommuniceerd. In dit geval aantoonbaar door feromonen, waarmee de planten elkaar doorgeven dat ze aangevallen worden en zich moeten wapenen met stekels. Of er dus bewustizjn buiten de menselijke hersens bestaat is een vraag. Maar de vraag is dan ook hoe die kennis over wordt gedragen, via welk medium.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef:
Berjan schreef:Kijk maar eens naar planten, die zonder hersenen toch reageren op hun omgeving en samenwerken.
Er zijn inderdaad gevallen bekend van planten die 'samenwerken'. Als voorbeeld een groep bomen in Afrika, waarvan de ene helft binnen een reservaat staat met hekken eromheen. De andere helft wordt door beesten aangevreten en de bomen binnen de hekken ontwikkelen balderen met meer stekels, net zoals de bomen die wél aangevreten worden. Is er dan sprake van een bewustzijn buiten die planten? Zeker niet, maar er wordt wel gecommuniceerd. In dit geval aantoonbaar door feromonen, waarmee de planten elkaar doorgeven dat ze aangevallen worden en zich moeten wapenen met stekels. Of er dus bewustizjn buiten de menselijke hersens bestaat is een vraag. Maar de vraag is dan ook hoe die kennis over wordt gedragen, via welk medium.
Is dit niet gewoon evolutie? Of wordt hier bedoeld dat bomen die niet aangevreten worden ook stekels ontwikkelen?
(In dat geval zal de wind misschien een aandeel hebben...of volgels...). Maar communiceren...
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: Is dit niet gewoon evolutie? Of wordt hier bedoeld dat bomen die niet aangevreten worden ook stekels ontwikkelen?
(In dat geval zal de wind misschien een aandeel hebben...of volgels...). Maar communiceren...
Zover ik weet verspreiden de aangevreten planten stoffen die de andere planten er toe brengen om hun verdediging te versterken. Alle leven is evolutie, maar het is duidelijk dat het aanvreten can de ene plant, via deze stoffen de andere planten bereikt, en hun groei beinvloed. Het is feitelijk eenrichtikngscommunnicaite maar communicatie niettemin.
quote ingekort. Het is in dit geval niet nodig verschillende niveaus quotes aan te halen. Je kan je zelfs afvragen of je uberhaupt moet quoten, omdat je gelijk onder het gequote bericht antwoordt
Bonjour
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Volgens mij bestaat 'niks' niet. Daar ben ik zeker van.
Dus 'er is niks' is een zinloze zin. Niks is een woord
om de afwezigheid van iets aan te duiden, maar het zegt niet wat er wel is.
Ik denk dat de dood enkel een deur is naar een andere wereld. Maar welke wereld dat is,
kan niemand ooit ontdekken.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Gelukkig voor jou, kan je niet teleurgesteld worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik vind het idd. ook pragmatischer om te denken dat er 'iets' is in plaats van 'niets'.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:
Henry II schreef:
Is dit niet gewoon evolutie? Of wordt hier bedoeld dat bomen die niet aangevreten worden ook stekels ontwikkelen?
Wat heeft het een met het ander te maken? Of misschien beter gezegd en gevraagd: Sluit het een het ander uit?
Evolutie door middel van bewustzijn, of bewustzijn door evolutie.

Ik vraag mij ook af of het überhaupt wel een vraag dient te zijn of bewustzijn enkel in menselijke hersenen zit. Hoe meer mensen weten over natuur en dergelijke hoe minder die vraag er nog toe doet.
Niet alleen bomen reageren overigens door middel van bewustzijn, ook wortels van planten en bomen. Laatst nog een stukje van David Attenbourogh gezien, die het had over de wortels van bepaalde bomen die reageren op voor ons onhoorbaar geluid. Zoals de bloemen zich richten naar de zon, zo richten de wortels zich dus naar geluid.

Schitterend eigenlijk, als je erover nadenkt.
Maar het zegt weinig over leven na de dood.
dikkemick schreef:En wat dit onderwerp betreft, een must-see
Waarom post je steeds dit soort filmpjes? Er zijn zat filosofen die wel geloven in leven na dood, en dit ook kunnen "bewijzen" maar het is steeds een eigen mening die ook nog bevooroordeeld is. Dit filmpje ook. Vier verhalen die we onszelf vertellen over de dood? Doe maar vijf: Er is nog eentje, namelijk "na de dood is er het eeuwige niets".
Waarom gaan mensen hier er toch steeds maar vanuit dat hun verhaal toevallig juist is en ook nog het rationeelst? Ratio is maar net hoe je bent opgevoed en in welke cultuur je leeft, meer is het feitelijk niet.
Dat beloof ik schreef:Niet waar.
dus omdat jij het zegt is het zo?
Zo zijn er meer.
Als er al iemand het padje kwijt is, dan toch zeker zij of hij niet, maar de mensen die hier geloof aan hechten. Want zij heeft mooi veel aandacht, en dat is precies wat de meeste mensen willen. Net zoals die mensen die op RTL 4 en 5 vertellen dat zij overleden dierbaren zien bij de mensen die bellen, of dat ze energieen kunnen voelen en daardoor de hele levensloop kunnen weten. Zij verdienen geld en zijn dus niet psychisch van het padje, maar wel moreel.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Berjan:
Wat heeft het een met het ander te maken? Of misschien beter gezegd en gevraagd: Sluit het een het ander uit?
Evolutie door middel van bewustzijn, of bewustzijn door evolutie.
Evolutie kan door bewustzijn plaatsvinden. De eerste cel welke ooit tot ontwikkeling is gekomen had dan al bewustzijn want vanaf dat moment was evolutie een feit.
Bewustzijn is nog niet 100% beschreven en bekend maar dat hersenen hierbij centraal staan mag toch als aannemelijk worden beschouwd. En waar neuronen bij een plant zitten...Ik weet het niet.
Ik vraag mij ook af of het überhaupt wel een vraag dient te zijn of bewustzijn enkel in menselijke hersenen zit. Hoe meer mensen weten over natuur en dergelijke hoe minder die vraag er nog toe doet.
Niet alleen bomen reageren overigens door middel van bewustzijn, ook wortels van planten en bomen. Laatst nog een stukje van David Attenbourogh gezien, die het had over de wortels van bepaalde bomen die reageren op voor ons onhoorbaar geluid. Zoals de bloemen zich richten naar de zon, zo richten de wortels zich dus naar geluid.
Zei Attenborough dat dit (wortels van planten en bomen welke reageren op geluid) door bewustzijn veroorzaakt werd?
Reageren ze op licht ook met bewustzijn. Denkt een plant dat het beter is om te verplaatsen als licht de plant niet meer bereikt of gaat de plant dan gewoon dood?
Schitterend eigenlijk, als je erover nadenkt.
Maar het zegt weinig over leven na de dood.
Het zegt niets over leven na de dood. Het kan. Reïncarnatie zou kunnen bestaan. Dat we voortbestaan in een ander universum zou kunnen, dat we binnenkort achterstevoren gaan leven, zou kunnen, maar er is tot nu toe nog geen 1 enkel bewijs voor. Speculeren kan ik ook.
Waarom post je steeds dit soort filmpjes? Er zijn zat filosofen die wel geloven in leven na dood, en dit ook kunnen "bewijzen" maar het is steeds een eigen mening die ook nog bevooroordeeld is. Dit filmpje ook. Vier verhalen die we onszelf vertellen over de dood? Doe maar vijf: Er is nog eentje, namelijk "na de dood is er het eeuwige niets".
Waarom gaan mensen hier er toch steeds maar vanuit dat hun verhaal toevallig juist is en ook nog het rationeelst? Ratio is maar net hoe je bent opgevoed en in welke cultuur je leeft, meer is het feitelijk niet.
Dat eeuwige niets kan ik me wel in verplaatsen. Waarom ik dit "soort" filmpjes steeds(!) post. Volgens mij was het de eerste in z'n soort. Dood is voor velen zo ongrijpbaar en taboe dat ze er niet mee overweg kunnen. Alleen bij planten en dieren wordt dan wel makkelijk gezegd: "Ach...dood is dood"... Maar bij mensen!!!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik wil hier toch iets toevoegen aan deze topic.
Honderden mensen getuigen op Youtube van een bijna-dood-ervaring die ze hebben meegemaakt.
Ze vertellen over een 'out of body'-experience waarbij ze hun lichaam zien liggen
in het doktersbed of in de auto van het auto-accident. Ze weten vaak haarfijn te beschrijven
wat er gezegd is geweest tijdens hun periode van 'bewusteloosheid'.
Meestal beschrijven die mensen dat ze daarna door een tunnel worden getrokken naar een klein lichtpuntje in de verte.
Dat Licht wordt groter en is prachtig wit. En ze voelen volledige vrede en liefde en plots komt alle informatie beschikbaar en alle kennen. Zo herinneren NDE-ers zich dat toch. (Near-Death-Experiencers).
Meestal hebben ze een 'lifereview': een reeks beelden van momenten in hun leven waarin ze anderen aanvoelen en zichzelf in situaties. Met een morele grondslag.

In filosofische zin zou je kunnen stellen: een object dat wordt waargenomen door verschillende waarnemers onafhankelijk van elkaar, heeft de ontologische status van: bestaande in de werkelijkheid. De ontologische status van dat Licht en die Tunnel is dus volgens mij: 'bestaand', zij het in een andere dimensie, omdat verschillende mensen daar, los van elkaar, getuige van zijn.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat chemische stoffen in de hersenen mensen dezelfde 'droom' laten hebben.

Ik durf te spreken van een andere dimensie met eigen wetten.

Ik heb een aantal getuigenissen bij elkaar gevonden, die interessant zijn:
Ik stel voor dat je ze eerst rustig beluisterd, zodat je het bewijsmateriaal (i.c. de getuigenissen)
grondig bestudeerd, alvorens te oordelen.

https://www.youtube.com/watch?v=ddHrhEgvBWU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=EUp7MLYrAag" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=M4dFnv9ChSE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=_-tbe_iLuzs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=7l-nbk_8EII" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=w8zEzAEtQ3A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=gqoXocVlNjw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=baiSbLHZpeY" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=rRCxZIv3Td8" onclick="window.open(this.href);return false;

Enzovoort enzovoort;
Honderden getuigenissen. Dat kan je toch niet meer negeren?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Veel van die BDE en uittredingen zijn op te wekken met chemische middelen of prikkeling van de hersenen in bepaalde gebieden. Er zijn niet alleen BDE met wit licht, tunnel en een gelukkig gevoel. Er zijn ook een heleboel mensen zonder BDE die BD waren. Er zijn ook veel BDE die zeer traumatisch waren. Er schijnt ook een zekere cultuur afhankelijkheid te zijn voor het type BDE.
Er zijn proeven gedaan met mensen, die zeggen te kunnen uittreden. Daar is niets uitgekomen wat wijst op dingen zien buiten het lichaam. Verhalen over BDE zijn niet verifieerbaar. Er zijn veel verhalen, maar weinig officiële verslagen.
Er zijn natuurlijke verklaringen mogelijk. Vooralsnog geef ik de voorkeur aan natuurlijke verklaringen boven bovennatuurlijke verklaringen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie