Peter van Velzen schreef:axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik vind de invloed van de evoltutionaire aanpassingen te ingrijpend en te dwingend, dan dat ik het als toeval zou willen betitelen. De eerste keer dat het gedrag wordt getoond, is het weliswaar tamelijk toevallig. Maar zodra de neiging tot dit gedrag door wordt gegeven aan het nageslacht, en - vanwege het evolutionaire voordeel - steeds vaker voorkomt, zie ik dat evolutionaire voordeel als biologische "reden" van dat gedrag.
En waarom moet dat het woord "reden" zijn? Wat is er mis met het woord "oorzaak"?
Goede vraag, ook al meen ik hem in zekere zin al beantwoord te hebben. Een “reden” is iets dat in de toekomst ligt ten opzichte van gedrag, een “oorzaak” is iets dat in het verleden ligt ten opzichte van het gedrag. De ininitiële oorzaak van het gedrag, is vaak min-of-meer toevallig. Er is doorgaans wel een oorzaak, maar deze heeft geen verband, met de latere “reden” waarom het gedrag zich blijft voortdoen.
Er is geen latere "reden", De reden waarom een bepaalde eigenschap zich voortzet heeft alles te maken met de huidige omstandigheden, die statitisch gezien individuen met deze eigenschap meer nakomelingen bezorgt dan individuen zonder die eigenschap. Dat heeft niets met redenen in de toekomst te maken.
Peter van Velzen schreef:Geen enkele nieuwe eigenschap in de evolutie wordt “veroorzaakt” door het succesvol produceren van nageslacht. Oorzaak dekt dus allerminst de ladig. Ik noem – net als Dennet – dit evolutionaire succes daarom de “reden” waarom het gedrag persisiteerd.
Wel je kan natuurlijk "reden" gebruiken als afkorting voor "de voorwaarden in de omstandigheden die daartoe leiden" maar meer is het dan ook niet, dit soort "redenen" heeft niets met
doelen te maken en kan je dan ook evengoed aanhalen in het geval van chemische en natuurkundige processen als we dat kunnen voor biologische processen, Ook in dat geval ligt dan de "reden" in de toekomst van het gedrag. Merk daarbij ook op dat we daarmee in het geval van evolutie voornamelijk kunnen terug werken. We kunnen vanuit het heden naar het verleden kijken en dan zien hoe de omstandigeheden van het verleden tot nu toe tot dit bepaalde resultaat geleid hebben. Er is geen enkel echte visie naar de toekomst die het gedrag leidt. Op dit moment is er niets uit de (voorspelde/ingebeelde) toekomst dat evolutie leidt, zoals dat wel het geval is met bv menselijk gedrag.
Peter van Velzen schreef:Als je kijkt naar menselijke redenen, dan komen die altijd voort uit dergelijk biologische redenen. Het is een verder ontwikkeling van het principe: Wat succes heeft wordt herhaald – wat geen succes heeft niet.
Waarom herhaal jij dat steeds alsof dat belangrijk is? Ver genoeg gevorderde kunstmatige intelligentie heeft ook redenen/doelen, die hebben niets met biologie te maken. Ook zijn menselijke redenen iets anders dan succes dat herhaald wordt. Menselijke doelen zijn vaak producten van de verbeelding en gaan over zaken die nog nooit geprobeerd zijn. Andere doelen zijn dan weer gedoemd te mislukken zoals al die pogingen om een perpetuum mobile te ontwerpen.
Peter van Velzen schreef:axxyanus schreef:
Er zijn geen biologische redenen, net zomin als er chemische redenen of natuurkundige redenen zijn. Er is geen enkele wetenschappelijk reden om een dergelijk terminologie in te voeren. Jouw persoonlijk ongemak bij een zuiver materialistische behandeling, die enkel uitgaat van interacties die aan wetmatigheden gebonden zijn maar waar geen doel achter zit, legt daarbij geen enkel gewicht in de schaal.
Nu doe je volstrekt foute wetenschappelijke beweringen op grond van ons toevallig taalgebruik. Het mechanisme dat ik met “biologische reden” omschrijf bestaat wel degelijk. De enige grond van je bezwaar is mijn afwijken van het bestaande taalgebruik. Maar taal verandert in de loop de tijd. En het is volkomen legitiem om bestaande woorden te gebruiken voor een verschijnsel waar nog geen woord voor is, en zoals ik al heb uitgelegd, is “oorzaak” al helemaal niet aan de orde, om de eenvoudige reden, dat oorzaken altijd in het verleden liggen. Jouw persoonlijk ongemak bij een zuiver materialistische benadering van het begrip “reden”, legt in mijn ogen weinig gewicht in de schaal.
Onzin. Natuurlijk bestaat het mechanisme, net zoals er nog heel wat mechanismen bestaan en heel wat van die mechanismen opereren in omstandigheden die naar bepaalde resultaten toeleiden en als je dan naar de "reden" van die resultaten vraagt kan je de voorwaarden in die omstandigheden aanhalen als "reden". Zolang je maar goed beseft dat dit soort "redenen" niet met doelen te maken heeft. Er is dan ook geen reden om biologie op dit vlak van de andere wetenschappen af te scheiden.
Maar in de biologie is er nog een extra probleem als je een woord als "reden" gaat gebruiken. Dat is dat je gemakkelijk verschillende nivo's gaat verwarren. Wat is bv het doel van een dier dat aan het eten is? Het doel van het dier is om dat vervelende honger gevoel weg te krijgen. Het doel is niet om energie te verkrijgen want daar heeft dat dier geen besef van. Nu kan je natuurlijk zeggen dat de "reden" dat dieren honger krijgen, is omdat via honger tot eten komen en zo energie verkrijgen een voordeel is om te overleven en nakomelingen te krijgen t.o.v. dieren die geen honger krijgen. Dat is echter een ander nivo en als je niet goed oplet en die twee gaat verwarren krijg je onzin zoals: Dieren eten om energie te verkrijgen (om zo beter te overleven en voor meer nageslacht te kunnen zorgen), en ga je dus
"redenen" waarom evolutie dieren met bepaalde impulsen heeft opgezadeld verwarren met
redenen waarom dieren zich op een bepaalde manier gedragen
Peter van Velzen schreef:Als je het verschijnsel in de vorm van oorzaken wilt omschrijven, krijg je een nogal ingewikkeld verhaal, waarin toeval, en negatieve selectie een rol spelen.Dat helpt niet om het geheel te begrijpen.
Dat kan best zijn maar het is de enige manier om het
echt te begrijpen.
Peter van Velzen schreef:Daarentegen kan iedereen begrijpen, dat levende organismen zich gedragen zoals ze doen omdat dat hen helpt om nageslacht te produceren. Dat laatste is dan ook heel gewoon “de reden” voor hun gedrag.
Ja dit kan iedereen begrijpen, ik vrees echter dat ze het totaal verkeerd zullen begrijpen, namelijk op een manier die de twee nivo's door elkaar mengt, waardoor het idee onstaat dat nageslacht produceren een doel is van de individuele dieren, terwijl dat helemaal niet het geval is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman