Awe inspiring science

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Awe inspiring science

Bericht door HenkM »

pallieter schreef:
Het is kennelijk moeilijk om ervan te genieten zonder een sneer uit te deken naar geloof en religie. Dat geeft te denken
Twee vliegen in 1 klap, niets mis toch. Niet overdenken Karssenberg, religie is iets waar ik gaarne met lach. Niets meer.

Gelovigen daarentegen die absoluut willen bewijzen dat hun Godje ook belangrijk moet zijn voor mij, irriteren mij mateloos. Wat een arrogantie!
Ik moet bekennen dat ik degene was die (een) verwijzing naar religie ivm wetenschap in dit topic even wilde laten rusten.

Het laatste woord in dat verzoek zegt m.i. wel genoeg. (maar het blijft, toegegeven, wel verleidelijk)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: Afbeelding
waar kijk ik hier naar, dikkemick?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
dikkemick schreef: Afbeelding
waar kijk ik hier naar, dikkemick?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

oh ... die in Zwitserland.

Waar het HiggsBoson-deeltje werd vastgesteld.

Voor mij een van de meest wonderlijke contracties die er bestaan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Iets dichter bij huis (in vrijwel ieder ziekenhuis). Een open CT-scanner.

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het Melkwegstelsel telt naar schatting zo'n vijfhonderd miljard sterren (voornamelijk zwakke, rode dwergsterren, maar toch). In het waarneembare heelal komen ruwweg zo'n honderd miljard sterrenstelsels voor. Die zijn niet allemaal even groot als ons eigen Melkwegstelsel. Als we voor het gemak aannemen dat een gemiddeld sterrenstelsel honderd miljard sterren telt, dan zijn er in het waarneembare heelal dus honderd miljard keer honderd miljard sterren. Dat zijn er tien triljard - een één met tweeëntwintig nullen.

Net als de sterren aan de hemel zijn de zandkorrels op aarde onmogelijk stuk voor stuk te tellen. Maar als je een ruwe schatting doet van het aantal zandkorrels op alle stranden en in alle woestijnen op aarde, kom je uit op ongeveer honderd triljoen - een één met twintig nullen. Het aantal sterren in het waarneembare heelal is dus ongeveer honderd keer zo groot als het aantal zandkorrels op aarde. Voor elke zandkorrel op onze planeet stralen er honderd zonnen ergens in de kosmos!

http://www.allesoversterrenkunde.nl/#!/ ... ndkorrels/" onclick="window.open(this.href);return false;
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Het Melkwegstelsel telt naar schatting zo'n vijfhonderd miljard sterren (voornamelijk zwakke, rode dwergsterren, maar toch). In het waarneembare heelal komen ruwweg zo'n honderd miljard sterrenstelsels voor. Die zijn niet allemaal even groot als ons eigen Melkwegstelsel. Als we voor het gemak aannemen dat een gemiddeld sterrenstelsel honderd miljard sterren telt, dan zijn er in het waarneembare heelal dus honderd miljard keer honderd miljard sterren. Dat zijn er tien triljard - een één met tweeëntwintig nullen.

Net als de sterren aan de hemel zijn de zandkorrels op aarde onmogelijk stuk voor stuk te tellen. Maar als je een ruwe schatting doet van het aantal zandkorrels op alle stranden en in alle woestijnen op aarde, kom je uit op ongeveer honderd triljoen - een één met twintig nullen. Het aantal sterren in het waarneembare heelal is dus ongeveer honderd keer zo groot als het aantal zandkorrels op aarde. Voor elke zandkorrel op onze planeet stralen er honderd zonnen ergens in de kosmos!

http://www.allesoversterrenkunde.nl/#!/ ... ndkorrels/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk eens aan de massa van al die sterren (en hun planeten) samen, en dan terug naar de Oerknal? .... dat is pas ontzagwekkend
(niet dat deze getallen dat niet zijn .... )
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
Denk eens aan de massa van al die sterren (en hun planeten) samen, en dan terug naar de Oerknal? .... dat is pas ontzagwekkend
En bedenk dan dat AL die sterren-en planetenmaterie maar 1% (dacht ik...) uitmaakt van alle massa in het heelal. Een kosmisch vuiltje als het ware!
De rest is donkere energie en donkere materie.
(veel mooier dan welke god dan ook!)
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
HenkM schreef:
En bedenk dan dat AL die sterren-en planetenmaterie maar 1% (dacht ik...) uitmaakt van alle massa in het heelal. Een kosmisch vuiltje als het ware!
De rest is donkere energie en donkere materie.
(veel mooier dan welke god dan ook!)
die heeft zich verstopt in een van die vele zwarte gaten ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef: die heeft zich verstopt in een van die vele zwarte gaten ...
http://www.businessinsider.com/what-bla ... 14-10?op=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele leuke feitjes.
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Deze "Black holes literally pull the space around them" spreekt deze "Black holes do not suck" tegen.

Ik vind het wat vreemd dat juist over die dark mass en en dark holes nogal wat naar voren wordt gebracht als 'feit' terwijl er hoegenaamd niet over bekend is.

Maar: het is allemaal wel erg fascinerend
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

HenkM schreef:Deze "Black holes literally pull the space around them" spreekt deze "Black holes do not suck" tegen.

Ik vind het wat vreemd dat juist over die dark mass en en dark holes nogal wat naar voren wordt gebracht als 'feit' terwijl er hoegenaamd niet over bekend is.

Vorige week nog bij een lezing geweest van Prof. Dr. Erik Verlinde, over een alternatieve theorie voor de zwaartekracht.
De hoofdmoot van de lezing ging over zwarte gaten en onbekende materie. Inderdaad kent men iets van 1% van de materie en iets van 3% is straling, de overige 96% is nog onbekend.

Maar als je je tot onze planeetje beperkt, dan zegt men nog 86% van de landdieren en 91% van de zeedieren nog niet beschreven zijn! Wel grappig om te zien dat ze niet weten hoeveel dieren er precies zijn en schattingen lopen uiteen van van 3 tot 100 miljoen, met nu een wat beter gefundeerde schatting van 8,74 miljoen soorten.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

MoreTime schreef:
HenkM schreef:Deze "Black holes literally pull the space around them" spreekt deze "Black holes do not suck" tegen.

Vorige week nog bij een lezing geweest van Prof. Dr. Erik Verlinde, over een alternatieve theorie voor de zwaartekracht.
De hoofdmoot van de lezing ging over zwarte gaten en onbekende materie. Inderdaad kent men iets van 1% van de materie en iets van 3% is straling, de overige 96% is nog onbekend.
Voorlopig houd ik het erop dat dit gebied vergelijkbaar is met koffiedik. Zoals deze prof al zegt: men weet er hoegenaamd niets van
Maar als je je tot onze planeetje beperkt, dan zegt men nog 86% van de landdieren en 91% van de zeedieren nog niet beschreven zijn! Wel grappig om te zien dat ze niet weten hoeveel dieren er precies zijn en schattingen lopen uiteen van van 3 tot 100 miljoen, met nu een wat beter gefundeerde schatting van 8,74 miljoen soorten.
Elke dag komen er dieren (species?) bij, en verdwijnen er. Ik mag zelfs aannemen dat van die nieuwelingen er al verdwijnen nog voordat ze zijn gezien en bestudeerd.
Dat maakt het ook moeilijk om te stellen hoeveel soorten er nu zijn.

Dawkins (onze Richard) maakte (al) gewag van het fenomeen catalogiseren (bv Climbing Mount Probable en Weaving the Rainbow). Zelfs daar is nog lang geen consensus over.
In dit licht vraag ik me af of er wel een wetenschappelijk stelling is die werkelijk algehele instemming heeft, maar dat is een ander topic.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MoreTime schreef:
Maar deze telling is niet zo moeilijk. Even navraag bij Noach doen!
(nee, laten we inderdaad religie hierbuiten houden) Excuus.

Een andere grote vriend
http://twistedsifter.com/videos/richard ... f-science/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een mooie uitspraak: "I can live with doubt and uncertainty. Not knowing". "I think it's much more interesting to live, not knowing than have answers wich might be wrong"
Einstein/Mick
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Ze zijn ook een feit Mick. Een (indirecte) observatie om precies te zijn. We zien zaken gebeuren die niet kunnen met de zichtbare massa in ons heelal. We zien dat er andere vormen van massa en energie een invloed hebben op de sterrenstelsels. We noemen dat nu wel dark energie en dark matter, maar wat het echt is weten we nog niet.

Beetje zoals zwaartekracht en het higgs boson. We kenden zwaartekracht al lang voor we het higgs boson kenden, maar nu weten we pas wat zwaartekracht is.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Plaats reactie