RobbertVeen schreef:
Die aansluiting bij de Bijbel draait ook niet om kennis, maar om zingeving en morele beginselen, en verhalen die in staat stellen het eigen leven te overdenken in een context van de gemeente - zoals anderen sprookjes of literatuur kunnen gebruiken. En inderdaad "vastklampen" omdat andere vormen van houvast niet bestaan. Wat dat betreft zullen gelovigen zeker (moeten) toegeven dat ze zich als drenkelingen ervaren en dat de bijbel/kerk/geloof als reddingsboei dient. Waarom niet? Heb jij een beter alternatief? - och, hopeloze vraag natuurlijk... Als je dat niet dacht, zat je hier niet.
Beste Robbert, ik zit hier niet vanwege diepgaande zingevingsvraagstukken, maar omdat ik het interessant vind om mijn kennis op bepaalde punten te vergroten en vanwege het ontmoeten van gelijkgestemden.   In het dagelijkse leven zijn ze helaas schaars,  de meeste mensen interesseren zich überhaupt niet in allerhande ideologische kwesties.  Hun zingeving drijft hen naar elders, een gezin, hobby, sportieve activiteiten, studie, werkvloer, koken,  tv-kijken, bioscoop, lezen, vrijwilligerswerk,  mantelzorg en alle uitdagingen die ze onderweg tegen komen.   En dat lijkt me een uitstekend initiatief.   Beter dan nadenken over existentiële vraagstukken die gepaard gaan met twijfel en onzekerheid en mogelijke antwoorden zoeken voor de opdoemende hete hangijzers uit de pennenkoker van ultra-nationalisten uit de bronstijd.   Misschien put ik zelf van tijd tot tijd uit Montherlant, Epicurus, Seneca e.a. omdat dit pragmatici waren die het non-conformisme niet schuwden.  Omdat zingeving ook moet aansluiten bij de school van het leven en mij met beide benen op de grond moet laten staan.