Peter versus de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aton
Diehard

Re: Peter versus de dominee

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: Hm. Robbert heeft vereassend genoeg wel een punt. als ze het konnkrijk der hemelen hadden willen binnengaan dan hadden ze hum slaven moeten verkopen. . .
Ik denk het niet, gezien het koninkrijk der hemelen niet meer of niet minder is dan het beloofde land aan de joden. Verkopen zou er dus niet hebben ingezeten. :wink:
siger

Bericht door siger »

Over christendom en slavernij, met bijbelverzen enzovoort zie:

http://www.sigervanbrabant.be/blog/2010 ... vernij.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

RobbertVeen schreef:
Is het niet simpelweg - van de buitenkant gezien - dit: een gelovige denkt na over zichzelf in de wereld en stemt daarbij in met een oude geschreven traditie en laat zich daardoor motiveren en inspireren. Cum assensu cogitare - denken met instemming/aanvaarding - Wetenschap en cultuur blijven daarbij een rol spelen. En voor een vrijdenker is die wetenschap en cultuur genoeg. Hij zoekt geen aansluiting bij een historische traditie maar alleen bij de huidige stand van de wetenschap. "Sine assensu cogitare." Is dat zo aanvaardbaar?
Je bedoelt dat de vrijdenker niet gebukt gaat onder een traditie die zich vastklampt aan godsbeelden die verdwijnen door de verwetenschappelijking van de samenleving. Er zijn heden ten dage nog maar weinig mensen die de Bijbel gebruiken als bron van feitelijke kennis. Integendeel onze intellectuele traditie rekent hier mee af.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

PietV. schreef:
RobbertVeen schreef:
Is het niet simpelweg - van de buitenkant gezien - dit: een gelovige denkt na over zichzelf in de wereld en stemt daarbij in met een oude geschreven traditie en laat zich daardoor motiveren en inspireren. Cum assensu cogitare - denken met instemming/aanvaarding - Wetenschap en cultuur blijven daarbij een rol spelen. En voor een vrijdenker is die wetenschap en cultuur genoeg. Hij zoekt geen aansluiting bij een historische traditie maar alleen bij de huidige stand van de wetenschap. "Sine assensu cogitare." Is dat zo aanvaardbaar?
Je bedoelt dat de vrijdenker niet gebukt gaat onder een traditie die zich vastklampt aan godsbeelden die verdwijnen door de verwetenschappelijking van de samenleving. Er zijn heden ten dage nog maar weinig mensen die de Bijbel gebruiken als bron van feitelijke kennis. Integendeel onze intellectuele traditie rekent hier mee af.
Die aansluiting bij de Bijbel draait ook niet om kennis, maar om zingeving en morele beginselen, en verhalen die in staat stellen het eigen leven te overdenken in een context van de gemeente - zoals anderen sprookjes of literatuur kunnen gebruiken. En inderdaad "vastklampen" omdat andere vormen van houvast niet bestaan. Wat dat betreft zullen gelovigen zeker (moeten) toegeven dat ze zich als drenkelingen ervaren en dat de bijbel/kerk/geloof als reddingsboei dient. Waarom niet? Heb jij een beter alternatief? - och, hopeloze vraag natuurlijk... Als je dat niet dacht, zat je hier niet.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

RobbertVeen schreef: Die aansluiting bij de Bijbel draait ook niet om kennis, maar om zingeving en morele beginselen, en verhalen die in staat stellen het eigen leven te overdenken in een context van de gemeente - zoals anderen sprookjes of literatuur kunnen gebruiken.
Dat is niet waar. Als dat het geval was dan zou het voor de gelovigen niet uitmaken of de verrijzenis van jezus echt gebeurd was of niet. Maar nog dan zou er van geloof geen sprake meer moeten zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Aangezien niemand het kan vinden: De plek in de bijbel waar de slaven verkocht moeten worden: Marcus 10-21:
"En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.""

Nooit beseft dar hij ook zijn slaven moest verkopen? (zo hij er had)
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

RobbertVeen schreef: Die aansluiting bij de Bijbel draait ook niet om kennis, maar om zingeving en morele beginselen, en verhalen die in staat stellen het eigen leven te overdenken in een context van de gemeente - zoals anderen sprookjes of literatuur kunnen gebruiken. En inderdaad "vastklampen" omdat andere vormen van houvast niet bestaan. Wat dat betreft zullen gelovigen zeker (moeten) toegeven dat ze zich als drenkelingen ervaren en dat de bijbel/kerk/geloof als reddingsboei dient. Waarom niet? Heb jij een beter alternatief? - och, hopeloze vraag natuurlijk... Als je dat niet dacht, zat je hier niet.
Beste Robbert, ik zit hier niet vanwege diepgaande zingevingsvraagstukken, maar omdat ik het interessant vind om mijn kennis op bepaalde punten te vergroten en vanwege het ontmoeten van gelijkgestemden. In het dagelijkse leven zijn ze helaas schaars, de meeste mensen interesseren zich überhaupt niet in allerhande ideologische kwesties. Hun zingeving drijft hen naar elders, een gezin, hobby, sportieve activiteiten, studie, werkvloer, koken, tv-kijken, bioscoop, lezen, vrijwilligerswerk, mantelzorg en alle uitdagingen die ze onderweg tegen komen. En dat lijkt me een uitstekend initiatief. Beter dan nadenken over existentiële vraagstukken die gepaard gaan met twijfel en onzekerheid en mogelijke antwoorden zoeken voor de opdoemende hete hangijzers uit de pennenkoker van ultra-nationalisten uit de bronstijd. Misschien put ik zelf van tijd tot tijd uit Montherlant, Epicurus, Seneca e.a. omdat dit pragmatici waren die het non-conformisme niet schuwden. Omdat zingeving ook moet aansluiten bij de school van het leven en mij met beide benen op de grond moet laten staan.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:Aangezien niemand het kan vinden: De plek in de bijbel waar de slaven verkocht moeten worden: Marcus 10-21:
"En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.""

Maar dat hij ook een kruis moest opnemen, dat had ook nooit gelezen. :roll:
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

PietV. schreef:
Beste Robbert, ik zit hier niet vanwege diepgaande zingevingsvraagstukken, maar omdat ik het interessant vind om mijn kennis op bepaalde punten te vergroten en vanwege het ontmoeten van gelijkgestemden. In het dagelijkse leven zijn ze helaas schaars, de meeste mensen interesseren zich überhaupt niet in allerhande ideologische kwesties. Hun zingeving drijft hen naar elders, een gezin, hobby, sportieve activiteiten, studie, werkvloer, koken, tv-kijken, bioscoop, lezen, vrijwilligerswerk, mantelzorg en alle uitdagingen die ze onderweg tegen komen. En dat lijkt me een uitstekend initiatief. Beter dan nadenken over existentiële vraagstukken die gepaard gaan met twijfel en onzekerheid en mogelijke antwoorden zoeken voor de opdoemende hete hangijzers uit de pennenkoker van ultra-nationalisten uit de bronstijd. Misschien put ik zelf van tijd tot tijd uit Montherlant, Epicurus, Seneca e.a. omdat dit pragmatici waren die het non-conformisme niet schuwden. Omdat zingeving ook moet aansluiten bij de school van het leven en mij met beide benen op de grond moet laten staan.
OK! Everyone to his own.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef:Aangezien niemand het kan vinden: De plek in de bijbel waar de slaven verkocht moeten worden: Marcus 10-21:

Maar dat hij ook een kruis moest opnemen, dat had ook nooit gelezen. :roll:
Zou een eigenaardigheid kunnen zijn van deze specifieke vertaling.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: Zou een eigenaardigheid kunnen zijn van deze specifieke vertaling.
Gevonden in de Herziene Statenvertaling.Geen enkele vertaling is dezelfde. Weer eens een bewijs hoe er met vertalingen geknoeid wordt ! En dat is dan de 20e eeuw. Kan je indenken wat er reeds gebeurd is in de eerste eeuwen. Suggestie voor de volgende versie: Neem je fiets en volg me. :lol:
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Gevonden in de Herziene Statenvertaling.Geen enkele vertaling is dezelfde. Weer eens een bewijs hoe er met vertalingen geknoeid wordt ! En dat is dan de 20e eeuw. Kan je indenken wat er reeds gebeurd is in de eerste eeuwen. Suggestie voor de volgende versie: Neem je fiets en volg me. :lol:
In een paar Griekse geschriften van Marcus staat er wel "neem het kruis op", dus vandaar dat in bepaalde vertalingen het erbij staat. Soms wordt dat in een vertaling aangegeven door vierkante haken rond die woorden.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Fundi schreef:
In een paar Griekse geschriften van Marcus staat er wel "neem het kruis op", dus vandaar dat in bepaalde vertalingen het erbij staat. Soms wordt dat in een vertaling aangegeven door vierkante haken rond die woorden.
Heb je daar een bron van ?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fundi, voordat je weer met citaten gaat smijten, lees dit even door!

Regarding faith, as typically understood, faith involves belief without evidence, such as faith that God exists, or that the bodies of the dead will be resurrected in the future, or that our souls will be reincarnated in different bodies. These faith beliefs may important for in our personal religious lives, but there is a problem when we to claim to know something through faith. One of the chief requirements for something to count as “knowledge” is that there is evidence to support it—as we'll see more clearly in the next section. But since faith is belief without evidence then, technically speaking faith wouldn't qualify as knowledge.

http://www.utm.edu/staff/jfieser/class/" onclick="window.open(this.href);return false; ... wledge.htm
Je doet hier niet aan kennisoverdracht maar puur aan persoonlijke overtuigings-geloof-overdracht. En die is persoonlijk! Geloof overtuigt NIET (behalve voor de gelovige die zich afsluit voor werkelijke empirische kennis) en hierboven staat exact beschreven waarom.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

dikkemick schreef:Fundi, voordat je weer met citaten gaat smijten, lees dit even door!
Voordat je weer met citaten gaat smijten, lees dit citaat even door. :)
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Plaats reactie