Godsdienst hoort niet thuis in het onderwijs

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
a3) + b3) Uit a1) en a2) concluderen dat je de evolutie af kunt schrijven omdat er immers achterhaalde zaken staan in 'On the origin...' is precies dezelfde aperte onzin als uit b1) en b2) concluderen dat je het christendom kunt afschrijven omdat er immers achterhaalde zaken staan in de Bijbel.

Even geen : "Wat is wetenschap".. Het onderzoekskader waarin evolutie wordt bedreven, levert ons inzichten op die experimenteel te verifieren zijn. Dat gaat niet altijd op. Binnen de paleo-antropologie kun je geen herhalingen teweeg brengen.

Dat Darwin niets wist van moderne genetica kun je de beste man niet kwalijk nemen. Echter het merendeel van zijn beschrijvingen berust wel op objectieve waarnemingen.

Kun je kijkend naar de bijbel ook spreken van dit laatste aspect. Of is het een objectief panorama gevuld met subjectieve geloofsvoorstellingen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Een vergelijking tussen twee dingen bevat altijd verschillen. Maar het gaat hier niet om het verschil maar om de overeenkomst
Beste Frodo,

Ik begrijp je invalshoek maar dat maakt van de vergelijking tussen een wetenschappelijke theorie en een religieus geschrift nog geen juiste vergelijking. De ene zit in een een fysisch deel en de andere toch grotendeel metafysisch.Je bedoeld waarschijnlijk de wijze van benadering van beide door critici.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

PietV schreef:
Frodo schreef:a3) + b3) Uit a1) en a2) concluderen dat je de evolutie af kunt schrijven omdat er immers achterhaalde zaken staan in 'On the origin...' is precies dezelfde aperte onzin als uit b1) en b2) concluderen dat je het christendom kunt afschrijven omdat er immers achterhaalde zaken staan in de Bijbel.
Even geen : "Wat is wetenschap".. Het onderzoekskader waarin evolutie wordt bedreven, levert ons inzichten op die experimenteel te verifieren zijn. Dat gaat niet altijd op. Binnen de paleo-antropologie kun je geen herhalingen teweeg brengen.
Hallo Piet,

Het gaat hier niet over de inhoud, het gaat over de manier van denken bij sceptici.
pietv schreef:Dat Darwin niets wist van moderne genetica kun je de beste man niet kwalijk nemen. Echter het merendeel van zijn beschrijvingen berust wel op objectieve waarnemingen.
Kun je kijkend naar de bijbel ook spreken van dit laatste aspect. Of is het een objectief panorama gevuld met subjectieve geloofsvoorstellingen.
Op dezelfde manier kun je het de bijbelschrijvers niet kwalijk nemen dat zij bepaalde nieuwere inzichten nog niet hadden. Ook dat neemt niet weg dat er in de bijbel tal van zeer bruikbare inzichten staan.

Natuurlijk staat in een theologisch boek PER DEFINITIE geen objectieve waarnemingen. Als dat wel zo zou zijn zou het PER DEFINITIE geen theologisch boek meer zijn. Andersom staat er in de evolutietheorie niets over zingeving.

Maar goed, dit leid af van het punt waar het mij om ging: dat het geen pas geeft om stil te blijven staan op een gepasseerd station, en van daaruit concluderen dat de rails die daar liggen nergens naar zullen leiden.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

doctorwho schreef:
Een vergelijking tussen twee dingen bevat altijd verschillen. Maar het gaat hier niet om het verschil maar om de overeenkomst
Beste Frodo,
Ik begrijp je invalshoek maar dat maakt van de vergelijking tussen een wetenschappelijke theorie en een religieus geschrift nog geen juiste vergelijking. De ene zit in een een fysisch deel en de andere toch grotendeel metafysisch.Je bedoeld waarschijnlijk de wijze van benadering van beide door critici.
Hallo doctorwho,

Het gaat hier juist om de benadering door critici. Voor een eerlijk debat moet er niet met twee maten gemeten worden.

Wanneer je redenatie a) niet valide acht, is redenatie b) ook niet valide.

doeidoei
Frodo
Jaap

Bericht door Jaap »

http://www.katholieknieuwsblad.nl/show.php?art=kn2322d

Een link naar een artikel uit het Katholiek Nieuwsblad van Mr. L.A. Struik, die zich afvraagt of god in het onderwijs niet te veel is weggeraakt.
Hoe staat het met het openbaar onderwijs? Dat is bezig zichzelf op te heffen! Door het bestuurlijk te verzelfstandigen in stichtingen en los te koppelen van de gemeenten, wordt het openbaar onderwijs 'op afstand' gezet ofwel geprivatiseerd.
Maar in de praktijk blijkt dat die ontkoppeling van het gemeentebestuur bestuursconflicten, fusieproblemen en gevechten om de financiële inboedel veroorzaakt. (Het Onderwijsblad nr. 32)
Het Onderwijsblad nr. 32 bestaat niet. (er worden maar 22 nummers per jaar uitgebracht) Dus wel nummer 22. Daarin staat een artikel over een fusieprobleem in Parkstad Limburg. Het gaat hier om 8 openbare scholen die in 1 stichting zitten.
http://www.aob.nl/hobarchief/resultaat. ... 30&Marker=

Een beetje voorbarig om te stellen dat het openbaar onderwijs zichzelf aan het opheffen is.
De geschetste problemen rond het verzelfstandigen van de openbare scholen kenschetsen de destructie van de grondwettelijke positie van het openbaar onderwijs.
Dit vervalt dus ook........
Ontspringt uit de botsing der culturen mogelijk het besef dat wij in dit land met de verwijdering van God uit het openbare leven te ver zijn doorgeschoten?
NEE!! Wij zijn niet doorgeschoten met de verwijdering van god uit het openbare leven!! Andere culturen hebben nog teveel god!! Laten zich nog te veel leiden door een of ander 'heilig' boek! Lopen als een stelletje gehoorzame honden achter imams, priesters, pastors, paus (die zichzelf hebben uitgeroepen tot de verkondiger van gods woord), aan zonder dat ze 'weten' wie die regels heeft opgesteld!! Klakkeloos leven ze een sober leven vol pijn, omdat in hun boek staat geschreven dat ze later in een 'paradijs' komen.

We kunnen niet ver genoeg gaan met het verwijderen van god!!
En kan die omslag ook de Kerk eindelijk brengen tot een ondubbelzinnige vaststelling van voorwaarden waaraan religieus rooms-katholieke scholen dienen te voldoen
Laten we nou niet de kerk voorwaarden laten schetsen waaraan onderwijs dient te voldoen!! Kerk en onderwijs gescheiden!!

Groeten
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

Ik vraag me af of er goden thuishoren in Wiskunde, Frans en Spinazie koken.

Ik denk dat de meeste - zo niet alle - schoolvakken prima religieneutraal onderwezen kunnen worden, en waar de dogma's afwijken van het curriculum, kun je in de vorm van een zondagsschool (of voor mijn part een woensdagmiddags- of zaterdagsschool) de standpunten van jouw stroming uitleggen.

Ik snap niet dat er kinderen in de bible belt zijn, die iedere dag minstens twee uur heen en twee uur terug in treinen en bussen moeten zitten, omdat op de veluwe een school staat waar je kennelijk gristelijk leert timmeren of koken.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

SjaanTje schreef:Ik snap niet dat er kinderen in de bible belt zijn, die iedere dag minstens twee uur heen en twee uur terug in treinen en bussen moeten zitten, omdat op de veluwe een school staat waar je kennelijk gristelijk leert timmeren of koken.
Dat vind ik toch wel een beetje negatief hoor, zo moest ik vroeger ook met het busje mee en geloof me je weet niet wat je mist. Elke ochtend schitterende horror en adventure stories, muziekale ontwikkeling, en voor iedere pauze contemplatie in gebed. In de pauze elkaar afranselen, en op de meest gniepige manieren de regels overtreden.........

Waar zouden Donner en Balkenende het vandaan hebben. :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

SjaanTje schreef:
Ik snap niet dat er kinderen in de bible belt zijn, die iedere dag minstens twee uur heen en twee uur terug in treinen en bussen moeten zitten, omdat op de veluwe een school staat waar je kennelijk gristelijk leert timmeren of koken.
Veelal is het ook nog een christelijke variant op het bekende thema. De bescherming van de eigen soort staat bij sommigen voorop. Dus de artikeltjes gaan naar het gereformeerd vrijgemaakte onderwijs. En de Zuidhollandse refokindertjes worden naar Gouda gestuurd. In de regio waar ik woon, heb je drie soorten Pabo's. Katholiek, openbaar en protestants. Maar het blijkt dat bepaalde stromingen liever een gastgezin zoeken om hun kinderen op de veluwe de juiste scholing te geven. Men zou eens besmet kunnen worden met vrijzinnige opvattingen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

tjeerdo schreef:De bescherming van de eigen soort staat bij sommigen voorop. Dus de artikeltjes gaan naar het gereformeerd vrijgemaakte onderwijs. En de Zuidhollandse refokindertjes worden naar Gouda gestuurd.
Driestar? Dat was veeeel te frivool voor de gristenen bij ons in de buurt. Alle kinderen gingen naar het Guido de Bres. En als ze te intelligent waren voor de GdB, kwamen ze na heel veel tegenwerking van de ouders soms toch nog op de Driestar, en dan waren ze binnen een jaar het huis uit na het beleven van zoveel losbandigheid.
In de regio waar ik woon, heb je drie soorten Pabo's. Katholiek, openbaar en protestants. Maar het blijkt dat bepaalde stromingen liever een gastgezin zoeken om hun kinderen op de veluwe de juiste scholing te geven. Men zou eens besmet kunnen worden met vrijzinnige opvattingen.
Dat had mijn nichtje met de sociale academie. Mijn oom en tante zijn ooit naar Tholen verhuisd, omdat ze niet beter wisten denk ik, en op een gegeven moment wilde mijn nichtje naar de sociale academie. Een hoop schoolvriendinnen ook, maar die gingen dan naar een christelijke of katholieke in de buurt, terwijl mijn nichtje naar Rotterdam ging. Mijn nichtje ontmoette allemaal nieuwe mensen, haar vriendinnen bleven in het zelfde kringetje ronddraaien.

Heb naast zulke mensen op de camping gestaan. Eigen bedrijven, eigen kerken (natuurlijk), eigen sportverenigingen, muziekgroepen en jeugdclubs. Je komt alleen maar mensen van je eigen soort tegen en daarmee trouw je en krijg je kindjes. Iets anders lijkt niet te bestaan. Wij zijn aliens.
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

bad_religion schreef:Dat vind ik toch wel een beetje negatief hoor, zo moest ik vroeger ook met het busje mee en geloof me je weet niet wat je mist. Elke ochtend schitterende horror en adventure stories, muziekale ontwikkeling, en voor iedere pauze contemplatie in gebed. In de pauze elkaar afranselen, en op de meest gniepige manieren de regels overtreden.........
Precies. Iedere ochtend 2 tot 6 kinderen per gezin in een dure bus of gratis op de fiets, dan met z'n honderden op het perron staan wachten, altijd in dezelfde ouwelijke kleren, weer of geen weer, en elkaar proberen onder een trein te duwen, dan de trein in voor een peperdure rit naar school. Zodra de trein vertrekt gaan de rokken 20 centimeter omhoog en verschijnen de pakjes sigaretten. En dan elkaar stijfvloeken en voor hoer en lul uitmaken tot het tijd is om over te stappen. En dat alleen maar omdat de ouders denken dat ze dichter bij huis geen goede gristelijke waarden oid meekrijgen...
Waar zouden Donner en Balkenende het vandaan hebben. :wink:
Je slaat warempel de spijker op z'n kop. Waarlijk, als het ware :)
A Forest

Bericht door A Forest »

Ik ben van mening dat een vorm van godsdienst onderwijs best goed kan zijn.
Zeker in de multiculturele maatschappij van nu.
Ligt er maar net aan hoe je er invulling aan geeft.
Laat joodse en christelijke kindertjes maar met de islam kennismaken en omgekeerd.
Je moet godsdienstonderwijs gewoon wat breder trekken als een soort van maatschappijleer, dan is er niets mis mee.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet meer denkt, dan denk je ook niet fout
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

A Forest schreef: Je moet godsdienstonderwijs gewoon wat breder trekken als een soort van maatschappijleer, dan is er niets mis mee.
Gewoon wat algemene informatie verstrekken is niets mis mee, en zelfs noodzakelijk. Maar het moet gewoon zakelijk en algemeen worden gehouden; welke feestdagen, wat is halal, haram, wat is kosher, de verschillende stromingen, etc.. Maar beslist geen propagandistisch gedoe, en geen syncretistisch geleuter over 'alle religies zijn in wezen goed' oid.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Leer de kinderen liever logica op een speelse manier, hebben er later niet zoveel kinderen moeite met wiskunde, natuurkunde, en scheikunde....kunnen ze zelf hun levensbeschouwing onderzoeken.......maar ja......we hebben in Nederland liever zwak gekwezel......
A Forest

Bericht door A Forest »

Kennis is macht toch?
Wanneer een kind goed geïnformeerd wordt, zal die later minder makkelijk ten prooi vallen aan religieus radicalisme en fanatisme van welk signatuur ook.
Verder ben ik faliekant tegen godsdienst onderwijs, welke wordt gebracht als zijnde de “waarheid”.
Dat is propaganda en geen onderwijs.

Even een weetje:
Toen ik met mijn gezin van Gelderland naar de randstad verhuisde, moest ik voor de oudste een nieuwe (basis)school gaan zoeken.
Omdat ik in Gelderland goede ervaringen had met het Jenaplan-onderwijs, gingen we in gesprek met de enige Jenaplanschool die onze nieuwe woonplaats rijk was, een protestants christelijke school.
Wij zijn daar compleet op het verkeerde been gezet door de directeur.
Als wij voor die school zouden kiezen, was dat namelijk niet vanwege de christelijke identiteit (op zijn zachts gezegd), die wilde we op de koop toe nemen mits die niet een te zwaar stempel zou drukken tijdens de lessen.
De directeur verzekerde ons dat de school in de eerste plaats een Jenaplanschool was, wij dus voor die school gekozen - naïef als we waren.
Om een lang verhaal kort te maken, dat protestants christelijke kwam daar dus wel op de eerste plaats. En hoe.
Mijn dochter (toen zes) moest eens nablijven omdat ze tijdens het bidden niet stil had gezeten, zo bleek.
Een kind van zes, zonder christelijke achtergrond vers op een school die laat je toch niet nablijven voor zo iets onbenulligs?
Het was ons toen wel duidelijk, wij dus op zoek naar een andere school.
Kort daarop had mijn dochter een rode handafdruk op haar wang toen ik haar van school afhaalde.
Ze was geslagen door een oudere jongen uit haar klas (Jeneplan houdt o.a. in dat in één klas kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten).
Toen ik verhaal ging halen bij de onderwijzeres, bleek dat die jongen was weggekomen met de belofte dat hij niet meer zou slaan.
Daarmee was de kous voor haar af.
Op hard slaan van een veel jonger kind volgde daar dus geen straf, maar niet stil kunnen zitten tijdens het bidden werdl bestraft met nablijven.
Geen dag langer op die school.
Mijn dochter had de volgende dag mooi vrij van ons gekregen, en de dag daarop zat ze op een andere school.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet meer denkt, dan denk je ook niet fout
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

A Forest schreef: Mijn dochter had de volgende dag mooi vrij van ons gekregen, en de dag daarop zat ze op een andere school. Quote ingekort door Skeptic. Quotes zo kort mogelijk houden A.U.B.
Wat een vervelende ervaring.
Ben je daardoor ook afgeknapt op het Jenaplan-onderwijs?
Mijn kinderen hebben namelijk ook op een Jenaplan-school gezeten en ik (en mijn kinderen) zijn daar nog steeds razend enthousiast over. Jammer dat er geen Jenaplan-middelbare scholen zijn.

doeidoei
Frodo[
Plaats reactie