Geen toeval dat het volk van Israël nu nog bestaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Geen toeval dat het volk van Israël nu nog bestaat

Bericht door Job »

dikkemick schreef:Volgens mij zijn er wel meer volkeren die nog steeds bestaan. Bestaan al die goden dan ooK? Zijn ook deze volkeren uitverkoren?
Nee, God heeft de Joden in 40-45 verlaten.
Natuurlijk zijn er volken die nog steeds bestaan. Maar die stonden niet echt bloot aan systematische vervolgingen zoals bij de joden. Er zijn ook volken die door vernietiging en geweld van de aardbodem zijn verdwenen. Maar ook zonder vernietiging of ander vorm van geweld.

Het uitzonderlijke en het wonderbaarlijke is nu juist dat ondanks vervolgingen, pogroms, en andere desastreus gedrag van mensen het joodse volk nog steeds bestaat en hoe...!

"Verheug je niet over de val van je vijand, juich niet als hij ten onder gaat.Want de HEER ziet het en keurt het af, en laat zijn woede op je vijand varen. Wind je niet op over kwaadaardige mensen, wees niet jaloers op goddelozen.Want wie kwaad doet, heeft geen toekomst,het licht van goddelozen wordt gedoofd. (Spreuken 24:17-20)."

Ik wil hierbij nog verwijzen naar de Joodse filosoof Emil Fackenheim. Die schreef destijds dat na de Holocaust als aanvulling op de 613 ge- en verboden in de Tora eigenlijk een soort 614e gebod kwam, dat inhield dat Joden als Joden moesten overleven om Hitler die hen had willen uitroeien, niet alsnog postuum de overwinning te gunnen.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Job schreef: Ik wil hierbij nog verwijzen naar de Joodse filosoof Emil Fackenheim. Die schreef destijds dat na de Holocaust als aanvulling op de 613 ge- en verboden in de Tora eigenlijk een soort 614e gebod kwam, dat inhield dat Joden als Joden moesten overleven om Hitler die hen had willen uitroeien, niet alsnog postuum de overwinning te gunnen.

Job
Of Maarten Luther. . . .
Ik wens u alle goeds
Job
Banned

Bericht door Job »

Peter van Velzen schreef: Of Maarten Luther. . . .
Heeft meer anti-semitische uitspraken gedaan.
Heeft een dubbelzinnige houding gehad t.o.v. de joden.

Zie:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... gelen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Job
(Martin Buber)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Job
Hoe had jij onderstaande kinderen duidelijk gemaakt dat God liefde is en het beste met ze voor heeft?
Afbeelding

Of schuiven we nu ineens de schuld in de schoenen van de Duitsers omdat ze vrije wil hadden? Lekker makkelijk he, met geloof. Je kunt er alle kanten mee op!
God WIST het. GOD KON het voorkomen, maar deed NIETS! God wist dit al, toen Hij de aarde schiep en Adam en Eva in het paradijs plantte. Er zal best 1 of andere zieke logica in je gedachten zitten, maar ik WIL het niet eens meer weten!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Job
Banned

Bericht door Job »

dikkemick schreef:
God WIST het. GOD KON het voorkomen, maar deed NIETS! God wist dit al, toen Hij de aarde schiep en Adam en Eva in het paradijs plantte. Er zal best 1 of andere zieke logica in je gedachten zitten, maar ik WIL het niet eens meer weten!
Beste Dikkie,

Afgezien jouw reactie niet echt, zachtjes gezegd, niet echt 'smaakvol' is, is het ook nog niet eens 'to the point', om het zo maar eens te zeggen. Zoals gewoonlijk reageer je meer vanuit je onderbuikgevoelens en begrijp je ook nog in z'n geheel niet wat ik eigenlijk bedoel.
Dat haal ik uit wat jij hierboven schrijft. Sorry, maar je hebt wel een heel raar godsbeeld.
Denk je nu werkelijk dat is ook zo'n godsbeeld heb ? Ben jij daar soms meer opgegroeid ? En reageer je nu je frustraties af op de eerste en de beste gelovige die even hier langskomt ? De idee dat God wel in zal grijpen, dat wanneer het fout gaat tussen mensen, is nogal 'simpel'. Wanneer God dit zou doen, telkens wanneer het fout gaat, dan zou de mens geen vrije wil hebben en nooit kunnen groeien of volwassen kunnen worden. Gods respecteert dat.
De mens heeft twee neigingen, een kwade neiging en een goede neiging. En in het Jodendom wil men de goede neiging ontwikkelen door te 'lernen' in de Tora. Dus door Tora-studie.

In de Tora is God niet het probleem, maar de mens des te meer.
Dat laten de verhalen juist zien. Hoe het telkens keer op keer met de mens verkeerd gaat.
Het is een flinke dosis zelfkritiek.

Mensen zijn geschapen met een vrije wil. En niet alleen de Duitsers. De Duitsers, of beter de Nazi's van destijds zijn inderdaad ook de hoofdschuldigen. Wil je dat ontkennen ?

Het lijkt eerder op dat jij zelf meer last van een kronkel en van een flinke dosis onverwerkte frustratie.

Job
(Martin Buber)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Job schreef:
dikkemick schreef:
Beste Dikkie,

Afgezien jouw reactie niet echt, zachtjes gezegd, niet echt 'smaakvol' is, is het ook nog niet eens 'to the point', om het zo maar eens te zeggen. Zoals gewoonlijk reageer je meer vanuit je onderbuikgevoelens en begrijp je ook nog in z'n geheel niet wat ik eigenlijk bedoel.
Dat haal ik uit wat jij hierboven schrijft. Sorry, maar je hebt wel een heel raar godsbeeld.
Denk je nu werkelijk dat is ook zo'n godsbeeld heb ? Ben jij daar soms meer opgegroeid ? En reageer je nu je frustraties af op de eerste en de beste gelovige die even hier langskomt ? De idee dat God wel in zal grijpen, dat wanneer het fout gaat tussen mensen, is nogal 'simpel'. Wanneer God dit zou doen, telkens wanneer het fout gaat, dan zou de mens geen vrije wil hebben en nooit kunnen groeien of volwassen kunnen worden. Gods respecteert dat.
De mens heeft twee neigingen, een kwade neiging en een goede neiging. En in het Jodendom wil men de goede neiging ontwikkelen door te 'lernen' in de Tora. Dus door Tora-studie.

In de Tora is God niet het probleem, maar de mens des te meer.
Dat laten de verhalen juist zien. Hoe het telkens keer op keer met de mens verkeerd gaat.

Mensen zijn geschapen met een vrije wil. En niet alleen de Duitsers. De Duitsers, of beter de Nazi's van destijds zijn inderdaad ook de hoofdschuldigen. Wil je dat ontkennen ?

Het lijkt eerder op dat jij zelf meer last van een kronkel en van een flinke dosis onverwerkte frustratie.

Job
Beste Job
Dat ik met mijn onderbuik reageer heb je heel goed gezien. Met mijn atheïstische immorele verdorven onderbuik!
Dat is God hiervoor veroordeel! Dat is natuurlijk misselijk en komt voort uit mijn verkeerde keuze (eigen WIL!).
Nou het spijt me dat ik die eigen wil verkeerd gebruik en beter voor die God kan kiezen die met armen over elkaar toeziet hoe deze kinderen de gaskamer in worden gejaagd.
Dit is NIET goed te praten/recht te praten met een vrije wil of uberhaupt het bestaan van een ALgoede/ALwetende/ALwijze/ALomtegenwoordige God.

Dat jij daarna puur met rede en verstand antwoord is me ook duidelijk! Zie je dat daar de vrije wil weer voorbij komt!
En ik zou me kapot schamen als ik een uitvlucht zou zoeken om deze god in goed daglicht te zetten. Maar zie: De gelovige kan dit!
EN! Jezus zou spoedig terugkomen! Als DIT geen reden was om terug te komen...wat dan wel?!!!!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 05 aug 2014 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Job schreef: In de Tora is God niet het probleem, maar de mens des te meer.
Dat laen de verhalen juist zien. Hoe het telkens keer op keer met de mens verkeerd gaat.
Jawel de mens doet het telkens verkeerd.
Hij probeert kennis van goed en kwaad te verkrijgen. Fout!
Hij probeert zijn god te vereren in de vorm van een gouden kalf. Fout!
Hij sprokkelt brandhout op de Sabbath. Fout!
HIj brengt "vreemd" vuur voor gods aangezicht fout!
Hij verzuimt alle Kanaanieten uit hun land weg te jagen of om te brengen: fout!

Maar wat is daar nu eigenlijk fout aan?
Waarom wordt de sprokkelaar gedood, waar de broedermoordenaar wordt beschermd?
Maar ja, dat is kennis van goed en kwaard, en dat was verboden . . . .
Ik wens u alle goeds
Job
Banned

Bericht door Job »

dikkemick schreef: Beste Job

Nou het spijt me dat ik die eigen wil verkeerd gebruik en beter voor die God kan kiezen die met armen over elkaar toeziet hoe deze kinderen de gaskamer in worden gejaagd.
Nee, mensen zaten met hun armen over elkaar en keken toe of negeerden het.
Behalve die verzet pleegden en joden e.a. hielpen om onder te duiken.
Velen hebben dat gedaan.
Jaren na de oorlog werden deze mensen die zich in hebben gezet om de joden e.a. medeburgers de helpen
door de joodse gemeenschap gezien als de RECHTVAARDIGEN onder de volken.
Daarom kregen ze de onderscheiding van Yad Vashem.
Dickemick schreef:Dit is NIET goed te praten/recht te praten met een vrije wil of uberhaupt het bestaan van een ALgoede/ALwetende/ALwijze/ALomtegenwoordige God.
Nogmaals..(zucht)...Ik hoef niets goed te praten, want deze god, de AAA-god bestaat niet voor mij.
Schijnbaar is dit je enige godsbeeld (griekse versie) die jij huldigt en de enige juiste in jouw ogen.
Terwijl hedendaagse gelovigen dit godsbeeld (meestal) uit hun jeugd al lang met hun verschillende kerkelijke dogma's achter zich hebben gelaten.
Mensen groeien ook gelovigen en worden volwassen en in hun groei verandert ook hun godsbeelden.
Bij mij ook.
Dus...whats the problem ??
Dickemick schreef:Dat jij daarna puur met rede en verstand antwoord is me ook duidelijk! Zie je dat daar de vrije wil weer voorbij komt!
En dan de atheIsten maar blijven zeggen dat gelovigen irrationeel zijn in hun geloof. :roll:
Dickemick schreef:En ik zou me kapot schamen als ik een uitvlucht zou zoeken om deze god in goed daglicht te zetten. Maar zie: De gelovige kan dit!
Dus...nog maar een keertje....Ik hoef geen uitvluchten te zoeken. Voor wat eigenlijk ?
Want deze god bestaat niet.

Job
(Martin Buber)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Job,

Mag ik concluderen dat je in God gelooft?
In God welke schepper van hemel en aarde is?

Waar ik de fout in ga: Corrigeer me aub.

Je gelooft in een God welke in de bijbel beschreven staat?

Als ik er met deze vooronderstellingen naast zit, zijn we inderdaad klaar met de discussie. Mocht je toch deze God op het oog hebben, trek ik van voorgaande opmerkingen niets terug. Deze God is, hoe je het wendt of keert AL-AL-AL

Heb ik het mis als ik zeg, dat diegenen die in het verzet zaten en Joden gered hebben van een gruwelijke dood, maar niet in deze God geloofden, toch in de hel terecht kwamen? Want inderdaad: Die afgrijselijke God heb ik voor ogen. Die liefdevolle God, die van je eist dat je blindelings op Hem vertrouwd en in Jezus gelooft. Die Jezus die beweerde (niet naar eigen zeggen) dat het einde nabij was!
Als jij in een andere Jezus gelooft, vertel het me!
Ik ben juist zo nieuwsgierig naar die God. Als ik er naast zit met mijn visie, corrigeer me aub!

het is nl. heel lastig een beeld van God te krijgen als deze op 1001 manieren uitgelegd wordt.
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Job schreef:Er zijn ook volken die door vernietiging en geweld van de aardbodem zijn verdwenen.
Job

Als het volk Israël voor de grenzen van Kanaän staat, geeft God het de opdracht om de inwoners van dat land uit te roeien.
Je bedoeld die volken?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Job schreef:
Beste Dikkie,

Job

Job, let even op de forum regels:

E8 :: Mensen dienen in de discussie aangesproken te worden met de door hun gekozen nickname.
Job
Banned

Bericht door Job »

Fish schreef:
Job schreef:Er zijn ook volken die door vernietiging en geweld van de aardbodem zijn verdwenen.
Job

Als het volk Israël voor de grenzen van Kanaän staat, geeft God het de opdracht om de inwoners van dat land uit te roeien.
Je bedoeld die volken?
Bedoel je letterlijk historisch ? De bijbel als geschiedenisboekje ?

Job
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

Fish schreef:
Job schreef:
Beste Dikkie,

Job

Job, let even op de forum regels:

E8 :: Mensen dienen in de discussie aangesproken te worden met de door hun gekozen nickname.
Klopt. Zie laatste bericht aan Dickemick.

Job
(Martin Buber)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Job schreef: Bedoel je letterlijk historisch ? De bijbel als geschiedenisboekje ?

Job
Dan wordt het al gauw cherry picking.
Job
Banned

Bericht door Job »

dikkemick schreef:Job,
Mag ik concluderen dat je in God gelooft?
Ja.
Dickemick schreef:In God welke schepper van hemel en aarde is?
Ja.
Dickemick schreef:Waar ik de fout in ga: Corrigeer me aub.
Wees maar niet bang.
Dickemick schreef:Je gelooft in een God welke in de bijbel beschreven staat?
Ja.
Dickemick schreef: Deze God is, hoe je het wendt of keert AL-AL-AL
Onjuist.
Deze god is een vergriekste god.
Om dat uit te leggen wordt deze bijdrage iets te lang. Daarvoor moet je terug naar het vroege Christendom
van de eerste 4 eeuwen. De periode van de kerkvaders en de concilies.
Maar om tijd te besparen vat ik het kort samen:
In die eerste eeuwen raakte het Christendom al snel vervreemd van haar joodse oorsprong, haar joodse wortels.
Het bijbelse gedachten goed raakte al gauw op de achtergrond doordat het bijbelse beeld van God werd vermengd
met het Hellenistisch denken; het filosofisch gedachten goed van Aristoteles en Plato.
Zo ontstond de gedachte dat God een 'bovennatuurlijk wezen' moest zijn. God werd in de loop der eeuwen een 'filosofisch begrip'. Woorden uit de bijbel werden uit hun verband gehaald en omgevormd tot eigenschappen die een eigen leven gingen leiden. Termen als 'ónveranderlijk'' en 'oneindig' komen in de bijbel niet voor. Van een 'wezen' is geen sprake.
God werd meer en meer abstracter en on-bijbelser.
De bijbelschrijvers spaken juist niet in abstracte termen, maar in menselijke beelden: God is als een Vader, als een Herder, als een Koning.
De discrepantie tussen de God van de Bijbel en die van de klassieke theologen werd steeds groter.
De bijbelse God werd door de kerkvaders en later door de theologen omgevormd tot een 'transcendent Opperwezen'
En alsof dat nog niet genoeg was werd het beeld van God nog verder uitgebreid met 'Al-machtig". Een grote fout.

Het woord 'almachtig' is een vertaling van het Hebreeuwse woord 'Sjaddai' (In de Septuaginta vertaald met "Pantocrator = 'Almachtig'. Het woord 'Sjaddai' is, zoals met vele Hebreeuwse woorden onvertaalbaar. Maar de vertaling 'Almachtig is zo'n beetje het slechtste wat je kunt bedenken. Martin Buber vertaalde het met de 'Gewaltige', de 'geweldige', de 'aangrijpende'. Iets waar je (bij wijze van spreken) U tegen zegt. Het woord Sjaddai wordt wel gebruikt voor een berg: machtig indrukwekkend, daar kun je niet omheen, geweldig. Oorspronkelijk moet 'Sjaddai' een ervaringswoord zijn geweest. De latere kerkelijk theologie eigende het zich toe om God op te tuigen tot een wezen dat alles kan.
Zo werd 'almacht' een goddelijke abstracte eigenschap en werd God de 'Almachtige'; een 'alleskunner' en ook nog 'alwetend'. Die daarna ook nog eens bewezen moest worden (godsbewijzen).
Dit eerder filosofisch/hellenistisch omschrijving van God kom je tegen in kerkelijke belijdenissen en gebedenboeken.
Maar dit godsbeeld heeft geen bijbelse papieren.
Juist dit hellenistisch/filosofisch beeld van God heeft aan het kwalijke beeld bijgedragen dat God, omdat Hij álmachtig is, het kwaad zou kunnen verhinderen. En zo heeft zich het idee postgevat dat God wel zal ingrijpen wanneer het tussen mensen verkeert gaat.(elkaar uitmoorden..enz..) En omdat Hij dat niet doet vragen zowel sommige gelovigen als atheïsten zich af; "waarom grijpt Hij niet in? " De gelovigen zitten er maar mee; "als hij het kan, waarom grijpt hij dan niet in ?" en de atheïst zegt; God bestaat niet (en gelijk hebben ze). Als God alles kan wat hij wil, waarom zijn er dan zoveel mensen ongelukkig en sterven er mensen op jonge leeftijd aan bijv. kanker of door een ongeluk ? Een onoplosbaar probleem: als God het kwaad niet niet kan voorkomen, is hij niet almachtig. En als hij het wel kan maar niet doet, is hij een sadist.
Vandaar al die onmogelijke in elkaar gezette theodicees.Ik zelf heb niks met theodicees.
Almacht en goedheid gaan niet samen.

Je ziet dat we met dit beeld van God héél ver verwijdert zijn van de God van de Bijbel; Israëls God.
Dickemick schreef: Heb ik het mis als ik zeg, dat diegenen die in het verzet zaten en Joden gered hebben van een gruwelijke dood, maar niet in deze God geloofden, toch in de hel terecht kwamen?
Tsja...dat laatste is nu een rare kronkel. Je hebt het mis. Hoe kom je aan deze onzin ?
Het gaat nu juist om goede daden. Of je nu in god (welke dan ook) gelooft of niet.
Er waren ook zichzelf verklarende atheïsten in het verzet actief en hun medemensen hielpen en joden hielpen om onder te duiken. Zo iemand is bijbels gesproken juist niet goddeloos, maar rechtvaardig. Of je de bijbelse God nu beaamd of niet.
Dickemick schreef: Want inderdaad: Die afgrijselijke God heb ik voor ogen. Die liefdevolle God, die van je eist dat je blindelings op Hem vertrouwd en in Jezus gelooft. Die Jezus die beweerde (niet naar eigen zeggen) dat het einde nabij was!
Tsjonge...ben je lid geweest van de EO of van een of andere Pinkstergemeente of een streng evangelisatiegemeente ?
Ik, als katholiek, kom dit soort opvattingen in mijn eigen kerkelijke gemeenschap helemaal niet tegen.

Dickemick schreef: Als jij in een andere Jezus gelooft, vertel het me!
Nou gewoon (wat heet) de Jezus volgens de Evangelisten. De Tora- getrouwe Jezus (Jeshua)
Dickemick schreef:Ik ben juist zo nieuwsgierig naar die God.
Lees de verhalen van de bijbel en laat je vooroordelen en je verwrongen godsbeelden even achterwege.
Laat de verhalen spreken. Misschien wordt je dan wel aangesproken.
Dickemick schreef:Als ik er naast zit met mijn visie, corrigeer me aub!
Is gebeurd.

Nou, Dickemick. Ik hoop dat je aan mijn antwoord iets aan hebt.
Ik kan er vele malen dieper op ingaan. Maar je kunt er ook eens zelf wat aan gaan doen,in plaats van in je oude stramien van een godsbeeld vast blijven zitten, en dat blijven herhalen en terugspugen tegen je eigen verleden. Doet het goed bij mede-atheïsten. Maar het wordt zo langzamerhand behoorlijk voorspelbaar en saai.

Kom eens in beweging, zou ik je willen adviseren.
Kijk eens wat onbevangener naar de bijbelse verhalen.
Dickemick schreef:het is nl. heel lastig een beeld van God te krijgen als deze op 1001 manieren uitgelegd wordt.
Is ook waar. Daarvoor ben ik hier om een beetje helderheid in te verschaffen.Op bescheiden wijze uiteraard.

Maar jíj moet het uiteindelijk doen.
Aan jou de keuze.

Job
(Martin Buber)
Plaats reactie