De grote tragedie hier in het Westen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: De grote tragedie hier in het Westen

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: Je reactie getuigt inderdaad dat je in niets gelooft, weliswaar een materialistische visie hebt (wat ook een vorm van geloof is)
Dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Waarom is een materialistische visie een vorm van geloof? Ik neem als materialist aan dat de zwaartekracht er voor zorgt dat de regen naar beneden valt. Ja maar dat is een geloof en ik geloof niet dus blijf droog zonder paraplu. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: Laat me hierover nog zeggen, zonder een verdere discussie te willen uit lokken (want die voer ik al 20 jaar met het gros van mijn omgeving op een paar uitzonderingen na) dat empirische en verdedigbare, rationele logische verklaringen hun beperkingen hebben.
Dat wil ik best aannemen. De vraag is of er een bruikbaar alternatief is. Ieder mag van mij zijn intuïtie gebruiken maar wat doe je als jouw intuïtie en mijn intuïtie niet overeenkomen.
bonifacius schreef:En dat bedoel ik als ik jou als materialistisch-atheïstisch vrijdenker lees en daarom de mening vorm dat je een zwart-wit denker bent. Je sluit het het andere, het 'spirituele' uit of legt direct verbanden met georganiseerde religies
Ik begrijp dat het frustrerend kan zijn maar je moet begrijpen dat we allemaal onze geschiedenis hebben. Persoonlijk heb ik best belangstelling in spiritualiteit en aanverwanten maar tegelijk wordt mijn achterdocht gewek als ik het woord hoor. De reden daarvoor is dat spiritualiteit vaak een dekmantel is voor allerlei vormen van (bij)geloof en magisch denken. Dus als iemand met mij van gedachten wil wisselen dan zal die de drempel van mijn achterdocht moeten zien te overwinnen alvorens er een vruchtbare gedachtenwisseling mogelijk is. Dat is in zeker opzicht spijtig maar helaas onvermijdelijk.
bonifacius schreef:Je bent een aanhanger van het materialisme van het atheïsme, van de rede (denken) boven alles en dan is het een discussie tussen zwart en wit, jij en ik, waarbij ik geen enkele connotatie leg of jij nu zwart bent en ik wit, of ik wit ben en jij zwart.
Ik weet niet of Jagang de rede boven alles zet. Ik ben ook een materialist maar ik zet wel mijn medemens boven alles, vooral mijn geliefden. Ik ben wel van oordeel dat de rede een prachtig hulpmiddel is voor mij en mijn medemensen in onze pogingen ons lot te verbeteren. Een hulpmiddel dat maar al te vaak veronachtzaamd wordt.
bonifacius schreef: [over Jagang] Ik weet nu jouw mening over het onderwerp van dit topic. Je bent van mening dat het 'massaal' slikken van anti-depressiva in België niets met het wegkwijnen te maken heeft van religie, wat vroeger stond voor een houvast, een zingeving.
Dat volstaat voor mij. Bedankt voor je mening. Ik neem vol overtuiging aan dat die ook geldt voor elk ander mens met een materialistisch-atheïstisch model van de wereld.
Maar leg je hier nu zelf niet de verbinding met (geinstitutionaliseerde) religie en zingeving? Wat mijn kijk op de werkelijkheid betreft ben ik een materialistisch-atheïstisch maar ik heb best belangstelling hoe van daaruit zingeving en spiritualiteit kan ontstaan. Ik heb geprobeert om in deze gedachtenwisseling wat aanzetten in die richting te geven maar daar heb je voor de rest weinig op gereageerd. Daarmee geef je toch sterk de indruk dat ook jij spiritualiteit en zingeving uitsluit voor mensen met een materialistisch-atheïstisch wereldbeeld.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

pallieter schreef:Even een stokje in het hoenderhoek gooien (of ik er mee akkoord ben of niet doet er nog niet toe):
Atheïstische spiritualiteit is een verkenning van geschriften over mystieke, religieuze en spirituele ervaringen en praktijken uit diverse tradities. De bundel is postuum uitgegeven en geschreven door Vlaams filosoof, medeoprichter en kopstuk van het Vlaams Humanistisch Verbond, Leo Apostel (1925 - 1995). De persoonlijke religieuze ervaring is het uitgangspunt. Op basis daarvan formuleert Apostel criteria voor de ontwikkeling van atheïstische spiritualiteit.
http://www.humanistischecanon.nl/spirit ... eit__1998_
Pallieter: Honderd duizend keer bedankt voor die link! Wat een opluchting.
Dat is precies wat ik al van in den beginne vruchteloos probeerde uit te leggen links en rechts op dit forum en vooral aan yagang.

@Yagang: Het moet maar lukken hé. Citaat uit het artikel:

"In zijn zoektocht was Apostel, in de woorden van de Vlaamse theoloog Peter Schmidt, nergens thuis: 'Zijn geest heeft zich nooit gesetteld. Hij bleef nergens hangen".

Zie je de link tussen wat jij o.a. post:
Jagang schreef: Ik zie helemaal geen wereldmodel aan jouw zijde.
Ik zie iemand die pretendeert de sympathieke middenweg te bewandelen.
Het blijft dan ook weinig concreet, allemaal..
waarop ik in combinatie van de rest van je post reageer met: 'laat maar zitten' (terwijl denkende: toch hopeloos) en dat ik een spook ben dat verder vliegt naar nieuwe horizonten of terug naar kastelen waar gelijkgezinde spook geesten rondwaren?
Dus lees dat artikel maar is van die Leo apostel (passende achternaam), dat is zo'n gelijkgezind spook. Dan weet je met welk soort spook-apostel-bonifacius je hier op het forum te maken had.

Dan kan je mij vanaf nu een atheïstisch-spiritueel iemand noemen. Zo krijg ik eindelijk vorm voor jou als atheïst-Materialist-skepsisist zijnde en hoef je me niet meer te verdenken van een mogelijk gelovige te zijn die zich zo alsnog niet kenbaar maakt op het forum.

Wat humanisme betreft ben ik een groot aanhanger van een verwante stroming: De Humanistische psychologie, een school binnen de psychologie met als bekendste vertegenwoordigers Carl Rogers en Abraham Maslow.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Onderwerp: De grote tragedie hier in het Westen
axxyanus schreef:
bonifacius schreef: Laat me hierover nog zeggen, zonder een verdere discussie te willen uit lokken (want die voer ik al 20 jaar met het gros van mijn omgeving op een paar uitzonderingen na) dat empirische en verdedigbare, rationele logische verklaringen hun beperkingen hebben.
Dat wil ik best aannemen. De vraag is of er een bruikbaar alternatief is.
Over intuïtie wijdt ik op het forum niet meer uit want daar is geen plaats voor hier op dit atheistisch-materialistisch-humanistisch forum.
Zie wat yagang aanbracht:
Jagang schreef: Het intuïtieve denken zit aantoonbaar vol met fouten.
Leestip: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9033,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het zelfs niet gelezen want interesseert me niet. Ik weel al lang dat daar geen plaats meer voor is, of anders gezegd: er is anders op de eerste plaats is gezet. Zie Einstein (onderaan nog).
axxyanus schreef:Ieder mag van mij zijn intuïtie gebruiken maar wat doe je als jouw intuïtie en mijn intuïtie niet overeenkomen.
google even op https://www.google.com/search?q=intuitieve+ontwikkeling" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan cursussen volgen rond intuïtieve ontwikkeling. Maar je begrijpt dat dit weer aanleiding zal geven tot zware discussie op een vrijdenkers forum als dit, sceptisch als velen zijn. "Waar zijn de argumenten en empirische feiten voor zulke cursus? Waar zijn de bewijzen voor het waarheidsgehalte? is het geen placebo effect? Is het geen bijgeloof? Geldklopperij! Stuur stichting scepsis maar is op onderzoek". Ik hoor ze al. Dus eigenlijk vloek ik weer in de kerk door zo'n tip te geven.
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:En dat bedoel ik als ik jou als materialistisch-atheïstisch vrijdenker lees en daarom de mening vorm dat je een zwart-wit denker bent. Je sluit het het andere, het 'spirituele' uit of legt direct verbanden met georganiseerde religies
Ik begrijp dat het frustrerend kan zijn maar je moet begrijpen dat we allemaal onze geschiedenis hebben. Persoonlijk heb ik best belangstelling in spiritualiteit en aanverwanten maar tegelijk wordt mijn achterdocht gewek als ik het woord hoor. De reden daarvoor is dat spiritualiteit vaak een dekmantel is voor allerlei vormen van (bij)geloof en magisch denken. Dus als iemand met mij van gedachten wil wisselen dan zal die de drempel van mijn achterdocht moeten zien te overwinnen alvorens er een vruchtbare gedachtenwisseling mogelijk is. Dat is in zeker opzicht spijtig maar helaas onvermijdelijk.
Dat in inderdaad onvermijdelijk op een forum als dit.
Als atheïstisch-spiritueel zijnde (zie de de link naar leo apostel) hoor ik hier niet thuis.
Ik heb geen zin om te blijven discussiëren hier en toch niet begrepen te worden. Elke zin van mij word praktisch ontleed! hahaha!.
Zie mijn uitspraak: 'de zin van het leven is het leven zelf' en de reactie van sytze erop.
axxyanus schreef:
bonifacius schreef:Je bent een aanhanger van het materialisme van het atheïsme, van de rede (denken) boven alles en dan is het een discussie tussen zwart en wit, jij en ik, waarbij ik geen enkele connotatie leg of jij nu zwart bent en ik wit, of ik wit ben en jij zwart.
Ik weet niet of Jagang de rede boven alles zet. Ik ben ook een materialist maar ik zet wel mijn medemens boven alles, vooral mijn geliefden. Ik ben wel van oordeel dat de rede een prachtig hulpmiddel is voor mij en mijn medemensen in onze pogingen ons lot te verbeteren. Een hulpmiddel dat maar al te vaak veronachtzaamd wordt.
met rede boven alles zette bedoel ik het scepticisme wat uit het denken voorkomt.
Niet de intuïtie bovenaan (ah nee, want die zit vol fouten volgens yagang) maar het 'gezonde verstand', de rede. Zie wat betreft intuïtie' ook uitspraak van einstein > '"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.' Maar ook achterhaald op dit atheistisch-materialistisch-humanistisch forum. Ok, moderne tijden hé, we kunnen naar de maan vliegen en nog veel meer intussen.
axxyanus schreef:
bonifacius schreef: [over Jagang] Ik weet nu jouw mening over het onderwerp van dit topic. Je bent van mening dat het 'massaal' slikken van anti-depressiva in België niets met het wegkwijnen te maken heeft van religie, wat vroeger stond voor een houvast, een zingeving.
Dat volstaat voor mij. Bedankt voor je mening. Ik neem vol overtuiging aan dat die ook geldt voor elk ander mens met een materialistisch-atheïstisch model van de wereld.
Maar leg je hier nu zelf niet de verbinding met (geinstitutionaliseerde) religie en zingeving? Wat mijn kijk op de werkelijkheid betreft ben ik een materialistisch-atheïstisch maar ik heb best belangstelling hoe van daaruit zingeving en spiritualiteit kan ontstaan. Ik heb geprobeert om in deze gedachtenwisseling wat aanzetten in die richting te geven maar daar heb je voor de rest weinig op gereageerd. Daarmee geef je toch sterk de indruk dat ook jij spiritualiteit en zingeving uitsluit voor mensen met een materialistisch-atheïstisch wereldbeeld.
Ik heb je laatste zin in het vet gezet omdat ik daar op antwoord: Nee, dat doe ik niet.
Zie de reddende post van 'doctorwho' :lol:
Dank zij hem kan ik me hier voorstellen als Atheïstisch-spiritueel zijnde. What's in a name... Maar ok, het kind moet een naam krijgen.
En wie weet verschuiven sommige materialistisch-atheïstisch-skeptische mensen wat naar een meer Atheïstisch-spiritueel model van de wereld. Dat is tenslotte de tragedie die aangekaart wordt door de mensen die ik in mijn openingspost aanbracht.
Maar goed, de link wordt niet gelegd. We zijn lekker bezig zo in het westen. Misschien moeten er eerst 8 op de 10 mensen anti-depressiva gaan slikken vooraleer er een 'collectief ontwaken' gebeurt.
De geschiedenis staat vol van zulke crisissen die eerst ten top moeten gedreven worden alvorens er verandering ontstaat en onbruikbare paradigma's achterwege gelaten worden.

Ik heb het onderwerp maar is in het materialistisch-atheïstisch-skeptisch hoenderhok gegooid ter discussie en die is heftig geweest.
Daar laat ik het nu bij.
mvg.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 14 mei 2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Bonifacius,

Ik moet het even kwijt; waarom toch steeds die stickers overal op?? :shock: Het is zeker niet aanvallend bedoelt maar ik lees steeds begrippen in je bijdragen als "atheïstisch" "materialist" "sceptisch" "atheïstisch-spiritueel" "atheistisch-materialistisch-humanistisch forum" "materialistisch-atheistisch-sceptisch" "materialistisch-atheïstisch-skeptisch hoenderhok" "Zwart-wit mensen" "mystiek" en zo nog een aantal. Ik begrijp het niet! Jagang is Jagang, ik ben sytze en jij bent Bonifacius! Ik heb werkelijk waar op dit forum nog nooit zoveel bij elkaar gepakte begrippen om maar mensen aan te duiden. Ik ben sytze maar ik ben ook: atheïstisch-sceptisch-materialistisch-strever naar vrijdenkend-kleuren denkende-brildragende sytze ;)

Maar even serieus, ik begrijp echt wel dat labelen duidelijkheid geeft en ik doe het ook de hele dag door zoals iedereen denk ik. Maar het is op het moment dat je echt in een discussie zit niet fijn om iemand overal te bestempelen met wat dan ook buiten de discussie of de stempel al dan wel niet terecht is. Het stempelen draagt ook niet zoveel bij behalve de reden om "agree to disagree" te onderbouwen en dus een reden te hebben om niet verder te discussiëren.

Even voor de duidelijkheid, ik zit met goede zin achter de computer zonder enige hard-feelings richting jou,

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
bonifacius
Diehard

sytze schreef:Ik ben sytze maar ik ben ook: atheïstisch-sceptisch-materialistisch-strever naar vrijdenkend-kleuren denkende-brildragende sytze ;)
Daarom dus :wink: :lol:
sytze schreef: Maar even serieus, ik begrijp echt wel dat labelen duidelijkheid geeft en ik doe het ook de hele dag door zoals iedereen denk ik...
ook effe serieus ik, dat doen we inderdaad allemaal. Maar ik heb het er nu effe vet opgelegd omdat ik me er begon aan te ergeren hoe vaak hier geopend wordt met: 'ik ben atheïstisch-materialistisch en enkel geïnteresseerd in de waarheid'.
'sceptisch' mag er inderdaad bij aangebreid worden. Past er perfect bij.

Nu ik een label voor mezelf gevonden heb dankzij Doctorwho kan ik meedoen als ik ooit nog reageer op een topic.
Dan begin ik met: 'Ik ben atheïstisch-spiritueel;
en daar ik dan toch bezig ben dan maar ineens verder met: 'ook humanistisch psycholoog, sterk geïnspireerd door het boeddhisme, nog meer door advaita, non-duality talks', ben ook 'volgeling' van Bhagwan-Osho, heb veel aan holotropic breathing (rebirthing) gedaan - geef daar zelf begeleiding in, maar ben vooral geïnteresseerd in de waarheid. 'De waarheid, niets dan de waarheid, zo helpe mij 'God".
Voilà. :wink:

Vraag ik mij intussen af waarom ik zoveel tijd in dit forum blijf steken hoor!
Zal zijn omdat ik jou sympathiek ben beginnen vinden ondanks je allereerste reacties op mij waarop je daarna sorry zei. :-)
siger

Bericht door siger »

Bonifacius,

Is er ooit al onderzocht of kerkverlaters meer antidepressiva slikken dan kerkgangers?
bonifacius
Diehard

@siger: in België heeft zowat iedereen de kerk verlaten, dus is het een makkelijk onderzoek geweest.

PS: ik ben een atheïstisch spiritueel humanist zonder vrije wil. 8*)
(mijn onderschrift zonet aangepast).
siger

Bericht door siger »

1 op 8 slikt antidepressiva hebben we uit de OP. Dus 7/8 van de kerkverlaters gaat het goed. Dus dat lijkt toch niet de oorzaak te zijn.

Een ander vraagje: wat is de relatie tussen spiritualiteit en zingeving, behalve dat ze dikwijls samen in één zin optreden?
bonifacius
Diehard

siger schreef:1 op 8 slikt antidepressiva hebben we uit de OP. Dus 7/8 van de kerkverlaters gaat het goed. Dus dat lijkt toch niet de oorzaak te zijn.
Van die 7/8 weten we officiel niets. Van 1 miljoen Vlamingen wel, die nemen antidepressiva. Ik heb heb er twee in mijn familie en kennissen kring.

Een ander recent onderzoek in Vlaanderen bracht een schrikwekkend hoog aantal en nog stijgende depressies bij kinderen onder de 12 jaar aan het licht. Dan ging het over daadwerkelijk opgenomen kinderen en het aantal medicaties die toegediend worden.
Kan het zo even niet vinden.

siger schreef:.
Een ander vraagje: wat is de relatie tussen spiritualiteit en zingeving, behalve dat ze dikwijls samen in één zin optreden?
kort door de bocht: het leven in een rijke maatschappij waar verbondenheid niet alleen onder elkaar maar ook in een ruimer kader verdrongen is geworden.
Wat is de zin nog in een samenleving waar niemand nog tijd heeft?

Waar 'niemand nog kan en mag ongelukkig zijn?
zie bv. Psychiater Dirk De Wachter: "We moeten weer leren een beetje ongelukkig te zijn" (KU Leuven)
citaat:
"Tirannie van geluk
Een maatschappij ook, waarin niet toevallig het aantal mensen met een psychiatrische diagnose hallucinante proporties aanneemt. “Eén op de vier Belgen krijgt ooit te maken met een depressie. We slikken meer antidepressiva, slaap- en kalmeermiddelen en andere psychofarmaca dan ooit. Misschien moeten we ons afvragen wat er aan de hand is met een samenleving die zo’n explosie aan psychische problemen kent? Gewone levensverschijnselen worden steeds vaker gepsychiatriseerd. Tekenend: wie langer dan zes maanden rouwt, komt tegenwoordig in aanmerking voor behandeling. Onze maatschappij kent wat ik de tirannie van het geluk noem. Alles moet altijd fantastisch zijn, zomaar goed is niet genoeg. En we lijken er niet meer tegen bestand als dat niet zo is. We moeten onze kinderen leren dat af en toe een beetje ongelukkig zijn bij het leven hoort. En dat je daarvoor niet naar de psychiater hoeft.”
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

bonifacius schreef: Maar in het algemeen besef ik wel dat dit geen forum is voor mij. Ik deel de atheïstisch-materialistische visie niet. Ben geen vrijdenker in de zin zoals het hier door de meesten begrepen word.
Dus ik ga de stilte in op het openbare deel van dit forum. Nog effe in PM van een paar mensen afscheid nemen en dan is het daar ook gedaan, want dan zweef ik naar nieuwe horizonten of terug naar kastelen waar gelijkgezinden vertoeven. :wink:

mvg.
Bonifacius.
Bonifacius, heb je dan niet begrepen dat de essentie van een discussieforum juist is dat tegengestelde meningen met elkaar botsen?
En heb je dan niet begrepen dat de essentie van vrijdenkers juist is dat ze nooit eensluidend over alles denken? En dat de confrontatie juist de beste methode is om je uit te laten groeien tot een mondig denker?
Het proces tot bevrijding van geest is juist iedere dag een stukje geruststellend geloof waarin je verkeerde te verliezen. Je moet altijd blij zijn met je ergste vijand. Een moeilijke les, maar één van de weinigen die de moeite waard is om onder de knie te krijgen.
Nog een andere wijsheid die ik heb opgedaan in tien jaar forummen: een groot deel van verontwaardiging komt voort uit de ander verkeerd inschatten, oftewel interpreteren zoals hij/zij niet zelf bedoelt te zeggen.

Hier nog wat tegeltjeswijsheden:
-Kastelen waar gelijkgezinden vertoeven zijn saai en er hangt steevast een muffe lucht.
-Preken afsteken waar je als reaktie enkel altijd handgeklap op krijgt is goed voor kerken en andere totalitaire regimes.
-Iemand die geïnteresseerd is in de waarheid moet vooral zoeken bij anderen. De waarheden die je bij jezelf aantreft kun je beter altijd aan een zwaar en langdurig kruisverhoor blootstellen.
Bonifacius schreef:Vraag ik mij intussen af waarom ik zoveel tijd in dit forum blijf steken hoor!
Da's niet zo moeilijk te zien: je lijdt aan de zeer menselijke universele drang je eigen opinies bevestigd te zien. Zoiets verhoogt eigenwaarde, geeft een mens zelfvertrouwen en bevrediging en rust. Overal en altijd zijn andersdenkenden altijd verdreven, monddood gemaakt, belachelijk gemaakt of gedood.
Boven dit instinct uit te groeien vereist geestelijk volwassen te worden. Dat is een hele lange weg om te gaan. Voor mezelf heb ik deze regel zeer nuttig bevonden: hoe minder je jezelf serieus neemt, des te meer en sneller vorderingen je maakt.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: Over intuïtie wijdt ik op het forum niet meer uit want daar is geen plaats voor hier op dit atheistisch-materialistisch-humanistisch forum.
Zie wat yagang aanbracht:
Jagang schreef: Het intuïtieve denken zit aantoonbaar vol met fouten.
Leestip: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9033,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het zelfs niet gelezen want interesseert me niet. Ik weel al lang dat daar geen plaats meer voor is, of anders gezegd: er is anders op de eerste plaats is gezet. Zie Einstein (onderaan nog).
Mag intuïtie dan niet kritisch bekeken worden? Is het niet mogelijk dat mensen zichzelf bedotten? Mijn indruk is dat het op deze manier wel eenrichtingsverkeer wordt. Jij verwacht blijkbaar een zekere openheid t.o.v. intuïtie maar bent zelf niet zo open t.o.v. problemen met intuïtie.
bonifacius schreef:
axxyanus schreef:Ieder mag van mij zijn intuïtie gebruiken maar wat doe je als jouw intuïtie en mijn intuïtie niet overeenkomen.
google even op https://www.google.com/search?q=intuitieve+ontwikkeling" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan cursussen volgen rond intuïtieve ontwikkeling. Maar je begrijpt dat dit weer aanleiding zal geven tot zware discussie op een vrijdenkers forum als dit, sceptisch als velen zijn. "Waar zijn de argumenten en empirische feiten voor zulke cursus? Waar zijn de bewijzen voor het waarheidsgehalte? is het geen placebo effect? Is het geen bijgeloof? Geldklopperij! Stuur stichting scepsis maar is op onderzoek". Ik hoor ze al. Dus eigenlijk vloek ik weer in de kerk door zo'n tip te geven.
Maar zijn dat geen gerechtigde vragen? Voor zover ik op de hoogte ben over onderzoek naar intuïtie, is het in bepaalde omstandigheden mogelijk om je intuïtie aan te scherpen. In andere omstandigheden is het enige effect van zo'n cursus dat die je zelfvertrouwen omhoog krikt terwijl je prestaties gelijkaardig zijn met het opgooien van een muntstuk. Is dat niet belangrijk om te weten?
bonifacius schreef:met rede boven alles zette bedoel ik het scepticisme wat uit het denken voorkomt.
Niet de intuïtie bovenaan (ah nee, want die zit vol fouten volgens yagang) maar het 'gezonde verstand', de rede. Zie wat betreft intuïtie' ook uitspraak van einstein > '"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.' Maar ook achterhaald op dit atheistisch-materialistisch-humanistisch forum. Ok, moderne tijden hé, we kunnen naar de maan vliegen en nog veel meer intussen.
Wat Einstein daar zegt is IMO in essentie een skeptische houding. Ja we hebben intuïtie nodig want daar komt onze inspiratie uit voort. Maar dan moeten we wel toelaten dat de dienaar zijn werk doet en tussen al die intuïtieve ingevingen alles wegsnoeit wat bij nader inzien niet blijkt te kloppen. Einstein zal best veel aan zijn intuïtie te danken hebben maar als hij zijn collega's wetenschapper wilde overtuigen dan had hij toch meer nodig dan dat hij een bepalde intuïtie had.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

bonifacius schreef:en vooral aan yagang.

@Yagang: Het moet maar lukken hé. Citaat uit het artikel:

"In zijn zoektocht was Apostel, in de woorden van de Vlaamse theoloog Peter Schmidt, nergens thuis: 'Zijn geest heeft zich nooit gesetteld. Hij bleef nergens hangen".

Zie je de link tussen wat jij o.a. post:
Jagang schreef: Ik zie helemaal geen wereldmodel aan jouw zijde.
I.
Bonifacius, het getuigt van goede omgangsvormen als je iemands naam niet verbasterd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Bonifacius,

Begrijp ik iets niet, of zegt dit citaat nu net dat te veel mensen ten onrechte depressies worden toegeschreven?

...Gewone levensverschijnselen worden steeds vaker gepsychiatriseerd. Tekenend: wie langer dan zes maanden rouwt, komt tegenwoordig in aanmerking voor behandeling....
bonifacius
Diehard

Rereformed schreef: En heb je dan niet begrepen dat de essentie van vrijdenkers juist is dat ze nooit eensluidend over alles denken?
Mooi sterk betoog dat je hebt geschreven. Je ervaring van 10 jaar forummen in een kader als dit schijnt er in door.
Ik zou het niet kunnen volhouden, houd het nu na een week al ver voor bekeken.
Zelf zit ik ook al 10 jaar dagelijks op een Mac computer forum mensen te ondersteunen en met mensen uit te wisselen die ik nog nooit gezien heb, maar op een vrijdenkers forum ligt me dat niet. Over onderwerpen als deze spreken, discussiëren, tot ruzie maken zelfs, doe ik dan in een live-context, niet voor een computerscherm, niet met onbekenden die ik van haar nog pluim ken op een online forum. Dat ligt veel te gevoelig. Dat zie ik ook aan het uitklap menu om een bericht te melden. :-)
Rereformed schreef: Hier nog wat tegeltjeswijsheden:
-Kastelen waar gelijkgezinden vertoeven zijn saai en er hangt steevast een muffe lucht.
-Preken afsteken waar je als reaktie enkel altijd handgeklap op krijgt is goed voor kerken en andere totalitaire regimes.
-Iemand die geïnteresseerd is in de waarheid moet vooral zoeken bij anderen. De waarheden die je bij jezelf aantreft kun je beter altijd aan een zwaar en langdurig kruisverhoor blootstellen.
Zeer mooi!
Mij natuurlijk niet onbekend. Dialoog jazeker, goed luisteren jazeker...
Maar wat niet wegneemt dat ik over dit soort zaken niet meer verderop een forum met onbekenden wil discussiëren. Dat verslind ook veel te veel tijd.
En in de echter wereld is het al moeilijk genoeg daarover te discussiëren.

Ik kwam hier toevallig terecht via jou en je website en mijn doel was iets over de bijbel te leren. Waar dat nu eigenlijk allemaal over gaat. Maar dat leer ik beter op je website of uit je boeken. Als ik er een vraag over heb stel ik ze waarschijnlijk hier nog wel. Geen betere plaats.
Rereformed schreef:
bonifacius schreef: Vraag ik mij intussen af waarom ik zoveel tijd in dit forum blijf steken hoor!
Da's niet zo moeilijk te zien: je lijdt aan de zeer menselijke universele drang je eigen opinies bevestigd te zien. Zoiets verhoogt eigenwaarde, geeft een mens zelfvertrouwen en bevrediging en rust. Overal en altijd zijn andersdenkenden altijd verdreven, monddood gemaakt, belachelijk gemaakt of gedood.
Boven dit instinct uit te groeien vereist geestelijk volwassen te worden. Dat is een hele lange weg om te gaan. Voor mezelf heb ik deze regel zeer nuttig bevonden: hoe minder je jezelf serieus neemt, des te meer en sneller vorderingen je maakt.
Op die lange weg ben ik nog steeds zoals iedereen onderweg en lerend om boven dat instinct uit te groeien (maar ik geloof niet dat iemand daar ooit boven uitgroeit. Dan zou ie 'verlicht' zijn en zoiets bestaat niet).
Maar niet meer alleen voor een computerscherm dan. Vandaar dat ik hier niet meer mee doe in discussies en wil afronden. Zit intussen al een drie dagen bijna non-stop te tokkelen. Niet goed voor de ogen, niet goed voor sociale contacten, te beperkt.

mvg.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 14 mei 2014 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten