De meta-ethische hand

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Earthheart
Bevlogen

De meta-ethische hand

Bericht door Earthheart »

vegan-revolution schreef: Willekeur? Ja, die haat ik ook. Daar is hier echter absoluut geen sprake van, want "jouw" is zoiets als "van jou", dus "van jouw" is dan zoiets als "van van jou" en dat slaat dus nergens op. Begrijpelijk is het trouwens vast wel voor iemand die gewend is dwars door stapels met taalfouten heen te lezen. Maar het argument willekeur is hier dus totaal misplaatst. En horen doet een een goede verstaander het zeker óók. Neem bijvoorbeeld "jou aanleg" en "jouw aanleg". Hoor je daar verschil?
tja, ik blijf het een voorbeeld van willekeur vinden, precies omdat het met of zonder w even begrijpelijk is. Willekeur is gelijken ongelijk behandelen. Als twee formuleringen of schrijfwijzen even begrijpelijk zijn (en even betrouwbaar, dus we hebben het ook niet over bv. foutdetectie door taalkundige redundantie), en begrijpelijkheid datgene is wat telt in communicatie, dan is het willekeur om te zeggen dat de ene schrijfwijze toch beter is dan de andere.
En nee, ik hoor geen verschil tussen jou en jouw aanleg. Of hoor ik je nu "jouwwwwaaaanleg" zeggen? :)
vegan-revolution
Superposter

Re: De meta-ethische hand

Bericht door vegan-revolution »

Hoe je het ook bekijkt (of hoort) : "van van jou" schrijven is in ieder geval onjuist.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jinny

Bericht door Jinny »

Zullen we het zeuren over taalfoutjes dan achterwege laten?
Zolang ze niet zo storend zijn dat de discussie erdoor wordt vertroebeld hoeven we er geen aandacht aan te schenken.
http://www.Taalnazi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is de plek waar je je anders kunt vervoegen indien je de ernstige behoefte lijkt te hebben.

Back on topic nu.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef: OK het zijn ALTIJD biologische soorten. Of ken jij samenlevingen waarin personen voorkomen die niet tot een biologische soort behoren?

er zijn samenlevingen met personen die niet tot hetzelfde biologische ras behoren
Ken jij samenlevingen waarin personen voorkomen die niet tot een biologische orde behoren?
Ken jij samenlevingen waarin personen voorkomen die niet tot een biologische genus behoren?
Dat automatisch soortdenken is toch hardnekkig hoor...

Rassen, ordes en genussen zijn van geen belang, het gaat erom waarmee je je voort kunt planten! Waarom ben jij toch zo op je pik getrapt als iemand daarvoor het woord “soort” gebruikt? Dat is geen willekeur. De term “soort” wordt meestal gebruikt als men alle individuen wil omvatten die gezamenlijk nageslacht kunnen verwekken. Heb overigens ook niet bedacht.

Jouw bewaren zijn – denk ik - slechts red-herrings waarmee je de aandacht afleidt van het feit dat je mijn argumentatie niet kunt tegenspreken.

Uiteindelijk geef je me ook gelijk en blijk je het er mee eens te zijn. Ik ga er dan ook niet verder op in
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: Rassen, ordes en genussen zijn van geen belang, het gaat erom waarmee je je voort kunt planten! Waarom ben jij toch zo op je pik getrapt als iemand daarvoor het woord “soort” gebruikt? Dat is geen willekeur.

sorry, maar ik vind het extreem vergezocht te stellen dat ik alle en alleen die wezens basisrechten zou geven die naaste familieleden hebben of hadden die vruchtbare nakomelingen hadden kunnen krijgen met mijn naaste familieleden. Dat is toch zot? Wie verzint nu zoiets? Wat heeft dat nu met basisrechten te maken?
De term “soort” wordt meestal gebruikt als men alle individuen wil omvatten die gezamenlijk nageslacht kunnen verwekken.
of als ze zelf onvruchtbaar zijn: die naaste familieleden hebben die vruchtbaar nageslacht hadden kunnen krijgen met... Ja, met wie eigenlijk? Met alle andere individuen van die soort? Of met een minimum aantal? Want een probleem is dat de eigenschap "vruchtbare nakomelingen krijgen" niet eens transitief is. A kan met B, B kan met C, maar A kan niet met C nakomelingen krijgen. Wat nu? Als je zegt dat A en C tot dezelfde soort behoren, dan behoren eigenlijk alle tweeslachtige wezens tot dezelfde soort. Als ze niet tot dezelfde soort behoren, tot welke soort behoort B dan? Zowel tot A als tot C? Nee, want dan zijn A en C van dezelfde soort. Enkel tot A en niet C? Nee, dat is willekeur. Noch tot A, noch tot C? Nee, dan klopt de soortdefinitie niet meer.
Enfin, des te meer je erover nadenkt, des te zotter het is om een biologisch soortconcept in een ethiek te sleuren.
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef: Rassen, ordes en genussen zijn van geen belang, het gaat erom waarmee je je voort kunt planten! Waarom ben jij toch zo op je pik getrapt als iemand daarvoor het woord “soort” gebruikt? Dat is geen willekeur.

sorry, maar ik vind het extreem vergezocht te stellen dat ik alle en alleen die wezens basisrechten zou geven die naaste familieleden hebben of hadden die vruchtbare nakomelingen hadden kunnen krijgen met mijn naaste familieleden. Dat is toch zot? Wie verzint nu zoiets? Wat heeft dat nu met basisrechten te maken?
Je hebt niet aangetoont dat ik dat beweer, Ik stel alleen dat een moraal die toelaat dat alle deelnemers aan de samenleving worden uitgeroeid niet zinvol is. Nergens stel ik dat je geen hoger morele eisen mag stellen, Ik beweer alleen dat LAGERE eisen niet mogelijk zijn.

Waarom ben je er zo op uit op stropoppen te bestrijden?
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef:
Earthheart schreef:

Je hebt niet aangetoont dat ik dat beweer, Ik stel alleen dat een moraal die toelaat dat alle deelnemers aan de samenleving worden uitgeroeid niet zinvol is. Nergens stel ik dat je geen hoger morele eisen mag stellen, Ik beweer alleen dat LAGERE eisen niet mogelijk zijn.

Waarom ben je er zo op uit op stropoppen te bestrijden?
misschien omdat ik de kern van uw verhaal nog niet begrijp dan... Moraal staat toch los van dat criterium van voortplanting? Een blanke kan met een zwarte vruchtbare nakomelingen krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat racisten gedoemd zijn om uit te sterven als ze zwarten als slaven gebruiken en enkel bekommerd zijn om hun eigen nakomelingen. Sterker nog: die blanke kan zeggen dat als hij zich voortplant met een zwarte, de nakomeling geen blanke meer gaat zijn, en dus niet meer tot zijn groep van blanken gaat behoren, dus tot de groep die hij wil bewaren van uitroeiing. Misschien vandaar dat in veel racistische culturen er antimiscegenatiewetten kwamen om het zuivere ras (en de racistische moraal) te bewaren...
Ik weet niet waarom je dat schrijft van alle deelnemers van de samenleving uitroeien. Ofwel staat dat los van voortplanting, zoals in het voorbeeld van de racisten, ofwel zeg je hier iets super triviaal over een moraal, en ken jij noch ik iemand die zo'n moraal van uitroeiing of collectieve zelfmoord aanhangt. (ok, ik ken wel iemand van VHEMT)
Ik ben niet uit om stropoppen te bestrijden, maar jij zei iets waarvan je dacht dat ik een pik op had en dan gaf ik een tegenargument op waar ik daadwerkelijk een pik op heb. En jij begon over voortplanting en dan probeerde ik met de beste wil van de wereld te begrijpen hoe een ethiek eruit zou zien waarin voortplanting zo belangrijk zou zijn, en dan kon ik enkel maar zotte ethieken bedenken, dus gaf ik kritiek op die zotte ethieken.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Earthheart schreef: pfff... met of zonder w is even begrijpelijk. Je hoort het niet eens. Ik haat willekeurige taalregeltjes.

Ik haat willekeur!! :evil:
:wink:
Maar het is juist "niet" willekeurig. Voor u en de uwen :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef: Waarom ben je er zo op uit op stropoppen te bestrijden?
misschien omdat ik de kern van uw verhaal nog niet begrijp dan... Moraal staat toch los van dat criterium van voortplanting? Een blanke kan met een zwarte vruchtbare nakomelingen krijgen, maar dat wil nog niet zeggen dat racisten gedoemd zijn om uit te sterven als ze zwarten als slaven gebruiken en enkel bekommerd zijn om hun eigen nakomelingen. Sterker nog: die blanke kan zeggen dat als hij zich voortplant met een zwarte, de nakomeling geen blanke meer gaat zijn, en dus niet meer tot zijn groep van blanken gaat behoren, dus tot de groep die hij wil bewaren van uitroeiing. Misschien vandaar dat in veel racistische culturen er antimiscegenatiewetten kwamen om het zuivere ras (en de racistische moraal) te bewaren...
Ik weet niet waarom je dat schrijft van alle deelnemers van de samenleving uitroeien. Ofwel staat dat los van voortplanting, zoals in het voorbeeld van de racisten, ofwel zeg je hier iets super triviaal over een moraal, en ken jij noch ik iemand die zo'n moraal van uitroeiing of collectieve zelfmoord aanhangt. (ok, ik ken wel iemand van VHEMT)
Ik ben niet uit om stropoppen te bestrijden, maar jij zei iets waarvan je dacht dat ik een pik op had en dan gaf ik een tegenargument op waar ik daadwerkelijk een pik op heb. En jij begon over voortplanting en dan probeerde ik met de beste wil van de wereld te begrijpen hoe een ethiek eruit zou zien waarin voortplanting zo belangrijk zou zijn, en dan kon ik enkel maar zotte ethieken bedenken, dus gaf ik kritiek op die zotte ethieken.
Ik zeg inderdaad iets super triviaals over ethiek. Alle dieren die enige soort van moraal blijken te hebben blijken ook genetische geslachtsverschillen te kennen, Moraal blijkt alleen voor te komen in samenlevingen en samenlevingen bestaan altijd uit deelnemende individuen. Die individuen zijn niet constant maar worden doorlopend vervangen door nageslacht. Dit is een triviaal feit, maar het heeft niet-triviale consequenties voor een ethisch systeem. Belangrijkere consequenties dan volledigheid. consistentie of intuities.

Het leidt tot een geheel ander pakket van eisen waaraan een ethisch systeem moet voldoen, dan jouw "meta-hand". Jouw eisen kunnen slechts onstaan doordat ze deel iot maken van het nog te fromuleren doel. Maar een ethiek die geen ander doel heeft dan de betreffende soort(en) stand te houden is ook mogelijk. Daarvoor is het niet noodezakelijk alle mogelijke onderdlen van die soort(en) in stand te houden. Maar je moet altijd voldoende exemplaren overhouden om een ethisch systeem te kunnen onderhouden.

Noodzakelijkerwijs is de groep waarmee nieuwe leden kunnen worden verwekt dus belangrijk. Ergo elk ethish systeem dient de belangen van het nageslacht van de leden van de samenleving waarbinnen ze funciioneert te behartigen. Het is een onmisbaar onderdeel, en evolutionair gezien de bestaanseden van moraal en ethiek. (als het niet zo was, dan zouden we waarschijnlijk geen ethiek kennen).
Ik wens u alle goeds
Earthheart
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: Ik zeg inderdaad iets super triviaals over ethiek. Alle dieren die enige soort van moraal blijken te hebben blijken ook gentische geslachtsverschillen te kennen, Moraal blijkt alleen voor te komen in samenlevingen en samenlehingen bestaan altijd uit deelnemende individuen. Die individuen zijn niet constant maar worden doorlopend vervangen door nageslacht. Dit is een triviaal feit, maar het heeft niet-triviale consequenties voor een ethisch systeem. Belangrijkere consequenties dan volledigheid. consistentie of intuities.
sorry, ik zie enkel triviale consequenties
Het leidt tot een geheel ander pakket van eisen waaraan een ethisch systeem moet voldoen, dan jouw "meta-hand". Jouw eisen kunnen slechts onstaan doordat ze deel iot maken van het nog te fromuleren doel.
mijn morele en meta-ethische handen zijn, net zoals vele andere opties voor ethische systemen en meta-ethische regels, perfect compatibel met het gegeven dat morele wezens zich moeten voortplanten om niet uit te sterven. Dus ik zie enkel triviale consequenties...
Noodzakelijkerwijs is de groep waarmee nieuwe leden kunnen worden verwekt dus belangrijk.
maar die groep valt niet samen met de soort. Het kan bv ook de groep van blanken zijn. En het zou (ten onrechte) onvruchtbare personen uitsluiten. Onvruchtbare personen hebben ook een ethiek, maar bij hen gaat het dus niet om nageslacht. je kunt zeggen dat die nog wel een aantal genen gemeenschappelijk hebben met morele wezens die wel nageslacht kunnen krijgen, maar dan wordt het weer willekeur: wat hebben die specifieke genen nu voor morele relevantie? Waarom niet de andere genen? Een genencentrische ethiek vind ik niet goed: ofwel wordt die te willekeurig (waarom deze en niet andere genen?), ofwel zeer triviaal (indien alle genen tellen), ofwel te vergezocht (indien men genen probeert te linken aan bv. samenlevingen of meta-ethische regels ofzo).
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:mijn morele en meta-ethische handen zijn, net zoals vele andere opties voor ethische systemen en meta-ethische regels, perfect compatibel met het gegeven dat morele wezens zich moeten voortplanten om niet uit te sterven.
Maar niet met het gegeven dat mensen linksom of rechtsom moeten doden om te (over)leven.
Als het geen slachtdieren zijn, dan is het wel het bestrijden van plagen, of het "per ongeluk" (grijs gebied, want het kan natuurlijk altijd nog minder) doden van dieren tijdens lopen/fietsen/voedsel verbouwen.

Je ethiek is niet verenigbaar met een geavanceerde beschaving, want zoals je eerder stelde: Als je dieren doodt omdat je landbouwmachines gebruikt, zou je kunnen stellen dat dat "ongelukken" zijn, dus dat het dan gaat om niet-intentioneel doden.
Maar om het "grijze gebied" van "per ongeluk" te demonstreren, dat roet in het eten komt gooien: Je kan met dezelfde ethiek in de hand evengoed beweren dat we landbouwmachines moeten afschaffen, en allemaal weer "het land op" moeten om met de hand te telen, omdat je daarbij waarschijnlijk minder dieren doodt dan met landbouwmachines.
Het is uiteindelijk niet wezenlijk anders dan je opvattingen over auto's.

In een dergelijke samenleving zijn allerlei technische ondersteuningen bij consequent doorzetten niet meer mogelijk. Zelfs zonnepanelen "mogen" dan niet meer, omdat ze tijdens gebruik weliswaar schoon zijn, maar ze bevatten wel zeldzame aardmetalen die op een bijzonder onfrisse manier moeten worden gewonnen. En de mens heeft zich toch eeuwenlang zonder elektra gered?
Ik zou zo nog een hele opsomming kunnen maken, maar je ethiek is geen bondgenoot van een geavanceerde beschaving: Ze is er een vijand van.

Nu dan, de wet van de sterkste?
Ja, als verstandelijk redenerende wezens zullen wezens die met elkaar van gedachten kunnen wisselen onderling een gedragscode, liefst een consistente, moeten ontwikkelen om samen aan deze beschaving te blijven bouwen en schaven.
Maar tussen de mens en wezens waarmee niet van gedachten te wisselen valt, zal altijd een kloof blijven gapen, waarbij de belangen van wezens waarmee we niet kunnen communiceren, altijd op de tweede plek zullen komen.
Op dat niveau geldt dus inderdaad de wet van de sterkste, en dat is maar goed ook, want voor een egalitaire benadering zouden we onszelf moeten dwingen om niet langer beter aangepast te zijn dan dieren, maar dat gaat dus nooit vrijwillig lukken.
Het gelijk dat je wellicht hebt, is van het soort dat je in de praktijk nooit zal krijgen, althans: Over mijn lijk. Wat dat aangaat is er wat mij betreft ook geen stof voor verdere discussie.

En met de wet van de sterkste is willekeur beneden de kring van gesprekspartners (Zij die in staat zijn om met elkaar van gedachten te wisselen) op zich geen heel zwaar probleem.
Dat is (meestal, en wanneer we ons dat kunnen veroorloven) mazzel voor de mentaal gehandicapten en bepaalde dieren, en pech voor andere dieren.
Het leven is niet eerlijk.

Maar daar staat één ding tegenover: Als "we" de best aangepaste willen blijven, zal de landbouw grondig moeten worden hervormd, en zal de veeteelt flink omlaag moeten, want iedereen kan zien dat deze manier van bodemverarming en de broeikasgassenuitstoot die veeteelt genereert, op de langere termijn rampzalig zijn voor de mensheid.

En dan konden we wel eens gedwongen worden tot "op gelijke voet leven met (andere) dieren".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef: Je ethiek is niet verenigbaar met een geavanceerde beschaving, want zoals je eerder stelde: Als je dieren doodt omdat je landbouwmachines gebruikt, zou je kunnen stellen dat dat "ongelukken" zijn, dus dat het dan gaat om niet-intentioneel doden.
Maar om het "grijze gebied" van "per ongeluk" te demonstreren, dat roet in het eten komt gooien: Je kan met dezelfde ethiek in de hand evengoed beweren dat we landbouwmachines moeten afschaffen, en allemaal weer "het land op" moeten om met de hand te telen, omdat je daarbij waarschijnlijk minder dieren doodt dan met landbouwmachines.
Het is uiteindelijk niet wezenlijk anders dan je opvattingen over auto's.
inderdaad zoals bij auto's, en zoals je weet ben ik niet tegen elk gebruik van auto's, maar wel tegen heel veel vormen van gebruik ervan. Ik heb vandaag nog met de auto gereden, om een tent en tafel te vervoeren voor een actie. Dus het is duidelijk dat gebruik van landbouwmachines en auto's nog wel kunnen als het anders echt moeilijk is. Ik denk dat we daar een consensus over kunnen hebben, dat we dus nog wel mogen autorijden, maar dan veel minder, voor gewichtigere redenen, om zodoende het aantal slachtoffers nog een stuk verder te beperken (want momenteel onderschatten we nog het leed van die verkeersslachtoffers; we hebben als autobestuurders een bias die ik een beetje wil wegwerken). We moeten het aantal slachtoffers beperken zodat het geaggregeerde welzijn optimaal wordt, dus dat voordelen van landbouw en mobiliteit opwegen tegen de schade.
En zoals je weet: dat er per ongeluk nog mensen sterven in de landbouw en het verkeer (en de bouwsector etc...) terwijl we toch nog een beetje van die activiteiten toelaten, wil natuurlijk niet zeggen dat we dan ook maar mensen mogen gaan kweken, opsluiten, slachten en opeten.
In een dergelijke samenleving zijn allerlei technische ondersteuningen bij consequent doorzetten niet meer mogelijk. Zelfs zonnepanelen "mogen" dan niet meer, omdat ze tijdens gebruik weliswaar schoon zijn, maar ze bevatten wel zeldzame aardmetalen die op een bijzonder onfrisse manier moeten worden gewonnen.

maar als we goed omspringen met zonnepanelen, kunnen de voordelen opwegen tegen die nadelen. Die zonnepanelen kunnen we bv gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek naar ecologie en geneeskunde, en voor hospitalen en natuurhulpcentra, etc etc... De beste wereld is een wereld met optimaal gebruik van zonnepanelen (van technologie). Een wereld zonder zonnepanelen (zonder technologie) en een wereld met wild gebruik van technologie zijn minder goed.
En de mens heeft zich toch eeuwenlang zonder elektra gered?
Ik zou zo nog een hele opsomming kunnen maken, maar je ethiek is geen bondgenoot van een geavanceerde beschaving: Ze is er een vijand van.
Ik vind het wel vervelend om altijd maar tegengas te moeten geven bij onterechte conclusies als dat ik tegen elke technologie ben ofzo, want mijn ethiek is net voor technologie omdat technologie net het welzijn kan bevorderen. We moeten gewoon veel beter omspringen met zonnepanelen, auto's, tractoren etc....
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:inderdaad zoals bij auto's, en zoals je weet ben ik niet tegen elk gebruik van auto's, maar wel tegen heel veel vormen van gebruik ervan. Ik heb vandaag nog met de auto gereden, om een tent en tafel te vervoeren voor een actie. Dus het is duidelijk dat gebruik van landbouwmachines en auto's nog wel kunnen als het anders echt moeilijk is.
Als je een tent en een tafel met een auto vervoert, weet je niet wat "echt moeilijk" is.
Eeuwenlang hebben mensen zulke zaken zonder auto verplaatst.
Ook geef je geen reden waarom je voor een dergelijk vervoer mensen/dierenlevens zou mogen riskeren, of überhaupt waar de grens ligt.
Ik denk dat we daar een consensus over kunnen hebben, dat we dus nog wel mogen autorijden, maar dan veel minder, voor gewichtigere redenen, om zodoende het aantal slachtoffers nog een stuk verder te beperken (want momenteel onderschatten we nog het leed van die verkeersslachtoffers; we hebben als autobestuurders een bias die ik een beetje wil wegwerken).
"Gewichtigere redenen".
Niet te wegen, en niet te handhaven.
En er is geen sprake van een bias.
We riskeren zowel mensenlevens als de levens van dieren, als we de weg opgaan.
Ook dat van onszelf, en dat weten we.
We moeten het aantal slachtoffers beperken zodat het geaggregeerde welzijn optimaal wordt, dus dat voordelen van landbouw en mobiliteit opwegen tegen de schade.
Wie zegt dat de mogelijke schade van het vervoeren van jouw tafel en tentje uiteindelijk opweegt tegen de gevolgen daarvan? Wie bepaalt of het geoorloofd is, en wanneer?
Wilde je daar een bureaucratisch monster op zetten?
Hoe ga je dat in hemelsnaam controleren?
En zoals je weet: dat er per ongeluk nog mensen sterven in de landbouw en het verkeer (en de bouwsector etc...) terwijl we toch nog een beetje van die activiteiten toelaten, wil natuurlijk niet zeggen dat we dan ook maar mensen mogen gaan kweken, opsluiten, slachten en opeten.
Toch is het niet wezenlijk verschillend, want we gebruiken ook geen landbouwmachines als het land vol staat met mensen, maar wel als er dieren door worden beschadigd. En het is in beide gevallen zo dat we weten dat ze er zijn, en dat het in principe vermijdbaar is dat er slachtoffers door vallen.
Het veganisme heeft wat mij betreft dan ook niet de hoogste prioriteit, en lijkt me als centrum van je doctrine wat arbitrair gekozen..

Wat mij betreft gaan gesprekspartners over het lot van niet-gesprekspartners (En dat is ook zo, of we dat nu leuk vinden of niet.), en het hoofd van onze beschaving boven water houden staat wat mij betreft op 1, en een 100% veganistische samenleving is daarvoor geen noodzakelijke voorwaarde.
maar als we goed omspringen met zonnepanelen, kunnen de voordelen opwegen tegen die nadelen.
Die zonnepanelen kunnen we bv gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek naar ecologie en geneeskunde, en voor hospitalen en natuurhulpcentra, etc etc... De beste wereld is een wereld met optimaal gebruik van zonnepanelen (van technologie). Een wereld zonder zonnepanelen (zonder technologie) en een wereld met wild gebruik van technologie zijn minder goed.
Nou, de ecologie was in de pre-industriële wereld toch echt beter af, hoor.
Dieren hadden nog de ruimte, en mensen stierven nog als dieren.
Moderne ziekenhuizen dragen bij aan de overbevolking, en vergiftigen het milieu (dus ook dieren) met medicijnresten, via oa de uitwerpselen van hun patiënten.
Wie bepaalt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen?
Weet je zeker dat er geen sprake is van een bias, en dat je geen mensen wil genezen over de rug van (andere) dieren? Je mag het ene wezen toch niet offeren voor het leven of welzijn van de ander?

By the way: Zonnepanelen gaan ca 30/40 jaar mee, en zijn niet geheel recyclebaar.
Je blijft dus altijd met rotzooi zitten.
(Entropie enzo.. Culturele recycling is nu eenmaal niet zo efficiënt als biologische recycling.)

Voor wie is een wereld zonder (moderne) technologie niet goed?
Je wil voor mens en dier dezelfde basisrechten, maar ook opkomen voor de zwakkere partij, niet?
Wie zijn er steeds weer het slachtoffer van technologie?
Ik vind het wel vervelend om altijd maar tegengas te moeten geven bij onterechte conclusies als dat ik tegen elke technologie ben ofzo, want mijn ethiek is net voor technologie omdat technologie net het welzijn kan bevorderen. We moeten gewoon veel beter omspringen met zonnepanelen, auto's, tractoren etc....
Neen, je hebt al eens gezegd niet tegen technologie te zijn, maar ik wijs je slechts op de consequenties daarvan, door aan te wijzen dat elke technologie een donkere zijde heeft.
Het is een beetje een Newtoniaans gedoe, waarin men het ene gat dicht door het andere te graven.
Door hier te trekken, duw je ergens anders, en "elk voordeel heb z'n nadeel".

Je blijft in gebreke bij het onderbouwen waar het fundamentele omslagpunt ligt, wanneer de voordelen groter worden dan de nadelen, en bij het onderbouwen hoe je zoiets zou willen controleren/handhaven.
Het omslagpunt ligt blijkbaar niet bij het doden en/of vergiftigen van het milieu, dus waar dan wel?

Als je zegt dat met de auto naar je vrienden rijden, in een nabijgelegen woonplaats verkeerd is, maar het vervoeren van een tafeltje en tentje naar een actie niet, ben je arbitrair bezig.
De kans dat je dieren dood rijdt is in beide gevallen even groot, het positieve effect van je actie niet evident, en de auto geeft nog steeds dezelfde uitstoot.

Ik hoop dat je met een heel sterke demarcatiemethode over de brug kan komen, betreffende geoorloofd, en ongeoorloofd gebruik van technologie.
Anders is mijn reden om in de auto te stappen net zo goed als die van jou.

Kleine tip: Ga op zoek naar win-win situaties.
Ik wens je er veel succes mee, en ben erg benieuwd hoe je technologie een duidelijk omkaderde plek kan geven, en dat zonder (de rest van) je theorie geweld aan te doen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Als je zegt dat met de auto naar je vrienden rijden, in een nabijgelegen woonplaats verkeerd is, maar het vervoeren van een tafeltje en tentje naar een actie niet, ben je arbitrair bezig.
De kans dat je dieren dood rijdt is in beide gevallen even groot, het effect van je actie niet evident, en de auto heeft nog steeds dezelfde uitstoot.
Jagang, je begrijpt het niet. Earth's ethische hand haalt net het arbitraire weg. je mag gewoon niets meer doen wat slecht is.

Dat de wereld zo niet werkt denk jij te weten Jagang, Earth denkt hier anders over, zo weet hij absoluut dat een wereld die op zonnepanelen draait de best mogelijke wereld is. En zelfs al blijkt dit klink klare onzin toch blijven Earth's bedoeling juist dankzij dat slap handje.

Zo blijft het natuurlijk heel leuk voor Earth, of hij nu juist of fout is, welke schade hij dan ook veroorzaakt was per definitie onvermijdbaar en absoluut niet erg. Zolang je dat slap handje volgt kan je onmogelijk verkeerd zijn. Zo zeker als het bestaan van de zwaartekracht herinner ik mij.

Denk eens over echte oplossing na, voer die uit en tracht mensen via resultaten te overtuigen om het anders aan te pakken. Maar ja, zelf tot het besluit te komen dat Earth gelijk heeft en dus iedereen maar Earth moet volgen is heel wat gemakkelijker. En ook wel compleet van de pot gerukt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef:
Noodzakelijkerwijs is de groep waarmee nieuwe leden kunnen worden verwekt dus belangrijk.
maar die groep valt niet samen met de soort. Het kan bv ook de groep van blanken zijn. En het zou (ten onrechte) onvruchtbare personen uitsluiten. Onvruchtbare personen hebben ook een ethiek, maar bij hen gaat het dus niet om nageslacht. je kunt zeggen dat die nog wel een aantal genen gemeenschappelijk hebben met morele wezens die wel nageslacht kunnen krijgen, maar dan wordt het weer willekeur: wat hebben die specifieke genen nu voor morele relevantie? Waarom niet de andere genen? Een genencentrische ethiek vind ik niet goed: ofwel wordt die te willekeurig (waarom deze en niet andere genen?), ofwel zeer triviaal (indien alle genen tellen), ofwel te vergezocht (indien men genen probeert te linken aan bv. samenlevingen of meta-ethische regels ofzo).
Kunnen we alsjeblieft weer een beetje on-topic geraken in plaats van ons bezig te houden met de genetische en fysiologische details van onze (wij dieren die zich sexueel voorplanten) voortplanting?
Aangezien je niet bestrijdt dat (een relevant deel van) het nageslacht van (minsten een van) de soorten waaruit de deelnemers aan de samenleving voorkomen, door welk ethisch systeem dan ook beschermd moet worden, wil ik liever jouw mening horen over de rest van mijn bijdrage
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie