Ik zit met een probleem...

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Ik zit met een probleem...

Bericht door axxyanus »

worteltje schreef:Dank jullie wel. Ik snap dat ik niet verantwoordelijk ben voor het leed van mijn familie, maar dat het leed zou komen is wel een feit.
Dat klopt wel. De vraag is natuurlijk hoe zwaar je dat moet laten doorwegen. Stel je voor dat je iemand leert kennen maar dat je na een tijdje je je niet goed meer voelt in die relatie maar je partner wel, ga je dan in die relatie blijven enkel om je partner het leed van uiteengaan te besparen?

Het leven zit vol situaties waarin je je eigen belangen moet afwegen tegenover de belangen van mensen waarom je geeft. Dat kan soms een moeilijke evenwichtsoefening zijn. Je moet daarbij opletten dat je jezelf niet wegcijfert en de belangen van je naasten steeds eerst laat komen want dan laat je je leven bepalen door anderen. Stel dat je ooit iemand leert kennen die ongelovig is; ga je die dan aan de kant schuiven als blijkt dat je familie daar ongelukkig over is?

Ik stel voor dat je eerst eens een aantal zaken voor jezelf op een rijtje zet. Wat is voor jou belangrijk? Voor welke waarden en normen sta je? Wat voor doel stel je voor jezelf voor ogen? Waar kan je van genieten, waar heb je een hekel aan? Bij wat voor soort mensen voel jij je thuis, bij wat voor soort mensen voel je je ongemakkelijk? Wat geef jij prioriteit? Wat ben je bereid (tijdelijk) op een laag pitje te zetten om daardoor iets anders te kunnen bereiken? Wat geeft jou energie, wat slorpt energie op? Waar ben je bang voor, waar zie je tegenop?

Dit zijn enkele vragen die je wat kunnen inspireren op je zoektocht, laat wel toe dat je antwoord verandert. Als je nu antwoord dat de plaatselijke hobbykring zeer belangrijk voor je is, dan mag je daar als het ware morgen anders over denken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: Ik stel voor dat je eerst eens een aantal zaken voor jezelf op een rijtje zet. Wat is voor jou belangrijk? Voor welke waarden en normen sta je? Wat voor doel stel je voor jezelf voor ogen? Waar kan je van genieten, waar heb je een hekel aan? Bij wat voor soort mensen voel jij je thuis, bij wat voor soort mensen voel je je ongemakkelijk? Wat geef jij prioriteit? Wat ben je bereid (tijdelijk) op een laag pitje te zetten om daardoor iets anders te kunnen bereiken? Wat geeft jou energie, wat slorpt energie op? Waar ben je bang voor, waar zie je tegenop?

Dit zijn enkele vragen die je wat kunnen inspireren op je zoektocht, laat wel toe dat je antwoord verandert. Als je nu antwoord dat de plaatselijke hobbykring zeer belangrijk voor je is, dan mag je daar als het ware morgen anders over denken.
Goed rijtje.
Ga ik bewaren en misschien nog wel eens gebruiken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

worteltje schreef: Bijkomend probleem is dat mijn gehele familie christelijk is. Ze zouden bijna doodgaan van verdriet als ik zou zeggen dat ik niet meer geloof. Dat leed wil ik hen graag besparen. Daarom ben ik nu niet van plan mijn mond open te doen.
Daarnaast ben ik zelf ook slachtoffer van indoctrinatie en hersenspoeling. Ik denk bijvoorbeeld wel eens: Wat als het nou allemaal wel waar zou zijn? Dan zal ik branden in de hel als ik volhoud in ongeloof! Ik snap dat dit heel dom klinkt voor iemand die niet is opgegroeid met geloof, maar voor mij is dit wel de realiteit.
Welkom worteltje, het tweede deel van je verhaal verdwijnt. Kwestie van tijd, bepaalde aangeleerde opvattingen slijten. Je bent niet meer in staat tot effectief onderhoud en dan zakken ze langzaam weg. Een enkele keer komen ze weer bovendrijven en dan onderken je de indoctrinatie en de totale nonsens die hier achter zit. Het eerste deel is lastig, dit zal je zelf moeten aanvoelen. Soms is het beter om de knoop door te hakken, rouwverwerking van hun kant kost enige tijd maar vroeg of laat accepteren ze de situatie. Er gaat niemand dood aan de nieuwe inzichten van een ander. Sommigen zullen je trachten te overtuigen van hun gelijk. Maar als ze merken dat het niets oplevert dan stoppen ze er mee. De rest roddelt even op de achtergrond vouwt een keer extra de handen en doet daarna of er niets gebeurd is. En jij lost op in de grote massa van geseculariseerden en kan op zoek gaan naar nieuwe contacten en misschien niet onverstandig wat lectuur die je verder helpt. Want het is vaak voor de buitenstaander niet voor te stellen dat er grote gaten vallen in je verhaal. De dooddoeners van vroeger die kunnen je gewoon dwars zitten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker »

Ik zou er graag nog wat meer over willen praten met je worteltje. Volgens mij ben je ongeveer even oud als ik en bevinden wij ons in dezelfde situatie. Misschien stuur ik je nog weleens een privébericht. :wink:
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Ik heb gelukkig toch de moed gehad om het te zeggen tegen mijn ouders. Uren lang gesprek met pa gehad. Hij begrijpt mij wel, hij is ook niet de domste. Alleen zijn geloof is voor hem te belangrijk om het op te geven. Hij hoopt dat ik weer terug kom en zal zich wel zorgen maken als ik zo blijf denken. Dat vind ik erg jammer maarja dat is niet mijn verantwoordelijkheid, moet ik dan maar zeggen tegen mezelf. Ik denk dat ik bijna klaar ben om een stuk in getuigenis van afvalligen te plaatsen. Dank jullie wel voor support.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Goed dat je de stap hebt kunnen zetten en heel fijn voor je dat hij je als volwassen persoon met een eigen denkwereld accepteert en zelfs begrijpt.
Dat hij er verdriet over zou hebben en hoop heeft op een terugkeer naar je geloof is ook te begrijpen.

Maar zoals jezelf al aangeeft.
Ieder (volwassen mens) is verantwoordelijk voor zijn eigen denken.
Jullie weten nu tenminste waar je staat en hypocrisie naar hem toe is niet (meer) nodig.

Je schrijft niet hoe je moeder reageerde.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

worteltje schreef:Ik heb gelukkig toch de moed gehad om het te zeggen tegen mijn ouders. Uren lang gesprek met pa gehad. Hij begrijpt mij wel, hij is ook niet de domste. Alleen zijn geloof is voor hem te belangrijk om het op te geven. Hij hoopt dat ik weer terug kom en zal zich wel zorgen maken als ik zo blijf denken. Dat vind ik erg jammer maarja dat is niet mijn verantwoordelijkheid, moet ik dan maar zeggen tegen mezelf. Ik denk dat ik bijna klaar ben om een stuk in getuigenis van afvalligen te plaatsen. Dank jullie wel voor support.

Goed gedaan, anders blijf je maar bezig met aftasten. Ze zijn niet doodgegaan van verdriet anders had je de kranten gehaald. En had dit stuk daar zijn vervolg gekregen. Wat jij doet maakt het voor anderen ook gemakkelijker en het bespaart je tientallen jaren komedie en uitvluchten maken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Inderdaad jullie hebben gelijk. Mijn vader vertelt het aan mijn moeder, dus ik heb zelf niks van haar gehoord. De volgende dag ging alles vrij normaal, maar zij zal zich ook wel zorgen maken. Zo gaat dat nou eenmaal bij ons thuis ;) mijn moeder praat nooit over het geloof
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

worteltje schreef:De volgende dag ging alles vrij normaal, maar zij zal zich ook wel zorgen maken. Zo gaat dat nou eenmaal bij ons thuis ;)
Komt me bekend voor. :(
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Mariakat schreef:
worteltje schreef:De volgende dag ging alles vrij normaal, maar zij zal zich ook wel zorgen maken. Zo gaat dat nou eenmaal bij ons thuis ;)
Ben jij stiekem mijn zus ofzo xd
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

?
Laatst gewijzigd door jacco op 08 jun 2014 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

Dag worteltje, welkom bij de groep. Ik wilde vanaf het begin ook wel mijn zegje doen. Maar er zijn al zoveel goede en zinnige zaken uitgesproken. Ik hoop dat jouw wortels opnieuw vruchtbare grond zullen vinden die recht doet aan jou als totale mens. Want je leven gaat in de eerste plaats om jou en pas in de tweede plaats om de mensen die je lief zijn. De beste grond voor jouw bestaan is een basis voor je denken die je verstand en gevoel in evenwicht brengt. Dat zal inderdaad nog wel een tijdje duren voor je de goede balans vindt.
Voor mijn familie, zowel broer en zussen als kinderen, ben ik gewoon dezelfde ook nadat ik mijn vaarwel aan kerk en geloof had gemeld. Dit is gewoon ook een bewijs dat de zogenaamde (chr.) normen en waarden ook buiten dat geloof om aanwezig zijn. Het heeft gewoon met opvoeding en karakter te maken. Je hoeft ook zeker niet ten strijde te trekken tegen kerk en religie.
Wees vooral eerlijk tegenover jezelf. Als je beseft dat je altijd de wegen hebt bewandeld van al die andere gelovigen, dan wordt het nu tijd voor je eigen pad. Heel veel sterkte, maar vooral ook heel veel plezier in het leven. =D>
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

worteltje schreef:
Mariakat schreef:
Ben jij stiekem mijn zus ofzo xd
:)

Bij ons heerste het vleugelwoord van mijn moeder:
"Beter te veel gezwegen, dan van praten hinder gekregen.'
Een nachtje erover slapen moest het oplossen.
In ieder geval de discussie, die de volgende dag "vergeten" kon worden, omdat je er niet opnieuw over moest beginnen.

"Kop in het zand steken?"
Wat is dat? :wink:
Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje »

Hoi worteltje!

Ik herken veel dingen in je verhaal. Voor mij is wetenschap, rede ook erg belangrijk. Ik zie nu achteraf dat ik geluk heb gehad, in de zin dat mijn geloof niet op emoties gebaseerd was. Het was vooral gebaseerd op het feit dat geboren was in een christelijke familie, en het daardoor altijd vanzelfsprekend voor mij was dat ik christelijk was, en ik het christendom ´logisch´ vond. Desondanks heb ik zeker wel het gevoel van rouw ervaren: met de 5 stadia´s - ontkenning - boosheid - onderhandelen - verdriet - acceptatie)

Wat knap van je dat je het aan je het aan je vader hebt verteld! Ik hoop voor je dat zij je ongeloof kunnen accepteren, en dat de band tussen jou en je ouders goed blijft. Ik wil het graag ook nog aan mij ouders vertellen, maar het is nu vooral de vraag: hoe, en wanneer.

Ik vind het interessant dat familie en vrienden verwachten dat een ongelovige weer ´terugkomt´naar zijn geloof. Ze kunnen niet inzien dat wanneer je eenmaal buiten te christelijke geloof bubbel bent gekomen, dat je met je nieuw verworven kennis niet opnieuw kan geloven. Ik denk deze hoop vooral een bescherming is ten opzichte van hun eigen geloof. Hierdoor hoeven zij niet hun eigen geloof te analyseren, als het bij de ongelovige het om een periode van ongeloof gaat.

Ps, wat mij vooral heeft geholpen, is te lezen over de historische analyse van de bijbel. Bart Erhman, Hector Avalos zijn een goed voorbeeld. (ze hebben ook een aantal goede youtube video´s!). Iets anders wat mij ook met beide benen op de grond heeft gezet is de ´deconversion´ van Evid3nc3.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... D163BE880A" onclick="window.open(this.href);return false;
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Ja, mariakat zo gaat dat hier ook ;)
Bedankt stampertje, voor dat fantastische youtube-linkje ;) Ik (en misschien ook anderen die dit lezen) heb daar veel aan.
Plaats reactie