Storende off-topic bijdrage van desbetreffende forummer inmiddels gewist.MoreTime schreef:Heb even afgewacht tot de 2 trollen dit topic verlieten, maar helaas is 1 nog actief![]()
Het ontstaan van goden
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Het ontstaan van goden
Born OK the first time
Bedankt. Gelukkig zijn er nog moderatoren op dit forumRereformed schreef:Storende off-topic bijdrage van desbetreffende forummer inmiddels gewist.MoreTime schreef:Heb even afgewacht tot de 2 trollen dit topic verlieten, maar helaas is 1 nog actief![]()
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Een meer gereformeerde dominee zal zichzelf nog steeds zo zien. Net als een serieuze pastoor/priester. Zij zijn de spreekbuizen van god. Daarom dat men in die kringen nog zo'n respect heeft voor deze mensen, ook al staan ze zondags vaak ongefundeerde nonsens uit te slaan.doctorwho schreef:[knip]In een grijs verleden het boek Wolfsklem van Piet Vroon gelezen over de ontwikkeling van het bewustzijn.
Hierin word de veronderstelling gedaan dat onze voorouders zich niet als individuen met bewustzijn zagen en bijvoorbeeld van een ingeving niet wisten dat dit een product van hun eigen brein was. Dit zou zelfs in oude Griekse literatuur nog te vinden zijn. Ingevingen en ideeën werden daarom als van buitenaf gegeven gezien geesten, overleden voorouders, goden want je zag niets maar dacht toch opeens iets. Sjamanen en anderen met al dan niet reële psychische afwijkingen die stemmen hoorden zeiden ik ben niet gek ik ben de spreekbuis van het bovennatuurlijke. voed en kleed mij dan doe ik een goed woordje en communiceer op gepaste enkel voor ingewijden bekende wijze met deze entiteit(en). De sjamaan van nu heet Paus, Iman, Dominee, Rabbi, Ayatollah of Jomanda
In de evangelische wereld, ook interessant fenomeen trouwens, zie je een terugkeer naar zaken als: stemmen horen, ingevingen van god krijgen etc. Waar de gereformeerden dit hebben afgezworen, en meer 'calvinistisch' down-to-earth zijn, is in de evangelische kring dit volop aanwezig.
Ik heb iets op mijn hart van god, ik heb een woord voor jou, god gaf me een ingeving en opeens...
Wie herinnert zich het EO programma nog met Feike ter Velde? God veranderd mensen, daar kwamen veelal zulke ervaringen in naar voren.
De ervaring van een bepaalde gedachte of gevoel, en die dan aan iets bovennatuurlijks toeschrijven dat kan wel eens het begin zijn van de meeste religies, maar ook natuurreligies, alternatieve geneeswijzen etc.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Nee, ik vond het alleen grappig aan te halen dat zij op die site dat vaststelden "na tien jaar wetenschappelijk onderzoek"MoreTime schreef:.....
Je opmerking over evolutie snap ik niet helemaal. Bedoel je dat jij het daarmee eens bent? Dat kinderen een aangeboren godsgevoel hebben? ....
NB: Doe wel en zie niet om.
Hier even wat meer over Dr.Justin Barrett uit Oxford.writer schreef:Nee, ik vond het alleen grappig aan te halen dat zij op die site dat vaststelden "na tien jaar wetenschappelijk onderzoek"MoreTime schreef:.....
Je opmerking over evolutie snap ik niet helemaal. Bedoel je dat jij het daarmee eens bent? Dat kinderen een aangeboren godsgevoel hebben? ....
http://epiphenom.fieldofscience.com/200 ... arret.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit het artikel: The childish beliefs of Dr Justin Barrett. De titel zegt al genoeg.Barrett and friends infer from the first half of these unexceptionable facts that children are hardwired to believe in a supreme being. Not only does this ignore the evidence from developmental psychology about the second stage of cognitive maturation, but is in itself a very big – and obviously hopeful – jump indeed. Moreover it ignores the fact that large tracts of humankind (the Chinese for a numerous example) have no beliefs in a supreme being, innate or learned, and that most primitive religion is animistic
Dat goden verzonnen zijn staat buiten kijf. Geesten, spoken, draken, goden etc. De kans is nl. zo ontzettend klein dat ze werkelijk bestaan, ze moeten wel bedacht, verzonnen, gecreeerd door de mens zijn. Waarom is misschien ook nog wel duidelijk. Verhalen, verklaringen. Ook goden hebben ongetwijfeld hun nut gehad.
Sommigen zien het nut er nog steeds van in!
Sommigen zien het nut er nog steeds van in!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De fantasie van kinderen is groter dan hun 'wetenschappelijke' bagage.MoreTime schreef:
Uit het artikel: The childish beliefs of Dr Justin Barrett. De titel zegt al genoeg.
Alzheimer patiënten reageren ongeveer het zelfde op de proef van Barrett, blijkt uit onderzoek.
http://www.berkeley.edu/news/berkeleyan ... logy.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
De natuurverschijnselen zouden de eerste mensen op het idee gebracht hebben dat er meer moest zijn dan alleen soortgenoten, sterkere mensen, goden.
Daarnaast las ik nog een leuke uitleg.
Toen de mens zover was dat hij gereedschappen kon maken om het zichzelf te vergemakkelijken ging hij steeds meer dingen om zich heen zien die hij zelf niet kon maken maar wel gemaakt moesten zijn
Holen om in te wonen, vruchten aan bomen en alles wat hij om zich heen zag en wat hem van pas kwam.
Omdat hij inmiddels wist wat creëren was bedacht hij dat bv. zijn leegstaande hol ook door iemand gemaakt moest zijn, iemand die sterker was dan hij.
En dat die persoon dat speciaal voor hem had gemaakt.
Een onzichtbaar iemand, een sterk iemand, iemand om ontzag voor te hebben, iemand om dankbaar te zijn.
En zo ontstond het godsbeeld bij de eerste mens.
Of Lucy al een god had weet ik niet
Daarnaast las ik nog een leuke uitleg.
Toen de mens zover was dat hij gereedschappen kon maken om het zichzelf te vergemakkelijken ging hij steeds meer dingen om zich heen zien die hij zelf niet kon maken maar wel gemaakt moesten zijn
Holen om in te wonen, vruchten aan bomen en alles wat hij om zich heen zag en wat hem van pas kwam.
Omdat hij inmiddels wist wat creëren was bedacht hij dat bv. zijn leegstaande hol ook door iemand gemaakt moest zijn, iemand die sterker was dan hij.
En dat die persoon dat speciaal voor hem had gemaakt.
Een onzichtbaar iemand, een sterk iemand, iemand om ontzag voor te hebben, iemand om dankbaar te zijn.
En zo ontstond het godsbeeld bij de eerste mens.
Of Lucy al een god had weet ik niet
En wat te denken van "natuurkruiden" zoals natuurlijke drugs? Daar krijg je ook allerlei ervaringen door, waaardoor je denkt dat er iets meer is dan enkel dit leven? Volgens mij is dit een verklaring voor het geloof in goden.MoreTime schreef:De ervaring van een bepaalde gedachte of gevoel, en die dan aan iets bovennatuurlijks toeschrijven dat kan wel eens het begin zijn van de meeste religies, maar ook natuurreligies, alternatieve geneeswijzen etc.
Dromen zijn er debet aan dat men aan voorvader verering doet. Je droomt van je voorouders en denkt dat ze nog leven en een boodschap voor je hadden. Terwijl wij dromen over gestorven voorouders en daardoor juist of wakker schrikken (het is slechts een droom) of lucide dromen (weten dat we dromen en daar gebruik van maken) namen de eerste mensen dit enorm serieus.
Jammer, maar het zal altijd bij gissen blijven. 
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ondanks dat de eerste mensen geen dominee's hadden die hen op het bestaan van een God wezen, geen Christmas carols van Dickens hadden die hen met geesten vertrouwd maakten en geen God die bij hen op bezoek kwam zoals bij Abraham kwamen ze toch op het idee dat er een God of goden moesten bestaan.
Als verklaring voor het opkomen van die fantasie zag ik hier voorbij komen:
1 - Onbegrijpelijke natuurverschijnselen
2 - Dromen die hen in een andere wereld deden belanden
3 - Het zien van creaties die zij zelf niet hadden gemaakt of konden maken
4 - Het belanden in hogere sferen door het eten van bepaalde planten
Mooie beknopte (waarschijnlijke) conclusie.writer schreef:Ondanks dat de eerste mensen geen dominee's hadden die hen op het bestaan van een God wezen, geen Christmas carols van Dickens hadden die hen met geesten vertrouwd maakten en geen God die bij hen op bezoek kwam zoals bij Abraham kwamen ze toch op het idee dat er een God of goden moesten bestaan.
Jammer dat het er vandaag de dag ingeramd wordt. Nummer 5 is datn m.i. ook: Indoctrinatie.
Want:
1. De natuurverschijnselen zijn inmiddels verklaard door de wetenschap
2. Dromen zijn inmiddels verklaard door de wetenschap
3. (natuur)creaties zijn inmiddels verklaard door de wetenschap
4. Werking van plantenstofjes e.d. zijn inmiddels verklaard door de wetenschap
Die verdorven wetenschap ook!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat de eerste mensen in een godheid geloofden die alles kon wat zij niet konden of begrepen is heel begrijpeljk.dikkemick schreef:....Jammer dat het er vandaag de dag ingeramd wordt. Nummer 5 is datn m.i. ook: Indoctrinatie.....
Het getuigt van intellect dat zij niet alles wat zij om zich heen zagen klakkeloos accepteerden zoals dieren.
Dat diezelfde mens 200.000 jaar later echter nog steeds in een godheid gelooft (uitzonderingen daargelaten) is wel opmerkelijk.
De reden van dit geloven is inmiddels wel veranderd.
- Terwijl de eerste mensen de godheid zelf ontdekten worden het begrip God nu bij heel wat kinderen met
de paplepel ingegoten, daarna wordt geloven een automatisme.
- Hij wil na zijn dood doorleven, een God in een hemel is daarvoor een mooie oplossing.
- Hij wil iemand hebben die hij zonder voorwaarden kan vertrouwen, zijn hart bij kan uitstorten, iemand
hebben die voor hem zorgt, een "hoger" doel in dit leven nastreven.
- De kerk is inmiddels een machtig instituut geworden die niet zonder eigen belang het geloof
blijft aanpraten.
- Een mens wil ergens bijhoren, net zo zijn als anderen om hem heen. Het sociale aspect van de kerk wat
anderen in andere verenigingen vinden. Of zo iemand nog echt in het bestaan van een God gelooft
betwijfel ik wel eens.
EvonD. In een van de stripverhalen van agent 327 geparodieerd met de naam Ulrich von Kräziken. "Sehr gern! Hoewel zie natuurlijk ook alles lezen kunnen in meine boeken die in iedere boekgeschaft billig zu bekomen sein!"Quintein schreef:Goden zijn kosmonauten
Alleen verliep de evolutie niet in een rechte lijn, maar met bokkensprongen in twee richtingen. Aan de ene kant werden er telkens nieuwe genetische berichten op het ‘systeem Aarde’ afgevuurd, die ons via kosmisch stof bereikten. Aan de andere kant hebben buitenaardse bezoekers gericht in het menselijk genoom ingegrepen. (p. 263)
EvonD
Hebben anderen dat hier ook? Dromen dat je overleden ouders nog leven en over dat 'feit' in je droom helemaal niet verbaasd zijn?Berjan schreef:Dromen zijn er debet aan dat men aan voorvader verering doet. Je droomt van je voorouders en denkt dat ze nog leven en een boodschap voor je hadden. Terwijl wij dromen over gestorven voorouders en daardoor juist of wakker schrikken (het is slechts een droom) of lucide dromen (weten dat we dromen en daar gebruik van maken) namen de eerste mensen dit enorm serieus.