Cosmos: A Spacetime Odyssey

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Cosmos: A Spacetime Odyssey

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:De serie is niet ingewikkeld, omdat het als doel heeft een groot publiek te bereiken en mensen warm te maken voor de wetenschap.
Ik vind het een fantastische serie, omdat in de marge weer discussies ontstaan waarbij gelovigen niets anders doen dan zichzelf belachelijk maken en zorgen dat nog meer mensen het geloof de rug toekeren.
Gisteren een deel gezien (na alle aandacht :) ). De echte details mis ik maar het is wel een interessant kijkspektakel. Lijkt mij uitermate geschikt voor onderwijs doeleinden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef: Ik vind het een fantastische serie, omdat in de marge weer discussies ontstaan waarbij gelovigen niets anders doen dan zichzelf belachelijk maken en zorgen dat nog meer mensen het geloof de rug toekeren.

De serie is niet bedoeld voor mensen die in de materie al zijn ingeschoten en die vinden dat de serie te simpel is.
Maar dat vind ik dan een manko aan de serie. Ze slaat wel erg grote stappen over en de indruk wordt soms gewekt dat een vis plots op het land gaat lopen. Alleen met een beetje gezond verstand weet je dat dat niet het geval is. Dit viel mij tenminste op: M.i. moet er meer aandacht worden gegeven aan de enorme tijdsspanne waarin evolutie werkt. Iedere keer weer. Alleen in het eerste deel werd hier iets over uitgeweid (lastig woord! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... uitweiden/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En deel 3 blijft dan weer te lang bij Newton hangen. Blijft de moeite van het kijken echter nog wel waard.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

dikkemick schreef:En deel 3 blijft dan weer te lang bij Newton hangen. Blijft de moeite van het kijken echter nog wel waard.
Zeker, net als de nieuwe serie van good old David Attenborough (88), 'The rise of the Animals' die om 18,00 uur te zien was.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zit nu in deel 4. Wederom wordt religie onderuit geschoffeld. Een fraaie aflevering over ruimte en tijd (en beweging) en het feit dat 6000 jaar een godsonmogelijkheid is.
Ben werkelijk benieuwd hoe dit in de USA beleefd wordt. Je ziet het met eigen ogen, het wordt duidelijk uitgelegd en spreekt (bijna) voor zich. En...geen dubbele agenda. Een aanrader, deze aflevering.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Deel 5
De klapper zal nog moeten komen. Schitterende laatste beelden (van radiogolven tot gammastraling) en een uitleg over Fraunhofer-lines, maar dit is de minste aflevering tot nu toe (wat mij betreft).
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
Dat beloof ik schreef: Ik vind het een fantastische serie, omdat in de marge weer discussies ontstaan waarbij gelovigen niets anders doen dan zichzelf belachelijk maken en zorgen dat nog meer mensen het geloof de rug toekeren.

De serie is niet bedoeld voor mensen die in de materie al zijn ingeschoten en die vinden dat de serie te simpel is.
Maar dat vind ik dan een manko aan de serie. Ze slaat wel erg grote stappen over en de indruk wordt soms gewekt dat een vis plots op het land gaat lopen. Alleen met een beetje gezond verstand weet je dat dat niet het geval is. Dit viel mij tenminste op: M.i. moet er meer aandacht worden gegeven aan de enorme tijdsspanne waarin evolutie werkt. Iedere keer weer. Alleen in het eerste deel werd hier iets over uitgeweid (lastig woord! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... uitweiden/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Grappig.

Wat is nu het verschil tussen 984 miljoen jaar geleden en 980 miljoen jaar geleden?

precies: 4 miljoen jaar. In een beschouwing niet te meten, en geen enkel punt aan te wijzen van: en toen gebeurde het
Maar het is wel langer dan de hele mensheid (vanaf we uit de bomen klommen) bestaat!

De overgang van sommige zeedieren naar landdieren verliep natuurlijk uiterst geleidelijk (zoals evolutie werkt) ...

plus, dikkemick, ik denk dat de BBC probeert alle kampen tevreden te stellen: evolutie zowel als ID/crea. Niet teveel nadruk op werkelijkheid.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Probleem is (Henk) dat we ons het verschil tussen 1 miljard en 1 miljoen al niet meer kunnen voorstellen.

En of de crea's blij zijn met deze docu...
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Probleem is (Henk) dat we ons het verschil tussen 1 miljard en 1 miljoen al niet meer kunnen voorstellen.

En of de crea's blij zijn met deze docu...
wat is nu helemaal 999 miljoen jaar in de evolutie???

de aarde had al meer tijd nodig om gewoon af te koelen.

Dit soort tijdseenheden zegt ons inderdaad niets.

Het doorlopen van de evolutie in gigantische stappen lijkt het verhaal van evolutie te ondermijnen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En 't mooie is: Darwin had nog geen benul van de werkelijke ouderdom van de aarde. De schattingen die er destijds lagen, pasten niet in zijn evolutietheorie. En DAT maakt wetenschap zo mooi. Er wordt niet van alles verzonnen om het toch maar passend binnen die tijd te laten zijn. Een goede theorie wordt gewoon bevestigd. Maar dat staat even los van deze docu.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Deel 6: Beetje hak op de tak. Van micro-naar macro en weer terug om te eindigen met neutrino;s
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Deel 7 begint er weer op te lijken. Schitterende beelden met duidelijke uitleg over het ontstaan van de aarde inclusief de fouten (schattingen) die de wetenschappers gemaakt hebben met daarbij de manieren van correcties zodat de ouderdom op iets meer uitkomt dan zaterdag 18.00 uur oktober 6000 jaar geleden.
Maar verder m.i. een te lange uitstap naar loodvergiftigingen met daarbij de economische belangen welke uiteraard zwaarder wegen dan milieu en gezondheid.
De logische volgorde in de films (en tijdens de losse delen) heb ik nog niet ontdekt. Deze aflevering draait eigenlijk slechts om lood!
Einstein/Mick
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

dikkemick schreef:Deel 7 begint er weer op te lijken. Schitterende beelden met duidelijke uitleg over het ontstaan van de aarde inclusief de fouten (schattingen) die de wetenschappers gemaakt hebben met daarbij de manieren van correcties zodat de ouderdom op iets meer uitkomt dan zaterdag 18.00 uur oktober 6000 jaar geleden.
Maar verder m.i. een te lange uitstap naar loodvergiftigingen met daarbij de economische belangen welke uiteraard zwaarder wegen dan milieu en gezondheid.
De logische volgorde in de films (en tijdens de losse delen) heb ik nog niet ontdekt. Deze aflevering draait eigenlijk slechts om lood!
Niet helemaal.

Het ging om de onwelwillendheid om de feiten onder ogen te zien (of zelfs eigen "feiten" te verzinnen) om je financiële positie te behouden, en dat zulke samenzweringen over het algemeen hoe dan ook omver worden geworpen.

Onder andere.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bram Kaandorp schreef:
dikkemick schreef:Deel 7 begint er weer op te lijken. Schitterende beelden met duidelijke uitleg over het ontstaan van de aarde inclusief de fouten (schattingen) die de wetenschappers gemaakt hebben met daarbij de manieren van correcties zodat de ouderdom op iets meer uitkomt dan zaterdag 18.00 uur oktober 6000 jaar geleden.
Niet helemaal.

Het ging om de onwelwillendheid om de feiten onder ogen te zien (of zelfs eigen "feiten" te verzinnen) om je financiële positie te behouden, en dat zulke samenzweringen over het algemeen hoe dan ook omver worden geworpen.

Onder andere.
Bedoelde ik dat niet met
met daarbij de economische belangen welke uiteraard zwaarder wegen dan milieu en gezondheid.

Ik vond dit jammer. Deel 7 begon veelbelovend...
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.youtube.com/watch?v=Q109ZB8z6yo" onclick="window.open(this.href);return false;
Creationistische humor.
Einstein/Mick
Plaats reactie