collegavanerik schreef:Doppelganger de reden dat ik niet op je grafieken reageer is dat het same old same old is.
Wauw, wat een ontzettend goede reden om er niet dieper op in te gaan. Iemand komt met een argument aanzetten dat je al eerder hebt gehoord, heeft dus per definitie ongelijk en daar hoef je dan verder geen woorden meer aan vuil te maken? Kom op, CvE, je zit al lang genoeg op dit forum om te weten dat dat geen geaccepteerde manier van discussiëren is.
collegavanerik schreef:Ik merk dat je er emotioneel bij betrokken bent, (...)
Niet zozeer bij klimaatverandering. Waar ik me wél druk om maak is het feit dat je pretendeert een vrijdenker te zijn (iemand die zich laat leiden door rede en wetenschap) en hier toch stelselmatig met argumenten aan komt zetten die in een discussie over creationisme niet zouden misstaan. Drogredenen, ontwijken, negeren, oneliners, nietszeggende linkjes...
collegavanerik schreef:(...) maar geloof me ik kijk a twaalf jaar naar de materie, en twaalf jaar wordt ons al voorgespiegeld dat het einde nabij is (...)
Verwijs dan eens naar één klimaatstudie waarin men concludeert dat 'het einde nabij is'. Eentje maar. 'Het einde is nabij' klinkt namelijk niet echt als een wetenschappelijke conclusie, maar meer als rectaal gefabriceerde stemmingmakerij van een profeet van Anthony Watts.
collegavanerik schreef:(...) en dat het onze schuld is.
Uiteraard is het onze schuld. Er is immers een duidelijk verband tussen het broeikasgas Co2 en opwarming. De afgelopen 150 jaar is de hoeveelheid Co2 in de atmosfeer met 40% toegenomen als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen. Evenredig daaraan zien we een ongekend snelle opwarming van de Aarde. Je punt?
collegavanerik schreef:Natuurlijk is het zinvol om niet te vervuilen, maar het verschil met de jaren zeventig en nu is dat toen reëel bestaande vervuiling werd aangepakt: vliegas, zure regen, kalizouten, kwik. Met als gevolg dat de vervuiling verdween uit de rivieren en lucht. Toen had de milieubeweging niks meer te dien en ging het over op onzichtbare en toekomstige vervuiling en werd het plantenvoedsel co2 gebrandmerkt als het satanisch gas.
Oh, het is eigenlijk een samenzwering van milieubewegingen? En omdat Co2 voedsel voor planten is, kan het
uiteraard geen schadelijke bijwerkingen hebben...
collegavanerik schreef:Het grote verschil met klimaat is dat het een toekomstprognose betreft die direct afhankelijk is van hoe de ontwikkelingslanden tot een menswaardig welvaartsniveau kunnen stijgen. Kortom het is een catch22 die volledig op het bord ligt van de ontwikkelingslanden. Economisch groeien en co2 uitstoten of niet groeien en mensen van armoede laten doodgaan. De landen kiezen begrijpelijk voor optie 2.
Onzin. In de top
20 van grootste producenten van Co2 staat geen enkel ontwikkelingsland. De kans dat ontwikkelingslanden ons op dat gebied de komende decennia massaal voorbij gaan streven is zeer onwaarschijnlijk.
collegavanerik schreef:Verder helpen windmolens niet, komt er binnenkort een revolutie op het gebied van batterij- en zonneenergie technologie, weet de USA de co2 uitstoot te verlagen door schaliegastechnologie, en kunnen we in nederland beter kerncentrales gaan bouwen omdat Putin aan de aardgaskraan zit.
Wetenschap en beleid zijn twee verschillende zaken.