Lees voor de 'grap' het begin hier:
http://forums.marokko.nl/archive/index. ... denis.html" onclick="window.open(this.href);return false; eens. Milkyway schijnt uit "waarheen, waarvoor"van Mieke telkamp nog besnijdenis te kunnen filteren.
Hier een uitleg voor de mannen:
http://www.sunni.nl/index.php?option=co ... &Itemid=70" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan tenslotte de vrouw:
http://www.sebisme.nl/vrouwenbesnijdenis-in-de-islam/" onclick="window.open(this.href);return false;
inderdaad cultureel, niet religieus.
Toch valt de appel niet heel ver van de boom wat islam betreft.
Dat vrouwenbesnijdenis niet expliciet voorkomt in de Koran, betekent niet direct dat de islam er neutraal tegenover staat. Naast de Koran beroepen moslims zich immers ook op de Ahadith, een grote verzameling van overleveringen over het doen en laten en de uitspraken van de profeet Mohammed. [32] Door bestudering van de Ahadith, die bestaat uit afzonderlijke Hadiths, leert men de soenna, de manier van Mohammed kennen. Omdat Mohammed volgens moslims de perfecte mens was en een ieder zou moeten proberen om naar zijn voorbeeld te leven, vormen de Ahadith een essentieel onderdeel van het islamitisch geloof. [23][34]
In tegenstelling tot de Koran, maakt de Ahadith meerdere malen melding van vrouwenbesnijdenis. Abu Hurayrah heeft bijvoorbeeld overgeleverd: “Ik heb de profeet horen zeggen: de ‘fitrah’ (natuurlijke aanleg) bestaat uit vijf elementen: besnijdenis, het scheren van schaamhaar, het knippen van de nagels, het epileren van okselhaar en het kortknippen van de snor.” Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. [13][14][15] Een tweede Hadith, van Abu Dawood, maakt melding van een vrouw die besnijdenissen uitvoerde in de stad Medina. Umm Atiyyah heeft overgeleverd dat Mohammed tegen deze vrouw zei: “Snijd niet te diep, want dit is beter voor de vrouw en wenselijker voor de echtgenoot.”
Maar evenals in het christendom kun je vele kanten op met een tekst.
Conclusies mogen echter niet te snel worden getrokken: niet iedere Hadith is authentiek, onbetwistbaar en slechts voor één interpretatie vatbaar. Het vergaren van voldoende kennis over de islam om een gedegen uitspraak te kunnen en mogen doen over de waarde en de geldigheid van een Hadith, vereist jarenlange studie. De gemiddelde moslim wendt zich daarom tot islamitische wetgeleerden en theologen voor tekst en uitleg. Naast de Koran en de Ahadith, laten moslims zich dus ook leiden door de uitspraken van wetgeleerden, welke staan opgetekend in fatwa’s.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick