Euthanasiasme

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Euthanasiasme

Bericht door HenkM »

Even in het verlengde, maar eigenlijk in het begin:

Morgen wordt in België, als eerste land ter wereld, gestemd over het laten vallen van de leeftijd waarop om euthanasie gevraagd kan worden. Nu is die nog 18 jaar.

In Nederland is die 12 jaar. t/m 15 is ouderlijke toestemming nodig. 16/17 e.v. hebben die niet nodig.

In alle gevallen is psychiatrisch onderzoek noodzakelijk.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HenkM schreef:Even in het verlengde, maar eigenlijk in het begin:

Morgen wordt in België, als eerste land ter wereld, gestemd over het laten vallen van de leeftijd waarop om euthanasie gevraagd kan worden. Nu is die nog 18 jaar.

In Nederland is die 12 jaar. t/m 15 is ouderlijke toestemming nodig. 16/17 e.v. hebben die niet nodig.

In alle gevallen is psychiatrisch onderzoek noodzakelijk.
ouderlijke toestemming is ook in België nodig (volgens het nieuws), het is alleen van toepassing op fysiek lijden terwijl bij volwassenen euthanasie ook bij psychisch lijden mogelijk is
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

appelfflap schreef: ......... het is alleen van toepassing op fysiek lijden terwijl bij volwassenen euthanasie ook bij psychisch lijden mogelijk is
Dat werd in het Nederlandse nieuws niet vermeld. Althans, ik merkte dat niet.

Er werd nadrukkelijk door één van de kinderartsen gezegd dat ook heel jonge kinderen wilsbekwaam geacht konden worden. Natuurlijk niet iedereen, maar dat geldt ook voor ouderen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HenkM schreef:[
Dat werd in het Nederlandse nieuws niet vermeld. Althans, ik merkte dat niet..
samengevat
1 het kind moet wilsbekwaam zijn (w beoordeeld door arst en jeugdpsychiater)
2 fysiek lijden
3 terminaal ziek
4 beide ouders moeten schriftelijk instemmen
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:
Jin schreef:Ik proef de ironie niet echt...
Waarom willen ze dan niet zelf dood?
"Mag niet van God."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:
Bonjour schreef: Dat betekent dat je de doodwens moet beoordelen.
maar dan beslis je in zijn plaats over zijn recht op leven, dat staat lijnrecht tegenover zelfbeschikkingsrecht.
mij maakt het niet uit waarom iemand wil sterven, is hij volwassen dan zou het mogelijk moeten zijn.
Hmm, ik denk wel dat je peer pressure zo veel mogelijk moet uitsluiten. (erfenissen en zo)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jagang schreef:
appelfflap schreef:
Bonjour schreef: Dat betekent dat je de doodwens moet beoordelen.
maar dan beslis je in zijn plaats over zijn recht op leven, dat staat lijnrecht tegenover zelfbeschikkingsrecht.
mij maakt het niet uit waarom iemand wil sterven, is hij volwassen dan zou het mogelijk moeten zijn.
Hmm, ik denk wel dat je peer pressure zo veel mogelijk moet uitsluiten. (erfenissen en zo)
Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HenkM schreef: Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.
Kinderen kunnen het ook zat worden om elke keer weer op te draven, en niet meer of nauwelijks herkend te worden?
Ze wonen tegenwoordig ook niet meer allemaal om de hoek.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fish schreef:
HenkM schreef: Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.
Kinderen kunnen het ook zat worden om elke keer weer op te draven, en niet meer of nauwelijks herkend te worden?
Ze wonen tegenwoordig ook niet meer allemaal om de hoek.
Dat bedoelde ik dan ook met: het opheffen van de zorgplicht. Zoiets kan talloze huishoudens ontwrichten
Plaats reactie