Euthanasiasme
Moderator: Moderators
Re: Euthanasiasme
Even in het verlengde, maar eigenlijk in het begin:
Morgen wordt in België, als eerste land ter wereld, gestemd over het laten vallen van de leeftijd waarop om euthanasie gevraagd kan worden. Nu is die nog 18 jaar.
In Nederland is die 12 jaar. t/m 15 is ouderlijke toestemming nodig. 16/17 e.v. hebben die niet nodig.
In alle gevallen is psychiatrisch onderzoek noodzakelijk.
Morgen wordt in België, als eerste land ter wereld, gestemd over het laten vallen van de leeftijd waarop om euthanasie gevraagd kan worden. Nu is die nog 18 jaar.
In Nederland is die 12 jaar. t/m 15 is ouderlijke toestemming nodig. 16/17 e.v. hebben die niet nodig.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
- Banned
ouderlijke toestemming is ook in België nodig (volgens het nieuws), het is alleen van toepassing op fysiek lijden terwijl bij volwassenen euthanasie ook bij psychisch lijden mogelijk isHenkM schreef:Even in het verlengde, maar eigenlijk in het begin:
Dat werd in het Nederlandse nieuws niet vermeld. Althans, ik merkte dat niet.appelfflap schreef: ......... het is alleen van toepassing op fysiek lijden terwijl bij volwassenen euthanasie ook bij psychisch lijden mogelijk is
Er werd nadrukkelijk door één van de kinderartsen gezegd dat ook heel jonge kinderen wilsbekwaam geacht konden worden. Natuurlijk niet iedereen, maar dat geldt ook voor ouderen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
-
- Banned
samengevatHenkM schreef:[
Dat werd in het Nederlandse nieuws niet vermeld. Althans, ik merkte dat niet..
1 het kind moet wilsbekwaam zijn (w beoordeeld door arst en jeugdpsychiater)
2 fysiek lijden
3 terminaal ziek
4 beide ouders moeten schriftelijk instemmen
"Mag niet van God."Peter van Velzen schreef:Waarom willen ze dan niet zelf dood?Jin schreef:Ik proef de ironie niet echt...
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Hmm, ik denk wel dat je peer pressure zo veel mogelijk moet uitsluiten. (erfenissen en zo)appelfflap schreef:maar dan beslis je in zijn plaats over zijn recht op leven, dat staat lijnrecht tegenover zelfbeschikkingsrecht.Bonjour schreef: Dat betekent dat je de doodwens moet beoordelen.
mij maakt het niet uit waarom iemand wil sterven, is hij volwassen dan zou het mogelijk moeten zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.Jagang schreef:Hmm, ik denk wel dat je peer pressure zo veel mogelijk moet uitsluiten. (erfenissen en zo)appelfflap schreef:maar dan beslis je in zijn plaats over zijn recht op leven, dat staat lijnrecht tegenover zelfbeschikkingsrecht.Bonjour schreef: Dat betekent dat je de doodwens moet beoordelen.
mij maakt het niet uit waarom iemand wil sterven, is hij volwassen dan zou het mogelijk moeten zijn.
Kinderen kunnen het ook zat worden om elke keer weer op te draven, en niet meer of nauwelijks herkend te worden?HenkM schreef: Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.
Ze wonen tegenwoordig ook niet meer allemaal om de hoek.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat bedoelde ik dan ook met: het opheffen van de zorgplicht. Zoiets kan talloze huishoudens ontwrichtenFish schreef:Kinderen kunnen het ook zat worden om elke keer weer op te draven, en niet meer of nauwelijks herkend te worden?HenkM schreef: Ik denk dat in een enkel geval dit een rol kan spelen. Noodzaak van zorg opheffen, erfenis: die in beide gevallen toch wel op het punt van actualiseren komen. Maar is inderdaad soms niet uit te sluiten. Wellicht zelfs met medewerking van de persoon zelf. En dat zal wel niet geaccepteerd worden (door de psychiater) als een geldige reden.
Ze wonen tegenwoordig ook niet meer allemaal om de hoek.