vegan-revolution schreef:Veganisme wordt in de statuten van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme omschreven als :
Veganisme is een op uiteenlopende motieven gebaseerde levenshouding waarbij ernaar wordt gestreefd te leven zonder enige vorm van exploitatie van dieren en, waar mogelijk, rekening te houden met alle andere vormen van leven.
Het woord "streven" geeft al aan dat het veganisme niet iets absoluuts is.
Dit blijkt ook uit de verdere kwalificatie van een veganist in de statuten :
Een veganist zal, voor zover dit praktisch haalbaar is, uit vrije wil ook anderszins geen dierlijke producten gebruiken, ook niet als onderdeel van een ander product.
Er wordt op dezelfde site ook gezegd:
http://www.veganisme.org/de-vereniging/doelstellingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
De NVV heeft ten doel het bevorderen van het veganisme en het bevorderen van beëindiging van alle exploitatie van dieren en richt zich daarbij vooral op Nederland.
En dat beëindigen van "alle exploitatie van dieren" sluit naadloos aan op het volgende:
http://www.liberales.be/essays/wajsbergdierenrechten" onclick="window.open(this.href);return false;
De "vrije wil" is uiteraard discutabel, maar waar het hier vooral om gaat is de focus op praktische haalbaarheid.
Zo af en toe duikt er weer een artikel op waarin het veganisme als absoluut wordt voorgesteld en dan is het eenvoudig om dat stroman-veganisme te karikaturiseren.
Ik weet niet of de Nederlandse uitleg van veganisme maakt dat veganisme grosso modo als karikatuur is neergezet.
Het lijkt me dat de mensen achter de "dierenrechtenbeweging" ook veganisten zijn, al zal niet elke veganist bij die stroming aangesloten zijn.
Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat er radicale en minder radicale types zijn.
De talloze nadelen (niet alleen voor de dieren zelf, maar vooral ook voor mensen) van grootschalig diergebruik, heb ik hier al meer dan eens uit de doeken gedaan en ik neem aan dat ik die niet hier nog eens hoef te herhalen. Vanwege die nadelen heeft het veganisme zeker zin en is vanwege het "streven" en de "praktische haalbaarheid" mijns inziens zeker niet te radicaal.
Te grootschalig diergebruik, is een gevolg van een te grote bevolking.
Bij een duurzaam bevolkingsaantal, is veeteelt geen probleem.
Ik zie duurzaamheid niet als een oefening in (zelfopgelegde) schaarste, maar als een oefening in het bereiken van een bevolkingsaantal dat zodanig laag is, dat iedereen een modern leven kan leiden met alles er op en er aan.