dikkemick schreef:Maar ik blijf hier ruimte zien voor "je genen de baas zijn". Doorzetten omdat er o.a. hulp vanuit de omgeving geboden kan worden en omdat de omstandigheden er toe nopen (duurder worden tabak, meer mensen die overlast hebben van je uitstoot...)
Mensen die een sterke neiging hebben om verslaafd te raken, raken na het stoppen met roken wel weer verslaafd aan iets anders. (eten/drinken/gokken/internet/drugs)
Misschien heb jij de mazzel om niet verslavingsgevoelig te zijn, maar het is vanuit die stoel natuurlijk wel gemakkelijk oordelen over diegenen die wél zo'n predispositie kennen.
Ik denk dat je bovendien jezelf tegenspreekt:
dikkemick schreef:
Ik heb zoiets van...So be it. Dan rookt alleen de elite nog! Van mij mag die accijns dus verdubbeld worden. Lekker belangrijk. Verbieden werkt niet. Hoe? Verslaafden halen de dope dan over de grens. Strenge controle? Zware straffen?
Nee, roken houd je niet meer tegen. Willen ze ook niet tegenhouden, juist vanwege die schatkist.
En die buren (behoren m.i. tot die elite) blijven echt wel roken. Ze kunnen niet anders.
Want een ander punt dat ik wilde aansnijden. ALS er hier stoppers tussen zitten...Heeft dit niet ALLES met karakter te maken? Dat zoveel pogingen mislukken, ligt m.i. niet aan de troep in de sigaret, maar puur aan de persoon. Of deze echt wil, of niet.
Zielig vind ik die mensen (zoals de buren) die bijna ieder kwartier even naar buiten komen, om maar te moeten roken. Heb je dan een probleem of niet?
Zo'n grote voorstander van "je genen de baas" ben je zelf blijkbaar ook niet.
Waarom zou je roken immers niet kunnen stoppen als een ieder "baas over zijn genen" is?