Jagang schreef:
Maar dat is geen reden om keukentrapjes te verbieden, en de doodstraf toe te staan.
Niemand gaat immers een keukentrapje op om dood te vallen.
De doodstraf wordt echter wel uitgesproken met de bedoeling om iemand te doden, zelfs als het "per ongeluk" gebeurt.
Niemand gaat ook 130 rijden,of 140, of 150, om er ongelukken mee te krijgen.
Mijn punt is meer: het bewust verhogen van de limiet brengt meer doden met zich mee. Niet een risico waar de andere weggebruikers om vroegen. Dan staat er nb in de Telegraaf vandaag: waar blijft die 130 op de A2 .... Voor nog eens seconden winst.
Het vervuilen van het (rivier)water, het vergiftigen van lucht, brengt ook slachtoffers mee, die er evenmin om vroegen. De oorzaak hier is de productiekosten laag te houden.
Natuurlijk houdt leven ook risico's in. Als ik straks van de stoep duikel, en onder een vrachtauto, of bus, terechtkom, ben ik ook gezien. Als ik straks stik in een kippebotje .. tja ... de heer geeft en de heer neemt!
Maar de enkeling (zoals een H, zoals een Breiving) hebben er wel om gevraagd.
Nu zet ik er echt een . achter.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)