Als de bijbel, o.a., zegt: gij zult niet doden, en men wil zich daarop beroepen bij het niet onder de wapenen te hoeven, dan is dat hier geen argument (geweest). Ik weet niet hoe dat in Finland zit.
Dat deze bijbel op andere plekken doden/verkrachten/martelen wel toestaat/aan beveelt is een ander verhaal.
Maar mijn standpunt is dat voorkomen beter is dan genezen.
Een voornaam argument hier is de economische:
sommige meisjes/vrouwen/gezinnen zijn financieel niet in staat een kind te onderhouden, laat staan een behoorlijk leven te bieden. Kwaliteit van leven behoort ook bij de rechten van een (ongeboren) kind.
sommige ouders zijn dermate zwak begaafd dat ook zij niet voor een kind kunnen zorgen. In hoeverre die een afgewogen besluit tot abortus kunnen nemen weet ik even niet.
Ook andere argumenten kunnen een rol spelen:
erfelijke eigenschappen/voorafgaande (mislukte) zwangerschappen/verkrachtingen.
Wie zou de kinderen daarvan willen veroordelen tot een leven vol ellende? Alweer kwaliteit van leven!
Maar ik begrijp het wel: een levenslange (gevangenis)straf heeft de voorkeur boven verstandig handelen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)