Waarom is er iets?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Waarom is er iets?

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
Hoe lang ik ook de tijd heb, Ik zal nooit in een universum leven waarin ikzelf niet besta.

There you go. . . . .
Om met Descartes te spreken: ik denk, dus ik besta
(nu zijn er lieden die niet denken :D )

Niettemin: grappig van dit topic, Peter. Ik liep al een aantal dagen te denken over De Oerknal en daarvoor.

Tijd is niets anders dan wat verloopt tussen twee, of meer, opéénvolgende gebeurtenissen. Als er niets gebeurt, is er (dus) geen tijd.

Maar laten we nu eens pogen om in massa en tijd te denken.

Gegeven: we hebben niets

Natuurwetten bestaan (natuurlijk) wel, maar zijn niet te traceren,omdat er niets gebeurt.

Op het moment van de eerste gebeurtenis begint er tijd te verstrijken. Wat zou dat geweest kunnen zijn?

Nu zijn er twee mogelijkheden:(en ik weet dat mijn idee absoluut geen wetenschappelijke basis hebben)
1. positieve massa en negatieve massa heffen elkaar op (qua massa, maar niet qua gebeurtenissen: als er massa is, zijn er elementen (aan het werk) - dus gebeurt er iets. Dit haalt het moment van de allereerste gebeurtenis onderuit. Op gegeven moment zal één van de twee de overhand krijgen, en daarmee een gigantische massa (en natuurwetten?) in werking stelt.
Natuurwetten die, gegeven genoeg tijd, er voor kunnen zorgen dat er (ergens) leven ontstaat. Organismen.
En dat in minstens 1 geval ook gedaan hebben. Evolutie deed de rest.
2. Het heelal, waar de Melkweg een onderdeel van is, heeft gewoon altijd bestaan.
Nu zag ik onlangs een plaatje in een boek van Dawkins: De fantastische werkelijkheid (over fabels en werkelijke wetenschap), waarin een opname wordt getoond van het heelal met, naar verluidt, miljarden "Melkwegstelsels". Het aantal betwist ik wel, want geen hond die ze ooit heeft geteld, want er is ook nog een, niet onbelangrijk, onzichtbaar gedeelte. Zowel in materie als in voor ons niet zichtbaar.
Niettemin, als je in ogenschouw neemt de niet onaanzienlijke gezamenlijke massa, de afstanden, de snelheden waarmee deze stelsels zich verplaatsen (wat direct bij mij de vraag opwerpt of deze stelsels nooit botsen, en zo ja (wat m.i. onontkoombaar is), wat er dan gebeurt?

De volgende vraag: is de leeftijd van elk van die stelsels hetzelfde,of komen er geregeld nieuwe bij? En vallen er ook af ? (botsingen, of anderszins).

Tot slot, Peter,
jij zegt, en niet voor het eerst: alleen wat je waarneemt bestaat.
Dat kun je toch niet volhouden?
Dat hangt maar helemaal af van de stand van de wetenschap, en/of de evolutionaire ontwikkeling van onszelf.
bv. het meten van afstanden van miljarden lichtjaren kunnen we pas vrij kort. Het detecteren van deeltjes idem. DNA, genen, evolutie: bestonden altijd al, maar werden heel lang niet onderkend.
Het Higgs-Boson deeltje werd van aangenomen, berekend, dat het bestond, maar pas heel onlangs werd er een glimpse van opgevangen. En er zijn meerdere van die deeltjes waarvan het bestaan wel wordt berekend, maar nog niet zijn waargenomen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Peter van Velzen schreef:
Hoe lang ik ook de tijd heb, Ik zal nooit in een universum leven waarin ikzelf niet besta.

There you go. . . . .
verdraaid je hebt gelijk, in die oneindigheid bestaan er dan ook nooit vierkante cirkels. Wiskundige onmogelijkheden lijken mij uitgesloten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

HenkM schreef:
Natuurwetten bestaan (natuurlijk) wel, maar zijn niet te traceren,omdat er niets gebeurt.
Niets is niets. Dan bestaan er ook geen natuurwetten.

Bovendien zijn natuurwetten niet statisch te noemen. Binnen de kwantumfysica gaan onze bekende natuurwetten al niet op. Toch vormt die vreemde wereld de essentie waaruit we zijn opgebouwd.

Rondom een zwart gat zien we idem dat de voor ons geldende natuurwetten zich ineens heel anders gaan gedragen.

Punt is dat we het niet weten. Onze wetenschappers zijn niet in staat met hun beste telescopen achter de uniforme achtergrondstraling te kijken. Dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Het hele concept van de oerknal betreft waarnemingen door te kijken naar licht wat 13,5 miljard jaar onderweg is. Dat is onze enige waarnemingshorizon. Bovendien zijn er een hele hoop onbekende factoren waarover we speculeren maar waarvan het bestaan nooit is vastgesteld. Zo vermoeden we dat het gros van ons heelal bestaat uit donkere materie, maar zoiets is nooit onomstotelijk aangetoond. We kunnen alleen het gedrag waarnemen die onze sterrenstelsels bijeen houdt. Donkere energie verklaart de expansiesnelheid van dit universum, maar wat deze kracht precies is weten we niet. Kortom, er staan nog veel vragen open.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Klikzoi schreef:
HenkM schreef:
grappig dat wiskundige wetten wel universeel geldig zijn.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Klikzoi schreef:
HenkM schreef:

Bovendien zijn natuurwetten niet statisch te noemen
Natuurwetten zijn niet afhankelijk van wat er is. Maar ALS het er is, werkt het op die en die manier.
Hier op aarde, althans.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mag ik u er op wijzen dat zowel natuurwetten als wiskundige wetten alleen kunnen bestaan voor zover er hersenen zijn (of gelijkwaardige alternatieven) die ze kunnen bevatten.

@henkm:
Ik zal niet beweren dat alleen datgene bestaat dat ik kan waarnemen, Ik ga er van uit dat jullie ook allemaal bestaan. Maar wat ik wel altijd tracht te zeggen is dat onze waarnemingen - hoe subjectief en verwrongen ze ook mogen zijn, het enige zijn dat we hebben om aan te nemen dat er iets bestaat. Al het andere betreft slechts theorieën waarmee wij onze waarnemingen kunnen verklaren, en toekomstige waarnemingen kunnen voorspellen.
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:Mag ik u er op wijzen dat zowel natuurwetten als wiskundige wetten alleen kunnen bestaan voor zover er hersenen zijn (of gelijkwaardige alternatieven) die ze kunnen bevatten.
Dit is niet zo, Peter.

Die wetten bestaan. Of iemand het kan gebruiken is een ander verhaal.

Toen wij nog in de bomen leefden kenden we ze ook niet. Maar ze bestonden wel.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:
Peter van Velzen schreef:Mag ik u er op wijzen dat zowel natuurwetten als wiskundige wetten alleen kunnen bestaan voor zover er hersenen zijn (of gelijkwaardige alternatieven) die ze kunnen bevatten.
Dit is niet zo, Peter.

Die wetten bestaan. Of iemand het kan gebruiken is een ander verhaal.

Toen wij nog in de bomen leefden kenden we ze ook niet. Maar ze bestonden wel.
Jij en ik hebben nooit in de bomen geleefd; je zult onze voorouders bedoelen.
Ongetwijfeld vielen er dingen uit die bomen naar beneden en ongetwijjfeld was de omtrek van de aarde toen ook ruim 3,14 maal haar doorsnee, maar wetten waren dat niet. Niemand had enig idee waarom alles naar beneden behalve de zon de maan en de sterren en niemand had enig idee dat de aarde een omtrek of een doorsnee had. Ergo: Geen wetten.

Veel later, toen de spraak was uitgevonden had je het nog kunnen vragen ook. Niemand zou je hebben geloofd als je had verteld dat de dwaalsterren rond de zon bewogen, of dat de verhouding tussen de doorsnee van de volle maan en haar omtrek niet als verhouding van twee gehele getallen was uit te drukkne. Je zou het danook niet beweerd hebben, want je had het zelf ook niet geloofd.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Mogelijk dat er enige verwarring is met natuurkundige constanten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkundige_constante" onclick="window.open(this.href);return false;
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Natuurkundige wetten bestaan maar ze zijn relatief en niet absoluut. Want de gehele kwantum fysische werkelijkheid maakt deel uit van datzelfde universum waar deze wetten niet opgaan. Ik benoemde ook het voorbeeld van een zwart gat waar de natuurkundige wetten anders verlopen.

Dus binnen een bepaalde laag van het totale universum lijken deze wetten vanuit onze waarneming absoluut, maar we weten intussen dat deze natuurkundige wetten binnen andere lagen van datzelfde universum niet opgaan.

Kijk naar de oerknal. Na 13,5 miljard jaar zou de expansiedrift moeten afnemen. Nu weten we dat die juist versneld en hiervoor is de term donkere energie bedacht. (zonder ook maar iets te weten wat die donkere energie inhoud) Het gedrag is in tegenspraak met de huidige natuurkundige wetten, zoals wij die in het dagelijkse leven waarnemen en ervaren.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Klikzoi schreef:Natuurkundige wetten bestaan maar ze zijn relatief en niet absoluut. Want de gehele kwantum fysische werkelijkheid maakt deel uit van datzelfde universum waar deze wetten niet opgaan. Ik benoemde ook het voorbeeld van een zwart gat waar de natuurkundige wetten anders verlopen.

Dus binnen een bepaalde laag van het totale universum lijken deze wetten vanuit onze waarneming absoluut, maar we weten intussen dat deze natuurkundige wetten binnen andere lagen van datzelfde universum niet opgaan.

Kijk naar de oerknal. Na 13,5 miljard jaar zou de expansiedrift moeten afnemen. Nu weten we dat die juist versneld en hiervoor is de term donkere energie bedacht. (zonder ook maar iets te weten wat die donkere energie inhoud) Het gedrag is in tegenspraak met de huidige natuurkundige wetten, zoals wij die in het dagelijkse leven waarnemen en ervaren.
Het zijn wellicht andere natuurwetten die aan het werk zijn. Wetten die hier (nog) niet bekend zijn, omdat ze hier niet te testen zijn, dat hier (alleen maar) gematigde krachten spelen, en de uitersten daarvan elders in het heelal.
bv... is er een centrum van het heelal? zo ja, wat zouden we daar aantreffen? welke leeftijd heeft dat centrum? Wellicht vinden we die antwoorden nooit.
Maar we moeten wel haast maken met het vinden van een bewoonbare planeet, liefst (veel) jonger dan de aarde, want over enkele miljarden jaren komt de zon te dichtbij? Of verdwijnt de aarde.
Hoe ziet de beschaving er dan uit? Hoe zouden wij, als mens, of andere dieren, als intelligente levensvorm, zijn geëvolueerd?
(maar dat is voor filosofen)
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Ik zat hier onderanderen vannacht over na te denken.

Als je een gat graaft dan maak je ondertussen een berg. Ik denk dat het gat negatieve materie/energie/tijd is en de berg positieve materie/energie/tijd is. Dus dat beiden niet zonder elkaar kunnen bestaan omdat het universum nou eenmaal op nul moet staan. op het 'niks'. Ik denk iig dat met de kennis dat het waarneembare universum bestaat impliceert dat er ook een negatieve kant van dat waarneembare universum bestaat. Of sla ik, zoals zo vaak met dit soort dingen, volledig de plank weer mis?!

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Ik ken het gegeven voorbeeld.

Wat ik weer interessant vind is dat de zogenoemde donkere materie volgens bestaande hypothesen veel groter in aantal moet zijn dan de voor ons zichtbare materie. Dan zou je een onevenredigheid hebben tussen het gat en de berg.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Donkere materie, zwarte gaten, etc. geven geen antwoord waarom er iets is en niet niets.

Misschien dat de optelsom in ons heelal toch 0 is?
Een andere hypothese is dat een groot, ver verwijderd (en nog niet waargenomen) deel van het heelal volledig opgebouwd is uit antimaterie. Bij het ontstaan zou alle materie in één deel en de antimaterie in een ander deel terecht zijn gekomen. Hierbij moet worden opgemerkt dat wij hemellichamen voornamelijk waarnemen door de uitgezonden fotonen, en een foton is gelijk aan zijn antideeltje (een foton is hetzelfde als een antifoton) zodat er geen verschil te zien is.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antimaterie" onclick="window.open(this.href);return false;

Energie is massa en andersom. Misschien is de totale hoeveelheid materie en antimaterie precies 0, dus is de totale hoeveelheid energie ook 0.

Overigens is er geen centrum in het heelal. Het heelal begon overal gelijktijdig en verspreide zich daarna in alle richtingen. Denk aan een ballon die je een beetje opblaast en waarop je stippen zet. Blaas de ballon verder op en je zult zien dat alle stippen zich van elkaar verwijderen. Alleen gebeurt dit in het geval van het heelal in 4 dimensies ipv 3.
Plaats reactie