Utopische maatschappij?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Utopische maatschappij?
Inderdaad in harmonie samenleven kan alleen als alle partijen van goede wil zijn. Degene die geen rekening houdt met de wensen van anderen moet zich er niet over verbazen als die anderen ook geen rekeniing met zijn of haar wensen willen houden.
Maar we kunnen elkaar helpen om het te leren . . . .
Ik wens u alle goeds
- Singulariteit
- Forum fan
Voor mij is de ideale wereld die wereld waar men gewoon tevreden is met wat er is. Toegegeven, het kost ook mij moeite om tevreden te zijn, maar dat is dan ook het enige probleem.
Iedereen een eigen snelheid
Bij een utopie gaat het altijd om de wensen van één individu, of groep, die wet zouden moeten zijn.Peter van Velzen schreef:Inderdaad in harmonie samenleven kan alleen als alle partijen van goede wil zijn. Degene die geen rekening houdt met de wensen van anderen moet zich er niet over verbazen als die anderen ook geen rekeniing met zijn of haar wensen willen houden.
Dat stuit natuurlijk altijd op weerstand.
De ideale samenleving is in die zin onbestaanbaar.
Het kan beter, maar goed wordt het nooit.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Hmm. ik vind het wel goed meestal, ideaal is wat anders.Jagang schreef:
Het kan beter, maar goed wordt het nooit.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Zelfs dat is nog erg onderhevig aan de locatie waar je je bevindt.Fish schreef:Hmm. ik vind het wel goed meestal, ideaal is wat anders.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
Helaas dat is niet de wereld van de mens. De mens is van nature ontevreden.Singulariteit schreef:Voor mij is de ideale wereld die wereld waar men gewoon tevreden is met wat er is. Toegegeven, het kost oo
k mij moeite om tevreden te zijn, maar dat is dan ook het enige probleem.
Ontevreden over zijn voedsel is de mens het gaan koken.
Ontevreden over het kruipen is de mens recht op gaan lopen.
Ontevreden over het grommen en brullen is de mens gaan praten.
Ontevreden over zijn geheugen is de mens gaan schrijven
Ontevreden over zijn ervaringen is de mens gaan lezen
Het is door zijn ontevredenheid dat niet de mens maar de andere primaten met uitsterven bedreigd worden. Ontevredenheid is het gevolg van natuurlijke selectie. Het is onze natuur. zelfs over onze ontevredenheid zijn wij ontevreden. Maar wie niet ontevreden is hij ruste in vrede. , , , ,
Ik wens u alle goeds
- Singulariteit
- Forum fan
ik ben het volledig eens met jouw analyse.Peter van Velzen schreef: Helaas dat is niet de wereld van de mens. De mens is van nature ontevreden.
De mens zal ook niet tevreden zijn met 1 toekomst denk ik dan. Dus misschien zit er nog een toekomst bij waar we tevreden mee kunnen zijn. Voor hen die het geluk hebben bij die toekomst te horen. Over harde waarheden gesproken...
- Singulariteit
- Forum fan
ik denk trouwens dat er nog een raar psychologisch fenomeen kan zijn dat mensen die een zekere tevredenheid uitstralen een soort wantrouwen wekken bij de medemens. Men mag als het ware niet tevreden zijn, althans niet hier in Nederland.
Ben jij tevreden dan?

Henry Ford
Henry Ford
- Singulariteit
- Forum fan
Ik mag het niet teveel laten blijken, want anders voelen andere mensen zich minder tevreden dat ze die tevredenheid niet hebben. Ik ben ontevreden dat ik mijn tevredenheid niet mag laten blijken. Kijk dat is sympathiek toch?Jagang schreef:Ben jij tevreden dan?![]()
- Singulariteit
- Forum fan
Neem me aub niet te serieus. Als je serieus kijkt is er ook gewoon niets om tevreden mee te zijn.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Daar ben ik tevreden meeSingulariteit schreef:Neem me aub niet te serieus. Als je serieus kijkt is er ook gewoon niets om tevreden mee te zijn.
Ik wens u alle goeds
Zodra je tevreden bent stopt de verbetering.
- Singulariteit
- Forum fan
Nooit is het goed genoeg?Igor schreef:Zodra je tevreden bent stopt de verbetering.
Een utopische "maatschappij" is die maatschappij waarin de mens nooit een plaats heeft verworven.
Maar ja, of je dan nog van maatschappij kunt spreken...
Maar ja, of je dan nog van maatschappij kunt spreken...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick