Mick is de naam. Dikkemick

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Mick is de naam. Dikkemick

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef:
Nu sta ik nog wel open voor de mechanismen en processen in religie maar dan meer als een socio-antropologische interesse.
Maar dan kunnen we dus ook zonder religie? M.i. heeft religie nergens patent op, behalve niet open staan voor andermans geloof/overtuiging.
Precies daarom wil ik graag de reden van iemands geloof weten. Vaak is het riedeltje zingeving, morele noodzaak, geen kennis van alternatieven of gewoon gemakzucht, hoewel dat laatste niet zo genoemd maar door mij als dusdanig gezien wordt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Precies daarom wil ik graag de reden van iemands geloof weten. Vaak is het riedeltje zingeving, morele noodzaak, geen kennis van alternatieven of gewoon gemakzucht, hoewel dat laatste niet zo genoemd maar door mij als dusdanig gezien wordt.
Dan zitten we exact op 1 lijn. Ik begrijp het nl. absoluut niet, dat religieuze/gelovige mensen, niet met de rede naar het geloof WILLEN (of kunnen?) kijken. Geloof neemt een heel apart plekje in, in het brein. Een afgezonderd plekje waar alles mogelijk is, hoezeer dat ook tegen de algemene kennis indruist.
Onder de noemer "geloof" mag je werkelijk ALLES beweren. ALLES! Je kan het zo gek niet bedenken en afsluiten met: "Dat is mijn geloof" En wij moeten dat dan accepteren?
Ben nog steeds "The end of faith" van Sam Harris aan het lezen, maar zelfs dit document (helder geschreven) zal een gelovige niet doen wankelen! Er wordt n.b. uitgelegd HOE een gelovige denkt, maar dit dringt eenvoudigweg niet door!
Onbegrijpelijk...religie.

Nou wist ik dat religie (9 van de 10X) met de papllepel wordt ingegoten en dat je als kind geen keus hebt, maar je gaat naar school..leert zelfstandig nadenken...leert problemen te analyseren en soms op te lossen...door logisch te redeneren. Maar...zodra het dan op je geloof aankomt, dan mag dat weer totaal onredelijk zijn! Om gek van te worden!!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TeunisD

Bericht door TeunisD »

Ik was vroeger Jehovah's Getuige en je als je wordt uitgesloten dan wordt je inderdaad 'dood verklaard' zoals Jin hierboven zegt.

Ik stel me later voor 8*)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom TeunisD.

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En zo is mijn "gesprek" met het lid van CIP ook weer doodgelopen. Ik was iets te geirriteerd en MOET meer respect tonen.

Ik HEB respect voor de mens, NIET voor religie. En dat spijt me.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:Iedere verwijzing is welkom! De psychologie achter geloven (in deze tijd) ontgaat me (bijna) volkomen.
Maar wat betreft het uitsluiten ben ik benieuwd. Ik heb begrepen dat alleen gezinsleden nog met de afvallige mogen praten zolang ze thuis wonen.
Mijn poldermodel psychologie bestaat hier uit: angst (voor het hiernamaals), een eeuwenlange hersenspoeling en een voortdurende inprenting (goed, goed, is ook hersenspoeling) om vooral gehoorzaam te zijn aan je ouders EN de pater/voorganger/pastoor/bisschop/kardinaal/paus.

Toevallig is mijn schoondochter ook uit een jg-gezin. Mijn zoon is een (echte) atheïst - hoewel ik niet weet hoe hij zich bij hen opstelt. Het enige dat hij zich ooit liet ontvallen was dat evolutie niet zo bespreekbaar was.
Hoe dat tussen schoondochter en haar ouders/haar (vroegere?) geloofsomgeving gaat weet ik niet.

O ja ... ik word wel angstvallig niet gevraagd op momenten dat de ouders bij hen over de vloer zijn. Beetje jammer wel ...

ps. welkom, mick !
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:En zo is mijn "gesprek" met het lid van CIP ook weer doodgelopen. Ik was iets te geirriteerd en MOET meer respect tonen.

Ik HEB respect voor de mens, NIET voor religie. En dat spijt me.
Daarnaast dient respect verdient te worden. Het is geen automatisme.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Toevallig is mijn schoondochter ook uit een jg-gezin. Mijn zoon is een (echte) atheïst - hoewel ik niet weet hoe hij zich bij hen opstelt.
Deze zie ik nu pas staan. Verwonderlijk op z'n zachtst gezegd. Ik had begrepen van mijn JG-collega, dat zij alleen maar geïnteresseerd zou zijn in iemand die haar gedachten op dat gebeid deelde (lees: Ook een Jehova's getuige). Ben benieuwd hoe het met je zoon afloopt in deze relatie. Onderschat in ieder geval de leer van de JG niet aub. Mocht je schoondochter ooit worden verstoten (omdat ze het licht gaat zien) houdt ze heel weinig vrienden over (alleen die rabiate immorele atheïsten laten ze dan niet vallen)
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
Toevallig is mijn schoondochter ook uit een jg-gezin. Mijn zoon is een (echte) atheïst - hoewel ik niet weet hoe hij zich bij hen opstelt.
Deze zie ik nu pas staan. Verwonderlijk op z'n zachtst gezegd. Ik had begrepen van mijn JG-collega, dat zij alleen maar geïnteresseerd zou zijn in iemand die haar gedachten op dat gebeid deelde (lees: Ook een Jehova's getuige). Ben benieuwd hoe het met je zoon afloopt in deze relatie. Onderschat in ieder geval de leer van de JG niet aub. Mocht je schoondochter ooit worden verstoten (omdat ze het licht gaat zien) houdt ze heel weinig vrienden over (alleen die rabiate immorele atheïsten laten ze dan niet vallen)
Ik krijg nagenoeg geen (direct) contact met haar. Oorzaak: ???????

Een behoorlijk gesprek is dan ook vooralsnog zeer moeilijk.

Maar ik zie haar en haar familie als vrolijk en blij. Anyway: we zien elkaar nauwelijks.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar ik zie haar en haar familie als vrolijk en blij. Anyway: we zien elkaar nauwelijks.
[/quote]

Tja..dat is mijn collega ook. Maar ALS ze uit de club stappen (of zelfs maar teveel vragen stellen)...1 Doffe ellende. En...ze zitten gevangen. Geestelijk dan.
Gelukkig mag de familie nog wel met haar spreken als ze eruit wordt gezet.
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

HenkM schreef:
Ik krijg nagenoeg geen (direct) contact met haar. Oorzaak: ???????

Een behoorlijk gesprek is dan ook vooralsnog zeer moeilijk.

Allemaal ellende Henk.
De vrolijkheid is allemaal schijn.
En jij bent van 'de wereld', daar mag geen contact mee onderhouden worden.
Als het een echtpaar zou zijn wat beide in de JG zat en ze stappen eruit dan is het nummer van de huisarts en de tandarts het enige wat ze over hebben....
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Allemaal ellende Henk.
De vrolijkheid is allemaal schijn.
Of het allemaal schijn is, weet ik niet. Ze is positief ingesteld (mijn collega), ik kan er mee lachen en ze heeft vrienden te over. Zelf hebben ze totaal niet door dat ze in een schijnwereld leven. Echt niet. Dat gaan ze pas zien als ze uitgesloten worden. En dat gun je je ergste vijand niet! Lees verhalen van ex-JG.

(Alleen klopt er veel niet wat op internet staat, aldus mijn collega). Wordt vervolgd want ik probeer in discussie te blijven met haar.
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

Mick, ik kan redelijk inschatten hoe die vrolijkheid in elkaar steekt.
Het is schone schijn.
Neem dat van mij aan.
Jinny

Bericht door Jinny »

Lees eens hier over de materie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gelezen en WEER geschrokken. Maar ALS ik dit laat lezen door mijn collega, dan is steevast de respons: "Je moet niet alles geloven dat op internet staat"

En ik wil ook niet diegene zijn die haar al het verdriet aandoet welke bij uitsluiting komt kijken. Ze heeft mij trouwens al gegarandeerd dat IK haar nooit aan het twijfelen zou kunnen krijgen. Kun je nagaan, hoe je in discussies staat. Machteloos. Maar ik wil zo graag. Waarom weet ik inmiddels zelf niet meer.
Ik heb me de afgelopen weken scheel gelezen en gekeken (youtube), maar wat (behalve wat algemene kennis) schiet ik ermee op?
Het is de reden dat ik steeds meer moeite met het fenomeen religie krijg, terwijl er absoluut mensen tussen zitten die het goed bedoelen.
Einstein/Mick
Plaats reactie