De Christelijke moraal

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

MvdBerg

Re: De Christelijke moraal

Bericht door MvdBerg »

Christelijke politiek is niet hetzelfde als christelijke moraal. In het algemeen heeft de christelijke politiek niet veel op met die moraal. Raar maar waar.
De christelijke moraal is afgeleid van wat het bijbelse personage Jezus Christus in zijn gedrag liet zien. Hij leefde volgens de gouden regel "Wat gij wilt dat u geschied, doe dat voor de ander". In de bijbel staan veel verhalen over hem. Daarin lees je allerlei praktische toepassingen van die ene regel.
De christelijke moraal lijkt moeilijk grijpbaar. Dat heeft een aantal oorzaken.
De bijbel is niet één boek, maar eigenlijk een hele verzameling boeken in één band. De letterlijke weergave van die regel staat in het boek Tobit (Lutherse vertaling 1648, hoofdstuk 4, vers 15 of 16).
Een aantal bijbelboeken zijn uit veel vertalingen wegbezuinigd. Tobit is daar één van. Gelukkig zijn de verhalen over de intrigerende figuur Jezus zijn grotendeels bewaard gebleven. Als je ze letterlijk neemt, zijn ze wat onwaarschijnlijk. Maar je herkent wel in ieder verhaal over Jezus, dat hij die regel uit Tobit tot lijfspreuk had. Het is zijn moraal.
Er zijn overigens meer morele stelsels die de gouden regel als kern hebben, onder andere het boedhisme. :o
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jezus had op gezette tijden een nogal verwerpelijke moraal.
Wat dat betreft doen veel christenen hem eer aan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Erik schreef:Jezus had op gezette tijden een nogal verwerpelijke moraal.
Wat dat betreft doen veel christenen hem eer aan.
Als alle aan hem toegeschreven uitspraken inderdaad door hem zijn gedaan: Ja,

Dit neemt niet weg dat ook de moraal van veel Christenen vaak afwijkt van die welke Jezus gepredikt zou hebben. Dat geldt zowel voor de aspecten die ik van harte ondersteun, als voor die welke ik meen te moeten bestrijden. Zo is de houding van Christenen ten opzichte van abortus en homosexualiteit, niet terug te voeren tot Jezus. zelfs hun houding tegenover pedofilie niet. Ook de afwijzing van zelfmoord en Euthenasie kan niet op grond van enige uitspraak van Jezus verklaard worden.

Een paar "Christelijke" gewoontes welke lijnrecht indruizen tegen uitspraken van Jezus:

1. Bidden in het openbaar
2. Zweren op de bijbel
3. Geld verdienen als evangelist

Er zijn er vast nog meer, maar deze schoten me vanzelf te binnen,
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bij het horen van de frase 'de christelijke moraal' zijn de eerste gedachten die bij me opkomen

1) Homofilie is een gruwel
2) Geen vrouwen in het ambt
3) Euthanasie is een zonde
4) Abortus is een zonde
5) Sex buiten het huwelijk is een zonde
6) Aangevuld met "Zus mag niet, zo mag niet, dat mag niet en dat mag ook niet"
7) Nog aangevuld met de grappige overtuigingen van de Amerikaanse republikeinen
8) Bidden voor de ongelovigen die in het duister lopen

Jammer dat het christendom tot deze aanfluiting is uitgegroeid.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Elke moraal die ik zie emaneren vanuit gelovig perspectief beroept zich op onderanderlijke eeuwig geldende goddelijke wetten. Aangezien de enige constante in ons universum de verandering is, lijkt mij dit een onhoudbare positie. Het christendom is heel goed in het her-interpreteren van de joodse geschriften en vindt dat de joden zelf deze helemaal verkeerd hebben begrepen. Zelfs de tien geboden begrijpen zij beter dan de joden. Moet ik als voorbeeld aanhalen het "gij zult niet doodslaan" wat in de joodse traditie zich beperkt tot de mede-joden (lees de interpretatie van Maimonides in de late middel-eeuwen er maar op na) en wat door de christenen tot wereldwijd dogma is vermaakt. Christenen in de VS zijn zelfs verdeeld in twee kampen aangaande de joden. Enerzijds is er de groep die vindt dat alle joden in jezus moeten gaan geloven als vervulling van de profetieën uit de bijbel, anderzijds een grote groep die denken dat dit niet mag gebeuren, omdat er in openbaringen vermeld staat dat er aan het einde der tijden als de messias terugkomt nog steeds joden zullen zijn die niet in jezus geloven. Al met al durf ik te stellen dat elke christelijke moraal waarop weldenkende hedendaagse christenen zich durven beroepen, al of niet ondersteund door citaten uit de bijbel, gefilterd is door humanisme, verlichting en klassieke stoïcijnse filosofie. En zo zou het ook moeten zijn.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Henry II schreef:Elke moraal die ik zie emaneren vanuit gelovig perspectief beroept zich op onderanderlijke eeuwig geldende goddelijke wetten. Aangezien de enige constante in ons universum de verandering is, lijkt mij dit een onhoudbare positie. Het christendom is heel goed in het her-interpreteren van de joodse geschriften en vindt dat de joden zelf deze helemaal verkeerd hebben begrepen. Zelfs de tien geboden begrijpen zij beter dan de joden. Moet ik als voorbeeld aanhalen het "gij zult niet doodslaan" wat in de joodse traditie zich beperkt tot de mede-joden (lees de interpretatie van Maimonides in de late middel-eeuwen er maar op na) en wat door de christenen tot wereldwijd dogma is vermaakt. Christenen in de VS zijn zelfs verdeeld in twee kampen aangaande de joden. Enerzijds is er de groep die vindt dat alle joden in jezus moeten gaan geloven als vervulling van de profetieën uit de bijbel, anderzijds een grote groep die denken dat dit niet mag gebeuren, omdat er in openbaringen vermeld staat dat er aan het einde der tijden als de messias terugkomt nog steeds joden zullen zijn die niet in jezus geloven. Al met al durf ik te stellen dat elke christelijke moraal waarop weldenkende hedendaagse christenen zich durven beroepen, al of niet ondersteund door citaten uit de bijbel, gefilterd is door humanisme, verlichting en klassieke stoïcijnse filosofie. En zo zou het ook moeten zijn.
Niet alleen gefiltert door humanisme, maar ook aangevuld met allerlei ideeen waar noch Jood, noch Messias, noch apostel ooit an gedacht heeft. De "Christelijke" denkbeelden over Arbortus en Euthenasie bijvoorbeeld zijn aan geen van deze bronnen ontleend. Maar ontsproten aan veel latere ideeen over een onstoffelijke ziel, enerzijds, en een veroordeling van zelfmoord anderszijds.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie