Klikzoi schreef:Er is zoveel wat we nog niet weten over evolutie en zwaartekracht, meer dan wat we er wél van weten.
Klikzoi schreef:Dogmatici claimen voor zichzelf een stukje waarheid en roepen dat het de enige waarheid is.
Moderator: Moderators
Klikzoi schreef:Er is zoveel wat we nog niet weten over evolutie en zwaartekracht, meer dan wat we er wél van weten.
Klikzoi schreef:Dogmatici claimen voor zichzelf een stukje waarheid en roepen dat het de enige waarheid is.
Ik weet dat er veel christenen zijn die dit beweren maar het is aantoonbaar onjuist. In het OT gaat het er (dmv allerlei regeltjes) om dat je 'goed' leeft en staat er expliciet dat niemand gestraft mag worden voor de zonden van een ander. Het NT (en dan met name het gedeelte waarin Paulus aan het woord is) staat daar volkomen haaks op: hoe goed je ook leeft, uiteindelijk draait alles om de genade van God, en de centrale leerstelling is dat Jezus gekruisigd is voor de zonden van anderen.kiks schreef:Nee. De bijbel wordt dan meestal ook niet door christenen als zo maar een verhalenbundel beschouwd. Het nt bouwt rustig voort op het ot d.m.v. de door alle verhalen lopende rode draad van de zondeval.
Dat geldt voor de eerste 5 scheppingsdagen. De 6e dag beschouwde God zijn werk als zeer goed. Kennelijk was hij daarover méér tevreden dan over wat hij de eerste 5 dagen allemaal had gemaakt.kiks schreef:Ik lees dat na elke scheppingsdagdag het werk als goed beschouwd werd.Overigens lees ik nergens dat de schepping perfect was. Sommige dingen waren 'goed' en andere 'zeer goed'. Deze gradatie geeft impliciet aan dat niet alles perfect was.
Dat hoeft helemaal niet. Het is een complete misvatting dat geloof en wetenschap niet samen kunnen gaan. Immers: geloof gaat over het metafysische, terwijl wetenschap over het fysische gaat. Aldus hebben beide disciplines géén overlap. Essentieel daarbij is wel dat zowel geloof als wetenschap geen claims poneren die buiten haar vakgebied gaan.kiks schreef:Waarmee ze de basis onder hun geloof vandaan halen.Christenen heb je in veel soorten en maten. Verreweg de meeste christenen zien de Bijbel niet als een van kaft tot kaft letterlijk te nemen boek vol met voorschriften. Verreweg de meeste christenen erkennen alle verworvenheden van de wetenschap, inclusief de evolutie.
Dat was niet de vraag.Klikzoi schreef:Er is zoveel wat we nog niet weten over evolutie en zwaartekracht, meer dan wat we er wél van weten.
Waarheid is in zovere relatief, dat het een eigenschap is van een uitspraak.Waarheid is relatief, ingekleurd door menselijke perceptie die altijd ontoereikend is om het geheel te begrijpen.
Dat is wat we de hele tijd al zeggen.Dat is de grondslag voor de ware onderzoeker.
Dogmatici claimen voor zichzelf een stukje waarheid en roepen dat het de enige waarheid is.
Dogmatiek is redelijk eenvormig, en doorgaans gemakkelijk te herkennen.Dogmatiek kom je in allerlei vormen tegen.
Zondeval (ot) en kruisiging (nt) liggen juist in elkaars verlengde.Frodo schreef:Ik weet dat er veel christenen zijn die dit beweren maar het is aantoonbaar onjuist. In het OT gaat het er (dmv allerlei regeltjes) om dat je 'goed' leeft en staat er expliciet dat niemand gestraft mag worden voor de zonden van een ander. Het NT (en dan met name het gedeelte waarin Paulus aan het woord is) staat daar volkomen haaks op: hoe goed je ook leeft, uiteindelijk draait alles om de genade van God, en de centrale leerstelling is dat Jezus gekruisigd is voor de zonden van anderen.
Enig mogelijke conclusie: het NT en OT staan diametraal tegenover elkaar.
Van de eerste dag werd niets gezegd, vanaf dag twee t/m vijf werd gezegd dat (wat hij die dag gemaakt had) goed was. De zesde dag eindigt met de zinnetjes:Dat geldt voor de eerste 5 scheppingsdagen. De 6e dag beschouwde God zijn werk als zeer goed. Kennelijk was hij daarover méér tevreden dan over wat hij de eerste 5 dagen allemaal had gemaakt.
nieuwe bijbelvertaling schreef: God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar is de schepping zoals voorgesteld in de bijbel geen gebeurtenis die fysisch te noemen is?Dat hoeft helemaal niet. Het is een complete misvatting dat geloof en wetenschap niet samen kunnen gaan. Immers: geloof gaat over het metafysische, terwijl wetenschap over het fysische gaat. Aldus hebben beide disciplines géén overlap. Essentieel daarbij is wel dat zowel geloof als wetenschap geen claims poneren die buiten haar vakgebied gaan.kiks schreef:Waarmee ze de basis onder hun geloof vandaan halen.
Ik denk niet dat religieus geloof automatisch zwakte inhoudt. In jouw betoog lees ik steeds het wel of niet bestaan van een monotheïstische God, terwijl er genoeg religies zijn die nergens een dergelijke voorstelling van zo'n God vereren.Jagang schreef: Onweerlegbaarheid is namelijk geen kracht, maar een zwakte.
En daarom is religieus geloof dus ook zwak.
Welke god ik gebruik, is irrelevant.Klikzoi schreef:Ik denk niet dat religieus geloof automatisch zwakte inhoudt. In jouw betoog lees ik steeds het wel of niet bestaan van een monotheïstische God, terwijl er genoeg religies zijn die nergens een dergelijke voorstelling van zo'n God vereren.
Begrrijp ik je goed?Klikzoi schreef:Maar die bewijzen zijn er niet. Indien je het hebt lees ik het graag.
En wat voor bewijzen heb je hiervoor? Of is dit jouw dogma?Klikzoi schreef:Wij zijn geëvolueerd sterrenstof, voortgebracht uit eerdere sterren-nova's die vanuit een voor ons onbekend principe leven en zelfbewustzijn heeft voortgebracht. Dat heeft geen door de mens bedachte God veroorzaakt, maar de natuur zelf. Er staan nog zoveel vragen open over het hoe en waarom.
Nee onze aanwezigheid op zich is geen bewijs. Iedereen kan zaken uit zijn duim zuigen over onze oorsprong --- zoals bv dat we onstaan zijn als speelpoppen voor het Spaghettimonster, die ons zelfbewustzijn heeft ingeblazen --- om daarna als er naar bewijs gevraagd wordt, gewoon te antwoorden dat wijzelf het bewijs zijn.Klikzoi schreef:Het bewijs zijn we zelf. We bestaan uit sterrenstof, leven en kennen het principe van zelfbewustzijn.