Tsjok45 schreef:....doet al een primitief oergeheugen veronderstellen.......
Graag toch iets specifieker ?
1.-
]Om met de deur in huis te vallen; Géén van de genoemde personen/schrijvers etc. heb ik gelezen!
Je kunt daar eventueel makkelijk scoren!
Of het een werkelijke overwinning is waag ik te betwijfelen omdat m.i. allen ook slechts krabbelaars in de marges zijn op een gebied dat op dit moment als een grote witte vlek voor ons ligt.
Ik heb mij ooit afgevraagd, 'Wat is leven?' 'Waar ligt de grens?'
Bij het atoom? In evenwicht tussen elkaar afstotende en elkaar aantrekkende krachten?
Vol beweging door electronen in dat atoom.
Of een cel, bestaande uit die atomen bij elkaargehouden in een orde en evenwicht?
Het is die bijeen houdende 'orde en evenwicht' dat ik betitelde met de term 'oerbewustzijn'
Een oerbewustzijn dat de neiging had/heeft om bijeen te blijven en niet terug te vallen in de lagere orde van leven, het atoom genaamd.
In dat 'terugvallen' wordt tegengehouden door 'iets' dat je geheugen zou mogen noemen!
Een 'iets' dat zowel een enkele cel, als iedere combinatie van cellen doet knokken om de staat te behouden die het op dat moment bezit!
'Levensdrift/ Instinct' dat gebruik maakt van ieder mogelijkheid die in zo'n cel, of combinatie van cellen aanwezig is.
Ervaringen opsloeg/slaat, zelfs via de genen doorgeeft.
Als gevolg van de ervaring, dat er gestorven wordt?
Het is slechts een denkrichting, een mogelijk rode draad, die de mens neerzet als cellencombinatie die het wat beter lijkt te doen in zijn bestaanstrijd dan andere celcombinaties.
Méér bewust?? Het hangt m.i. van de invalshoek af van waaruit die vraag gesteld wordt!
Een verslechterend milieu in samenhang met een groeiend aantal soortgenoten heeft bij mij de gedachte doen postvatten dat ons 'bewuste zijn' kennelijk niet veel verschilt met de mechanismen die andere levensvormen tot dezelfde lijnen van zoeken naar bestaansmogelijkheden aanzet.
Met een gelijksoortig botsen tegen de grenzen der mogelijkheden.
Maar ik dwaal af van je oorspronkelijke vraag.
(1) Over de computer:Ik acht een mogelijkheid voor kunstmatige intelligentie zeer zeker aanwezig, sterker nog, in een primitieve staat al aanwezig (bv. in een luchtdoelraket oid!)
Als geheelzelfstandig opererend (zichzelf pootjes en handjes aannaaiend bv.) echter niet
Het mist ahw. een wil om dat te doen. Een 'wil' die in die oercel miljarden jaren evolutie langzaam moest groeien tot zijn hedendaagse complexiteit!
Eerst meer eens zo'n eerste cel reproduceren voordat we de computer zijn eigen pootjes laten aannaaien/groeien.
(2)Je hebt het over 'stoffelijk' terwijl dat misschien energieën zijn?
Samengebundeld tot iets dat op ons als 'materie' overkomt?
Energieën agerend langs lijnen waar de mens van vermoedt dat ze bestaan?
Dat die 'lijnen' een bewustzijn kunnen inhouden?
Die de vorm, de richting van zo'n lijn bepalen?
Er is daarin sprake van één geheel met meerdere manifestaties naar buiten toe waar nog zéér weinig van geweten wordt.
Leuke lijntjes op foto's in deeltjesversnellers gemaakt of zo.
Met ruimte voor veel gissingen en vermoedens waar cybernetici etc. óók hun steentjes aan bijdragen!
Zeer belangrijke steentjes die als kleine puntjes het silhouet in moeten vullen, maar nog op geen stukken na dat geheel ingevuld hebben!
Met zijn allen (mijzelf niet uitgezonderd) e.e.a. nog lang niet in de vingers hebben!
Ik geen 'geheel' zie dat als zodanig een nieuw omhulsel vindt, maar mini-stukjes die iedere keer tot een geheel komen van gebundelde levenswil dat al naar de soort, zijn potenties invult om het geheel zo lang mogelijk in stand te houden.
De aard van het onderwerp, en het weinige dat we (en ik in het bijzonder) er vanaf weten noopt tot creaties die een aaneenschakeling zijn van vermoedens!
Een vermoeden dat 'geest', 'materie', 'energie' één en hetzelfde zijn.
Uiteenvallend in zijn kleinste onderdelen, samengroeiend tot gehelen.
Evolutionair en op deze aarde onder de heersende omstandigheden bepaald.
Het één niet zonder het andere, is er m.i. géén pikorde in belangrijkheid.
groet fbs33
Quote ingekort en fbs quote verwijderd. Wil je jezelf niet steeds quoten? Skeptic