Stemwijzer 2012

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Stemwijzer 2012

Bericht door Jan van Lennip »

We worden erop gewezen deze stemkiezers te nemen met een korreltje zout. Onze motieven worden heel eenzijdig gebruikt. Dat zegt een vlaam. Ik vraag me af hoe ze dat al die tijd in Belgie hebben opgelost....

http://www.telegraaf.nl/binnenland/verk ... ut___.html
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Fenomeen schreef:Daar gaan we weer.
http://www.stemwijzer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De laatste plaatsen kloppen zoals altijd; CDA SGP VVD.
Maar de top 3 klopt niet, ik moet ergens foute antwoorden hebben gegeven. :?
Ik ga het straks nog een keer proberen.
Ha die Fenomeen. Het is verkiezingstijd dus ik dacht: laat ik hier ook weer eens langs gaan.
Bij mij klopte het wel. Altijd geinig om een quizje in te vullen. Ook dit keer kwam ik uit bij GL, gevolgd door PvdD, PvdA, SP, CU, CDA, D66, PVV, SGP, VVD. Ik heb de partijen die nu niet in de kamer zitten maar even weggelaten. Het enige dat mij verbaast is de positie van D66, tegenover welke partij ik doorgaans sympathiek sta.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wat is dat voor een beroerde stemwijzer?
Geen woord over de CO2 uitstoot!

Wel een set onzinnige vragen die mij een biet zullen zijn

Toch werd Groen Links nog gedeeld eerste (met de piratenpartij).
De VVD werdt veruit laatste met 5 punten, ruiim echter de PVV zelfs

(maar er stond dan ook maar een Henk&Ingrid puntje in. . . .
Ik wens u alle goeds
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Heb de stemwijzer een paar dagen geleden ingevuld. PvdA op 1, gevolgd door de PvdD. De vorige keer heb ik op D66 gestemd, maar die stond nu niet eens in m'n top 10. Heb de afgelopen paar dagen dus verwoed de verkiezingsprogramma's doorgeploegd, en het ziet ernaar uit dat ik toch terechtkom bij de PvdA. Met het programma van de PvdD ben ik het ook vrijwel volledig eens, maar ik vond ze op een groot aantal punten te weinig concreet en ben bang dat de partij straks te weinig een rol kan gaan spelen. Ik stem dus ook een beetje strategisch.

Ben wel aangenaam verrast dat ook de PvdA rigoureuze maatregelen wil nemen om klimaatverandering tegen te gaan. Wellicht een voordeel dat Samsom een ex-Greenpeaceman is.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

De vragen zijn hier en daar nogal wankel. En verder zit er helemaal geen consistentie in. Je kan best kiezen voor een strikt handhaven van begrotingstekort, nergens op bezuinigen, belastingverlaging en meer geld uitgeven aan van alles en nog wat. In de praktijk is dat natuurlijk onzinnig.

Een paar vragen nader bekeken:
De periode dat iemand een WW-uitkering krijgt moet veel korter worden, maar het bedrag moet de eerste maanden wel omhoog.
Dit zijn eigenlijk 2 stellingen in 1.
De leeftijd waarop iemand AOW krijgt moet 65 jaar blijven, in ieder geval tot 2020
Waarom dat laatste stukje er nog bij?
Het publieke bestel van radio en tv met omroepverenigingen moet blijven bestaan.
Het mag van mij best blijven bestaan, maar dan wel stevig hervormd. Die optie kan ik hier niet kwijt.
Het auteursrecht op internet moet streng worden gehandhaafd.
Op zich mee eens, MITS het auteursrecht ook stevig wordt hervormd. De termijn van 70 jaar na de dood van de auteur vind ik bijvoorbeeld van de zotte.
Migranten mogen na aankomst in Nederland voorlopig geen bijstandsuitkering krijgen.
Hoe lang is "voorlopig"? Als ze een tijdje gewerkt hebben in Nederland, krijgen ze dan wel bijstand?
De regering moet flink bezuinigen op de aanleg van nieuwe wegen
"Flink" is suggestief taalgebruik. Dat woord had eruit gemoeten.
De bouw van nieuwe moskeeën moet stoppen
De bouw van oude moskeeën mag daarentegen gewoon doorgaan. :D
De aftrek van de hypotheekrente moet niet verder worden beperkt
Negatieve stellingen moet je natuurlijk nooit doen. Dat is les 1 van enquetes maken. Woordje "niet" moet dus weg.
In de Randstad moeten meer woningen komen, eventueel ook in groene gebieden.
Eventueel? Lekker vaag.
Er mogen meer megastallen komen...
Megastallen is een suggestieve term.
De regering moet veel minder geld uitgeven voor hulp aan arme landen
"Arme landen" is suggestief, en waarom veel minder? Als je iets minder eraan wilt uitgeven, ben
je dus oneens met deze stelling?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Overigens voor de liefhebbers: ik scoorde de minste overeenkomst met de VVD (verbaast me niet) en het meest met PvdA en SP (verbaast me ook niet).
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

The Prophet schreef:De vragen zijn hier en daar nogal wankel. En verder zit er helemaal geen consistentie in. Je kan best kiezen voor een strikt handhaven van begrotingstekort, nergens op bezuinigen, belastingverlaging en meer geld uitgeven aan van alles en nog wat. In de praktijk is dat natuurlijk onzinnig.
Het gaat dan ook in alle gevallen waar partijen zich over hebben uitgesproken, in die (vage) bewoordingen.
Die partijen leggen zich dan vooraf niet vast op een bepaalde termijn, of bepaald percentage.

Zo wordt (denk ik) bepaald bij welke partij je op dat punt het dichtst bij komt. (mee eens, niet mee eens, of weet niet/geen mening - voor die partijen die op dat punt geen aparte stellingname deden)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Mijn top vijf:

1. CDA
2. ChristenUnie
3. SGP
4. VVD
5. D'66

Datzelfde beeld kreeg ik zo ongeveer bij al die kies- en stemwijzers. Ik ben ook lid van het CDA dus ik vind het niet erg verbazingwekkend dat die op één komen. De enige verbazing is de ChristenUnie, ik dacht dat die zo links waren.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Hiëronymus schreef: Datzelfde beeld kreeg ik zo ongeveer bij al die kies- en stemwijzers. Ik ben ook lid van het CDA dus ik vind het niet erg verbazingwekkend dat die op één komen. De enige verbazing is de ChristenUnie, ik dacht dat die zo links waren.
Of dacht je dat jij zo rechts was? :wink:
Tof weer wat van je te lezen!

Bedankt,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

SP
GroenLinks
Partij voor de Dieren
PvdA
Piratenpartij

Geen verrassing. Lid van de SP.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Frodo schreef: Ha die Fenomeen. Het is verkiezingstijd dus ik dacht: laat ik hier ook weer eens langs gaan.
Bij mij klopte het wel. Altijd geinig om een quizje in te vullen. Ook dit keer kwam ik uit bij GL, gevolgd door PvdD, PvdA, SP, CU, CDA, D66, PVV, SGP, VVD. Ik heb de partijen die nu niet in de kamer zitten maar even weggelaten. Het enige dat mij verbaast is de positie van D66, tegenover welke partij ik doorgaans sympathiek sta.
Ha die Frodo!
Ik verwachtte je al min of meer. ;)
Hangt de SP poster van mevrouw Frodo weer langs de GL poster?
Frodo is binnen, tijd voor een poll; zie topic 'Verkiezingen 2012'.

Die partijen hebben dagen vergaderd over die stemwijzers, je moet daar namelijk zo goed mogelijk scoren.
Of daar iets misgegaan is?
Het gedachtegoed, zeker de ethische punten, van D'66 wordt hier breed gedragen, dat zie ik in de stemwijzers niet terug.
Eens kijken of dat uit de poll wel blijkt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Misschien omdat het deze verkiezingen economische thema's zo belangrijk zijn? D66 heeft op dat terrein vaak behoorlijk 'rechtse' opvattingen, waardoor ze niet zo hoog eindigen bij de meeste freethinkers. En het is meteen ook de reden waarom de PVV bij de meesten niet onderaan eindigt (maar de VVD), ook de vorige verkiezingen hadden ze veel SPachtige standpunten overgenomen.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Jinny

Bericht door Jinny »

Waar is Kitty als het over politiek gaat?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Veel in mijn gedachten. :mrgreen:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Fenomeen schreef:Ha die Frodo!
Ik verwachtte je al min of meer. ;)
Hangt de SP poster van mevrouw Frodo weer langs de GL poster?
Frodo is binnen, tijd voor een poll; zie topic 'Verkiezingen 2012'.

Die partijen hebben dagen vergaderd over die stemwijzers, je moet daar namelijk zo goed mogelijk scoren.
Of daar iets misgegaan is?
Het gedachtegoed, zeker de ethische punten, van D'66 wordt hier breed gedragen, dat zie ik in de stemwijzers niet terug.
Eens kijken of dat uit de poll wel blijkt.
Ja, in de buurt vindt men het wel interessant, 2 posters van verschillende partijen, en dan ook nog wel in zo'n nette chic buurt! We zijn vanmiddag nog even het centrum in geweest en hebben allebei een gadget gescoord van onze favo partijen. Op de folder van GL staat trouwens wél duidelijk waarom je het beste GL kunt stemmen. Ik hoop dat de tekstschrijver van de folder de nieuwe lijsttrekker gaat worden.

Heb je overigens de Stemwijzerparodie al gedaan? Ook erg leuk.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Plaats reactie