Fiducie in de Europese economie

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Klikzoi
Ervaren pen

Re: Fiducie in de Europese economie

Bericht door Klikzoi »

Samante schreef:
Klikzoi schreef:Het blijven in stand houden van landen die hun schulden niet meer kunnen terug betalen, wegens enorme oplopende rentes niet meer kunnen lenen op de financiële markt en een tevens kampen met een enorm begrotingstekort waarmee ze straks zelfs hun ambtenaren niet meer kunnen betalen leidt evenwel tot destrateuze financiële gevolgen.
De rentes lopen enorm op bij financiële onrust. En als een land geen geld meer zou krijgen zou inderdaad alles voor de overheid ophouden, zoals het uitbetalen van ambtenaren, (pensioen-)uitkeringen, energie-inkoop etc. Dan heb je naast financiële onrust nog andere vormen van onrust erbij als dat scenario zich zou voltrekken.

Daarom moet er rust komen op de financiële markten. Eurobonds, via de ECB. Bij rust op de financiële markten zal ook de rente genormaliseerd zijn. Bij onrust lopen de rentes enorm op.
Griekenland heeft wederom 4 miljard euro van het ECB weten af te troggelen omdat het land anders eind september failliet is.

Een duidelijk voorbeeld van een korte termijn-oplossing want vandaag brengt het IMF naar buiten toe dat er nóg meer schuldenverlichting naar de grieken moet omdat de onhoudbare situatie zelfs in 2020 zal doorwerken. Kortom, buiten het maar krampachtig opvullen van miljarden euro aan landen die nooit hun schulden kunnen terug betalen is er geen lange termijnoplossing. Dit hebben we de afgelopen jaren (toen de crisis zichtbaarder werd) kunnen constateren. Lijkt mij een voldoende onderbouwing dat deze weg een doodlopende weg is. Bovendien zal iedere pro-europese politicus de steun van een toenemend aantal kiezers verliezen.

De financiële markten geloven er al helemaal niet meer in. Spanje heeft een torenhoge rente en ook Italië stevent af naar bankroet. Dan moet men simpelweg erkennen dat het over en uit is met de euro.
siger

Bericht door siger »

Klikzoi schreef:De financiële markten geloven er al helemaal niet meer in.
Ik geloof al helemaal niet meer in de financiële markten.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Het ene land moet voor leningen 7% rente betalen terwijl Nederland leent met negatieve rente. Kan het nog gekker in de EU ?

http://www.nu.nl/beurs/2877170/nederlan ... rente.html
Samante

Bericht door Samante »

Klikzoi schreef:
Samante schreef:
Klikzoi schreef:Het blijven in stand houden van landen die hun schulden niet meer kunnen terug betalen, wegens enorme oplopende rentes niet meer kunnen lenen op de financiële markt en een tevens kampen met een enorm begrotingstekort waarmee ze straks zelfs hun ambtenaren niet meer kunnen betalen leidt evenwel tot destrateuze financiële gevolgen.
De rentes lopen enorm op bij financiële onrust. En als een land geen geld meer zou krijgen zou inderdaad alles voor de overheid ophouden, zoals het uitbetalen van ambtenaren, (pensioen-)uitkeringen, energie-inkoop etc. Dan heb je naast financiële onrust nog andere vormen van onrust erbij als dat scenario zich zou voltrekken.

Daarom moet er rust komen op de financiële markten. Eurobonds, via de ECB. Bij rust op de financiële markten zal ook de rente genormaliseerd zijn. Bij onrust lopen de rentes enorm op.
Griekenland heeft wederom 4 miljard euro van het ECB weten af te troggelen omdat het land anders eind september failliet is.

Een duidelijk voorbeeld van een korte termijn-oplossing want vandaag brengt het IMF naar buiten toe dat er nóg meer schuldenverlichting naar de grieken moet omdat de onhoudbare situatie zelfs in 2020 zal doorwerken. Kortom, buiten het maar krampachtig opvullen van miljarden euro aan landen die nooit hun schulden kunnen terug betalen is er geen lange termijnoplossing. Dit hebben we de afgelopen jaren (toen de crisis zichtbaarder werd) kunnen constateren. Lijkt mij een voldoende onderbouwing dat deze weg een doodlopende weg is. Bovendien zal iedere pro-europese politicus de steun van een toenemend aantal kiezers verliezen.

De financiële markten geloven er al helemaal niet meer in. Spanje heeft een torenhoge rente en ook Italië stevent af naar bankroet. Dan moet men simpelweg erkennen dat het over en uit is met de euro.
De financiele markten willen rust. Zolang er geen eurobonds zijn en we blijven kijken naar individuele landen met hun individuele problemen, blijft er onrust. En nee, inderdaad, dan geloven de financiele markten er niet in. Het ontbreekt nu in Europa aan daadkracht, men moddert maar wat aan. EUROBONDS is het antwoord, de aandacht verleggen naar de ECB die meer invloed moet krijgen om herstructurering binnen probleemlanden (zoals slechte belastingincasso) af te kunnen dwingen.
En eurobonds alsmede een machtiger ECB zijn structurele oplossingen voor de lange termijn.
Samante

Bericht door Samante »

Cactus schreef:Het ene land moet voor leningen 7% rente betalen terwijl Nederland leent met negatieve rente. Kan het nog gekker in de EU ?

Met eurobonds is dat probleem er niet meer. Dan wordt een redelijke rente betaalt voor alle leningen binnen de eurozone.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Samante schreef:
Cactus schreef:Het ene land moet voor leningen 7% rente betalen terwijl Nederland leent met negatieve rente. Kan het nog gekker in de EU ?

Met eurobonds is dat probleem er niet meer. Dan wordt een redelijke rente betaalt voor alle leningen binnen de eurozone.
Het is eigenlijk toch te gek voor woorden dat Nederland in feite rente KRIJGT als het geld leent!
Men zou gewoon een rente moeten aanhouden die banken ook geven aan spaarders.
Fiducie in de Europese economie? Totaal niet ! Grote bedrijven zoals Shell brengen nu hun miljarden cash naar banken in andere landen buiten Europa. Gek genoeg ook naar Amerikaanse banken. :shock:
Het vertrouwen van die multi nationals in de economie van de EU is ook nul komma nul !
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Gelukkig ben ik een onverbeterlijke optimist.
Om er maar een tegeltjeswijsheid tegenaan te gooien: Na regen komt zonneschijn. \:D/ :-({|=
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik voel me een beetje stom om het er tussendoor te plempen: maar moeten we een economisch stelsel willen dat op lucht is gebaseerd? Al die acties van afgelopen jaren geven me het idee van een kaartenhuis dat iedere keer op omvallen staat, of op een luchtballon die op springen staat. Zou het niet beter zijn (hoewel zeer moeilijk) om - in plaats van met allerlei kunstgrepen die luchtballon in de hemel proberen te houden - een stelsel te creëren dat is gebaseerd op intrinsieke waarde? Of is die waarde zelf ook nog steeds teveel gekoppeld aan het vertrouwen daarin?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
siger

Bericht door siger »

CXT schreef:Ik voel me een beetje stom om het er tussendoor te plempen: maar moeten we een economisch stelsel willen dat op lucht is gebaseerd? Al die acties van afgelopen jaren geven me het idee van een kaartenhuis dat iedere keer op omvallen staat, of op een luchtballon die op springen staat. Zou het niet beter zijn (hoewel zeer moeilijk) om - in plaats van met allerlei kunstgrepen die luchtballon in de hemel proberen te houden - een stelsel te creëren dat is gebaseerd op intrinsieke waarde? Of is die waarde zelf ook nog steeds teveel gekoppeld aan het vertrouwen daarin?
Je hebt gelijk en nee, helaas zijn we vandaag nog niet zover ontwikkeld dat we intrinsieke waarden kunnen vaststellen en toepassen. Tot zolang is vertrouwen wel echt het sleutelwoord.
Samante

Bericht door Samante »

Cactus schreef:
Samante schreef:

Het is eigenlijk toch te gek voor woorden dat Nederland in feite rente KRIJGT als het geld leent!
Men zou gewoon een rente moeten aanhouden die banken ook geven aan spaarders.
In de regel zouden spaarders een lagere rente ontvangen dan de rente die gevraagd wordt voor krediet. Dus lenen zou geld moeten kosten. De negatieve rente is tijdelijk en een rechtstreeks gevolg van de renteverlaging door de Europese Centrale Bank laatst. Naast Nederland heeft ook Duitsland een negatieve rente.
Cactus schreef: Fiducie in de Europese economie? Totaal niet ! Grote bedrijven zoals Shell brengen nu hun miljarden cash naar banken in andere landen buiten Europa. Gek genoeg ook naar Amerikaanse banken. :shock:
Het vertrouwen van die multi nationals in de economie van de EU is ook nul komma nul !
De onzekerheid over de Europese banken en staatsschulden van Europese landen, maken dat bedrijven onrustig worden en hun geld elders onderbrengen. Dat heeft ook met risicospreiding te maken. En dat geld kan ook weer zo terugkomen met een simpele overboeking, als het economisch klimaat weer rustig is.

Dat bedrijven ook geld naar Amerikaanse banken brengen is niet zo gek, omdat de Amerikaanse systeembanken niet zullen omvallen. Ook gaan de VS niet failliet. En dat is te danken aan hun status als luchtkasteel, ze hebben enkel nog schulden en zullen dat nooit terug kunnen betalen. En toch blijft de hele wereld geld steken in de VS, juist omdat de hele wereld accepteert dat de VS zoveel schulden hebben en maar blijven doorgaan met lenen. De VS bestaan op krediet. Dat bedoel ik met een luchtkasteel. Als we kijken naar intrinsieke waarde zouden de VS bankroet zijn. De Federal Reserve, de centrale bank van de VS, maakt die schulden telkens weer en er wordt niet gelet op de staten waar het helemaal niet goed mee gaat.

De belangen die de wereld heeft in Europa (en daarmee ook in Griekenland) maken dat uiteindelijk ook Europa zo'n status zal krijgen. Wel hoop ik dat Europa de schuldenlast binnen de perken houdt. Al is er ook niks aan de hand als Europa ook forse schulden gaat opbouwen als de hele wereld dat accepteert en geld blijft pompen in Europa, net als dat gebeurt met de VS.

Luchtkastelen zijn nodig om de wereldeconomie draaiend en leefbaar te houden.
En ze kunnen bestaan op niets anders dan vertrouwen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Fish schreef:Gelukkig ben ik een onverbeterlijke optimist.
Om er maar een tegeltjeswijsheid tegenaan te gooien: Na regen komt zonneschijn. \:D/ :-({|=
Het schijnt dat je voor komend weekend gelijk krijgt. :lol:
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Samante schreef:
[In de regel zouden spaarders een lagere rente ontvangen dan de rente die gevraagd wordt voor krediet. Dus lenen zou geld moeten kosten. De negatieve rente is tijdelijk en een rechtstreeks gevolg van de renteverlaging door de Europese Centrale Bank laatst. Naast Nederland heeft ook Duitsland een negatieve rente.
De onzekerheid over de Europese banken en staatsschulden van Europese landen, maken dat bedrijven onrustig worden en hun geld elders onderbrengen. Dat heeft ook met risicospreiding te maken. En dat geld kan ook weer zo terugkomen met een simpele overboeking, als het economisch klimaat weer rustig is.

Dat bedrijven ook geld naar Amerikaanse banken brengen is niet zo gek, omdat de Amerikaanse systeembanken niet zullen omvallen. Ook gaan de VS niet failliet. En dat is te danken aan hun status als luchtkasteel, ze hebben enkel nog schulden en zullen dat nooit terug kunnen betalen. En toch blijft de hele wereld geld steken in de VS, juist omdat de hele wereld accepteert dat de VS zoveel schulden hebben en maar blijven doorgaan met lenen. De VS bestaan op krediet. Dat bedoel ik met een luchtkasteel. Als we kijken naar intrinsieke waarde zouden de VS bankroet zijn. De Federal Reserve, de centrale bank van de VS, maakt die schulden telkens weer en er wordt niet gelet op de staten waar het helemaal niet goed mee gaat.

De belangen die de wereld heeft in Europa (en daarmee ook in Griekenland) maken dat uiteindelijk ook Europa zo'n status zal krijgen. Wel hoop ik dat Europa de schuldenlast binnen de perken houdt. Al is er ook niks aan de hand als Europa ook forse schulden gaat opbouwen als de hele wereld dat accepteert en geld blijft pompen in Europa, net als dat gebeurt met de VS.

Luchtkastelen zijn nodig om de wereldeconomie draaiend en leefbaar te houden.
En ze kunnen bestaan op niets anders dan vertrouwen.
Als je de gang van de beurzen hoort dan is het allemaal halleluja! Bijna overal plussen. Waarom dan die angst van die multinationals om geld hier te laten?
De VS is helemaal een bijzonder geval. Iedereen leeft dat op een creditcard en de regering geeft het voorbeeld. Toen ik daar jaren geleden vaak kwam was het verdacht als je cash betaalde in een hotel. Dat betekende n.l. dat je niet genoeg credietwaardig was voor een betaalcard. Dat was hier nog niet ingeburgerd. Je stond daar als Europeaan raar tegenover waar contant betalen nog gebruikelijk was.
Ik hoorde tijdens een reportage dat mensen daar geld lenen om de rekeningen van hun creditcard te kunnen betalen. Dus zij stopten het ene gat met het andere. Dat gebeurt daar bij veel burgers maar ook bij die regering. Waarom al die hulabalu over Griekenland die maar enkele procenten uitmaakt in de EU.
Wij leven in deze kranzinnige wereld idd op luchtkastelen die door bankgoeroes worden gebouwd en in stand gehouden.
Samante

Bericht door Samante »

Cactus schreef: Als je de gang van de beurzen hoort dan is het allemaal halleluja! Bijna overal plussen. Waarom dan die angst van die multinationals om geld hier te laten?
Multinationals spreiden in de regel hun geld altijd al. Ze zitten nooit bij slechts 1 bankier. Het is een risicospreiding.
Cactus schreef: De VS is helemaal een bijzonder geval. Iedereen leeft dat op een creditcard en de regering geeft het voorbeeld. Toen ik daar jaren geleden vaak kwam was het verdacht als je cash betaalde in een hotel. Dat betekende n.l. dat je niet genoeg credietwaardig was voor een betaalcard. Dat was hier nog niet ingeburgerd. Je stond daar als Europeaan raar tegenover waar contant betalen nog gebruikelijk was.
Ik hoorde tijdens een reportage dat mensen daar geld lenen om de rekeningen van hun creditcard te kunnen betalen. Dus zij stopten het ene gat met het andere. Dat gebeurt daar bij veel burgers maar ook bij die regering.
Ik weet dat mensen uit de staat Californië doodleuk creditcards aanvragen in andere staten als de limiet op de creditcards uit de ene staat zijn bereikt. In Nederland kennen we een Bureau Krediet Registratie en dat hebben ze daar in de VS niet, althans niet federaal zover ik weet.
Cactus schreef: Waarom al die hulabalu over Griekenland die maar enkele procenten uitmaakt in de EU.
Wij leven in deze kranzinnige wereld idd op luchtkastelen die door bankgoeroes worden gebouwd en in stand gehouden.
Die hulabalu over Griekenland wordt alleen maar uitvergroot omdat nu de focus ligt op Griekenland. Met eurobonds zou dat veel minder zijn.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Een artikel van Nu.nl wat Eurobonds eigenlijk zijn: Vijf vragen over het Europese noodfonds.

Nogmaals, het lijkt me geen oplossing, maar enkel uitstel van executie.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Plaats reactie