Zijn er meerdere plaatsen zoals aarde in ons universum?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

siger

Re: Zijn er meerdere plaatsen zoals aarde in ons universum?

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:Dus ik wil weer terug naar mijn beginvraag, welke variabelen zijn van belang om iets te betitelen als "een planeet zoals de aarde".
Het eenvoudigste antwoord als mijn veronderstelling klopt: een planeet waarop DNA is een planeet zoals de aarde.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:
Blues-Bob schreef:Dus ik wil weer terug naar mijn beginvraag, welke variabelen zijn van belang om iets te betitelen als "een planeet zoals de aarde".
Het eenvoudigste antwoord als mijn veronderstelling klopt: een planeet waarop DNA is een planeet zoals de aarde.
Dan hangt het er heel erg vanaf welke cijfers je gebruikt om een statistische berekening te maken. Op basis van de waarnemingen op andere planeten, 0. Op basis van de theoretische biofysica en astronomie zou die berekening wellicht anders kunnen zijn. Onvoldoende zekerheid voor mij om een wedje op te leggen in ieder geval.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:Onvoldoende zekerheid voor mij om een wedje op te leggen in ieder geval.
Laat ik het risico nemen en mijn veronderstelling nog wat verder drijven.

Zijn we het eens dat er miljarden planeten zijn die redelijk op de aarde lijken, planeten met vloeibaar water?
http://www.nu.nl/algemeen/2774611/milja ... aarde.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een flink deel van deze planeten zal de juiste chemische elementen bevatten. Er zijn maar honderd elementen in het spel, maar de belangrijkste voor leven (waterstof, zuurstof, koolstof) maken ook het gros van de zichtbare materie in ons melkwegstelsel uit. De kans is dus groot dat miljarden of miljoenen planeten geschikt zijn voor de vorming van DNA.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Blues-Bob schreef:Als ik dan vervolgens even met mijn boeren verstand Einstein erbij pak, betekent het dat zowiso 4 variabele grootheden van belang zijn. Hoogte, breedte, diepte en tijd. Hoe groot is de kans dat twee deeltje, laat staan twee hele planeten zich op dezelfde hoogte, diepte, breedte en tijd begeven. Mijn vermoeden is dat er dan een paradox ontstaat, en dus kan het niet. Kans is grofweg 0 geschat door mij.
Als je Einstein er bij pakt, dat zijn jouw vier grootheden dus relatief, Planneet a1 kan gezien vanuit planeet a2 wel degelijk dezelfde (4) eigenschappen hebben als planeet a2 gezien vanuit planeet a1. Dus die paradox is paradoxaal genoeg nog geen paradox.

Maar nu we toch uncle Albert (so sorry) bij de kladden hebben:
Oom Albert heeft het altijd over waarnemers.

Stel je een oneindig aantal waarnemers voor. In de praktijk hebben we alleen te maken met de waarnemers waarmee we in theorie interactie kunnen hebben, maar laten dat er nog altijd oneindig veel zijn. Gezien vanuit onszelf als waarnemer, hebben al die andere waarnemers een unieke positie (in jouw 4 grootheden) ten opzichte van ons. Laat de interactie mogelijkheid bestaan uit twee opties: 1. wij nemen de ander waar, 2. wij nemen die ander niet waar Het aantal mogelijkheden tot interactie met andere waarnemers is dan 2 in de macht "aantal waarnemers'. Een véél groter aantal mogelijkheden dan het aantal waarnemers zelf. Derhalve is wederom elke waarnemer uniek.

Maar ho! zul je zeggen, Het aantal waarnemingen dat wij feitelijk kunnen doen is wel degelijk eindig. En ik geef je gelijk. Maar laten we ons beperken tot 4 waarnemingen. Bij de 1e waarneming kunnen alleen de relatieve afstand in plaats en tijd tot de 2e waarnemer uniek zijn, derhalve doen we nog een 2e waarneming, op hetzelfde tijdstip om een - voor ons - uniek ruimtelijk vlak te krijgen, en een 3e waarneming op wederom datzelfde tijdstip waardoor ook een - voor ons - unieke ruimtelijke plaats vaststaat. Nog steeds kan elke andere waarnemer ons dat natuurlijk nadoen, want die unieke constellatie van waarnemers is alléén uniek ten opzichte van óns referentiekader. Maar nu volgt de 4e waarneming. laat elke waarnemer nu een ten opzichte van dit in tijd en ruimte bepaalde referentiekader een àndere waarnemer uitkiezen om - op een tweede tijdstip de 4e waarneming te doen. Prompt hebben alle waarnemers dan een - relatief gezien - andere set waarnemingen gedaan.

Je keuze van 4 was dus zo gek nog niet!

(maar voor de praktische vraag van Sytze zijn natuurlijks Sigers overwegingen van groter belang).
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Een flink deel van deze planeten zal de juiste chemische elementen bevatten. Er zijn maar honderd elementen in het spel, maar de belangrijkste voor leven (waterstof, zuurstof, koolstof) maken ook het gros van de zichtbare materie in ons melkwegstelsel uit. De kans is dus groot dat miljarden of miljoenen planeten geschikt zijn voor de vorming van DNA.
Mijn meest gedurfde stelling zou zijn dat je e.e.a. niet moet uitsluiten. Veel verde zou ik niet willen gaan in mijn uitlating. Nadere studie moedig ik daarom aan :wink:

@Peter van Velzen
Volgens mijn boerenverstand heb je gelijk. Zowel in je interpretatie van waarnemingen irt objecten (zoals deeltjes), als de opmerking dat het vooral moet gaan om wat Syts bedoelt.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

'Tweede aarde' mogelijk dichterbij dan gedacht
AMSTERDAM - Bewoonbare planeten bevinden zich mogelijk dichter bij de aarde dan tot nu toe werd aangenomen, zo blijkt uit nieuw astronomisch onderzoek.
Rond ongeveer zes procent van alle rode dwergen in ons heelal bevinden zich planeten die qua leefomstandigheden vergelijkbaar zijn met de aarde.
Dat betekent dat de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet waarschijnlijk ongeveer 13 lichtjaar van ons verwijderd is. Dat hebben astronomen van het Harvard Smithsonian Center for Astrophysics berekend.
De resultaten van het onderzoek zullen worden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal.

Licht
De wetenschappers baseren zich op voor iedereen openbare gegevens van het Kepler Space Observatory, een satelliettelescoop die door de NASA is ontwikkeld om bewoonbare planeten op te sporen.
Ze bestudeerden 158.000 sterren om alle bekende rode dwergen in kaart te brengen. Dat zijn sterren met een massa van 0,08 tot 0,5 maal die van de zon.
Rondom rode dwergen zijn bewoonbare planeten relatief eenvoudig te observeren, omdat de sterren kleine zijn en weinig licht uitstralen. Door die eigenschappen kunnen de planeten er omheen gemakkelijker worden waargenomen.

Kandidaten
De wetenschappers kozen 90 kandidaatplaneten om aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Uit die voorselectie kwamen uiteindelijk drie planeten naar voren, die wat betreft grootte en temperatuur enigszins met de aarde vergelijkbaar zijn. Alle drie de planeten liggen op 300 tot 600 lichtjaar afstand van de aarde.

Statistiek
Nog lang niet alle rode dwergen zijn echter in kaart gebracht. Uit een analyse die de wetenschappers uitvoerden, blijkt dat er in ons sterrenstelsel zeker 4,5 miljard te vinden moeten zijn.
Statistisch gezien moet de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet zich daarom op ongeveer 13 lichtjaar van de aarde bevinden.

Zie: http://www.nu.nl/wetenschap/3132542/twe ... dacht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

http://www.universetoday.com/99812/less ... chers-say/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel minder dan 1% weinig lijkt betekent dit wel mogelijk miljoenen planeten met mogelijk intelligent leven. Laatst heb ik ergens gelezen dat intelligent leven elders mogelijk tot 8 miljard jaar voorop kan liggen.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef:link

Hoewel minder dan 1% weinig lijkt betekent dit wel mogelijk miljoenen planeten met mogelijk intelligent leven. Laatst heb ik ergens gelezen dat intelligent leven elders mogelijk tot 8 miljard jaar voorop kan liggen.
als elke planeet die er geschikt voor is in 4,5 miljard jaar tijd intelligent leven voortbrengt, dan is dat inderdaad mogelijk. De vraag is natuurlijjk of dat zo is. Zolang we slechts kennis genoeg hebben van een zo'n planeet, tasten we evenwel nog erg in het duister.

Als we meer willen weten zullen we tenminste een (andere) kandidaat planeet moeten vinden (de dichtsbijzijnde bevindt zich waarschijnlijk op ongeveer 13 lichtjaar afstand), en daar een onderzoeks-robot naar toe moeten brengen. Als we dat met de snelheid van pioneer 2 doen duurt die vlucht ongeveer 700 miljoen jaar. Aangezien ruimtevaartuigen elke 50 jaar 3 keer zo snel worden is het beste lanceertijdstip ergens over 650 jaar (dus rond 2663), een ruimtevaartuig dat dan wordt gelanceert haalt waarschijnlijk wel 10 % van de lichtsnelheid (daarna gaat het steeds minder makkelijk om de snelheid te verhogen) en arriveert dus in 2793. Teruggezonden data ontvangen we natuurlijk niet eerder dan in 2806 Nog een kleine 800 jaar geduld aub. . . .
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Teruggezonden data ontvangen we natuurlijk niet eerder dan in 2806 Nog een kleine 800 jaar geduld aub. . . .
Tenzij we een werkend wormhole vinden natuurlijk. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef: Teruggezonden data ontvangen we natuurlijk niet eerder dan in 2806 Nog een kleine 800 jaar geduld aub. . . .
Tenzij we een werkend wormhole vinden natuurlijk. :D
Helaas, wormgaten zijn nog niet ontdekt. Om er trouwens in terecht te komen moet je feitelijk in een zwart gat vallen. het dichtsbijzijnde zwarte gat, dat tot nu toe is ontdekt bevindt zich op 1600 lichtjaar afstand, dat gaat dus ongeveer 16.000 jaar duren. Dat schiet al-met-al niet erg op :(
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie