Eindtijd en eschatologie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Eindtijd en eschatologie

Bericht door Rereformed »

MoreTime schreef:Is het enkel de 'terugkeer' van Israël geweest die dit alles weer op gang heeft gebracht? Volgens mij is het meer. Het is een cultuur fenomeen dat na de 2de wereldoorlog begon.
O ja, er was meer. Hal Lindsey's boek was als het verzamelen van allemaal puzzelstukjes die precies allemaal in elkaar gelegd konden worden in onze tijd. Zo had hij de Sovjet-Unie en Rood China in de bijbel gevonden, de opkomende EU die tien lidstaten zou moeten hebben volgens Daniël, en die uiteindelijk door de Antichrist in Rome bestuurd zou worden, de ontwikkeling van een atoombom die mooi op de apocalyps past, de grote afvalligheid van het christelijk geloof die toen op gang kwam, vanwege de moderne communicatiemiddelen werd de wereld ook voor het eerst overspoeld met 'valse leringen' en 'valse messiassen'. Je kon het zo gek niet bedenken of men wist het te verbinden aan de eindtijd. De vrijzinnige theologie werd gezien als de wegbereider voor de antichrist natuurlijk. Ik herinner nog uit de 70er jaren dat er een mode was van 'sensitivity training'. Daar werd ook vreselijk tegen gewaarschuwd. Het was ook al een methode om het rijk van de antichrist voor te bereiden.

In Nederland werd er overigens toen een anti-Lindseyboek geschreven met de titel De bijbel is geen puzzelboek.
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:Het volk van God werd dus in twee ballingschappen weggehaald. Van die tien stammen van noordelijke koninkrijk is daarna nooit meer iets vernomen. Dit heeft uiteraard weer voor de nodige gelovige theoriën gezorgd, want ze zouden ook moeten terugkomen en moeten alle eeuwen door dus bestaan. In Engeland is daar ooit een maffe sekte uit ontstaan die de tien stammen precies kon aanwijzen. Nederland behoort er ook toen! :lol:
Ik heb de boeken van Hal ook staan maar nooit gelezen. Wel veel van hem gezien op zijn eigen TV kanaal op internet. Hoe dan ook, het klopt allemaal wat je zegt, men ziet nog steeds Rusland en China als belangrijke spelers op het eindtijd toneel.

Wat ik nog wilde weten; die terugkeer van de stammen, daar wordt veel over geschreven. De Israël blaadjes (ik noem het maar even zo) zeggen dat ze allemaal weer zijn teruggevonden over de hele wereld. Men kan aan de hand van DNA precies zien tot welke stam men behoord. Alle stammen zijn gevonden en velen keren terug naar Israël. Onlangs was dat nog op TV, een Afrikaanse man die zo sterk de drang had om terug te keren en dat is uiteindelijk ook gelukt.

Dat zijn wonderen voor de eindtijd gelovige. In de bijbel staat dan iets dat god ze zal verzamelen van de einden der aarde. Dat gebeurd dan volgens hen. Hoe zit dat met die stammen en DNA etc, zijn dat broodje-aap verhalen of kun je werkelijk nog geloven dat een afrikaan of chinees of eskimo nog ergens een Leviet of een afstammeling van Benjamin blijkt te zijn?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Na Salomo viel het volk Israel uiteen in twee koninkrijken.
De joden, oftewel Judeërs, het zuidelijke koninkrijk, werden door de Babyloniërs weggehaald.
Het Noordelijke koninkrijk dat Israel genoemd werd, werd al meer dan een eeuw eerder door de Assyriërs weggevoerd.
Het volk van God werd dus in twee ballingschappen weggehaald. Van die tien stammen van noordelijke koninkrijk is daarna nooit meer iets vernomen. Dit heeft uiteraard weer voor de nodige gelovige theoriën gezorgd, want ze zouden ook moeten terugkomen en moeten alle eeuwen door dus bestaan. In Engeland is daar ooit een maffe sekte uit ontstaan die de tien stammen precies kon aanwijzen. Nederland behoort er ook toe! :lol:
Dat is de bijbelse versie, maar niet correct de historische. 1- Het stad-staatje van Salomon moet nog steeds bewezen worden en omvatte bijlange na niet het hele Palestijnse gebied. 2- Ook de 12 stammen is een mythe. 3- De ballingschap waar ik het over had ( onder Babylonische heerschappij ) was van 586-ca 440 v.C. Dit is de periode wanneer de Judeeërs hebben kennis gemaakt met "Genesis". De daarop volgende overheersing was door de Perzen onder Cyrus de Grote. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote" onclick="window.open(this.href);return false;
bron: "De bijbel als mythe" Finkelstein & Silberman.
" Op zoek naar Zarathoestra " P.Kriwaczek.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MoreTime schreef:Wat ik nog wilde weten; die terugkeer van de stammen, daar wordt veel over geschreven. De Israël blaadjes (ik noem het maar even zo) zeggen dat ze allemaal weer zijn teruggevonden over de hele wereld. Men kan aan de hand van DNA precies zien tot welke stam men behoord. Alle stammen zijn gevonden en velen keren terug naar Israël. Onlangs was dat nog op TV, een Afrikaanse man die zo sterk de drang had om terug te keren en dat is uiteindelijk ook gelukt.

Dat zijn wonderen voor de eindtijd gelovige. In de bijbel staat dan iets dat god ze zal verzamelen van de einden der aarde. Dat gebeurd dan volgens hen. Hoe zit dat met die stammen en DNA etc, zijn dat broodje-aap verhalen of kun je werkelijk nog geloven dat een afrikaan of chinees of eskimo nog ergens een Leviet of een afstammeling van Benjamin blijkt te zijn?

Natuurlijk zijn dat broodje aap verhalen. Die bevolking die naar Assyrië is weggehaald is opgegaan in het niets, oftewel heeft zich vermengd met andere volken. Dat móet wel zo zijn, want enkel je houden aan de tradities, je oude godsdienst, zou je als cultuur en volk in leven hebben kunnen houden. Dat is nu net het geheim van het voortbestaan van de joden.
Het is gekheid op een stokje om na 2700 jaar te kunnen aanwijzen 'hé, jij bent duidelijk een afstammeling uit de stam Zebulon'. Alsof er een potje DNA van de heer Zebulon in de kast staat. Als het een Afrikaan of Chinees is kun je toch al meteen weten dat het onzin is om te spreken van behorend tot het volk Israel. Zo iemand behoort via afstamming vele malen meer tot een Afrikaans of Chinees volk.

En als mijn overgrootvader Duitser was, mijn grootvader in Polen geboren werd, en mijn vader Nederlander was en mijn dochter Finse is, en mijn kleindochter een vader uit Cameroen heeft, tot welk volk behoort mijn kleindochter dan? Of zijn wij allemaal bastaards die niet in de tempel des Heren mogen komen? :lol:

Er is niets zo kinderachtigs en godslasterend als een godsdienst met een God die een voorliefde heeft voor een bepaald volk. Daarmee is de kous af.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

aton schreef:Dat is de bijbelse versie, maar niet correct de historische. 1- Het stad-staatje van Salomon moet nog steeds bewezen worden en omvatte bijlange na niet het hele Palestijnse gebied. 2- Ook de 12 stammen is een mythe. 3- De ballingschap waar ik het over had ( onder Babylonische heerschappij ) was van 586-ca 440 v.C. Dit is de periode wanneer de Judeeërs hebben kennis gemaakt met "Genesis". De daarop volgende overheersing was door de Perzen onder Cyrus de Grote. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote" onclick="window.open(this.href);return false;
bron: "De bijbel als mythe" Finkelstein & Silberman.
" Op zoek naar Zarathoestra " P.Kriwaczek.
Al die zaken nemen niet weg dat er een noordelijk koninkrijk Israel en een zuidelijk koninkrijk Juda bestaan heeft, die op verschillende tijden in ballingschap werden weggevoerd. Dit wordt bij mijn weten door niemand betwist.
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:Natuurlijk zijn dat broodje aap verhalen. Die bevolking die naar Assyrië is weggehaald is opgegaan in het niets, oftewel hebben zich vermengd met andere volken. Dat móet wel zo zijn, want enkel je houden aan de tradities, je oude godsdienst, zou je als cultuur en volk in leven hebben kunnen houden. Dat is nu net het geheim van het voortbestaan van de joden.
Het is gekheid op een stokje om na 2700 jaar te kunnen aanwijzen 'hé, jij bent duidelijk een afstammeling uit de stam Zebulon'. Alsof er een potje DNA van de heer Zebulon in de kast staat. Als het een Afrikaan of Chinees is kun je toch al meteen weten dat het onzin is om te spreken van behorend tot het volk Israel. Zo iemand behoort via afstamming vele malen meer tot een Afrikaans of Chinees volk.

En als mijn overgrootvader Duitser was, mijn grootvader in Polen geboren werd, en mijn vader Nederlander was en mijn dochter Finse is, en mijn kleindochter een vader uit Cameroen heeft, tot welk volk behoort mijn kleindochter dan? Of zijn wij allemaal bastaards die niet in de tempel des Heren mogen komen? :lol:

Er is niets zo kinderachtigs en godslasterend als een godsdienst met een God die een voorliefde heeft voor een bepaald volk. Daarmee is de kous af.
Ok, dank. Zo denk ik er ook over. Wel grappig want als je dat tegen een Israël fan zegt dan ploft ie! haha.
Onlangs zijn een oom en tante van mij naar Israël geweest. Dat moet je een keer doen als christen. Komen ze terug, zijn ze helemaal onder de indruk hoe de Palestijnen daar lijden. Dat is natuurlijk olie op het vuur van de andere familie die pro-Israël is.

Nog een bewijs voor de eindtijd en de bijzondere positie is daaraan gerelateerd; het feit dat Israël volgens de bijbel een 'struikelsteen' is waar iedereen zich aan stoot. Dat lijkt toch wel zo te zijn. Daar hangt de christen de theorie van de Satan vs Jodendom aan op. Ik weet, er zijn boekenkasten vol geschreven over jodenhaat en waarom dat bestaat, maar hoe kijk jij daar tegenaan?

Tussen twee haakjes; dit is ook op wikipedia te vinden:
DNA evidence
Modern DNA evidence has proven that most of the world's Jews and Samaritans have a common ancestral lineage in the Levant, which can possibly be traced to Israelites, largely on the paternal lines in both cases. Maternally, both Jews and Samaritans have had very low rates of intermarriage with local host (for Jews, local populations in their host diaspora regions)[19] or alien (for Samaritans, foreigners resettled in their midst in attempts by ruling foreign elites to obliterate national identities) populations.[20] Both populations' DNA results indicate the groups having had a high percentage of marriage within their respective communities; in contrast to a low percentage of interfaith marriages (as low as 0.5% per generation).
http://en.wikipedia.org/wiki/Children_of_Israel" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

ik heb na lang zoeken het een en ander kunnen vinden op een oude diskette van een jaar of 12 geleden en dat copy-paste ik even in deze mail. Het bestond toen uit een aantal bijbelstudies en gedeelten van een presentatie die ik eens maakte. Het zou als het af zou zijn eens op een website geplaatst worden. Het is dus niet eens helemaal af. Ik krijg de kriebels nu ik het weer teruglees. Het kan allemaal bij vlagen verbazend reëel zijn (of lijken) Mij geeft het in ieder geval een bizar gevoel het allemaal weer terug te lezen.

Let dus wel: Ik schreef onderstaand tekstgegoochel allemaal jaren geleden he? :!:

____________________________________________________________________________________________________

Jeruzalem, de schaal der bedwelming.

Zo zegt de Here Here: Dit is Jeruzalem. Midden onder de volken heb Ik het gesteld, met landen eromheen. Ezechiel 5:5

Jeruzalem is meer dan 4000 jaar oud. De geografische ligging is inderdaad uniek. Jeruzalem bevind zich namelijk precies midden op het knooppunt van drie belangrijke werelddelen, Europa, Afrika en Azië. Jeruzalem ligt ook precies op het snijpunt van de drie grote beschavingen uit de oudheid: Somerie, Egypte en Griekenland. In dat opzicht faalt de Bijbel ook al niet! Voor G’d is deze stad Jeruzalem, het centrum van de heilsgeschiedenis.

Een bovenatuurlijk plan, met bovennatuurlijke tegenwerking

In de oneindige wijdte van het heelal, heeft G’d één kleine planeet uitgekozen voor, wat we kunnen noemen, de wereldgeschiedenis. En op deze kleine planeet heeft G’d één klein land uitgekozen: Het Heilige land “Israël”. En in dit land heeft G’d één kleine stad uitgekozen: “Jeruzalem” In deze stad heeft G’d één berg uitgekozen. De berg Sion (Moria) om daar een getuigenis te vestigen voor de ÉNE G’d. Israël moest één tempel vestigen op deze berg, als getuigenis van het feit dat er inderdaad maar één G’d is. En we zien dat juist deze éne tempelberg die moest dienen als getuigenis naar de hele wereld van de ÉNE G’d, steeds meer terechtkomt in het steeds meer escalerende Midden-Oosten conflict, over dit landje, dat kleiner is dan Nederland. Een conflict dat feitelijk de hele wereld in haar greep houdt. Vele wereldleiders worden tegen wil en dank in dit conflict betrokken. Vandaag de dag bemoeit de hele wereldtop zich met het kleine Israël en het "vredesproces" En het lijkt of heel de wereld zal moeten kiezen: vóór of tégen alleenheerschappij over Jeruzalem door de Joden. Jeruzalem is de stad waar letterlijk alles om draait.

Jeruzalem betekend: Stad van de vrede: “Jeroeshalaijim”, maar we merken juist dat er een groot verschil bestaat tussen de naamsbetekenis van deze stad, en de werkelijke realiteit. Jeruzalem komt juist steeds meer te liggen in het middelpunt van een groot en langslepend conflict in het Midden-Oosten. De NewYork Times schreef dat het tempelplein, dat in het hart van Jeruzalem ligt, bestaat uit “de meest explosieve vierkante meters op aarde”.

De Palestijnen hebben Oost-Jeruzalem opgeëist als hoofdstad van een Palestijnse staat, terwijl het Joodse volk in meerderheid vasthoudt aan de “eenheid” van een 100% Joods Jeruzalem. Maar de Arabieren aangeduid als “Palestijnen” hebben in 2000 een zeer verregaand aanbod van ex-president Barak, dat absoluut verregaande niet meer terug te draaien consequenties voor Israël zouden gaan inhouden, van de hand gewezen en gaan nu door voor meer. Men kan er niet aan voorbijgaan………Jeruzalem is “Een lastige steen”.

Zie, Ik maak Jeruzalem tot een schaal der bedwelming voor alle volken in het rond; ja ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem. Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natien moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen. (Zacharia 12:2-4)

Met “schaal der bedwelming” wordt feitelijk, juist vertaald, een “schaal narcotica” bedoeld. Van narcotica raakt men bedwelmd. Van narcotica kan men niet meer helder nadenken. Door narcotica ziet men de dingen in een hopeloos vertekend perspectief of kan men gaan hallucineren. Van narcotica kun je zelfs uitermate agressief worden. Jeruzalem, “de schaal der bedwelming”, is als een hypnotiserend vuur voor de bedwelmde mot die er invliegt. Het klopt inderdaad! De “volkeren” die “haar heffen” raken bedwelmd, agressief, en worden “deerlijk verwond” door deze lastige “steen” die van geen wijken weet.

Dit alles ontgaat ook alle andere volkeren van de aarde niet! Men hoort en ziet wel het vreemde vuur met de bedwelmende rook en men komt ook steeds dichterbij. Men moet wel, zo lijkt het. Maar ook zij weten eigenlijk niet precies wat zij er komen doen en wat zij er mee aan moeten. Ook zij raken door deze rokende schaal totaal “bedwelmd” en verward in hun opinie, wat duidelijk weerspiegelt wordt in de media. Alleen zij denken in een soms zelfs wat arrogant aandoende overmoed, nuchter en objectief te kunnen zijn en een in hun ogen rechtvaardig oordeel te kunnen uitspreken over hun ‘eigenwijze’ bewoners, de Joden.

De tweede ballingschap – De stam Juda

De discipelen wezen Yeshua trots op de prachtige tempel in Jeruzalem, waarop Hij tegen al hun verwachtigen in zei:

Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken. (Mat. 24: 2)

-- dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en u zult door alle volken worden gehaat. (Mat. 24:9)

-- er zal grote nood zijn over het land en toorn over dit volk, en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen, en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn.

(Luk.21: 23).

37 jaar later nadat Yeshua deze woorden uitsprak wordt in het jaar 70 na Chr. Jeruzalem belegerd door de Romeinse keizer Titus, waarbij de tempel en een groot deel van de stad wordt vernietigd en de inwoners gedood. De Romeinen kappen honderdduizenden bomen en strooien zout in akkers om de joden te straffen voor hun rebellie tegen het Keizerrijk. Tienduizenden joden worden gedeporteerd of in slavernij gevoerd. Jeruzalem werd inderdaad door de eeuwen heen, letterlijk door de "heidenen vertrapt”. Door o.a de Romeinen ,Byzantijnen, Arabieren, Kruisvaarders, de Turken en de Engelsen, terwijl de Joden (De stam Juda) letterlijk over zowat alle continenten en landen van de aarde uitzwierven, echter zonder daarbij hun speciale identiteit en hun tradities te verliezen. Uiteindelijk dreven deze vervolgingen, de Joden via de “Holocaust”, weer terug naar het “huis der vaderen” in het “beloofde land” (exact naar de profetische voorzegging in de schriften) Op wat rustiger perioden in de geschiedenis na, zijn de Joden over het algemeen in een tijdspanne van 2000 jaar, letterlijk over de aarde heen gejaagd, en vonden bijna nergens een “thuisland”.

Jan v Barneveld schrijft in “Israël, onze oudere broeder”: -- Het verschijnsel “Israël” heeft de mensheid altijd voor raadsels gesteld. Telkens voelt men aan, dat de Joden op de een of andere manier “anders” zijn dan de andere mensen. Veel Joden zelf vinden dat helemaal niet zo prettig. Want naast veel verbazing en twijfel heeft Israël daardoor ook veel haat opgewekt. Mozes, laatste woorden waren:

“Welzalig zijt gij, Israël, Wie is aan u gelijk? (Deutr. 33:29).

Dit unieke van Israël heeft hen veel vijandschap en soms zelfs ook een zekere ‘zelfhaat’ bezorgd. Geen volk op aarde is zo gehaat en vervolgd. Waarom toch? Telkens weer hebben de Joden geprobeerd “onder te duiken” in de volken, waaronder ze verstrooid waren, maar deze assimilatiepogingen zijn hen nooit gelukt. Ook dit is volgens het profetische woord. Maar ernstiger zijn nog, de gruwelijke vervolgingen door de eeuwen heen. –

Profetie….Vooruit geschreven geschiedenis.

Honderden jaren geleden waren deze dingen tevoren al geprofeteerd. Deze profetieen beschrijven zowel de eerste ballingschap, alsóók de tweede ballingschap:

-- De Here zal u verstrooien onder alle natien van het ene einde der aarde tot het andere; aldaar zult gij andere goden dienen, die noch gij noch uw vaderen gekend hebben: hout en steen. Gij zult onder die volken geen rust vinden noch een rustplaats voor uw voetzool; de Here zal u daar een bevend hart geven, ogen vol heimwee en een kwijnende ziel. Zonder ophouden zal uw leven in gevaar verkeren; des nachts en des daags zult gij opschrikken en van uw leven niet zeker zijn. Des morgens zult gij zeggen: Was het maar avond; en des avonds: Was het maar morgen. Vanwege de vrees, die uw hart vervult, en vanwege het schouwspel, dat uw ogen zien. (Deutr. 28:64)

Maar u zal Ik onder de volken verstrooien en Ik zal achter u het zwaard trekken, en uw land zal een woestenij zijn en uw steden een puinhoop. Dan zal het land zijn sabbatsjaren vergoed krijgen, al de dagen dat het woest ligt en gij in het land uwer vijanden zijt; dan zal het land rusten en zijn sabbatsjaren vergoeden. (Leviticus 26:33)

Deze voorzeggingen, blijken in de context in veel gevallen een meervoudige vervulling te bevatten. Sommigen tekstgedeelten lijken door de eerste ballingschap al vervuld, en regelmatig lijken bepaalde beschreven profetieen nogal door elkaar heen te lopen maar duidelijk is te zien dat in veel gevallen overduidelijk “onvervulde” elementen en “parallellen” in de context te ontdekken zijn, die overduidelijk zijn door te trekken naar een exact passend later tijdstip in een nog verder verwijderde toekomst. Zo zijn ook de uitspraken van Yeshua in Mattheus 24 een “deel” of vaak zelfs een “dubbelvervulling”.

Waarom dit zo “moet zijn” blijft wat onduidelijk. Misschien mag de bijbel in dat opzicht niet teveel een “spoorboekje” zijn in de zin van “hoe laat” en hoe “exact” iets precies zal gaan gebeuren, of op welke datum Yeshua zal wederkomen op aarde. (zie Matt. 24:36 en 25:13)

Deze profetieen zijn in die zin nog niet in zijn geheel vervuld, maar hebben als het ware, een beetje plat gezegd nog steeds een ‘geldigheidswaarde’. Yeshua profeteert bijvoorbeeld in Mattheus 24 en in Lucas 21 over de verwoesting van Jeruzalem die zich in het jaar 70 na Christus reeds voltrok, waardoor als het ware “de eerste laag” van deze profetie werd vervuld, maar Hij trekt ook hier de profetische lijn tegelijkertijd helemaal door tot aan de nog altijd toekomstige wederopbouw van de tempel te Jeruzalem en de nog komende “grote verdrukking”, tot aan Zijn wederkomst toe.

En zo zijn vele “deel” of “dubbelvervullingen”, dus parallel door te trekken naar gebeurtenissen aangaande de Joden tot in ver in onze tijd, waarin de Joden uit de 2e “diaspora” (verstrooing) vanaf eind 1800, vanuit de volkeren begonnen terug te keren naar hun “Erets Jisraël”. Wonderlijk is het, te zien dat de voorzeggingen over G’ds volk in “ballingschap” exact tot in details zijn vervuld, en nog steeds worden vervuld voor onze ogen.

Absoluut niemand had het begin 19e eeuw voor mogelijk gehouden dat de Joden vanuit vele landen zouden terugkeren naar een eigen erkende staat. Naar hun Jeruzalem…… Na vele vreselijke gebeurtenissen onder "alle natien" wat eindigde in de vreselijke Holocaust besloten "de natien", bevangen door een "tijdelijk medelijden", de Joden hun thuisland ‘terug te geven’, en in 1948 was een herboren staat Israël een feit. De Joden die de vervolgingen door de Nazi’s hadden overleefd durfden het zelf maar nauwelijks te geloven. Kwam er nu eindelijk rust?

Daarom zie, de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat niet meer zal gezegd worden: Zo waar de Here leeft, die de Israelieten uit het land Egypte heeft gebracht, maar veeleer: Zo waar de Here leeft, die de Israelieten heeft doen optrekken uit het Noorderland en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had; ja, Ik zal hen terugbrengen in het land dat Ik aan hun vaderen gegeven had. (Jeremia 16:14)

Het zal wat zijn als bijvoorbeeld Australie plotseling besluit hun landsbestuur maar weer aan de Aboriginals over te dragen, of dat de Amerikanen één of twee van hun staten aan de Indianen terug zouden geven.

De terugkerende tendens waarmee de bijbel is doordrenkt is dat Israël een volk is dat door G’d “apart” is gehouden. Dit loopt als een rode draad door de gehele bijbel heen.

Want van der rotsen top zie ik hem, van de heuvelen aanschouw ik hem. Zie, een volk, dat alleen woont en onder de natien zich niet rekent. (Numeri 23:9)

Een volk dat altijd maar “op weg” is en als “vreemdeling” in ballingschap onder de volken regelmatig de biezen moest pakken om haastig naar elders te verhuizen. Een volk als geen ander volk, uniek en alléén. Aan dit volk zijn als énig volk ter wereld “de woorden G’ds” toevertrouwd. En mede juist daardoor bewust of onbewust geminacht en gehoond door de volkeren met hun “eigen goden”. Deze goden moesten door de Israëlieten, door de “de wet G’ds” gemeden worden als levenloze “afgoden van hout en steen”, die niets kunnen zien……en niets kunnen horen.

De wetten van G’d waren voor hen, in een neerwaartse, dan weer opwaartse spiraal, zowel een Zegen als een last. Keer op keer kunnen we lezen dat Israël steeds maar weer afdwaald van deze wetten en zichzelf daarmee keer op keer in grote problemen brengt. Israël kwam altijd weer in de verleiding om te willen worden zoals de andere volkeren, om geestelijk gezien, van deze “last” af te komen. Veel Joden wereldwijd probeerden hun afkomst te verbergen en “onder” te gaan in de volkeren die hen vervolgden door de eeuwen heen om hun Joods zijn, maar toch werden zij steeds als een “waar volk” , maar zonder land op bovennatuurlijke wijze bijeengehouden door G’d, tot aan de oprichting van de staat Israël in 1948 toe.

En wat u in de zin gekomen is, zal geenszins geschieden, namelijk dat gij zegt: wij willen aan de volken gelijk worden, gelijk aan de geslachten der landen, door hout en steen te dienen. (Ezechiel 20:32)

Ter verduidelijking: De kleinkinderen van een lang geleden geemigreerde Hollander die naar Australie emigreert, zullen allen volslagen Australiers geworden, en zullen zich misschien het recept voor “hutspot” van oma herinneren, maar de Jood bleef Jood met alle tradities van dien. Zelfs na de vreselijkste vervolgingen om hen bewust te “ontjoodsen”.

Zie, Ik zal te dien tijde afrekenen met al uw verdrukkers, maar Ik zal het hinkende verlossen en het verstrooide zal Ik verzamelen; Ik zal tot een lof en tot een naam stellen hen, wier schande was over de gehele aarde. Te dien tijde zal Ik u doen komen, namelijk ten tijde dat Ik u verzamelen zal. Want Ik zal u stellen tot een naam en tot een lof onder alle volken der aarde, wanneer Ik voor uw ogen een keer zal gebracht hebben in uw lot, zegt de Here. (Zefanja 3:19-20)

Daarom spreek: zo zegt de Here Here: hoewel Ik hen weggedreven heb onder de volken en in de landen heb verstrooid, zodat Ik hun slechts weinig ten heiligdom geweest ben in de landen waar zij gekomen zijn, daarom spreek: zo zegt de Here Here: Ik zal u vergaderen uit de volken en u bijeenbrengen uit de landen waarin gij verstrooid zijt, en Ik zal u het land Israel geven;

(Ezechiel 11:16-17)

Het “antisemitisme”!

Zij zeggen: Komt, laten wij hen als volk verdelgen, zodat aan de naam van Israël niet meer wordt gedacht. (Psalm 83:4)

Dit stuk is niet bedoeld om medelijden te wekken alsof Israël het enige volk ter wereld zou zijn dat verwoesting en vervolging heeft gekend! Daar gaan deze uiteenzettingen in de eerste plaats niet om. Dat is ook niet wat de teksten willen opwekken of bewijzen. Echter, het “antisemitisme” op zich lijkt wel een niet te verdrijven “mysterie” zolang er Joden bestaan. Het lijden van Israël lijkt ook maar te blijven voortduren! Ja het lijkt alsof het nooit zal stoppen. Steeds weer sluimerd het “antisemitisme” als een sissende slang over deze aarde.

De houding van de volkeren ten opzichte van “de Jood” is door de eeuwen heen altijd al vijandig geweest. Diezelfde vijandige lijn voert feitelijk ver terug tot in pre-bijbelse tijden. Via de Farao’s tot en met de waanzinnige Holocaust van de Nazi’s, de vijf Arabische oorlogen uit de 20e eeuw tegen Israël, tot en met het subtielere zogenaamde “vredesproces” aan toe! De bijbel beschrijft reeds deze “mysterieuze haat” tegen dit volk waarvan het bestaan in de wereld door de eeuwen heen altijd al zó nadrukkelijk en kenmerkend aanwezig is geweest, dat men hoe triest, er zelfs een naam aan heeft moeten geven om dit mysterieuze verschijnsel enigszins te kunnen omschrijven! Alleen dát feit op zich is al te gek voor woorden. Het bestaan van antisemitisme is daardoor met normale logica simpelweg niet te verklaren. Vooral wanneer men eens goed de geschiedenis induikt, en al de hatelijke geschriften, uitspraken, beschuldigingen en spotprenten eens op een rij legt! En dan hebben wij het nog niet eens over de gruwelijke daden tegen dit volk begaan.

De oorsprong van deze haat wordt als een “kwade natuurwet” gevoed vanuit een duistere bovennatuurlijke bron! G’d heeft Zijn Naam aan dit nageslacht van Abraham verbonden. Het heeft uiteindelijk álles te maken met de komst van de Messias voor Israël, de wederkomst van Yeshua! Boven alles wil de satan dit voorkomen, of beter gezegd uitstellen. De belofte van G’d in de bijbel is namelijk dat wanneer het volk Israël na eeuwen weer terug zal keren in het “Beloofde land” Yeshua zal terugkomen op aarde, wat de eeuwige en definitieve ondergang zal inluiden voor deze “gevallen Cherub” (aartsengel).

Israël zal net als Yeshua “uit de dood” herrijzen en leven!

Veeleer willen deze teksten juist zeggen dat er na deze eeuwenlange vervolgingen altijd een toekomst voor het volk in het verschiet zou liggen. Zij zouden als het “overblijfsel Israels” er weer helemaal bovenop komen volgens de beloften van G’d. En juist daarin ligt de verlossing voor de hele wereld. In het lijden van het Joodse volk zijn paralellen te trekken met het lijden van Christus!

Israël zag het niet zegt Yeshua……maar de wereld nog minder

En toen Hij nog dichterbij gekomen was en de stad zag, weende Hij over haar,en zeide: Och, of gij ook op deze dag verstond wat tot uw vrede dient; maar thans is het verborgen voor uw ogen. Want er zullen dagen over u komen, waarin uw vijanden een bolwerk tegen u zullen opwerpen en u omsingelen en u van alle zijden in het nauw brengen,en zij zullen u en uw kinderen in u vertreden en zij zullen in u geen steen op de andere laten, omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag. (Lucas 19:41-44)

Vandaag begrijpt de rest van de wereld het ook niet en is het (precies zoals bij de Joden rond 33 na Christus) “verborgen voor hun ogen”. En weet men feitelijk, net zo min wat tot “wereldvrede” zal gaan dienen, en wat de reden is van de moeilijke weg die Israël gaat. En is men “beneveld” door “de schaal der bedwelming” De verlosser zal namelijk uit Sion komen….Yeshua!

-- en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. (Romeinen 11:26)

Door de meeste teksten in de bijbel, over de vervolging van het Joodse volk naast de realiteit te leggen, zou je haast zeggen dat er maar een volk is dat een Messias hard nodig heeft en dat is Israël, want van de wereld waar op veel plaatsen het “antisemitisme” sluimert, hoeven zij geen hulp meer te verwachten! Natuurlijk heeft de héle wereld de Messias nodig, maar wil daar in zijn algemeenheid weinig tot niets van weten!

Want Ik ben met u, luidt het woord des Heren, om u te verlossen; want Ik zal met alle volken waaronder Ik u verstrooid heb, voorgoed afrekenen, maar met u zal Ik niet voorgoed afrekenen, doch naar recht u tuchtigen, al zal Ik u zeker niet vrij laten uitgaan.

Want zo zegt de Here: Dodelijk is uw breuk, ongeneeslijk uw wond;

niemand is er, die het voor u opneemt; voor een gezwel zijn er nog geneesmiddelen, voor u is er geen genezing. (Jeremia 30:11-13)

In bovenstaande tekst staat dus net zo goed een vermaning aan het adres van Israël zelf, alsook aan alle bewoners van deze aarde die het niet zo nauw namen met het in de bijbel na te lezen feit dat G’d een plan voor eeuwige vrede volvoert met de gehele mensheid via Zijn verkozen volk………maar dat niemand onder de volkeren in de buurt wilde hebben.

De Joden waren zelden ergens welkom.

G’d spreekt veel tegen Israelieten in het oude testament, maar in het volgende gedeelte spreekt Hij tegen ons:

Ik ben tegen mijn volk toornig geweest, Ik heb mijn erfdeel ontwijd en het in uw macht gegeven; gij hebt het geen barmhartigheid bewezen; op de grijsaard hebt gij ook uw juk zwaar doen drukken. Jesaja 47:6

“Palestina”

Zij zeggen: Komt, laten wij hen als volk verdelgen, zodat aan de naam van Israël niet meer wordt gedacht. (Psalm 83:4)

Aan de naam “Israël” werd letterlijk een lange tijd (2000 jaar) “niet meer gedacht”, want deze naam werd door de Romeinse keizer veranderd in “Palestinae” in het jaar 135 na Chr. om te pogen, alles wat maar aan Joden en hun G’d deed denken, totaal uit te wissen, te vernietigen, te begraven. Om voor altijd te vergeten!

Bij het door Rome bedwingen van de joodse opstand werden toen 600.000 joden gedood, de rest verjaagd, Jeruzalem werd verwoest en in Romeinse stijl weer opgebouwd. Jeruzalem werd omgedoopt in: 'Aelia Capitolina'. En Israël (Judea) krijgt plotseling de naam “Palaestinae”, afgeleid van een, voor Israel vijandig van Kreta afkomstig volk: de Filistijnen, Weer vijfhonderd jaar later stichtte Mohammed de Islam met Mekka als de énige belangrijke heilige stad. Na 1948 werd die stelling o.a. in P.L.O strategisch oogpunt drastisch gewijzigd, en werd Jeruzalem voor de Arabieren plotseling heiliger dan ooit. Honderden jaren na Mohammed schreeuwt de Egyptenaar Yasser Arafat in 1995 in Bethlehem, de geboorteplaats van Yeshua uitzinnig van vreugde over de hoofden van honderden Arabieren: "Jezus de Palestijn!" Terwijl iedereen Yeshua toch kent als “Koning der Joden!” , voor wie doordenkt een echte provocatie onder de gordel ten opzichte van de Joden, en dus een pure belediging! Arafat ontving in deze periode de Nobelprijs voor de vrede maar riep daana onmiddellijk in felle bewoordingen de Arabische landen op om hem te steunen in de strijd te tegen de staat Israël!

Zevenendertig jaar vóór Arafats binnentrekken in Gaza werd zoals gezegd na maar liefst 2000 jaar "verstrooiing onder de natiën" die gepaard met regelmatige jodenvervolgingen en de “Holocaust” uiteindelijk in 1948 de staat Israël weer opgericht.

dan zal de Here, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de Here, uw God, u verstrooid heeft. Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, de Here, uw God, zal u vandaar bijeenbrengen en vandaar halen; de Here, uw God, zal u brengen naar het land, dat uw vaderen bezeten hebben, gij zult het bezitten en Hij zal u weldoen en u talrijker maken dan uw vaderen. En de Here, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat gij de Here, uw God, liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft. De Here, uw God, zal al deze vervloekingen op uw vijanden en uw haters leggen, die u vervolgd hebben.

(Deuteronomium 30: 3 -5).

Voorzeker zal Ik u, o Jakob, in uw geheel bijeenbrengen, voorzeker vergaderen het overblijfsel van Israël. Ik zal hen bijeenbrengen als schapen in een kooi, als een kudde in het midden der weide. Het zal er gonzen van mensen. (Micha 2:12)

Exáct volgens de profetieen dus! Het is daarom eigenlijk nogal bizar dat zeer veel mensen, ondanks deze wel zéér duidelijke “handtekeningen” van G’d in Zijn Woord, de bijbel niet als “Goddelijk geinspireerd” kunnen beschouwen! Vandaag de dag bemoeit de hele wereldtop zich met het kleine Israël en het "vredesproces" En het lijkt of heel de wereld zal moeten kiezen: voor of tegen alleenheerschappij over Jeruzalem door de Joden, die zij de ongedeelde hoofdstad noemen, de stad van Koning David.

Wat een heibel over zo'n klein land dat sinds zijn voorspelde "wedergeboorte" in 1948 in maar liefst vijf oorlogen aan alle kanten werd aangevallen. En steeds opnieuw bleek Israël in staat de overweldigende aanvallen van de Arabische landen die toch veel machtiger waren af te slaan, en zelfs daarbij de Golanhoogte te veroveren.

De rust voor de Joden was van korte duur

Te dien dage zal Ik de stamhoofden van Juda maken als een vuurbekken tussen het hout, en als een vuurfakkel tussen de garven; dan zullen zij rechts en links alle natien in het rond verteren; en Jeruzalem zal blijven voortbestaan op zijn eigen plaats, te Jeruzalem.

(Zacharia 12:6)

Volgens de profetieen zullen uiteindelijk alle legermachten in de toekomst nogmaals massaal optrekken naar Jeruzalem, mogelijk Rusland, de Arabische wereld en de oosterse landen voor de oorlog tegen Israël, wat nu feitelijk al broeit. Israël vreest nog altijd terecht, dat hen de totale vernietiging te wachten staat wanneer er een Palestijnse staat komt, en dat de Arabische wereld opnieuw zal proberen om hen van de kaart te vegen!

De dictator Saddam Hoessein maakt er geen enkel geheim van dat zijn ultieme droom is om Israël te vernietigen! En Irak is zeker niet het enige land dat zijn kans afwacht! Het land dat in staat zal zijn om Israël te vernietigen zal daarmee immers de ultieme heldendaad verrichten! Dat land zal een enorm aanzien verwerven. Reken maar dat de vijanden van Israël voortdurend op de loer zullen blijven liggen tot het exact geschikte moment om dit land voorgoed van de kaart te laten verdwijnen.

Profetieën bestaan uit meerdere lagen

Men kan de Bijbel náást de krant én geschiedenisboeken lezen om te zien of deze dingen eigenlijk wel kloppen of niet. Soms worden in deze profetieën termen gebruikt zoals “paarden met berijders” of “pijlen en bogen” en kan men zich daardoor misschien terecht afvragen of dergelijke archaïsche beelden eigenlijk wel, als een nog uit te komen profetie, zomaar op deze tijd kán en mág worden toegepast! Wij durven hierop nadrukkelijk “Ja” te zeggen! Hoe kon een profeet het anders uitdrukken in die tijd voor zijn toehoorders, daarbij ging het bij veel profetieën om een “deel” of “dubbelprofetie”.

Geschied en bijbelkundig is gebleken dat veel profetieën steeds opnieuw uitkomen, maar heviger in intensiteit! Dus die “paarden en berijders” met hun “zwaarden en bogen” zijn er ook al geweest, maar zullen weer opnieuw komen, en dat is geen “wishfull thinking”. Want daarvoor zijn de profetieën te duidelijk te verifiëren. Yeshua noemde deze dubbelvervullingen “weeën”, als van een zwangere. Deze nemen immers ook toe in intensiteit en in zwaarte.

Op de landkaart is te zien dat Israël ligt ingeklemd ligt tussen 24 Arabische landen. Alles bij elkaar is die totale oppervlakte maar liefst 640 keer groter dan Israël! Voor elke Israëliër staan 50 Arabieren. Israëls bezit van het oorspronkelijke “Brits Mandaat gebied” dat “Palestina” heette bestaat uit slechts 20%, tegenover 80%, maar de Arabische wereld is steeds weer vastberaden gebleken om de Joden ook deze 20% met grof geweld af te nemen en hen de zee in te jagen. Feitelijk hebben de Arabieren dus reeds 80% van “Palestina” in handen. Maar Jordanië doet bewust of haar neus bloed, en men wijst lyrisch van woede, de westoever van de Jordaan aan als “bezet Palestijns gebied”.

In de eerste Wereldoorlog (1914-1918) was Turkije een bondgenoot van Duitsland, en toen de Duitsers en de Turken verslagen werden werd het zuidelijke deel van het Ottomaanse Rijk ge- “mandated” door Frankrijk en de Britten (in het Sykes-Pikot Agreement 1916)

Syrië en Libanon werden aan Frankrijk toegewezen, en het gebied “Palestina”,dat uit het tegenwoordige Jordanië en Israël bestaat, aan Groot Brittanie.

Het gehele Britse “Mandaatgebied” verovert op de Turken die er 400 jaar de baas waren (Van 1517-1917) werd door de Engelsen “Palestina” genoemd, waarvan bij de verdeling aan het einde van de Engelse aanwezigheid in de gebieden 80% aan de Arabieren werd gegeven (De Oostoever) en de overige 20% aan de Joden werd gegeven (De Westoever).

Het is nogal merkwaardig dat die 80 procent van het voormalig “Mandaatgebied”, aangeduid als “Palestina” aan de Oostzijde van de Jordaan, nu ineens geen Palestina meer wordt genoemd maar Jordanië. De Arabieren hebben het er maar liever niet meer over. Het is echter een feit dat Jordanië vreemd genoeg niet aangeklaagd wordt als een ‘bezetter’ dat 80% van “Palestina” bezet, maar Israël aan de andere kant van de oever wel! Dit gebied zou nu ineens Palestina zijn, en zelfs de rest van de wereld lijkt daar vreemd genoeg mee in te stemmen en fluitend de andere kant op te kijken. Een eigenaardige en kwalijke verdraaiing van de feiten!

Nog meer verdraaiingen

Israël, dat volgens de media zo vreselijk 'neokoloniserend' bezig zou zijn, houdt feitelijk juist vandaag de dag, in golven van uiterst gewelddadige terroristische aanslagen van fanatieke menselijke bommen nauwelijks het hoofd nog boven water en moet zogenaamd het ‘bezette gebied’ afstaan dat zij zouden hebben ‘gestolen’ van het rechtmatige volk: “De Palestijnen”.
Maar de Joden waren ook Palestijnen Ja….waren

De Arabieren die het mandaatgebied bewoonden hadden stuk voor stuk een eigen identiteit. Soms de Saoedische, Iraakse, Egyptische, of weer van een ander Arabisch land. Zij zagen zichzelf helemaal niet als Palestijnen! De Palestijnse nationaliteit was gereserveerd voor de Joden en slechts de aantallen Joden die daar altijd woonden, en die feitelijk geen enkele nationaliteit hadden, kregen die nationaliteit toegewezen door de Britse overheid in het Mandaatgebied. Als men “Palestijn” zei….dan bedoelde men daarmee gewoon een Jood! Plotseling werden de Arabische "Palestijnen" ineens de ontheemden. Het was het begin van de tijd dat de in het Mandaatgebied wonende Arabieren de vreemde identiteitsverandering van Arabier naar Palestijn ondergingen. De Jood zelf noemde “het land” nooit “Palestina” maar altijd “Erets Jisraël”

Eeuwenlang heeft het land er verwaarloosd bij gelegen, vertrapt door de heidenenvolkeren wat Jezus had voorzegd in Mattheus 24. En sinds die tijd was het een totaal onvruchtbaar en onaantrekkelijk land geworden. In geen tweeduizend jaar was er geen volk geweest dat serieuze pogingen deed om er een staat te stichten omdat het land simpelweg te onvruchtbaar was en het vol was van moerassen en dorre streken waar letterlijk en figuurlijk geen land mee te bezeilen was. Ook heerste er Malaria. De Arabieren zelf hebben nooit enige poging ondernomen om dit land te willen gaan bewerken, dat simpelweg haast niet te bewerken was.

De verbondenheid met het beloofde land onder vele Joden in de “diaspora” was door de eeuwen heen wel wat groter geweest! In de al haast 2000 jaar durende “diaspora” was er altijd een diepgeworteld verlangen gebleven (van generatie op generatie) om ooit terug te keren naar hun, door andere volkeren verwoeste Jeruzalem waar de tempel had gestaan. Immers zou de Messias eens komen!! Zo langzamerhand werd ook het totaal verwaarloosde tempelplein steeds belangrijker voor de moslims, die vaker kwamen bidden op de vrijdagen, terwijl er voorheen nauwelijks naar werd omgekeken.

Daarom zie, de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat men niet meer zal zeggen: Zo waar de Here leeft, die de Israelieten uit het land Egypte heeft doen optrekken, maar veeleer:

Zo waar de Here leeft, die het nageslacht van het huis Israels heeft doen optrekken en die het heeft doen komen uit het Noorderland en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had; en zij zullen op hun eigen grond wonen. (Jeremia 23:7-8)

Wanneer je een satellietfoto van het Midden-Oosten bekijkt is duidelijk te zien dat tussen de enorme lappen Arabische landen eromheen zeer duidelijk zichtbaar, een opvallend kleine groene reep land ligt: "Israël" En werkelijk alle gebieden eromheen…….een gebied dat bij elkaar maar liefst zeshonderd en veertien keer groter is, is niets anders dan een geel en dor woestijngebied. Hoe kwam Israël zo groen en vruchtbaar terwijl het onvruchtbare land bijna 2000 jaar braak lag en uit boomloos onherbergzaam gebied bestond?

Rond 1880 kwamen de eerste Joden uit de “diaspora” zich vestigen in het land met het doel het land te bewerken en weer vruchtbaar te maken. Zij kochten daartoe veel grond op van welwillende Arabieren. Maar niet alle Arabieren waren de Joden zo vriendelijk gezind. Sommige andere Arabierenclans (de chamoelot) zagen de Joden die er land opkochten liever weer verdwijnen.

Ik zal een keer brengen in het lot van mijn volk Israel: verwoeste steden zullen zij herbouwen en bewonen; wijngaarden zullen zij planten en de wijn ervan drinken; boomgaarden zullen zij aanleggen en de vrucht daarvan eten. Dan zal Ik hen planten in hun grond, en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit de grond die Ik hun gegeven heb, zegt de Here, uw God. (Amos 9:14-15)

Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben, want mijn toorn keert zich van hen af. Ik zal zijn als de dauw voor Israel, hij zal bloeien als een lelie, en zijn wortelen uitstrekken als de Libanon. Zijn loten zullen uitlopen; zijn pracht zal zijn als die van een olijfboom en zijn geur als die van de Libanon. Zij die in zijn schaduw wonen, zullen weer koren verbouwen. Ja, zij zullen bloeien als een wijnstok, beroemd als de wijn van de Libanon. (Hosea 14:4-6)

Toen de Joodse aanwezigheid daar letterlijk zijn vruchten begon af te werpen, na het langzaam opbouwen van het totaal verwaarloosde land dat in die tijd nog altijd onder Engels bestuur stond, zorgde dat ervoor dat er een grote immigratiegolf ontstond, die veel Arabieren uit de omliggende gebieden deed besluiten zich er ook te gaan vestigen vanwege de betere levensomstandigheden en goede vooruitzichten.

Want de Here zal Zich over Jakob ontfermen en nog zal Hij Israel verkiezen en ze op hun eigen bodem doen wonen; dan zal de vreemdeling zich bij hen aansluiten en men zal zich voegen bij het huis van Jakob. (Jesaja 14:1)

Na geruime tijd zult gij een bevel ontvangen; in toekomende jaren zult gij optrekken tegen het land dat zich van de krijg hersteld heeft, een volk dat uit het gebied van vele volken bijeengebracht is op de bergen Israels die tot een blijvende wildernis waren geworden, maar het is uit de volken uitgeleid; allen wonen zij in gerustheid.

Dan zult gij optrekken als een opkomend onweer; gij zult zijn als een wolk die de aarde bedekt, gij met al uw krijgsbenden, en vele volken met u.

Zo zegt de Here Here: Te dien dage zullen er plannen in uw hart opkomen; gij zult een boze aanslag beramen, gij zult zeggen: ik zal optrekken tegen een land van dorpen, een overval plegen op vreedzame lieden, die in gerustheid wonen, allen zonder muur, grendels of poorten,om buit te maken en roof te plegen, om uw hand te keren tegen de weer bewoonde puinhopen en tegen een natie die uit het gebied der volken bijeengebracht is, die have en goed heeft verworven, die op de navel der aarde woont.

Te dien dage zal Ik de stamhoofden van Juda maken als een vuurbekken tussen het hout, en als een vuurfakkel tussen de garven; dan zullen zij rechts en links alle natien in het rond verteren; en Jeruzalem zal blijven voortbestaan op zijn eigen plaats, te Jeruzalem.
(Zacharia 12:6)

Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en van Jeruzalem,zal Ik alle volken verzamelen en afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik zal aldaar met hen in het gericht treden ter oorzake van mijn volk en van mijn erfdeel Israel, dat zij onder de volken verstrooid hebben, terwijl zij mijn land verdeelden (Joel 3:1)

-------------------------------------------------------------------

Lekker door elkaar geknutseld dus.... Maar je kan begrijpen dat veel christelijke boeken heel 'logisch' en kundig volgepraat worden. Van bankdirecteur tot straatzwerver. Iedereen kan zomaar besluiten christen te worden. Ik beschouw mijzelf niet helemaal achterlijk. Toch heb ik het allemaal ernstig gelooft.

Maar vreemd genoeg heeft hoe je er ook tegenaan kijkt, niets voorkomen dát Israel toch bestaat. In 2012. Plus dat er heibel IS en blijft ... zoals 'voorspeld'.

En daarom schreef ik eerder dat je "andersom" moet leren denken.

De verwachting van een afschuwelijke eindtijd onder de drie monotheïstische religies zijn een levensgroot gevaar voor de wereldvrede. Oorlogen en rampen worden een vreugde in ieders eigen gelijk. Onbewust vervullen een enorm collectief aan gelovigen zélf de zogenaamde profetieën gefocust als ze al eeuwen lang zijn op Jeruzalem en welke God daar moet heersen. Ze leven precies ná wat geschreven staat en zo zijn gelovigen samen gebundeld een levensgevaarlijke kracht die de mensheid kan vernietigen.
Laatst gewijzigd door Destinesia op 01 jun 2012 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Destinesia

Jezus wat een gelul als ik het weer doorlees.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Destinesia, bedankt voor de lange post.
Het is gesneden koek ook voor mij eens geweest. Ik moet zeggen dat ik er nog niet te ver vanaf sta om er ook nog wel wat vertrouwds in te vinden. De logica die de christen gebruikt is op haar kromme manier toch ergens logisch :?

Vandaar mijn vraag ook eerder; wat is de normale verklaring hiervoor?
Destinesia

Ik blijf het bizar vinden en verwarrend. Ik ben daar eerlijk over. Zelfs al zijn de teksten hutspot uit verschillende boeken. Dan nog is de uitwerking bizar. Het brengt drie religies samen in Jeruzalem.
Een menselijke verklaring van deze 'vervullingen' zou de enige moeten zijn voor ons atheïsten. :wink:

Maar ga het maar uitzoeken. Haha.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MoreTime schreef:Nog een bewijs voor de eindtijd en de bijzondere positie is daaraan gerelateerd; het feit dat Israël volgens de bijbel een 'struikelsteen' is waar iedereen zich aan stoot. Dat lijkt toch wel zo te zijn. Daar hangt de christen de theorie van de Satan vs Jodendom aan op. Ik weet, er zijn boekenkasten vol geschreven over jodenhaat en waarom dat bestaat, maar hoe kijk jij daar tegenaan?

Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om een profetie te verzinnen dat Israel een struikelsteen is waar iedereen zich aan stoot, als je je even indenkt dat dat volk dus een godsdienst erop nahoudt die beweert dat de enige echte God van het universum een speciale relatie met hen heeft. :lol: Destinesia in zijn artikel uit zijn christentijd vraagt zich af 'waarom toch' en laat Jan van Barneveld zeggen dat het een 'raadsel' is, terwijl niets zo eenvoudig is om te verklaren. Jeruzalem is daarom een schaal der bedwelming, omdat de drie godsdiensten die daar omheen draaien zelf de narcotica zijn die mensen bedwelmt.

Iets dommers en ook iets arroganters dan deze uitverkiezing is in de wereld nooit verkondigd, maar wanneer je jezelf zo apart zet is het antisemitisme een automatisch gevolg, en dat heeft weer tot gevolg dat de jood gemarginaliseerd wordt en op zichzelf gezet wordt en als jood móet blijven, vandaar ook die zelfhaat. Het is een vicieuze cirkel die zichzelf in stand houdt.

Ik herinner me nog toen ik het dagboek van Victor Klemperer las, een geleerde jood die in het derde rijk leefde, en die volledig geassimileerd was, in niets te onderscheiden van een Duitser, getrouwd met een Duitse vrouw, dat hij zich erover verbaast dat hij via jodenhaat eenvoudig tot jood gebombardeerd wordt en daar helemaal niets aan kan veranderen.

En waar de Satan al niet goed voor is. In de bijbel laat Paulus zich zo over de joden uit die Christus niet willen aannemen.

Zij zijn het ook die de Heer Jezus en de profeten hebben gedood en ons hebben verjaagd. Ze behagen God niet en maken zich bij alle mensen gehaat door ons te verhinderen aan de heidenvolken bekend te maken hoe ze gered kunnen worden. Zo maken ze zich steeds weer de maat van hun zonden vol. Maar nu is het uit: Gods toorn is tegen hen losgebarsten. (1 Tess. 2:15-16) (Overigens wordt deze tekst door bijbelgeleerden beschouwd als een latere christelijke interpolatie, gezien de duidelijke verwijzing naar de Joodse oorlog tegen de Romeinen).

Alle eeuwen lang heeft het christelijk geloof het lot van de joden dan ook uitgelegd als een straf van God vanwege hun ongeloof in Christus.

Maar wanneer dan een Hitler de holocaust heeft uitgevoerd is die straf voor de joden blijkbaar zo onmenselijk dat de christenen antisemitisme opeens gaan uitleggen als iets wat van Satan afkomstig is.

Prik er doorheen. De kerk heeft altijd voorop gelopen met de jodenhaat. Zoals die tekst uit de Tessalonisenzenbrief al laat zien begint die haat al te groeien in het vroegste christendom. Ook de vreselijke tekst in Matteüs ("Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") laat zien hoe de vroege christenen al dachten over het lot van de joden die Jezus niet wilden aannemen. In de tweede eeuw werden de joden door de christenen al 'godmoordenaars' genoemd.

PS. Je wikilink over de DNA van joden is niet van toepassing. De joden hebben uiteraard eeuwenlang hun identiteit bewaard. Maar het ging om afstammelingen van het tienstammenrijk dat de Assyriërs in ballingschap wegvoerden en waar nooit meer iets is van vernomen.
Born OK the first time
Destinesia

Rereformed schreef:Ik herinner me nog toen ik het dagboek van Victor Klemperer las, een geleerde jood die in het derde rijk leefde, en die volledig geassimileerd was, in niets te onderscheiden van een Duitser, getrouwd met een Duitse vrouw, dat hij zich erover verbaast dat hij via jodenhaat eenvoudig tot jood gebombardeerd wordt en daar helemaal niets aan kan veranderen.
Verschrikkelijk! Ik vind antisemitisme een ongelofelijk walgelijk verschijnsel. De gekte van het menselijk ras. Ik kan verdwijnen in documentaires over de Nazi's en me verwonderen over mensenmassa's en dictators. Het doet me beseffen dat de hele wereld en beschavingen komen en gaan en dat we ooit inderdaad onder zullen gaan in vuur. De mensheid kan zichzelf niet aan. Intellect en gekte en primitief strijden een strijd waarbij het intellect het waarschijnlijk niet zal overleven. En gelovigen willen dat ook. Een Armageddon. Dan komt God namelijk eindelijk een keer kijken denken ze. Laten we God aanroepen terwijl we de "moeder aller bommen" gooien. Er zal eens een gek komen die een nucleair feestje gaat bouwen.

In the US, 22% of the population are CERTAIN that Jesus is coming back in the next 50 years, and another 22% think that it's likely. The good news of Christ's return, though, can only occur following desperately bad news. Mushroom clouds would be welcomed. "End time thinking," Harris said, "is fundamentally hostile to creating a sustainable future."

"End time thinking," is fundamentally hostile to creating a sustainable future." Religious fanatics around the world collectively bound together are "deliberately and literally staging" there own so called 'end time prophecy's'. You should read Sam Harris: "Letter to a christian nation". I'ts about this crazy idea that no matter how bad things get, Jesus is going to come down and wield his magic powers and rectify all of the misdeeds that we perpetrate on this earth. And, in fact, He's not going to come down until things get fantastically bad for us. If Americans turned on their television sets and saw that a mushroom cloud had replaced Jerusalem they would see a silver lining in this cloud, because it would be presage that the best thing that is ever going to happen is about to happen.
( naar aanleiding van: een lezing van Sam Harris)
Laatst gewijzigd door Destinesia op 01 jun 2012 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Destinesia schreef:In the US, 22% of the population are CERTAIN that Jesus is coming back in the next 50 years, and another 22% think that it's likely. The good news of Christ's return, though, can only occur following desperately bad news. Mushroom clouds would be welcomed. "End time thinking," Harris said, "is fundamentally hostile to creating a sustainable future."

"End time thinking," is fundamentally hostile to creating a sustainable future." Religious fanatics around the world collectively bound together are "deliberately and literally staging" there own so called 'end time prophecy's'. You should read Sam Harris: "Letter to a christian nation". I'ts about this crazy idea that no matter how bad things get, Jesus is going to come down and wield his magic powers and rectify all of the misdeeds that we perpetrate on this earth. And, in fact, He's not going to come down until things get fantastically bad for us. If Americans turned on their television sets and saw that a mushroom cloud had replaced Jerusalem they would see a silver lining in this cloud, because it would be presage that the best thing that is ever going to happen is about to happen.
(Sam Harris)

Precies. Eindtijddenken is daarom niet maar een onschuldige bezigheid van een klein groepje, vooral omdat het zo sterk is in de VS. Het is iets wat serieus genomen moet worden en serieus bestreden. Het is dan ook geweldig goed dat Sam Harris dat gedaan heeft.
Born OK the first time
Destinesia

Rereformed schreef:Precies. Eindtijddenken is daarom niet maar een onschuldige bezigheid van een klein groepje. Het is iets wat serieus genomen moet worden en serieus bestreden.
Het is de sterkste manier om iemand in deze moderne tijd mee te bekeren. Iemand die niet ouderwets en oubollig van zijn "zonden is overtuigd" raakt gelovig van een profetische internet pagina of een filmpje op YouTube. Het is de nummer 1 beste evangelisatiemethoden. Jehova's Getuigen weten dat ook. En nooit voldoende weerlegd door atheïsten. Een enorm "gat in de verdediging". Als je het als een spel wilt zien.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Destinesia schreef:Het is de sterkste manier om iemand in deze moderne tijd mee te bekeren. Iemand die niet ouderwets en oubollig van zijn "zonden is overtuigd" raakt gelovig van een profetische internet pagina of een filmpje op YouTube. Het is de nummer 1 beste evangelisatiemethoden. Jehova's Getuigen weten dat ook. En nooit voldoende weerlegd door atheïsten. Een enorm "gat in de verdediging". Als je het als een spel wilt zien.
Ja, klopt. Ik was er ook heel van onder de indruk toen ik als 16-jarige Hal Lindsey in mijn handen gedrukt kreeg. Ik ben er christen door geworden. Wanneer je nog niet veel kennis hebt heb je geen enkele weerstand tegen mensen die al die dingen op je bord scheppen alsof er geen speld tussen te krijgen is.
Born OK the first time
Plaats reactie