MoreTime schreef:Nog een bewijs voor de eindtijd en de bijzondere positie is daaraan gerelateerd; het feit dat Israël volgens de bijbel een 'struikelsteen' is waar iedereen zich aan stoot. Dat lijkt toch wel zo te zijn. Daar hangt de christen de theorie van de Satan vs Jodendom aan op. Ik weet, er zijn boekenkasten vol geschreven over jodenhaat en waarom dat bestaat, maar hoe kijk jij daar tegenaan?
Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om een profetie te verzinnen dat Israel een struikelsteen is waar iedereen zich aan stoot, als je je even indenkt dat dat volk dus een godsdienst erop nahoudt die beweert dat de enige echte God van het universum een speciale relatie met hen heeft.

Destinesia in zijn artikel uit zijn christentijd vraagt zich af 'waarom toch' en laat Jan van Barneveld zeggen dat het een 'raadsel' is, terwijl niets zo eenvoudig is om te verklaren. Jeruzalem is daarom een schaal der bedwelming, omdat de drie godsdiensten die daar omheen draaien zelf de narcotica
zijn die mensen bedwelmt.
Iets dommers en ook iets arroganters dan deze uitverkiezing is in de wereld nooit verkondigd, maar wanneer je jezelf zo apart zet is het antisemitisme een automatisch gevolg, en dat heeft weer tot gevolg dat de jood gemarginaliseerd wordt en op zichzelf gezet wordt en als jood móet blijven, vandaar ook die zelfhaat. Het is een vicieuze cirkel die zichzelf in stand houdt.
Ik herinner me nog toen ik het dagboek van Victor Klemperer las, een geleerde jood die in het derde rijk leefde, en die volledig geassimileerd was, in niets te onderscheiden van een Duitser, getrouwd met een Duitse vrouw, dat hij zich erover verbaast dat hij via jodenhaat eenvoudig tot jood gebombardeerd wordt en daar helemaal niets aan kan veranderen.
En waar de Satan al niet goed voor is. In de bijbel laat Paulus zich zo over de joden uit die Christus niet willen aannemen.
Zij zijn het ook die de Heer Jezus en de profeten hebben gedood en ons hebben verjaagd. Ze behagen God niet en maken zich bij alle mensen gehaat door ons te verhinderen aan de heidenvolken bekend te maken hoe ze gered kunnen worden. Zo maken ze zich steeds weer de maat van hun zonden vol. Maar nu is het uit: Gods toorn is tegen hen losgebarsten. (1 Tess. 2:15-16) (Overigens wordt deze tekst door bijbelgeleerden beschouwd als een latere christelijke interpolatie, gezien de duidelijke verwijzing naar de Joodse oorlog tegen de Romeinen).
Alle eeuwen lang heeft het christelijk geloof het lot van de joden dan ook uitgelegd als een straf van God vanwege hun ongeloof in Christus.
Maar wanneer dan een Hitler de holocaust heeft uitgevoerd is die straf voor de joden blijkbaar zo onmenselijk dat de christenen antisemitisme opeens gaan uitleggen als iets wat van Satan afkomstig is.
Prik er doorheen. De kerk heeft altijd voorop gelopen met de jodenhaat. Zoals die tekst uit de Tessalonisenzenbrief al laat zien begint die haat al te groeien in het vroegste christendom. Ook de vreselijke tekst in Matteüs ("Zijn bloed kome over ons en onze kinderen") laat zien hoe de vroege christenen al dachten over het lot van de joden die Jezus niet wilden aannemen. In de tweede eeuw werden de joden door de christenen al 'godmoordenaars' genoemd.
PS. Je wikilink over de DNA van joden is niet van toepassing. De joden hebben uiteraard eeuwenlang hun identiteit bewaard. Maar het ging om afstammelingen van het tienstammenrijk dat de Assyriërs in ballingschap wegvoerden en waar nooit meer iets is van vernomen.