Het Genesis Dieet

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Het Genesis Dieet

Bericht door Fjedka »

zalwel schreef:
mibi schreef: Uiteindelijk ben ik, juist door rationeel na te denken, ervan overtuigd geraakt dat er een schepper "moet" zijn.
Verklaar u nader a.u.b. Wat is die logische gedachtegang Mibi? Ik ben zeer benieuwd, want je zou de eerste zijn die het vermeende bestaan van een scheppergod rationeel kan onderbouwen, is mijn ervaring, maar ik kan natuurlijk een briljante gedachtegang gemist hebben. Verlicht me, zou ik zeggen.
zalwel schreef:En daarmee verklaar je meteen de hele oorsprong van religie.
Inderdaad. In prehistorische tijden raakte men, door rationeel na te denken (alhoewel ze dat begrip nog niet kenden #-o), er zo ook van overtuigd dat de aarde plat was en op de rug van vier olifanten balanceerde..

Afbeelding

.. ach nee, wat dom, dat is fictie. Ik bedoel vier pilaren.. :shock:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Ik hoop dat mibi nog zal reageren. Vaak zijn de bezoekjes van christelijke forumleden al weer snel afgelopen (niet altijd overigens).
mibi schreef:Het beschrijft een zogeheten "oer-dieet".
Ooit had ik in de wetenschapsfolder van de krant daar iets over gelezen. Is dit het type oerdieet waarbij het eten van rauw vlees wordt gepropageerd? De schrijver van het stukje meldde dat oerdieeten vaak onzin zijn omdat de mens destijds niet gericht was op lang leven maar op snel voortplanten.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Luck schreef:De schrijver van het stukje meldde dat oerdieeten vaak onzin zijn omdat de mens destijds niet gericht was op lang leven maar op snel voortplanten.
Dat is nog steeds zo, vandaar dat je veel ziekten pas krijgt als je kinderen al op eigen benen staan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
mibi

Bericht door mibi »

Fjedka schreef:
mibi schreef: Uiteindelijk ben ik, juist door rationeel na te denken, ervan overtuigd geraakt dat er een schepper "moet" zijn.
Verklaar u nader a.u.b. Wat is die logische gedachtegang Mibi? Ik ben zeer benieuwd, want je zou de eerste zijn die het vermeende bestaan van een scheppergod rationeel kan onderbouwen, is mijn ervaring, maar ik kan natuurlijk een briljante gedachtegang gemist hebben. Verlicht me, zou ik zeggen.
Die logische (in mijn ogen dan, in de uwe zou dat best weleens anders kunnen zijn) gedachtegang komt in het kort neer op het welbekende horlogemakersargument. Daar zijn allerlei voorbeelden bij te bedenken. Het valt me gewoon op hoe "toevallig" dingen eigenlijk zijn.

Er grazen koeien in de wei, als je die doodmaakt en in stukken snijdt, vervolgens het resultaat boven een vuurtje houdt, dan blijft er een stukje vlees over dat niet alleen erg goed ruikt en smaakt, maar ook nog eens goed voor je is.

Er groeien overal planten, waarvan je sommige kunt eten. Het regent geregeld, waardoor die planten kunnen groeien. Er schijnt een zon, zonder welke die planten niet kunnen groeien. Er is een grote planeet (Jupiter) relatief in de buurt, waardoor ruimtegruis wordt aangetrokken, zodat die niet op aarde te pletter slaat en de hele boel hier in een klap zou vernietigen. Er is een ozonlaag, die ervoor zorgt dat het schadelijke deel van de zonnestralen de mens niet kan beinvloeden (althans, vroeger :( ). Er is een kringloop van water, die zorgt voor de genoemde regenval. Er is een maan, die de getijden op aarde precies op het juiste peil houdt. De afstand tot de zon is precies goed, waardoor de temperatuur draaglijk is voor leven. Planten kunnen zonne-energie super-efficient omzetten, daar waar bijvoorbeeld zonnecellen hooguit 25% rendement halen. Er is DNA, dat op ingenieuze (!) wijze informatie codeert. Er bestaan voortplantingsmechanismen, om het leven door te geven.

Enfin, you'll get my drift... Voorbeelden te over, die door de wetenschap weliswaar ontdekt zijn, maar in mijn ogen daarmee niet verklaard. Alles lijkt perfect in elkaar te passen, op een ingenieuze manier. Het lijkt mij persoonlijk buitengewoon stug dat dat inderdaad zomaar toevallig/lukraak zo gekomen is.

Toen ik dit plaatje zo'n beetje helder had voor mezelf, ben ik eens op zoek gegaan naar meer hierover. Daarbij stuitte ik o.a. op het boek "Gefundeerd Geloof" van Rob Van De Weghe. Deze meneer was succesvol zakenman en juist toen zijn pensioen er zat aan te komen, verraste zijn vrouw hem met de mededeling dat ze christen was geworden. Hij zat daar absoluut niet op te wachten en besloot zijn talenten dan maar aan te wenden om voor eens en altijd af te rekenen met deze "misvatting", op rationele wijze. Gaandeweg zijn speurtocht kwam hij tot de ontdekking dat het veel waarschijnlijker is dat het Christendom op waarheid berust dan dat hij hoopte.

Ik heb het boek een aantal keer gelezen en kan het iedereen aanraden. Naar mijn smaak worden de conclusies soms wat al te enthousiast getrokken, maar al met al is het een zeer logisch opgebouwd boek, waarin ik nog geen echte fouten heb kunnen ontdekken. Zo las ik laatst op internet iets over Josephus Flavius, een buitenbijbelse bron over Jezus. Er werd geschreven dat zijn oorspronkelijke tekst nogal is aangedikt achteraf, om 'm in overeenstemming met de evangelieen te brengen. Ik herinnerde me over deze Josephus Flavius gelezen te hebben in dit boek en vroeg me direct af welke versie van deze tekst daarin was aangehaald. Bij nalezen bleek de schrijver keurig te hebben vermeld dat de tekst later is aangedikt, maar dat het origineel an sich al goede info bevat. Met andere woorden, toen ik het boek probeerde te betrappen op bevooroordeeldheid, lukte mij dat niet en dat pleit voor de schrijver.

Natuurlijk heb ik niet de illusie dat iedereen dit boek zal gaan lezen, maar het zou, in termen van free thinking, best een goed idee zijn om het eens ter hand te nemen. Als je toch overtuigd bent van je eigen gelijk, hoef je toch ook niet "bang" te zijn ineens bekeerd te worden 8*). Per slot van rekening ben ik dit uitgesproken anti-geloofsforum ook gaan lezen :wink: .
siger

Bericht door siger »

mibi schreef:Er grazen koeien in de wei, als je die doodmaakt en in stukken snijdt, vervolgens het resultaat boven een vuurtje houdt, dan blijft er een stukje vlees over dat niet alleen erg goed ruikt en smaakt, maar ook nog eens goed voor je is.
Als de schepping perfect was, zou die koe dan niet lekker ruiken vóór ze in stukken gesneden werd?
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

@ mibi ;
Al de voorbeelden die je aanhaalt zijn te verklaren door simpelweg te zeggen dat het één het resultaat is van het ander ipv andersom.
Wat voor mij alsnog de waarom vraag niet wegneemt.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Jinny

Bericht door Jinny »

Mibi, begin eens te lezen, 'de logische Jezus' van J Slavenburg isbn 90 202 8207 7.
En ga dan nog eens nadenken of het christendom dat je voorgeschoteld kreeg wel zo netjes in elkaar past.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

mibi schreef:[ Natuurlijk heb ik niet de illusie dat iedereen dit boek zal gaan lezen, maar het zou, in termen van free thinking, best een goed idee zijn om het eens ter hand te nemen. Als je toch overtuigd bent van je eigen gelijk, hoef je toch ook niet "bang" te zijn ineens bekeerd te worden 8*). Per slot van rekening ben ik dit uitgesproken anti-geloofsforum ook gaan lezen :wink: .
Ahh, al gedaan in het kader van het vrijedenken. :wink:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6777" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je over evolutie wil praten gebruik dan eerst even de zoekfunctie op dit forum, mibi.
Al jouw vragen en bedenkingen zijn al vele malen behandeld hier.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Fish schreef:
mibi schreef:[ Natuurlijk heb ik niet de illusie dat iedereen dit boek zal gaan lezen, maar het zou, in termen van free thinking, best een goed idee zijn om het eens ter hand te nemen. Als je toch overtuigd bent van je eigen gelijk, hoef je toch ook niet "bang" te zijn ineens bekeerd te worden 8*). Per slot van rekening ben ik dit uitgesproken anti-geloofsforum ook gaan lezen :wink: .
Ahh, al gedaan in het kader van het vrijedenken. :wink:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6777" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad al gedaan! Het boek gelezen en herlezen, maar ik kan er niet meer van maken dan dat de zoveelste vrijzinnige christen het op een opnieuw verdraaide manier uitlegt! En wat dat betreft ben ik het helemaal met Rereformed eens: het christendom loopt op z'n eind! Ze moeten, mede door de wetenschap, zich steeds verder in niets zeggende kronkels en cirkels draaien, om het voor de achterban nog een beetje geloofwaardig te houden! Ga alleen maar eens na hoeveel verschillende christelijke kerken en genootschappen er zijn die elkaar bevechten en allemaal pretenderen de waarheid in pacht te hebben!? Zie alleen maar het zeer kleine verschil tussen de Gereformeerde gemeente in Nederland en de vrijgemaakte Gereformeerde gemeente in Nederland! Een heel klein leerverschil, maar ze bestrijden elkaar te vuur en te zwaard! Het is zelfs not done om als jongen of meisje een relatie aan te gaan met iemand uit een ander "kerkverband"! Wat dat betreft is de basis van alle religies hetzelfde! Als je je gelijk niet krijgt...nou dan haal je het gewoon! Door, in dit geval bijvoorbeeld, vrijwillige indoctrinatie!
Ben benieuwd naar je antwoord op mijn post mibi!
Ik sluit af met deze quote, ik weet niet van wie die is of was, maar is hier wel toepasselijk: There was a time that religion ruled the world! We know it as the dark ages!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
mibi

Bericht door mibi »

Mijn complimenten voor het lezen van "Gefundeerd Geloof"! Ik heb niet de illusie dat mensen die 'volledig atheïst' zijn door het boek bekeerd worden, echter. Ik meen ook dat de schrijver in de inleiding stelt dat je je op z'n minst moet openstellen voor het bestaan van een God en als ik de postings in dit forum een beetje proef, denk ik dat velen hier dit stadium al voorbij zijn.

Aan de andere kant: al zou ik het aangeraden boek 'De Logische Jezus' gaan lezen, of Dawkins, voor mijn part; ik zou er ook niet door 'bekeerd' worden. Wat ik wel heel opvallend vind, is dat ik heel veel parallellen zie tussen dit forum en juist uitgesproken "anti-evolutie"-fora: beide "kampen" claimen eigenlijk dat de ideeën van de "tegenstander" bijna passé zijn en proberen ook de anderen nogal zwart te maken. De ene kant zegt: wij hebben God aan onze zijde, dus wij hebben gelijk, terwijl de andere kant zegt: wij hebben de wetenschap aan onze zijde, dus wij hebben gelijk. Op die manier bezien, blijft het in mijn ogen toch voor beide kanten een geloofskwestie.

Maar, nogmaals, mijn complimenten voor het "free thinken" en lezen van het aangehaalde boek. Ik benadruk dit, omdat in mijn ervaring de mensen die vrijheid en tolerantie als het hoogste goed zien, in de praktijk soms minder vrijheidsgunnend/tolerant zijn dan hun ideaal voorschrijft. Ik kan me een zeer heftige discussie herinneren (IRL) waarin mijn vrouw desgevraagd aangaf te overwegen op de CU te gaan stemmen. De reactie was hoongelach en de opmerking dat dat sowieso een verloren stem was. Het kwam er in feite op neer dat je alleen serieus werd genomen als je PvdA, VVD of D66 ging stemmen, want die partijen zouden tolerant zijn en christelijke partijen zouden anderen hun vrijheid ontnemen. Degene die dit betoogde, zag werkelijk niet in dat ze zelf bezig was iemand anders vrijheid te ontzeggen... Dan doet het me oprecht goed als iemand die zich als "free thinker" aanduidt, inderdaad daarnaar handelt.
mibi

Bericht door mibi »

Ik heb een recensie opgezocht over De Logische Jezus. Ziehier: http://www.apologetique.org/nl/recensie ... _Jezus.htm.

Na deze recensie vergaat mij de zin van het lezen van dit boek toch wel enigszins... Overigens, uit het lezen van de forumdiscussie over 'Gefundeerd Geloof', blijkt dat door het gros van de deelnemers aan die discussie ook alleen maar recensies van het boek gelezen lijkt te zijn (en natuurlijk geen positieve recencies 8*) ). Kennelijk is het toch verleidelijk voor eenieder om 'aan zijn eigen kant te blijven'... Jawel, ook voor mij.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mibi schreef: Uiteindelijk ben ik, juist door rationeel na te denken, ervan overtuigd geraakt dat er een schepper "moet" zijn. Als ik om me heen kijk, vind ik alles veel te "toevallig" in elkaar zitten, zoals de mechanismes in de natuur.
.
Je hebt je mogelijk afwezige kennis voor plausibeler verklaringen als ware het een blinde vlek ingevuld met godditit? Het is hier wat off topic maar ben wel nieuwsgierig naar een nieuw door jou te starten topic over hoe je door ratio bij een schepper uitkomt. Ik ben namelijk via ratio tot een andere conclusie te komen. Dus het is aardig om eens rationeel na te gaan wat het meest waarschijnlijk is.

Maar nu weer on topic. Voeding interesseert mij bovenmatig en er wordt veel hele en halve kul over verteld.
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat er in het genesis dieet een smakelijke BLT of garnalenkroket voorkomt. Laat staan een heerlijk troebel Weissbier, terwijl dit mits met mate genuttigd niet persé een voortijdig overlijden als gevolg hoeft te hebben.

Leestip "wat is nu gezond" door Martijn Katan
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
mibi

Bericht door mibi »

Je hebt je mogelijk afwezige kennis voor plausibeler verklaringen als ware het een blinde vlek ingevuld met godditit? Het is hier wat off topic maar ben wel nieuwsgierig naar een nieuw door jou te starten topic over hoe je door ratio naar bij een schepper uitkomt. Ik ben namelijk via ratio geneigd tot een andere conclusie te komen. Dus het is aardig om eens door de rationeel na te gaan wat het meest waarschijnlijk is.
Lijkt me zinloos om zo'n topic te starten. Zoals ik hierboven al aangaf, is de kans nihil dat iemand hier zich laat overtuigen door welk betoog dan ook. Net zoals de situatie andersom, overigens. Vroeger of later komt het toch neer op "geloof" (en dat bedoel ik beide kanten op).
Leestip "wat is nu gezond" door Martijn Katan
Dat boek heb ik in de kast staan (en gelezen 8*) ). Buitengewoon nuttig, moet ik zeggen en een absolute aanrader!
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

mibi schreef:Mijn complimenten voor het lezen van "Gefundeerd Geloof"! Ik heb niet de illusie dat mensen die 'volledig atheïst' zijn door het boek bekeerd worden, echter. Ik meen ook dat de schrijver in de inleiding stelt dat je je op z'n minst moet openstellen voor het bestaan van een God en als ik de postings in dit forum een beetje proef, denk ik dat velen hier dit stadium al voorbij zijn.
Ah, een variant op het 'atheïsten hebben een gesloten geest en willen gewoon niet in God geloven'. Laten we dat eens onder de loep nemen.

Een belangrijk begrip dat we er in dit verband moeten bijhalen is suspension of disbelief: dit is een literaire term die slaat op het verschijnsel dat bij het lezen of kijken van een fictief verhaal (zoals via een boek, film of televisieserie), de lezer/kijker in bepaalde mate bereid is om gebeurtenissen uit dit verhaal waarvan hij/zij weet dat deze in werkelijkheid niet mogelijk zijn te accepteren als zijnde “wel mogelijk” binnen het fictieve universum waarin het verhaal zich afspeelt.

Met 'open staan voor het bestaan van God' bedoelen gelovigen helaas niet het bovenstaande verschijnsel: ze verwachten van je dat je klakkeloos aanneemt dat God ook daadwerkelijk bestaat. Bovendien moet er wel een aantoonbare reden zijn waarom ik een dergelijke claim überhaupt in overweging zou moeten nemen. Het feit dat iemand een boek over dit onderwerp schrijft, betekent niet dat diegene een autoriteit is die ik serieus dien te nemen. Zo zijn er ook genoeg mensen die in buitenaardse wezens geloven die ons in UFO's bezoeken en wazige experimenten met ons uitvoeren. Moet ik daar ook 'voor open staan'? Doe jij dat? En iemand die beweert dat hij 's nachts bezocht wordt door elfjes? Ook maar 'voor open staan'? Waarom zou dit verder moeten gaan dan suspension of disbelief?
Aan de andere kant: al zou ik het aangeraden boek 'De Logische Jezus' gaan lezen, of Dawkins, voor mijn part; ik zou er ook niet door 'bekeerd' worden. Wat ik wel heel opvallend vind, is dat ik heel veel parallellen zie tussen dit forum en juist uitgesproken "anti-evolutie"-fora: beide "kampen" claimen eigenlijk dat de ideeën van de "tegenstander" bijna passé zijn en proberen ook de anderen nogal zwart te maken. De ene kant zegt: wij hebben God aan onze zijde, dus wij hebben gelijk, terwijl de andere kant zegt: wij hebben de wetenschap aan onze zijde, dus wij hebben gelijk. Op die manier bezien, blijft het in mijn ogen toch voor beide kanten een geloofskwestie.
Nee dus. Misschien moet je je eens verdiepen in wat evolutie (een in de natuur geobserveerd en observeerbaar fenomeen) en de evolutietheorie (de verklaring van dit natuurlijke verschijnsel) daadwerkelijk inhouden, in plaats van je te laten leiden door de misrepresentaties van reli-fanaten met een agenda.
Maar, nogmaals, mijn complimenten voor het "free thinken" en lezen van het aangehaalde boek. Ik benadruk dit, omdat in mijn ervaring de mensen die vrijheid en tolerantie als het hoogste goed zien, in de praktijk soms minder vrijheidsgunnend/tolerant zijn dan hun ideaal voorschrijft. Ik kan me een zeer heftige discussie herinneren (IRL) waarin mijn vrouw desgevraagd aangaf te overwegen op de CU te gaan stemmen. De reactie was hoongelach en de opmerking dat dat sowieso een verloren stem was. Het kwam er in feite op neer dat je alleen serieus werd genomen als je PvdA, VVD of D66 ging stemmen, want die partijen zouden tolerant zijn en christelijke partijen zouden anderen hun vrijheid ontnemen. Degene die dit betoogde, zag werkelijk niet in dat ze zelf bezig was iemand anders vrijheid te ontzeggen... Dan doet het me oprecht goed als iemand die zich als "free thinker" aanduidt, inderdaad daarnaar handelt.
Een vrijdenker is iemand die zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Vrijdenkers zijn tegen elke vorm van dogma. Vrijdenken betekent dus niet dat je open staat voor allerlei onzinnige claims. Een vrijdenker zal dus niet snel uitkomen bij een politieke partij die zich in haar handel en wandel baseert op een bepaalde mythologie.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
mibi

Bericht door mibi »

Nee dus. Misschien moet je je eens verdiepen in wat evolutie (een in de natuur geobserveerd en observeerbaar fenomeen) en de evolutietheorie (de verklaring van dit natuurlijke verschijnsel) daadwerkelijk inhouden, in plaats van je te laten leiden door de misrepresentaties van reli-fanaten met een agenda.
Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met dat geen enkel betoog zin heeft in termen van proberen de lezers op dit forum op andere gedachten te brengen. Ik zou hier het klassieke argument kunnen opvoeren dat alleen micro-evolutie in de natuur is geobserveerd en macro-evolutie niet. Ik weet echter zeker dat dat als pseudo-wetenschap ("met een agenda") of met een andere kwalificatie terzijde zal worden geschoven. Tenzij ik hetzelfde argument zou gebruiken op een "pro-scheppingsforum". We willen ons veilige "geloof" domweg niet loslaten. Ik niet, maar de vrijdenkers ook niet:). Daarom is een echte discussie hier zinloos. Tenzij je over en weer stellingen uitwisselen een discussie wilt noemen natuurlijk, maar in mijn ogen behelst een discussie meer dan dat.

Half internet staat vol met evolutie-vs-schepping-"discussies". En nergens "komt men eruit". De gemiddelde forumlezer hoopt vermoedelijk dat uiteindelijk niemand meer in God gelooft, de gemiddelde gelovige hoopt vermoedelijk dat uiteindelijk iedereen in God gelooft. Beiden zelfs uit altruïsme: de forumlezer wenst dat de gelovige de door hem beleefde vrijheid zal kunnen genieten, de gelovige wenst dat de forumbezoeker de door hem beleefde vrijheid/bevrijding zal kunnen genieten (en een eeuwig leven als mooie bonus:) ). Is de mensheid toch nog goed :wink: .
Plaats reactie