Fjedka schreef:mibi schreef:
Uiteindelijk ben ik, juist door rationeel na te denken, ervan overtuigd geraakt dat er een schepper "moet" zijn.
Verklaar u nader a.u.b. Wat is die logische gedachtegang Mibi? Ik ben zeer benieuwd, want je zou de eerste zijn die het vermeende bestaan van een scheppergod rationeel kan onderbouwen, is mijn ervaring, maar ik kan natuurlijk een briljante gedachtegang gemist hebben. Verlicht me, zou ik zeggen.
Die logische (in mijn ogen dan, in de uwe zou dat best weleens anders kunnen zijn) gedachtegang komt in het kort neer op het welbekende horlogemakersargument. Daar zijn allerlei voorbeelden bij te bedenken. Het valt me gewoon op hoe "toevallig" dingen eigenlijk zijn.
Er grazen koeien in de wei, als je die doodmaakt en in stukken snijdt, vervolgens het resultaat boven een vuurtje houdt, dan blijft er een stukje vlees over dat niet alleen erg goed ruikt en smaakt, maar ook nog eens goed voor je is.
Er groeien overal planten, waarvan je sommige kunt eten. Het regent geregeld, waardoor die planten kunnen groeien. Er schijnt een zon, zonder welke die planten niet kunnen groeien. Er is een grote planeet (Jupiter) relatief in de buurt, waardoor ruimtegruis wordt aangetrokken, zodat die niet op aarde te pletter slaat en de hele boel hier in een klap zou vernietigen. Er is een ozonlaag, die ervoor zorgt dat het schadelijke deel van de zonnestralen de mens niet kan beinvloeden (althans, vroeger

). Er is een kringloop van water, die zorgt voor de genoemde regenval. Er is een maan, die de getijden op aarde precies op het juiste peil houdt. De afstand tot de zon is precies goed, waardoor de temperatuur draaglijk is voor leven. Planten kunnen zonne-energie super-efficient omzetten, daar waar bijvoorbeeld zonnecellen hooguit 25% rendement halen. Er is DNA, dat op ingenieuze (!) wijze informatie codeert. Er bestaan voortplantingsmechanismen, om het leven door te geven.
Enfin, you'll get my drift... Voorbeelden te over, die door de wetenschap weliswaar
ontdekt zijn, maar in mijn ogen daarmee niet
verklaard. Alles lijkt perfect in elkaar te passen, op een ingenieuze manier. Het lijkt mij persoonlijk buitengewoon stug dat dat inderdaad zomaar toevallig/lukraak zo gekomen is.
Toen ik dit plaatje zo'n beetje helder had voor mezelf, ben ik eens op zoek gegaan naar meer hierover. Daarbij stuitte ik o.a. op het boek "Gefundeerd Geloof" van Rob Van De Weghe. Deze meneer was succesvol zakenman en juist toen zijn pensioen er zat aan te komen, verraste zijn vrouw hem met de mededeling dat ze christen was geworden. Hij zat daar absoluut niet op te wachten en besloot zijn talenten dan maar aan te wenden om voor eens en altijd af te rekenen met deze "misvatting", op rationele wijze. Gaandeweg zijn speurtocht kwam hij tot de ontdekking dat het veel waarschijnlijker is dat het Christendom op waarheid berust dan dat hij hoopte.
Ik heb het boek een aantal keer gelezen en kan het iedereen aanraden. Naar mijn smaak worden de conclusies soms wat al te enthousiast getrokken, maar al met al is het een zeer logisch opgebouwd boek, waarin ik nog geen echte fouten heb kunnen ontdekken. Zo las ik laatst op internet iets over Josephus Flavius, een buitenbijbelse bron over Jezus. Er werd geschreven dat zijn oorspronkelijke tekst nogal is aangedikt achteraf, om 'm in overeenstemming met de evangelieen te brengen. Ik herinnerde me over deze Josephus Flavius gelezen te hebben in dit boek en vroeg me direct af welke versie van deze tekst daarin was aangehaald. Bij nalezen bleek de schrijver keurig te hebben vermeld dat de tekst later is aangedikt, maar dat het origineel an sich al goede info bevat. Met andere woorden, toen ik het boek probeerde te betrappen op bevooroordeeldheid, lukte mij dat niet en dat pleit voor de schrijver.
Natuurlijk heb ik niet de illusie dat iedereen dit boek zal gaan lezen, maar het zou, in termen van free thinking, best een goed idee zijn om het eens ter hand te nemen. Als je toch overtuigd bent van je eigen gelijk, hoef je toch ook niet "bang" te zijn ineens bekeerd te worden

. Per slot van rekening ben ik dit uitgesproken anti-geloofsforum ook gaan lezen

.