95 stellingen / vragen aan een christen.(discussie)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xounstaer14

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door xounstaer14 »

Voor de marathonlopers; nog een paar. 95 stellingen was de oorspronkelijke insteek om te correleren met de 95 stellingen tegen evolutie of de stellingen van Maarten Luther. Het getal is symbolisch en vergemakkelijkt het zoeken. Of het biedt aanknopingspunten om de juiste doelgroep te bereiken.

96.Een kleine rondwandeling door de Bijbel. Overleveringen uit de bronstijd. Geschiedkundig is het slechts een likje verf op de top van de Eiffeltoren. Een atheïst bekijkt dit geheel van een afstand en beantwoord de vragen met een zeker gemak. Het is voor hem/haar slechts bijgeloof. De antwoorden maken een vloeiende beweging richting mythologie. Waarom is een gelovige er zo op gebrand om met een kromme stok zaken recht te slaan?

ik heb geen kromme stok. en probeer een beetje te antwoorden te geven die voldoen waar kan. zo eerlijk als ik kan.

97.Uit onderzoek is gebleken dat bidden geen enkel effect heeft op patiënten. Het kan zelfs een negatief effect hebben als bijwerking. Is het daarom verstandig om het gebed niet aan de grote klok te hangen?

ik denk dat een praatje miss veel meer doet dan gebed. iemand die te lijden heeft en dan gaat bidden voo rverlichting die niet of miss nooit komt is eigenlijk best een trieste zaak. die het leven van een gelovige miss onnodig zwaarder maakt. de manier van praten en bidden ook kunnne ook erg belangrijk zijn om te bezien.

98.Uit Hebreen 6: “Wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd”. Waarom nemen gelovigen zoveel moeite om ex-gelovigen te overtuigen? Als deze tekst al duidelijk maakt dat het geen zin heeft.

miss omdat ze zich aangevallen voelen door die mensen.

99.Hij was de middelaar tussen hemel en aarde, tussen god en mens. Uit de hemel afgedaald, bij zijn geboorte aanbeden door herders, die hem eerstelingen uit de kudde en vruchten brachten. Later is hij ten hemel gevaren en door de zonnegod op de troon verheven; diens almacht deelachtig geworden. Men geloofde dat hij eens terug zou keren om de doden op te wekken en de wereld te richten. De persoon was al drie eeuwen v.C. bekend in Egypte. Later verbreidde de cultuur zich razendsnel over delen van Afrika en West-Europa. De zondag en kerstfeest hebben we hier aan te danken. De cultus vertakte zich ook over het Romeinse rijk. Kende zeven sacramenten waaronder doop, bevestiging en communie. Op zondag werd door de celebrant heilige woorden uitgesproken over brood en water. Ze geloofden in de onsterfelijkheid van de ziel en opstanding des vleses. Uiteindelijk viel deze stroming onder het verbod van de katholieke keizers. Opmerkelijke parallellen die je ook tegenkomt bij Asklepios, Herakles en Dionysos. Het bovenstaande is niet van toepassing op Jezus maar op Mithras. Christenen wijzen vaak op het autonome karakter van hun verhalen. Maar waar komt dit verhaal dan vandaan en waarom zou een bestaande cultus elementen overnemen uit een religie in opkomst? Die ook nog in haar begintijd vervolgd werd. Ligt het niet meer voor de hand dat christenen leentjebuur speelden bij iets wat ze al kenden. Inclusief de verhalen waar ze in dit geval alleen een naam in hoefden te veranderen.

miss waren er al gelovigen die in 1 geloof geloofden. over de hele wereld vanaf de begintijd. en heeft dus alles verband. zo gaat er iemand in china bidden en staat er een pyramide in egypte. het is maar een theorie maar als je hem verwerpt kun je bidden net zo goed ook verwerpen. jezus was dus eerder een antwoord op onbeantwoorde vragen of zaken denk ik.

100.De grootste zondaar, misdadiger kan op het allerlaatste moment om genade smeken en in de hemel terechtkomen. Zie de moordenaar aan het kruis. Dus Adolf Hitler, Stalin en Pol Pot kunnen met de juiste timing naar binnen wandelen. Echter de atheïst die zijn hele leven keihard werkt om het lot van anderen te verbeteren heeft geen kans. Is jouw god tamelijk hypocriet en meer met zichzelf bezig dan met onbaatzuchtige naastenliefde zonder geloof.

mijn god niet. en er zal nog veel hersteld moeten worden wat allemaal is aangericht. en als god gewoon een mens zegt hier dit ben je en dit heb je gedaan en hij geneest de mens van domme macht of zo, zal die mens zelf wel gaan denken of het wel kan. en het is een vraag voor wat er gebuert na dit leven stel je. dat weet geen mens behalve dat er eeuwig levne is. dus heeft hitler nog lang genoeg om keihardt te boeten. als hij dat wilt.

101.Het geluid dat Genesis gezien moet worden als een metafoor klinkt steeds harder. Aan evolutie valt niet te ontkomen zeggen inmiddels veel christenen. Ook de katholieke kerk heeft dit bevestigd. Het natuurlijke proces; waarbij gemeenschappelijke afstamming een sleutelrol speelt is inmiddels bewezen. Ook al zal de bewijslast bij sommigen geen ingang vinden. Echter het geeft wel een onoverkomelijk probleem. Als het verhaal rond Adam en Eva een symbolische waarde heeft, wat blijft er dan nog over van de erfzonde?

zat.

102.In vraag 37 wordt er al een link gelegd in de tegenstrijdigheid die Jezus omtrent geweld laat zien.
Nu geef ik drie voorbeelden. Waarbij het gaat om betrouwbaarheid. Het cijfer 0 is onbetrouwbaar en het cijfer 10 is zeer betrouwbaar. Alle tussenliggende mogelijkheden mogen natuurlijk ook gegeven worden.
Het eerste voorbeeld: Jezus roept om zwaarden als het uur U aanbreekt; op het moment dat zij de vijand tegemoet treden is hij ineens principieel tegen geweld. De confrontatie vindt plaats en Petrus slaat het oor van Malchus af. Jezus geneest dit en wordt gevangenen genomen. Petrus rent vervolgens de beulsknechten achterna en gaat op zijn gemak de discussie aan over deze gevangenneming. Stel dat jij een pistool afschiet tijdens de gevangenneming van een vriend. Hoe geloofwaardig is het gegeven dat jij als dader even later bij het arrestatieteam een pleidooi kan afsteken.
Wat ook bevreemdend is dat de degenen die zich verzetten tegen de arrestatie van Jezus vrijuit gaan.
Het tweede voorbeeld: Jezus maakt een zweep van touw en stormde het tempelplein op. De wachters deden niets. Alle kooplieden sloegen op de vlucht en hij liet niet toe dat iemand vat kreeg op het tempelplein. De volgende dag wandelde Jezus hier nog steeds rustig rond. De vergelijking kan gemaakt worden met een eenmansactie op de Amsterdamse Albert Cuyp. Hoe ver kom je met een zweep tegen waarschijnlijk stadswachten, beveiliging en honderden kooplieden. En zou het jou nog lukken om dit bezet te houden tot de volgende dag. En het gaat even niet om de ideologisch kwestie. Een al honderden jaren bestaande traditie. Die noodzakelijk was voor degenen die van ver kwamen en offerandes moesten aanschaffen.
Het derde voorbeeld: Volgens de evangeliën was Jezus in Jeruzalem welbekend, hij predikte er dagelijks in het openbaar. Ineens is hij zo onbekend dat hij er aanwijzingen van Judas (een kus) nodig zijn, om hem terug te vinden tussen zijn aanhangers. Het zou hetzelfde zijn als Pim Fortuin in Rotterdam een sticker opplakken om er zeker van te zijn dat de goede gearresteerd zou worden.

11+.... .....

103.We moeten het doen met het christologisch concept van Paulus. Echter waarom heeft Jezus geen concrete zaken aangepakt. Een echte vernieuwer. Niet in herhaling vallen met uitspraken die Boeddha al uit ten treure heeft verkondigd. Dus een uitspraak als: “ Stop de slavernij”. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen met enkele vrouwelijke discipelen als levend voorbeeld. Stel dat de beschreven persoon had gezegd: “Het volk moet haar leiders kiezen, deze moeten dienstbaar zijn aan het volk”. Dus de basis voor democratie. Geen onzinnige bewering dat je alles moet weggeven aan de armen. Onpraktisch en het creëert weer nieuwe armen. Nee, even een stukje maatschappelijk inzicht. Dus geef elk jaar 5% van je bezittingen aan mensen die het minder hebben.

dat heet delegeren maar ik weet niet of het perfect begrepen is want laten we eerlijk zijn paulus is niet jezus. en als je het over geldarmoede wilt hebben dan zit ik verkeerd denk ik. anderre armoede daar is jesus dus perfect in. en armen zullen er met zo een wereld altijd wel blijven denk ik...

104.Vind je dit portret aangenaam?

ik geef een portret terug.

105.Deze vraag stamt uit een boekje van Jehova Getuigen. Hierin wordt gesteld dat de wijzen uit het oosten astrologen waren (Matth. 2:1-2). De beoefening wordt in de Bijbel ten zeerste afgekeurd (Deut 18:10-12). Hun vraag is: (zonder antwoord)”Zou God personen die dingen beoefenden, welke hij veroordeelde naar de pasgeboren Jezus hebben geleid”?

nee en tevens heb ik god nog nooit iets of aarde zien afkeuren dat deon mensen. en hoe moet god zichzelf er naast leggen? ddat moeten dan toch anderren ff doen?

106.Is eeuwige verdoemenis niet tamelijk hardvochtig ten opzichte van de mens die hier maar een korte tijd rondloopt op deze aarde. Wiens leven grotendeels bestaat uit het ontwijken van alle valkuilen die zijn geloof kunnen ondermijnen.

eeuwige verdoemennis komt al in de buurt bij de dood op 6miljoen joden maar is onvoldoende om zaken recht te zetten.

107.Een paar Yec-vragen. (Young Earth Creationist tevens zondvloedaanhangers)
A. Het fossielen bestand bevindt zich in goed gesorteerde aardlagen, waarbij de primitieve soorten onderin liggen, dus geen slecht gesorteerde mengelmoes. Hoe verklaart de creationist dit?

logica

B. Hoe verklaar je zoutafzettingen tussen de verschillende lagen;

dat is natuur/scheikundig volgens mij is dat best teverklaren, ga je toch niet aan mij vragen ik heb nooit scheikunde gehad. maar ik denk dat de lagen met elkaar communiceren en dat de zoutafzetting het gevolg is.

C. Even een kleine intermezzo. Wat vind je trouwens van een recent onderzoek bij de Zwarte zee?

wat kwam er uit?

D. Er wordt vaak gesproken van een grote vloed (zondvloedtheorie); jaarringen van bomen gaan 10.000 jaar terug. Maar laten geen bewijs zien. Waarom niet?

heb ik eerder al een reden voor gegeven dat water een symboliek is. en als je een schip zoekt moet je wellicht in egypte zijn daar zijn ze zeker zon honder oo jaartjes mee bezig geweest.

E. Afzettingslagen van sneeuwval (warven) gaan 50.000 jaar terug maar ook hier kom je deze catastrofe niet tegen. Waarom niet?

omdat het symbolisch is.

F. In oude culturen (bv. Egypte) zijn geen sporen van een overstroming. De piramiden
hebben nooit onder water gestaan. Waarom ontbreekt hier het bewijs?

sta je met je neus op het bewijs en dan nog niet zien??

G. Waarom hebben sommige walvissoorten een bekken en overblijfselen van achterpoten. Worden de jongen behaard geboren en zie je soms snorharen.

kun jij mij miss beter vertellen. maar mijn antwoord is omdat god het zo heeft gemaakt.

H. Wat is de functie van pilo-erectiele spieren, vomero-nasaal orgaan en apocriene klieren rond de anus?

voelt lekker aan als je schiet en stimuleert daarmee de hersennen.

I. Waarom zien we geen isotopen op aarde met een halfwaarde tijd van onder de 16 miljoen jaar?

isotoop? omdat ze zich pas na 16miljoen jaar begonnen te vormen?

Isotoop: Halfwaarde tijd: Komt het op aarde voor?

Vanadium 50 6,000,000,000,000,000 jaar Ja
Neodymium 144 2,400,000,000,000,000 jaar Ja
Hafnium 174 2,000,000,000,000,000 Jaar Ja
Platinum 192 1,000,000,000,000,000 Jaar Ja
Indium 115 600,000,000,000,000 Jaar Ja
Gadolinium 152 110,000,000,000,000 Jaar Ja
Tellurium 123 12,000,000,000,000 Jaar Ja
Platinum 190 690,000,000,000 Jaar Ja
Lanthanum 138 112,000,000,000 Jaar Ja
Samarium 147 106,000,000,000 Jaar Ja
Rubidium 87 48,800,000,000 Jaar Ja
Rhenium 187 43,000,000,000 Jaar Ja
Lutetium 176 35,000,000,000 Jaar Ja
Thorium 232 14,000,000,000 Jaar Ja
Uranium 238 4,470,000,000 Jaar Ja
Potassium 40 1,250,000,000 Jaar Ja
Uranium 235 704,000,000 Jaar Ja
Samarium 146 103,000,000 Jaar Ja
Curium 247 16,000,000 Jaar Nee
Lood 205 15,000,000 Jaar Nee
Hafnium 182 9,000,000 Jaar Nee
Palladium 107 7,000,000 Jaar Nee
Cesium 135 3,000,000 Jaar Nee
Technetium 97 3,000,000 Jaar Nee
Gadolinium 150 2,000,000 Jaar Nee
Zirconium 93 2,000,000 Jaar Nee
Technetium 98 2,000,000 Jaar Nee
Dysprosium 154 1,000,000 Jaar Nee

108.Waarom blijven creationisten toch zo tegendraads. Op talk.origins waren de antwoorden op de 95 stellingen tegen evolutie op voorhand al te vinden. Ze zijn hier te lezen. Is hier sprake van onbegrensde naïviteit of domheid? En wat vindt je van de slotconclusie die de makers van het blog maken?

nutteloos.

109. Satan wordt in christelijke kringen vaak voorgesteld als een sluwe vos. Hij heeft ondertussen tijd genoeg gekregen om de openbaringen te lezen. En ziet miljarden mensen in zijn hel verschijnen. De meerderheid van de wereldbevolking. Wat belet deze slimmerik om deze enorme aantallen in te zetten voor de eindstrijd. Na een zware training is het toch een peulenschil om de softies uit de hemel voorgoed uit te schakelen. Dus is de uitkomst wel van tevoren bepaald?

er is menselijke invoer nodig. en als je gelooft in god als personaliteit waar aou je dan niet in de kracht van 1 man geloven of vrouw?
xounstaer14

PietV. schreef:Hoi Xounstaer,

Je bent hier toch naar toe gekomen. Ondanks mijn bezwaren :( . Maar hier staat tegenover dat ik je bedank voor de moeite die je hebt genomen om dit deel te beantwoorden. Als ik tijd heb ga ik alles doorlezen.

Groeten,

Piet.
voorlopig alleen om alle vragen te pogen te antwoorden
xounstaer14

109. Satan wordt in christelijke kringen vaak voorgesteld als een sluwe vos. Hij heeft ondertussen tijd genoeg gekregen om de openbaringen te lezen. En ziet miljarden mensen in zijn hel verschijnen. De meerderheid van de wereldbevolking. Wat belet deze slimmerik om deze enorme aantallen in te zetten voor de eindstrijd. Na een zware training is het toch een peulenschil om de softies uit de hemel voorgoed uit te schakelen. Dus is de uitkomst wel van tevoren bepaald?

er is menselijke invoer nodig. en als je gelooft in god als personaliteit waar aou je dan niet in de kracht van 1 man geloven of vrouw?

110. Ook op ons forum wemelt het van de morosofen die geloven in hemel en hel. En vanuit dit geloof hun opponenten bestoken met argumenten die de tegenstander moet overtuigen dat hij/zij maar beter een gelovige kan worden. Maar laten we één facet van deze denkbeeldige plaatsen eruit lichten. De temperatuur; waar is het nu heter?

op aarde is het nu zon 320 graden kelvin en op de zon is het iets warmer. dan heb je ook nog supernovas en zo, zwarte gaten niet e vergeten, de vraag is wat de temperatuur is als het door een zwart gat gaat.

111. Jozua 23: 1-14. Na het uitroeien van vele volkeren kwam er nog een verheugend bericht. Geen gemengde relaties met diegenen die het hadden overleefd. Eigen volk eerst. Het nationalisme in volle glorie onder leiding van Jozua. Wat vind je van deze politiek? Zijn er overeenkomsten met het apartheidsbewind wat ooit de toon zette in Zuid-Afrika?

weet ik niet. ik vindt oorlog zo en zo niet goed nooit niet.

112. Waarom proberen creationisten de evolutieleer wetenschappelijk te weerleggen, terwijl de creationistische theorie op geen enkel punt wetenschappelijk verklaard kan worden. Valt dit niet onder de categorie meten met 2 maten en is het derhalve intellectueel oneerlijk.

deze sla ik over.

113. 40 jaar om een stuk woestijn over te steken?
De afstand op het land tussen Caïro en Jeruzalem is 424 kilometer. Met de auto doe je hier 5 uur over. Met een vliegtuig een uur en als wandelaar met een gemiddelde afstand van 8 kilometer per dag; 53 dagen. Het kostte de Israëlieten veertig jaar, dat is 14.600 dagen om dit stuk te lopen. Dus de afstand die ze elke dag overbrugden besloeg enkele tientallen meters. Liepen ze in cirkels rond?

nee ze gingen 1 voor 1.

114.De biologische bevruchting van Jozef werd overgenomen door de Heilige Geest. De rol van de vader is dus uitgespeeld. Echter hoe kan Jezus dan een nakomeling van David zijn? (@Mattheus). Zijn er adoptiepapieren getekend? In Markus 6 staat geschreven dat Maria nog 6 kinderen heeft gebaard, zijn deze ook door de Heilige Geest verwekt. In het proto-evangelie van Jacobus staat dat Salomé zijn vinger bij Maria naar binnen bracht om haar gesteldheid te controleren. Kan iemand dit dogmatische probleem oplossen?

nee

115. De wonderen van Jezus. Zijn deze historisch betrouwbaar of niet? Mocht het antwoord ja zijn. Dan zou ik graag willen weten op welke gronden.

ja, op grond van talloze ervaringen van mijzelf

Joh 1. Water veranderd in wijn.

Commentaar: Jezus had ook kunnen zeggen, dan gaat men maar water drinken. Genoeg is genoeg. Tientallen getuigen echter slechts beschreven door één van de synoptici.
Klassiekers:
Ellis (3de eeuw v.C) door pseudo-Aristoteles;
Teos (90- 20 v.C) door Diodorus van Sicilie
Talloze wijnwonderen van Dionysus

Het vermenigvuldigen van brood(alle evangelisten in verschillende varianten)

Motieven: Psalm 104; 2 Kon 4, 32-44. Evangelische broodvermenigvuldigingen waarvan Elisa de bekendste is. Beide verhalen vertonen treffende overeenkomsten.
Klassiekers:
Talmud de verhalen rond rabbi Jehuda, rabbi Simon, rabbi Rad. Het ging over de vermenigvuldiging van komkommers, graan, vijgen, brood etc.
Perdikas (7de eeuw v.C) de koek die grote proporties aannam;
Boeddha; diverse verhalen, de verhalen rond de koopman Maccharokosiya en de bruiloft in Dzjamboenada zijn het bekendst.
Mohammed; huwelijksfeest met Zainab, voedselschaarste in Medina etc
Eulogiewonderen binnen de katholieke kerk; teveel om op te noemen.

De overvloedige visvangst

Duikt bij Lucas op, waarna Johannes er nog een schepje boven op deed en met het bijzondere getal 153 aan kwam zetten. Waarom niet afgerond 100, 120 of 150?
Het vreemde is dat dit kerygma pas later opduikt. De “ontzetting die zich meester maakte” volgens Lucas; was niet groot genoeg om direct op te duiken in de eerste verhalen.
Rond Pythagoras schijnt ook een legende over een visvangst te zijn. Pythagoros aanschouwt vissers die een net binnen halen. Plotseling noemt hij het aantal vissen. De vissers lachen hem uit en zeggen: “Als het klopt, dan gooien we de vissen terug”. Het getal klopte en dit verhaal kwam terecht in de prediking rond Pythagoras. (529 v.C)

Vis met inhoud.

Over de wonderbaarlijke visvangst bleef het tientallen jaren stil. Echter Matheus kwam al snel met het volgende verhaal. In Matheus 17 geeft Jezus instructies om te vissen. Als Simon de eerste vis vangt moet hij de bek openen en met het muntstuk kan hij de tempelbelasting betalen.
Iets vinden in een vis was niet ongewoon in de oudheid. In de Babylonische talmud kent men het verhaal van de parel van Jozef. Die hij terug vond in een vis. De ring van Polycrates en Salomo werden terug gevonden in een vis. Parels, ringen en geld zijn geliefkoosde onderwerpen in de ingewanden van vissen. Vele “heiligen” hebben dit meegemaakt. (Ambrosius, Atillanus, Egwin etc).

Over water lopen

Jahwe liep in Job 9 vers 8 al over de golven en in psalm 77 doet hij het nog eens dunnetjes over. De verhalen van Jezus zijn watermanagement begonnen al bij Marcus. En breiden zich uit bij Mattheus. Nu zit er een spanningsveld tussen alle verhalen. De een stuurt de boot naar Kafernaum en de ander naar Betsaida.
In de boeddhistische literatuur zijn vele voorbeelden van het lopen over water te vinden. Denk maar aan Bhagavata of de boedhistische heilige Sura Acharya. In de Rig Veda (1500 v. C.) staat het verhaal rond Bharata. Koning Dilipa en Vainya.
In Egypte kennen we de god Khnoem. Die op sandalen over water loopt. De lijst is nog langer te maken. Maar deze voorbeelden lijken mij genoeg.

Wordt vervolgd.
Maaike

Bericht door Maaike »

xounstaer14 schreef:109.

110. op aarde is het nu zon 320 graden kelvin en op de zon is het iets warmer. dan heb je ook nog supernovas en zo, zwarte gaten niet e vergeten, de vraag is wat de temperatuur is als het door een zwart gat gaat.

111. weet ik niet. ik vindt oorlog zo en zo niet goed nooit niet.

112. deze sla ik over.

113.
nee ze gingen 1 voor 1.

114.
nee

115.
ja, op grond van talloze ervaringen van mijzelf

Als ik zo je antwoorden lees begin ik me af te vragen of je serieus bent of niet. Bijv. 111; wat hebben zwarte gaten met de mogelijkheid en de temperatuur van een hel te maken? 112; hoezo sla je die over? heeft de bijbel daar geen antwoord op? 113; really???? is dat het beste wat je kan bedenken 115; een persoonlijke ervaring, hoe waardevol die ook voor je mag zijn, is geen bewijs voor het bestaan van iets. Ik zou als ik jou was eens thuis er even de tijd voor nemen om de bijbel nog eens goed te bestuderen...
aton

Bericht door aton »

Maaike schreef: Ik zou als ik jou was eens thuis er even de tijd voor nemen om de bijbel nog eens goed te bestuderen...
En vooral hier eerst wat topics te lezen. Kan licht brengen in het zwarte gat.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Maaike schreef:
Als ik zo je antwoorden lees begin ik me af te vragen of je serieus bent of niet.
Iemand die hier uren aan besteed; neem ik serieus. En dan hoeven de antwoorden niet overeen te komen met wat wenselijk is. Het blijft tenslotte religie. In de eerste vragen maken mensen al een keuze. Alles wat daarna volgt is een persoonlijke interpretatie. Ik zie veel relativerende opmerkingen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
xounstaer14

het zijn veel vragen en er zitten veel vragen tussen waar ik hetzelfde antwoord zal hebben als atheïst.

ik heb wel zo goed als alle vragen naar mijn waarheid beantwoord. het was voor mij ook leerzaam om kennis te nemen van aloude gebruiken zoals over water lopen.

de laatste aantal vragen zijn miss iets minder serious beantwoord ja, maar eerlijk zijn de vragen allemaal serious dan, daar je de antwoorden zelf ook wel weet?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

@xounstaer

Ik heb er maar even iets uitgelicht:

miss waren er al gelovigen die in 1 geloof geloofden. over de hele wereld vanaf de begintijd. en heeft dus alles verband. zo gaat er iemand in china bidden en staat er een pyramide in egypte. het is maar een theorie maar als je hem verwerpt kun je bidden net zo goed ook verwerpen. jezus was dus eerder een antwoord op onbeantwoorde vragen of zaken denk ik.

Bidden werd al enkele nummers terug verworpen.

Echter: vanaf het begin, toen wij, als homo - al dan niet erect - uit de bomen kwamen waren we dieren.
En ... dat zijn we nog.
Is het niet zo dat dieren in de bijbel, jouw bijbel, als minder worden beschouwd dan mensen?
Daarnaast: er was niet altijd een geloof. Er was niet altijd (ruimte voor) abstract denken.
Overleven, dat was het motto. hmmmmm .... lijkt wel evolutie. Lijkt wel Darwin/Dawkins
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

xounstaer14 schreef:het zijn veel vragen en er zitten veel vragen tussen waar ik hetzelfde antwoord zal hebben als atheïst.

ik heb wel zo goed als alle vragen naar mijn waarheid beantwoord. het was voor mij ook leerzaam om kennis te nemen van aloude gebruiken zoals over water lopen.

de laatste aantal vragen zijn miss iets minder serious beantwoord ja, maar eerlijk zijn de vragen allemaal serious dan, daar je de antwoorden zelf ook wel weet?
Het zijn dan ook vragen aan een christen.

En weet jij hoe een atheist zou antwoorden?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
xounstaer14

ik vindt atheisten wel intressant en kan ook wel nuchter denken hoor. maar waarheid is waarheid of je nu atheist bent of christen. wat je er mee doet dat is een ander verhaal.
Jinny

Bericht door Jinny »

Probleem is hooguit dat de waarheden niet altijd gelijk zijn. :D
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

xounstaer14 schreef:ik vindt atheisten wel intressant en kan ook wel nuchter denken hoor. maar waarheid is waarheid of je nu atheist bent of christen. wat je er mee doet dat is een ander verhaal.
Ik zie deze nuchterheid terug in je antwoorden. Wat waarheid betreft zal een atheïst niet snel een Bijbel openslaan om hier een waarheid in te vinden. Het is hoogstens interessant om te kijken naar bepaalde gebruiken, rituelen en hoe mensen een paar duizend jaar geleden zaken verklaarden. Hoe oorlogen verliepen en wie op welk moment gebieden in handen had. En wat nagenoeg altijd gebeurd in de klassieke oudheid; er duiken goden op. Die natuurlijk vereerd moesten worden. En als je goed je best deed, dan werd je er voor beloond.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
xounstaer14

ja haha ik zit gewoon te lachen.

ik lees nu juist al die verhalen niet. maar alleen verhalen waar ik iets aan heb. ik houdt niet van geweld.

@jim waarheid staat vast daar kunnen wij allebei niets aan doen, of meer aan doen. :D
Jinny

Bericht door Jinny »

Mwah, over die waarheid zouden we hier nog wel eens een robbertje kunnen knokken.
Het is namelijk net vanaf welke kant je eea bekijkt.

Maar, hier offtopic.
xounstaer14

het gaat niet over van welke kant je het bekijkt dat is de geestelijke waarhied die je omtrent het geen wat plaatsvindt vormt. maar het gegeven wat je bekijkt verandert daardoor niet hoor.

maar goed.

on topic: ben je een christen als je er een eigen geloof op nahoudt? wat voorop staat?
Plaats reactie