Youtube lezingen/debatten
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Re: Youtube lezingen/debatten
Koranlessen :
Overigens klopt het niet dat Robert Spencer hier zegt dat de joden volgens de Koran de ergste vijanden van moslims zijn, want dat zijn volgens de Koran degenen die niet in de god van Abraham geloven (onder anderen atheïsten). Maar dat van al degenen die in de god van Abraham geloven de joden de meest minderwaardigen zijn volgens de Koran klopt dan weer wel.
Verder zijn de gezichtspunten van Robert Spencer mijns inziens interessant genoeg om kennis van te nemen.
Overigens klopt het niet dat Robert Spencer hier zegt dat de joden volgens de Koran de ergste vijanden van moslims zijn, want dat zijn volgens de Koran degenen die niet in de god van Abraham geloven (onder anderen atheïsten). Maar dat van al degenen die in de god van Abraham geloven de joden de meest minderwaardigen zijn volgens de Koran klopt dan weer wel.
Verder zijn de gezichtspunten van Robert Spencer mijns inziens interessant genoeg om kennis van te nemen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- Peter van Velzen
- Site Admin
zover ik weet waren atheisten in de tijd van Mohammed onbekend. Hij voerde oorlog tegen de heersers in Mekka hetgeen polytheisten waren. Het conflict ontstond in eerste instantie omdat de polytheisten Mohammed's leer als een aanval beschouweden op de inkomsten van de stand, die als plaatselijk regligieus centrum van deze polytheisten fungeerderen.
Maar uiteraard zijn deze feiten van geen enkele invloed op de gedragingen van de hedendaagse gelovigen. Die verbeelden zich dat de Koranteksten niet op het daar en toen sloegen maar op het hier en nu. Een misvatting die al veel ellende veroorzaakt heeft.
De spreker zegt veel zinvolle dingen, Uiteraard negeert hij een stel zaken. Het is niet zo dat de Palenstijnen alleemn om rede van de Koran tegen Israel strijden. Het is ook niet zo, dat een rechtvaardiger gedrag van Israel geen positieve invloed zou hebben op de gedragingen van de Palestijnen. Ook gooit hij de koranteksten met betrekking tot "ongelovigen" en "Joden en Christenen" door elkaar alsof het een pot nat is. Ook negeert hij het feit dat - hoewel de Verenigde Staten vaak kritiek op Israel hebben, maar dat ze is in de praktijk Israel gewoon steunen, ongeacht het feit dat Israel deze kritiek meestal domweg negeert. En zo zijn er hier en daar nog wel wat punten waarop hij wat kort door de bocht gaat.
Waar hij zonder meer gelijk is heeft is dat er niets zo kwalijk is om een oud boek als het woord van een god te beschouwen en niet als het woord van mensen die moeten worden beschouwd in de context van de plaats en tijd waaruit ze stammen, maar als een eeuwige waarheid. En hij heeft zonde meer gelijk dat met een dergelijke manier van denken veel - zo niet alle - misdaden goed te praten zijn.
Dit geldt uiteraard net zo goed voor de godsdienstige basis van de Israelische politiek en het zionisme.
Maar we zien uiteraard altijd de oogkleppen van de ander, nimmer de eigen oogkleppen. Het is denk ik wel waar dat er meer misdaden worden goedgepraat met behulp van de Koran dan met behulp van de Thora, maar het is ook waar dat Israel gedurende haar hele bestaan, meer Palestijnen heeft gedood en verwornd dat andersom. Uiteraard komt dat niet ter sprake al geeft de uitspraak "We love life and they love death and therefore we will win" aan dat hij er zich we degelijk van bewust is. Het door de Koran geinspireerde geweld, richt een grotere slachting aan onder moslims dan onder niet-moslims.
Maar inderdaad: Godsdienst heeft alles te maken met het geweld waarover hij spreekt. Het is niet de enige oorzaak, en soms zelfs niet de ultieme oorzaak, maar het heeft een grote en meerendeels negatieve invloed.
Maar uiteraard zijn deze feiten van geen enkele invloed op de gedragingen van de hedendaagse gelovigen. Die verbeelden zich dat de Koranteksten niet op het daar en toen sloegen maar op het hier en nu. Een misvatting die al veel ellende veroorzaakt heeft.
De spreker zegt veel zinvolle dingen, Uiteraard negeert hij een stel zaken. Het is niet zo dat de Palenstijnen alleemn om rede van de Koran tegen Israel strijden. Het is ook niet zo, dat een rechtvaardiger gedrag van Israel geen positieve invloed zou hebben op de gedragingen van de Palestijnen. Ook gooit hij de koranteksten met betrekking tot "ongelovigen" en "Joden en Christenen" door elkaar alsof het een pot nat is. Ook negeert hij het feit dat - hoewel de Verenigde Staten vaak kritiek op Israel hebben, maar dat ze is in de praktijk Israel gewoon steunen, ongeacht het feit dat Israel deze kritiek meestal domweg negeert. En zo zijn er hier en daar nog wel wat punten waarop hij wat kort door de bocht gaat.
Waar hij zonder meer gelijk is heeft is dat er niets zo kwalijk is om een oud boek als het woord van een god te beschouwen en niet als het woord van mensen die moeten worden beschouwd in de context van de plaats en tijd waaruit ze stammen, maar als een eeuwige waarheid. En hij heeft zonde meer gelijk dat met een dergelijke manier van denken veel - zo niet alle - misdaden goed te praten zijn.
Dit geldt uiteraard net zo goed voor de godsdienstige basis van de Israelische politiek en het zionisme.
Maar we zien uiteraard altijd de oogkleppen van de ander, nimmer de eigen oogkleppen. Het is denk ik wel waar dat er meer misdaden worden goedgepraat met behulp van de Koran dan met behulp van de Thora, maar het is ook waar dat Israel gedurende haar hele bestaan, meer Palestijnen heeft gedood en verwornd dat andersom. Uiteraard komt dat niet ter sprake al geeft de uitspraak "We love life and they love death and therefore we will win" aan dat hij er zich we degelijk van bewust is. Het door de Koran geinspireerde geweld, richt een grotere slachting aan onder moslims dan onder niet-moslims.
Maar inderdaad: Godsdienst heeft alles te maken met het geweld waarover hij spreekt. Het is niet de enige oorzaak, en soms zelfs niet de ultieme oorzaak, maar het heeft een grote en meerendeels negatieve invloed.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Eén van de belangrijkste punten van het betoog van Robert Spencer is voor mij dat er een internationale islamitische samenzwering is om het Westen te saboteren en te ondermijnen op alle mogelijke manieren waartoe ze bij machte zijn. En dat zelfs een mogendheid als de Verenigde Arabische Emiraten dit openlijk erkent.
Ik denk dat deze (vaak stiekeme en sluipende) sabotage en ondermijning hier in het Westen ernstig onderschat wordt en zeker ook de consequenties daarvan (bijvoorbeeld voor de economie).
Ik denk dat deze (vaak stiekeme en sluipende) sabotage en ondermijning hier in het Westen ernstig onderschat wordt en zeker ook de consequenties daarvan (bijvoorbeeld voor de economie).
- vegan-revolution
- Superposter
Deze keer een interview. Over de "onafhankelijkheid" van de journalistiek :
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik krijg niet de indruk dat Iran IS en de Emiraten erg goed samenwerken. dus met die samen zwering zal het wel meevallen. Uiteraard hebben ze allle drie andere motieven dan wij en moeten we er niet op rekenen dat ze betrouwbare bondgenoten voor ons zouden kunnen zijn. Maar voor elkaar zijn ze dat - zo mogelijk - nog minder.vegan-revolution schreef:Eén van de belangrijkste punten van het betoog van Robert Spencer is voor mij dat er een internationale islamitische samenzwering is om het Westen te saboteren en te ondermijnen op alle mogelijke manieren waartoe ze bij machte zijn. En dat zelfs een mogendheid als de Verenigde Arabische Emiraten dit openlijk erkent.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Dat niet alle islamitische partijen eensgezind samenzweren wil niet zeggen dat er niet 1 of meer (cellen van) islamitische partijen eensgezind internationaal samenzweren, zoals dat bijvoorbeeld met de moslimbroederschap het geval is. Dus ik zou deze bagatellisering van "valt wel mee" hiermee wel enigszins willen nuanceren. Meerdere islamitische partijen die onafhankelijk van elkaar internationaal samenzweren om het Westen te ontwrichten is zo mogelijk trouwens nog ernstiger. Het gevaar komt dan van meerdere kanten.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Je logica klopt niet helemaal, want als er 750 miljoen samenzweringen zijn, dan doen aan elke samenzwering niet meer dan twee "moslims" mee, waarvan er gemiffeld één nog een kind is. Het gevaar komt dan van alle kanten maar is volstrekt te verwaarlozen. Maar ik wilde niet het gevaar beagatelliseren, ik wilde alleen duidelijk maken dat er geen wereldwijde samenwerking van álle moslims is. Ze zijn vooral bezig elkaar te bestrijden. Dat vind ik overigens net zo erg. Ik gun mijn medemensen een betere wereld dat een waarin de ene gelovige de andere gelovige een ongelovige acht, die hij om het leven mag brengen. Ik geloof dat we elkaar in principe helemaal niet om het leven mogen brengen, En dát geloof zou ik graag verspreiden onder alle mensen ongeacht wat ze reeds geloven.vegan-revolution schreef:Dat niet alle islamitische partijen eensgezind samenzweren wil niet zeggen dat er niet 1 of meer (cellen van) islamitische partijen eensgezind internationaal samenzweren, zoals dat bijvoorbeeld met de moslimbroederschap het geval is. Dus ik zou deze bagatellisering van "valt wel mee" hiermee wel enigszins willen nuanceren. Meerdere islamitische partijen die onafhankelijk van elkaar internationaal samenzweren om het Westen te ontwrichten is zo mogelijk trouwens nog ernstiger. Het gevaar komt dan van meerdere kanten.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Je noemt hier wel een onwaarschijnlijk extreem geval. Daarbij komt dan ook nog waarover niet direct samenwerkende moslims het wèl over eens zijn. Ook dàt zou wel eens ongunstig kunnen uitpakken.Peter van Velzen schreef:Je logica klopt niet helemaal, want als er 750 miljoen samenzweringen zijn, dan doen aan elke samenzwering niet meer dan twee "moslims" mee, waarvan er gemiddeld één nog een kind is.
Een nobel streven. Jammer genoeg staat dat haaks op enkele Koranitische voorschriften.Peter van Velzen schreef:Ik geloof dat we elkaar in principe helemaal niet om het leven mogen brengen, En dát geloof zou ik graag verspreiden onder alle mensen ongeacht wat ze reeds geloven.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dat kon nog wel eens meevallen. Ik heb de Koran gelezen. Als niemand de moslims verhindert hun geloof te beleiden wanneer ze dat willen, is er niets in de Koran dat hen dwingt iemand om het leven te brengen. Alle oproepen tot geweld in de Koran zijn - direct of indirect - het gevolg van de intollerante houding van de polytheisten ten opzichte van de prediking van Mohammed. Ik geef toe dat er andere interpretaties mogelijk zijn, maar een verstandige interpretatie is niet helemaal uit te sluiten.vegan-revolution schreef:Je noemt hier wel een onwaarschijnlijk extreem geval. Daarbij komt dan ook nog waarover niet direct samenwerkende moslims het wèl over eens zijn. Ook dàt zou wel eens ongunstig kunnen uitpakken.Peter van Velzen schreef:Je logica klopt niet helemaal, want als er 750 miljoen samenzweringen zijn, dan doen aan elke samenzwering niet meer dan twee "moslims" mee, waarvan er gemiddeld één nog een kind is.
Een nobel streven. Jammer genoeg staat dat haaks op enkele Koranitische voorschriften.Peter van Velzen schreef:Ik geloof dat we elkaar in principe helemaal niet om het leven mogen brengen, En dát geloof zou ik graag verspreiden onder alle mensen ongeacht wat ze reeds geloven.
Helaas zijn er lieden die een verstandige interpretatie als ketterij beschouwen en - net als vroeger de Katholieke kerk - de ketters willen vervolgen. Maar die kerk is daarmee opgehouden, en dat is een reden om hoop te koesteren.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Zolang het maar geen valse hoop is.
Sorry dat ik even tussenpiep maar ik heb ook ooit wel de koran gelezen alleen er destijds geen fluit van begrepen.
Daar ik me voorgenomen heb me nooit meer iets aan te laten smeren heb ikhet even op gezocht. En inderdaad, het staat gewoon zwart op wit in de koran dat je mag doden.
Getsie, zo zie ik maar, wijsheid en rijpheid maakt niet persé gelukkig.
Daar ik me voorgenomen heb me nooit meer iets aan te laten smeren heb ikhet even op gezocht. En inderdaad, het staat gewoon zwart op wit in de koran dat je mag doden.
Maar nog veel verontrustender vind ik dat je geen vrouwen, kinderen, bejaarde en zieken mag doden, hoewel het toch gebeurt, een logische regel, het verontrustende vind ik dat ik in 'mijn' bijbel lees dat kinderen wel mogen worden gedood, wat heet, moeten worden gedood, in het geval van Abraham's enige zoon."En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet. Doodt hen waar jullie hen aantreffen en verdrijft hen waarvandaan zij jullie verdreven hebben. Verzoeking is erger dan te doden. Strijdt niet tegen hen bij de heilige moskee, zolang zij daarin niet tegen jullie strijden. Als zij tegen jullie strijden, strijdt dan tegen hen; zo is de vergelding voor de ongelovigen. Maar als zij ophouden, dan is God vergevend en barmhartig. Strijd tegen hen tot er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen God toebehoort. Als zij ophouden, dan geen vergelding meer, behalve tegen de onrechtplegers." (Koran 2:190)
Voor onze vriendjes en vriendinnetjes, de creationisten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik zie niet in waarom er een hiërarchie zou moeten zijn omtrent wie wel en wie niet te doden, euthanasieverzoeken daargelaten.Virginie schreef: Maar nog veel verontrustender vind ik dat je geen vrouwen, kinderen, bejaarde en zieken mag doden, hoewel het toch gebeurt, een logische regel, het verontrustende vind ik dat ik in 'mijn' bijbel lees dat kinderen wel mogen worden gedood, wat heet, moeten worden gedood, in het geval van Abraham's enige zoon.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
Voor hun smaak een nogal vies maar krachtig medicijn,ik daarentegen heb met smaak gekeken en vooral geluisterd.dikkemick schreef:Voor onze vriendjes en vriendinnetjes, de creationisten.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
De natte droom van een jihadist :