Juglans schreef:Cluny schreef:
Volgens mij is de groeiende "radicalisering" van het moslimgebeuren in Nederland simpelweg het natuurlijk gevolg van het aantal (900.000) en de tijd dat deze bevolkingsgroep met die maffe godsdienst in Nederland verblijft (50 jaar). Een beetje flauw om niet-moslim Nederlander daarvan de schuld in de schoenen proberen te schuiven.
Petals scheef:
Waar gaan die jongeren naartoe als ze zich door de PVV 'weggepest' voelen? Ze grijpen terug op de islam, waardoor ze, zo heet dat dan, radicaliseren. In werkelijkheid volgen ze gewoon steeds meer de principes van islam, waardoor ze zich gaan afzonderen van de maatschappij. Maar wiens schuld is dat dan? Want het is juist Wilders die (niet altijd even adequaat, dat ben ik met je eens) reageert tegen juist die principes van de islam.
Dit lijkt mij dus de oorzaak van een falende integratie. Mensen kwamen inderdaad en masse uit Marokko en Tukije om hier te werken, maar zoals bekend was er eigenlijk vrij weinig aandacht voor integratie. Ik denk dat daar de pimaire oorzaak van de problematiek ligt en ik denk ook dat die beperkte integratie te vaak en onterecht op de islam als zodanig wordt afgeschoven. En juist wilders speelt in dit proces de splijtzwam. Inderdaad door juist de achterlijkheid van de islam te benadrukken en moslims daar op meerdere manieren mee te confronteren. De pvv zal weinig kansen onbenut laten om moslims te dwarsbomen, zaken te vebieden waar ze kunnen etc. Van integratie is op die manier geen sprake meer, wel van desintegratie. Als dat moslims dan de radicale kanten van hun geloof op gaan zoeken omdat het westen in hun ogen echt niet deugd is redelijk logisch.
Mijn achterliggende stelling hierbij is dus dat ik denk dat 'de islam' er heel anders uit zou zien als de integratie beter was verlopen, en dat die er ook heel anders uit zou zien als de integratie vanaf heden beter zou verlopen. Inderdaad is er 50 jaar verneukt en is het niet iets dat in de komende 20 jaar geregeld is, maar dat de integratie beter moet worden is de enige optie die we hebben, en wilders en de maatschappelijke beweging die hij representeert spelen daar een remmende en juist escalerende rol in. Het alternatief voor integratie is wat wilders ons te bieden heeft, maar ik zie niet hoe nederland daarmee beter kan worden, wel slechter.
Maar Juglans, jij laat daarbij de rol die de islam zelf speelt toch totaal buiten beschouwing?
Ik vind wat Wilders doet ook niet de beste manier laat dat duidelijk zijn. Maar kom op, er zijn toch wel meer mensen in Nederland dan Wilders, en sorry hoor, de gemiddelde Nederlander vind ik juist supertolerant en ruimdenkend. Ik heb nooit problemen gehad toen ik als moslima-bekeerling de hoofddoek ging dragen, bijvoorbeeld, dus van islamofobie heb ik niks gemerkt, ik werd niet weggepest, niks van dat alles en mijn moslim vrienden ook niet. Er was eerder een houding van doe maar wat je niet laten kunt, ga je gang, en bij sommigen oprechte positieve nieuwsgierigheid.
Terwijl vanuit het geloof juist meer en meer op mij werd ingepraat van zoek maar goede moslim vriendinnen op die je op het goede pad houden, in plaats van je westerse vriendinnen die foute dingen doen. En een enorme slachtofferrol, enorm gezeik op Wilders terwijl niemand last van de beste man had. Er ging een veel grotere negatieve invloed van het geloof uit dan van Wilders, en de moslims in mijn omgeving leken het juist expres steeds op te zoeken, het gezeur over Wilders en vermeende discriminatie terwijl ze de verschillen tussen het westen en hun superieure geloof zelf keer op keer benadrukten en opzochten.
Ik werk nota bene zelf in de inburgering en geloof me die mensen krijgen echt keer op keer alle kansen, trajecten hier, taalhulp daar, zo lang is dat allemaal gratis en voor niks aan ze gegeven en velen hebben er ook gewoon echt niks mee gedaan met alle respect voor de grote groep die de kans wel heeft gegrepen. Hoeveel geld is er de laatste jaren niet gestoken in integratie? Ik zie het goed gaan bij velen, die vinden aansluiting bij de westerse samenleving, maar ik zie ook een groep die ONDANKS de vele handreikingen die ze krijgen toch gewoon koppig blijft vasthouden aan hun afkeer van het westen en die ondertussen lopen te zeuren over discriminatie.
Dus jouw zin:
Als dat moslims dan de radicale kanten van hun geloof op gaan zoeken omdat het westen in hun ogen echt niet deugd is redelijk logisch.
klopt volgens mij van geen kanten. Je draait oorzaak en gevolg precies om. Het radicale in de islam komt uit de islam zelf, en het zou al te erg zijn als Wilders door zijn kritiek nu de schuld ervan gaat krijgen dat mensen die kant uit gaan. Moet je dan je mond maar houden en een soort van halfzachte semi-suiker-islam prediken, de slechte kanten die er overduidelijk ook in zitten angstvallig omzeilend, omwille van het bewaren van de lieve vrede? Want anders gaan die arme moslims nog meer radicaliseren?